Elektriciteitstopic

Bon. Heb net de pomp gedisconnect van de kabel, dis enkel de kabel hangt aan de automaat (met de geleiders voldoende van elkaar aan het uiteinden + wago klemmen).
En de verliesstroomschakelaar springt nog uit. Dus het is 100% zeker de kabel dan volgens mij (of 100% zeker niet de waterpomp).

Kan ik de beschadiging zoeken en dat in zo een waterdichte doos steken (met schroefverbinding), of moet dat met hars/gel?
als dat buiten is, de beschadiging, beter met hars/gel doen, want condens + water heeft echt niet veel nodig.

Er is niets waarvoor geen wago klem bestaat!

Nu, qua prijs kunnen deze wel tellen, en ik dacht dat deze niet te herbruiken vielen, maar dat weet ik niet zeker.

Ik mis misschien iets maar waarom zou je je impulsschakelaars niet kunnen aansturen via die Opta PLC? Ziet er mij wel een leuk ding uit eigenlijk. Gewoon DO's van je PLC aansluiten op de schakelcontacten van je teleruptors dan? Dat is voor mij altijd de methode die de voorkeur heeft trouwens.

Helemaal ideaal zou zijn als die Opta PLC nog Codesys compatibel wordt.

Omdat die PLC ook relais outputs heeft (230V-10A) , die nogmaals naar relais schakelen is beetje overkill natuurlijk :)
Maar met de huidige bekabeling zal ik dat mogelijks wel op die manier doen, omdat ik dan zonder 'technische' onderbrekingen wat kan experimenteren.
Nu heb ik alleen wat schrik van in te stappen met die OPTA, en nog lang te moeten wachten op extension modules.
Hoeveel IO's kan een Arduino max aan btw?

Omdat die PLC ook relais outputs heeft (230V-10A) , die nogmaals naar relais schakelen is beetje overkill natuurlijk :)
Maar met de huidige bekabeling zal ik dat mogelijks wel op die manier doen, omdat ik dan zonder 'technische' onderbrekingen wat kan experimenteren.
Nu heb ik alleen wat schrik van in te stappen met die OPTA, en nog lang te moeten wachten op extension modules.
Hoeveel IO's kan een Arduino max aan btw?
't is misschien handig om het toch even zo te doen in je testfase. Anders moet je het bestaande systeem grondiger aanpassen.Ik heb geen ervaring met Arduino. Op WAGO PLC's zit je aan een maximum van 80 kaarten dacht ik. Maar een kaart kan tot 16 IO hebben.

De bottleneck zal de realtime capability van die Arduino zijn vermoed ik. WAGO PLC's draaien een versie van realtime linux. Die Arduino's dan ook? Uiteindelijk zijn WAGO PLC's ook gewoon Cortex ARM CPU's.Het ziet eruit dat die Arduino ook IEC 61131-3 compliant is en met hun PLC IDE kan worden geprogrammeerd.

Vandaag de eXVB toegekegen en de volledige kabel vervangen en de verbinding met een nieuwe aftakdoos (met hars) gemaakt. De aardlekschakelaar schakelt nietmeer af.

Morgen nog wat dieper graven en alles terug dichtgooien en we zijn de miserie weer vergeten :). Ook voldoende foto’s gemaakt voor het PID (moest ik ooit verkopen).

Iemand die me kan vertellen welke ledspots ik hierop kan aansluiten ?
Ik heb 15 inbouwspots waar telkens zo een transfo achter steekt.
Onderstaande had ik gekocht maar ik krijg er niet veel beweging in.

Nadien had ik dan onderstaande aangeschaft :

Maar dat werkt dus ook van geen kanten.
Totale leek dus alle hulp is welkom.

Geen, dat ding maakt 12V wisselspanning.

Verwijder gewoon die transfo's en hang er standaard 230V led spots achter? Toch veel gemakkelijker.

Edit: Die spots die je hebt gekocht werken ook op 230V. Gewoon de transfo weg.

Die eerste leds hebben geen transfo nodig.. staat 230V in de titel & tekst verder.
Direct connection to 230V, no need to install a transformer.

dus mag je gewoon die tranfo's wegdoen en de 230V gewoon doorkoppelen.

Ik heb hier een oude dubbelpolige schakelaar gevonden die ik in de tuinberging wil hangen.
Op dit moment is die lamp gewoon met een stekker. Die wil ik in een aftakdoos bij steken. En dan bedienen met schakelaar ipv stekker.
Bruine draad (L) in L1
Blauwe draad (N) in N
In X1 en X2 laat ik gewoon de bruine en blauwe doorgaan naar de lamp?

Niko is wat duidelijker dan deze :unsure:

Edit:
Hier brandt de lamp
Klopt zo dus.

Laatst bewerkt:
Iemand een idee of je zo een kabelverbinder kan gebruiken om een EXVB 3G2,5 te verbinden ? De buitenomtrek van zo een kabel is 12.5mm, terwijl dit item geschikt is voor 4 tot 12mm. Bestaat er ook zo iets voor dikkere kabels ? Of toch in hars gieten ?

