Elektriciteitstopic

ok merci al iedereen!

De zekeringskast staat in de garage, maar daar staat een kast 'voor'. Je kan er tussen maar niet ideaal. Dus als die kast weg is, dan is dat probleem opgelost.

Ondertussen heb ik naar een electricien gebeld, en die gaat morgenvroeg om 6:30u langsgaan, met akkoord van de eigenaars, om metingen enz te doen. Hij is daar al is geweest (is hun electricien) en volgens hem zou het idd +-1500 euro kosten. Er is verlies op 1 kring, maar het is normaal verlies en hij ging dat nog verder onderzoeken.

Ik heb hem nogmaals het verslag gestuurd en hij ging mij zijn verslagen bezorgen per mail.

Zal zeker niet naar de 10k gaan hoor. Wij hadden ongeveer dezelfde punten die afgekeurd waren en bij ons zou het op een 1600€ uitkomen (volledige nieuwe kast, tekeningen en wat extra kabels op wagen op te laden etc).

Heb in andere topics ook al gelezen dat je schoonvader niet echt voor dat huis was, voor elk punt overdrijft hij nogal wat 🙈

Zal zeker niet naar de 10k gaan hoor. Wij hadden ongeveer dezelfde punten die afgekeurd waren en bij ons zou het op een 1600€ uitkomen (volledige nieuwe kast, tekeningen en wat extra kabels op wagen op te laden etc).

Heb in andere topics ook al gelezen dat je schoonvader niet echt voor dat huis was, voor elk punt overdrijft hij nogal wat 🙈
Klopt inderdaad.
Overdrijven is hij goed in maar zo jaagt hij iedereen altijd schrik aan ...

De oudste zoon kan er ook iets van en ik heb al geleerd om alles met serieus wat korrels zout te nemen.

@dev!lke, ouders en schoonouders altijd laten doen.

Mijn eerste appartement was niet goed, huis bouwen was niet goed, kopen was makkelijker. Nu zit ik in een ruime nieuwbouw (gekocht), nog niet goed. Want bouwen is beter.

Zelf wonen mijn ouders in een (gekocht) rijtjeshuis sociale woning van 1954 dat amper de helft waard is van mijn huis (alhoewel volledig gerenoveerd). Ik luister daar al lang niet meer naar :D.

Met mijn huidige schoonouders heb ik eigenlijk geluk. Lieve mensen die echt klaar staan met raad en meedenken.

Heeft er iemand een soort Basishandleiding voor een eenvoudige setup voor Niko home control? Bv. Welke modules nodig om alle lichtpunten te schakelen en hoe programmeren.

Juist is gebeld naar de elektricien (ik heb weinig geduld). Hij heeft bevestigd dat het 3 fasig is, ergens een stopcontact dat moet aangepast worden, verlies op 1 kring (normaal verlies), en dat gingen ze nakijken. De kast moet wel vernieuwd worden (wisten we al), dus hij schat 1500 euro (er kan nog iets bijkomen dus 2.000 euro max).

Hij gaat het vanavond nog doorsturen per mail (of morgen). Hopelijk kan ik de vrouw hiermee overtuigen! 🤞

Juist is gebeld naar de elektricien (ik heb weinig geduld). Hij heeft bevestigd dat het 3 fasig is, ergens een stopcontact dat moet aangepast worden, verlies op 1 kring (normaal verlies), en dat gingen ze nakijken. De kast moet wel vernieuwd worden (wisten we al), dus hij schat 1500 euro (er kan nog iets bijkomen dus 2.000 euro max).

Hij gaat het vanavond nog doorsturen per mail (of morgen). Hopelijk kan ik de vrouw hiermee overtuigen! 🤞

Dat zal wel een correcte prijs zijn, uw aarding in orde krijgen zal het meeste moeite zijn.
Wss een nieuwe aardingsdraad, onderbreker en wat pinnen in de grond kloppen. Maar dat is bij oude huizen ook geen abnormale zaak. Je kan daar mee foefelen als je wilt, maar aangezien het een veiligheidsissue is doe je het beter van de eerste keer goed.

Aarding zal normaal wel vlot gaan, afhankelijk van wat voor grond het is.
Kan zijn dat ie er komt met 2 of 3 pinnen, kan zijn dat ie er 10 moet kloppen...
Dat kan geen enkele elektricien op voorhand zeggen.
Maar zo'n pin meer of minder is nu ook niet de grote kost...

