TheLoveBelow
Active member
Ik wil een Philips Cinnabar plafondlamp hierop aansluiten.
- Moet ik die aardingsdraad gebruiken?
- Hoe weet ik welke draad mijn fasedraad is en welke mijn nulgeleider?
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Blauw is altijd de Nuldraad. Rood & Bruin is de fase draad gebruikelijk. Dit is natuurlijk onder de assumptie dat ze geen gekke dingen hebben gedaan, je kan het altijd eens uitmeten. Normaal sluiten ze de aarding aan op het armatuur.
Indien ik online de kleurcodes opzoek, kom ik op andere kleuren terecht. Huis is van '70.
Maakt niet uit hoe je deze aansluit. Fase en nuldraad kan je bij AC spanning wisselen. Indien armatuur uit geleidbaar materiaal, geel/groen aan het frame hangen. Indien niet mag je deze gewoon los laten.
Indien ik online de kleurcodes opzoek, kom ik op andere kleuren terecht. Huis is van '70.
99 euro voor zo een verzwaard stopcontact "slik" net besteld.Ok, maar het mag in de hoofdkast eigenlijk geen 20A automaat zijn maar een 16A omdat je gemengde kringen op hebt.
Deze mag dus 20A blijven, maar i.p.v. die aftakdoos plaats je best een klein kastje met daarin een nieuwe 20A + 16A automaat.
Op de 20A het stopcontact voor de EV en op de 16 de verdere aftakking naar die gemengde kringen met stopcontacten en verlichting, ik veronderstel dat er op die verlichtingspunten en stopcontacten tegelijk niet evenveel A, of meer dan 4A gaan trekken als de EV staat te laden.
Ook het stopcontact op zich best van goeie kwaliteit zoals die Niko Hydro types.
Zoiets dus:
Idd nutteloos3g4mm nemen heeft geen nut zeker gezien alles voor de 20A automaat toch al 3G2,5 is??
Werk je met drukknoppen en teleruptoren?
Je elektricien zal vanaf de kast met een 5G1,5 vertrokken zijn tot eerste lampgroep, dan naar andere lampgroep met 5G1,5 en tot slot naar een 3de lampgroep met een 3G1,5.
Op die manier moest hij geen 3 aparte 3G1,5 trekken tot de kast, maar slechts 1 5G1,5.
Dus je hebt bruin, zwart en grijs. Elke kleur schakelt een groep (bv keuken, living en berging).
Wat je kan doen is eens meten op welke kleuren je stroom hebt als je op de knop drukt.
Staat niet achter aparte zekeringen op die manier dus mag wel.Verschillende groepen door 1 kabel / flex, ik dacht dat dat niet mocht?
jaren geleden dat ik me ermee beziggehouden heb
bij een verliesstroomschakelaar duid de 40A aan wat de maximum stroom is die hij aankan.Nu zie ik dat de huisinstallatie een verliesstroom 0,030ma van 40A is
Best eentje van 20 of 25A 0,030 bijplaatsen in nieuw zekeringkastje??
Was vergeten hoe duur die dingen zijnjaren geleden dat ik me ermee beziggehouden heb
Stroomafwaarts mag je inderdaad ook een 40A 30mA diff gebruiken, een 20A of 25A diff is echt zeer raar en kom ik quasi nooit tegen behalve dan op 3x400V+N installaties, en zeker niet stroomafwaarts gezien aftakkingen meestal maar 2P zijn.bij een verliesstroomschakelaar duid de 40A aan wat de maximum stroom is die hij aankan.
Een 40A verliesstroomschakelaar achter een 20A automaat plaatsen is doorgaans prima volgens mij hoor, en een pak goedkoper omdat die dingen gewoon in grotere aantallen geproduceerd en verhandeld worden.
Het belangrijke is dat die stroomsterkte kleiner of gelijk is aan de relevante zekering of max stroom die erdoor kan, en dat de gevoeligheid in mA voldoet aan wat je nodig hebt (in dit geval dus inderdaad 0.03A (ofwel 30 mA, een gevoeligheid van 0,03 mA oftewel 30 microampere zou een beetje zot zijn).
De regelgeving is hier wat onduidelijk.bij een verliesstroomschakelaar duid de 40A aan wat de maximum stroom is die hij aankan.
Een 40A verliesstroomschakelaar achter een 20A automaat plaatsen is doorgaans prima volgens mij hoor, en een pak goedkoper omdat die dingen gewoon in grotere aantallen geproduceerd en verhandeld worden.
Het belangrijke is dat die stroomsterkte kleiner of gelijk is aan de relevante zekering of max stroom die erdoor kan, en dat de gevoeligheid in mA voldoet aan wat je nodig hebt (in dit geval dus inderdaad 0.03A (ofwel 30 mA, een gevoeligheid van 0,03 mA oftewel 30 microampere zou een beetje zot zijn).
)type b stroomonderbreking moet wel helemaal stroomopwaarts voortgezet worden (dus ook je hoofddifferentieel moet dan type b zijn).De regelgeving is hier wat onduidelijk.
Vind tegenstrijdigge info.
In principe moet dit een type b zijn (die dingen zijn pokkeduur)
Maar dit was vroeger met mode 1 laden wat nu niet meer bestaat.
Ik zou er zelfs geen moeten plaatsen omdat mijn mode 2 (granny) charger voldoet aan norm IEC62752 inclusief type b stroomonderbreking en residentiele gelijkstroomdetectie.
Je hebt maar de helft van het verhaal.De regelgeving is hier wat onduidelijk.
Vind tegenstrijdigge info.
In principe moet dit een type b zijn (die dingen zijn pokkeduur)
Maar dit was vroeger met mode 1 laden wat nu niet meer bestaat.
Ik zou er zelfs geen moeten plaatsen omdat mijn mode 2 (granny) charger voldoet aan norm IEC62752 inclusief type b stroomonderbreking en residentiele gelijkstroomdetectie.
Kabel ligt klaar
-green up legrand stopcontact en verdeelkast zijn onderweg
-16A en 20A automaat liggen klaar.
Nu zie ik dat de huisinstallatie een verliesstroom 0,030ma van 40A is
Best eentje van 20 of 25A 0,030 bijplaatsen in nieuw zekeringkastje??
Was vergeten hoe duur die dingen zijnjaren geleden dat ik me ermee beziggehouden heb
![]()
type b stroomonderbreking moet wel helemaal stroomopwaarts voortgezet worden (dus ook je hoofddifferentieel moet dan type b zijn).
Moet niet meer sinds update van het arei. (Juni 2023)Als je een type B diff plaatst: stroomopwaarts daarvan moet de diff dan ook altijd van type B zijn.
Maar dat is eigenlijk gewoon niet ok. Als je laadinrichting, door een isolatiefout, een DC-component lekt boven de 6mA (maar in totaal minder dan 30mA zodat de diff naar de LP niet springt) dan kan het zijn dat je stroomopwaartse differentieel niet meer tript wanneer hij zou moeten trippen.Moet niet meer sinds update van het arei. (Juni 2023)
Dus je laadpaal diff mag B zijn en je hoofd A.
Neen, daar zorgt dit zinnetje voor in het arei (7.22).Als je laadinrichting, door een isolatiefout, een DC-component lekt boven de 6mA
Aan de vereiste van de vorige alinea wordt voldaan door gebruik te maken van de aangepaste beschermingsinrichtingen hetzij in de vaste stroomopwaartse elektrische installatie, hetzij in de laadinrichting (of een combinatie van beide).