Ik heb buiten een 3XVB 3G2,5 liggen waar ik een stopcontact (type https://www.into-led.com/nl/4-voudi...zrj8SsgXaxw-53YvnZkY3XxfxKHd94kxoCusoQAvD_BwE wil op aansluiten maar overal is al een kabel aan verbonden en ik vrees dat als ik dat spel open vijs en de kabel verwijderen die dikke EXVB er ook niet mooi in gaat passen.

Iemand een idee of je zo een kabelverbinder kan gebruiken om een EXVB 3G2,5 te verbinden ? De buitenomtrek van zo een kabel is 12.5mm, terwijl dit item geschikt is voor 4 tot 12mm. Bestaat er ook zo iets voor dikkere kabels ? Of toch in hars gieten ?

Ik heb buiten een 3XVB 3G2,5 liggen waar ik een stopcontact (type https://www.into-led.com/nl/4-voudi...zrj8SsgXaxw-53YvnZkY3XxfxKHd94kxoCusoQAvD_BwE wil op aansluiten maar overal is al een kabel aan verbonden en ik vrees dat als ik dat spel open vijs en de kabel verwijderen die dikke EXVB er ook niet mooi in gaat passen.

Zo een connector, buiten is om miserie vragen. Dat zal wellicht een tijd goed gaan, maar na x aantal jaar heb je zowizo prijs dat dat problemen geeft. Ik zou gewoon een harsboite gebruiken.

Idealiter zou het rechtstreeks aan te sluiten zijn. Moet normaal wel lukken mits wat gefoefel. Anders even met de trappenboor het gaatje net iets groter boren en een dikkere wartel erin voor uw exvb.

Zo een connector, buiten is om miserie vragen. Dat zal wellicht een tijd goed gaan, maar na x aantal jaar heb je zowizo prijs dat dat problemen geeft. Ik zou gewoon een harsboite gebruiken.

Idealiter zou het rechtstreeks aan te sluiten zijn. Moet normaal wel lukken mits wat gefoefel. Anders even met de trappenboor het gaatje net iets groter boren en een dikkere wartel erin voor uw exvb.
alright merci voor de raad !

Hobby question: Zou graag wat beginnen experimenteren met de nieuwe Arduino Opta PLC.
10A relais als output, bieden imo wel wat mogelijkheden ivm domotica. Er zijn 4 outputs op die module en zou daar lichtpunten willen aan schakelen. Momenteel zijn deze met afzonderlijke impulsschakelaars bekabeld.
Nu, als ik deze zou aansluiten aan PLC & daarvoor een 16A zekering plaats, zou ik niet boven het aantal lichtpunten per zekering komen, maar dan verlies ik wel mijn huidige dubbel onderbroken systeem. Kan geen kwaad vermoed ik, maar wou hierover toch eens jullie mening horen :).

Alternatief is alle impulsschakelaars laten zitten zoals het momenteel is en deze laten schakelen door I/O's van arduino. Maar hiervoor is er nog geen 'PLC' variant en moet ik zelf een arduino opstelling in elkaar steken

10A contacten gebruiken in een kring die 16A afgezekerd is, is natuurlijk niet verstandig, maar in de praktijk zal je waarschijnlijk nooit in de buurt van 10A komen.
Ik wou je het wel even meegeven, je weet maar nooit :-)

10A contacten gebruiken in een kring die 16A afgezekerd is, is natuurlijk niet verstandig, maar in de praktijk zal je waarschijnlijk nooit in de buurt van 10A komen.
Ik wou je het wel even meegeven, je weet maar nooit :)
klopt , maar er is nog geen 16A alternatief van Opta PLC & heb geen 10A zekeringen in kast zitten :/

Trouwens, met alle LED verlichting van tegenwoordig, 16A voor lichtcircuit nog steeds de regel vermoed ik. Maar max aantal lichtpunten, is dat nog steeds 'maar' 10 aangewezen ?

klopt , maar er is nog geen 16A alternatief van Opta PLC & heb geen 10A zekeringen in kast zitten :/

Trouwens, met alle LED verlichting van tegenwoordig, 16A voor lichtcircuit nog steeds de regel vermoed ik. Maar max aantal lichtpunten, is dat nog steeds 'maar' 10 aangewezen ?
Er is geen limiet op het aantal lichtpunten. Enkel dat ze over minstens 2 kringen verdeeld moeten zijn.

Als je er LEDs mee gaat schakelen loont het misschien wel de moeite om met de relais' van je PLC andere relais' aan te sturen die de schakelactie doen. LEDs hebben een zeer hoge inrush-current en als de relais daar niet op gebouwd is heb je grote kans dat ze op een gegeven moment gaat plakken. Een extern relais' vervangen is veel makkelijker dan een nieuw relais' op je PLC-PCB solderen.

Wat is een goede webshop voor de aankoop van elektrisch materiaal. Ik merk op dat er veel prijs verschil op zit via verschillende sites.
Voor particulier: Z-elektro of Arva, zijn best scherp in prijs.
Bij Arva moet je enkel wel om kunnen met de onbeschofte eigenaar.

Als professioneel krijg ik bij Rexel de beste netto-prijzen.

Gigatek.be is vaak ook vrij scherp van prijs en best goed aanbod.

Voor meer "specialty electronics": conrad.be en elektrobode.nl

Voor ( phoenix) klemmen (nog nergens anders goedkoper gevonden als particulier): www.voltus.de

Terug
Bovenaan