Wil hoopje materiaal bestellen, en heb nog enkele contactdozen nodig. Nu op de site waar ik wil bestellen hebben ze enkel stopcontacten met insteekklemmen.
Werkt dit even vlot / beter / slechter dan contactdozen met schroefklemmen?
En kan je bij insteekklemmen 2 draden (doorlussen) per fase steken?

Wil hoopje materiaal bestellen, en heb nog enkele contactdozen nodig. Nu op de site waar ik wil bestellen hebben ze enkel stopcontacten met insteekklemmen.
Ik heb overal die met insteekklemmen gebruikt. Werkt gemakkelijk. Er zijn 2 gaatjes per klem zodat je makkelijk en proper kan doorlussen.

Onze inbouwspots van de keuken werken niet meer. Nu is de kans groot dat het aan de transfo ligt en we hebben van de Keukenbouwer het type gekregen maar blijkbaar enkel verkrijgbaar met de 3 spots wat ze voor een zéér schappelijke prijs van 560€ willen bestellen zonder werkuren. Iemand die weet of dit type apart te koop is of een vervang product?
transfo.jpg

Onze inbouwspots van de keuken werken niet meer. Nu is de kans groot dat het aan de transfo ligt en we hebben van de Keukenbouwer het type gekregen maar blijkbaar enkel verkrijgbaar met de 3 spots wat ze voor een zéér schappelijke prijs van 560€ willen bestellen zonder werkuren. Iemand die weet of dit type apart te koop is of een vervang product?
transfo.jpg

gewoon elke led driver van 12VDC en minstens 12W vermogen.

ter info, de deze heb ik: https://www.conrad.be/nl/p/v-tac-vt-782-3599-decoring-wit-2228203.html
Als het gewoon wit mag zijn, hoeft dat niet zo duur te zijn.

Dan samen met:

en:

of een ander lampje naar keuze.

Alles tesamen 9€ per spot.
Bon, ik ga wat materiaal bestellen. Eerst 1 armatuur om eens te checken of we die goed vinden. Een aantal spots zijn voorzien om te dimmen (dimmodule in de domotica kast), andere niet. Voor het gemak ga ik denk ik gewoon dimbare spotjes nemen voor overal.

Nog wat vraagjes:

We hebben ook nog een aantal spots buiten: carport, overdekte inkom en overdekt terras. Hier neem ik dan best een andere armatuur die specifiek voor buiten is? Welke IP-klasse? Moet ik hiervoor dan ook een andere soort lampjes voorzien? Fitting kan het zelfde blijven?

Ook al wat gezocht naar hoe die aan te sluiten, maar ik zie haar wat 'aparte' situaties in hoe onze elektricien het heeft afgeleverd. Bij de meeste plekken of waar een peertje hangt is het straightforward (gewoon blauwe en bruine die toekomen en vertrekken). Maar bijvoorbeeld in de keuken bij 2 gaten komen er precies 3 kabels uit het plafond, en hangt er ook een grijze en zwarte kabel erbij...? Ander gat in de keuken is 1 kabel, maar ook hier grijs en zwart erbij. Op andere plekken zie ik die niet terugkomen... Kan ik die gewoon negeren bij het aansluiten?

gewoon elke led driver van 12VDC en minstens 12W vermogen.
Dank u voor deze prijs kunnen we het wel is proberen.

Vind ik zelfs beter. Werkt veel sneller en zit even goed vast.

Bon, ik ga wat materiaal bestellen. Eerst 1 armatuur om eens te checken of we die goed vinden. Een aantal spots zijn voorzien om te dimmen (dimmodule in de domotica kast), andere niet. Voor het gemak ga ik denk ik gewoon dimbare spotjes nemen voor overal.

Nog wat vraagjes:

We hebben ook nog een aantal spots buiten: carport, overdekte inkom en overdekt terras. Hier neem ik dan best een andere armatuur die specifiek voor buiten is? Welke IP-klasse? Moet ik hiervoor dan ook een andere soort lampjes voorzien? Fitting kan het zelfde blijven?

Ook al wat gezocht naar hoe die aan te sluiten, maar ik zie haar wat 'aparte' situaties in hoe onze elektricien het heeft afgeleverd. Bij de meeste plekken of waar een peertje hangt is het straightforward (gewoon blauwe en bruine die toekomen en vertrekken). Maar bijvoorbeeld in de keuken bij 2 gaten komen er precies 3 kabels uit het plafond, en hangt er ook een grijze en zwarte kabel erbij...? Ander gat in de keuken is 1 kabel, maar ook hier grijs en zwart erbij. Op andere plekken zie ik die niet terugkomen... Kan ik die gewoon negeren bij het aansluiten?
Werk je met drukknoppen en teleruptoren?
Je elektricien zal vanaf de kast met een 5G1,5 vertrokken zijn tot eerste lampgroep, dan naar andere lampgroep met 5G1,5 en tot slot naar een 3de lampgroep met een 3G1,5.
Op die manier moest hij geen 3 aparte 3G1,5 trekken tot de kast, maar slechts 1 5G1,5.
Dus je hebt bruin, zwart en grijs. Elke kleur schakelt een groep (bv keuken, living en berging).

Wat je kan doen is eens meten op welke kleuren je stroom hebt als je op de knop drukt.

Werk je met drukknoppen en teleruptoren?
Je elektricien zal vanaf de kast met een 5G1,5 vertrokken zijn tot eerste lampgroep, dan naar andere lampgroep met 5G1,5 en tot slot naar een 3de lampgroep met een 3G1,5.
Op die manier moest hij geen 3 aparte 3G1,5 trekken tot de kast, maar slechts 1 5G1,5.
Dus je hebt bruin, zwart en grijs. Elke kleur schakelt een groep (bv keuken, living en berging).

Wat je kan doen is eens meten op welke kleuren je stroom hebt als je op de knop drukt.
Klopt ja, drukknoppen en relais, maar die drukknoppen zijn los van de verlichtingspunten (als in, via het domotica systeem kies ik zelf welke knop welke verlichting bedient). Die zijn niet gekoppeld rechtstreeks. Ik zie ook enkel dat bruin/zwart/grijs in de keuken. Bij al de rest van verlichting zie ik nergens bruin/zwart/grijs.

Edit: na nog eens te kijken zie ik het ook nog bij andere spots, maar bv. in de living nergens.

Laatst bewerkt:
Bekabeling al voorzien om eventueel met DALI te werken?
En anders gewoon eens aan uw elektricien vragen of dat een bepaalde reden had.
Het kan zoiets onnozel zijn als geen 3g maar wel 5g bij en dan is de meerkost (in aankoop) soms verwaarloosbaar tov het tijdverlies

Mss hier eens proberen voor reactie🙈
Ik wist niet dat ze laadkabels van 15 -20 en zelfs 25 meter hadden.
Kan ik mss toch een wallbox zetten zonder gans de oprit open te breken voor een dikkere kabel.

Kan aan de kast door de muur werken en vandaar dan met een lange laadkabel opladen

15 meter haal ik net niet denk ik .
20 meter wel
Is dit eigenlijk ideaal op deze manier?
Hoe langer hoe meer laadverliezen ??
Bijkomstig
Heb maar 1 fase en de wagen laat ac maar max 6,6Kw toe.
Dus kom max 32A 7,4kw laders of 16A.
32 is teveel en 16 mss net ,dacht dat er 20 en 25 A instelbare bestaan maar bon
Draad trekken dan nemen 3g4mm of direct 3g6 of toekomstgericht direct?? 5g ???

Bekabeling al voorzien om eventueel met DALI te werken?
En anders gewoon eens aan uw elektricien vragen of dat een bepaalde reden had.
Het kan zoiets onnozel zijn als geen 3g maar wel 5g bij en dan is de meerkost (in aankoop) soms verwaarloosbaar tov het tijdverlies
Euh geen idee, eerste keer dat ik die term hoor :) Als ik hier in de folder kijk van ons systeem zie ik het wel staan als mogelijkheid, maar volgens mij hebben we 'gewone' dimmodules.

Ik vermoed dat het inderdaad gewoon de kabel was die ze meehadden. Contact ga ik niet meer proberen, antwoorden toch nooit ^^

Ik zal die gewoon laten voor wat ze zijn.

Terug
Bovenaan