Elektriciteitstopic

Dat is geen probleem. En vanaf waar vertrekken de signalen dan van zo'n doorbird dan? Zit daar een aparte interface bij?
Ja, ingebouwde relais, ik veronderstel dat je al een relais hebt met het openingsmechanisme, dan sluit je in feite de 2 draden ervan aan op de doorbird NC of NO poorten. Het openen en sluiten kan je dan in de doorbird app bedienen.
Handig want andere gebruikers/familie kan je dan ook toegang geven met de doorbird app of met een badge of code naargelang het model.

Maar als je het simpel wil houden is een Shelly relais ook doenbaar en kan je die verder integreren met andere domotica. Doorbird ook.

We hebben momenteel een keramische kookplaat. De zekering is 32 A in de zekeringskast. We willen overschakelen naar een inductievuur. Electrieker komt vandaag om onze electriciteit wat aan te passen en onze electriciteit conform te maken (huis bij aankoop was niet conform). Volgens electrieker is 32A sterk genoeg voor een inductievuur. Ik lees op t internet dat men eerder 3x25A aanraadt.
De kabel loopt in de vloer onder de keukenkasten en is dus niet makkelijk te vervangen.
Inductievuur die we willen kopen is ongeveer 7500 W.
Ik wil niet graag dat de zekering uitvalt als we koken.

Graag jullie mening ;-)

We hebben momenteel een keramische kookplaat. De zekering is 32 A in de zekeringskast. We willen overschakelen naar een inductievuur. Electrieker komt vandaag om onze electriciteit wat aan te passen en onze electriciteit conform te maken (huis bij aankoop was niet conform). Volgens electrieker is 32A sterk genoeg voor een inductievuur. Ik lees op t internet dat men eerder 3x25A aanraadt.
De kabel loopt in de vloer onder de keukenkasten en is dus niet makkelijk te vervangen.
Inductievuur die we willen kopen is ongeveer 7500 W.
Ik wil niet graag dat de zekering uitvalt als we koken.

Graag jullie mening ;-)
P=UxI
Dus watt=spanning x ampére
7500w ÷’220v= 34,1A op vollast met uw inductievuur
Maar het vuur zal wel voorzien zijn om met een 32A zekering te werken denk ik vermits je zegt ongeveer 7500w.

P=UxI
Dus watt=spanning x ampére
Alleen geldt dat niet voor een echte 3-fase, daar komt nog een wortel(3) oftewel 1.7 bij.
Nu, zelfs al kan je een kookvuur op meer dan 1 fase aansluiten, meestal is dat dan monofasig de helft van de kookpitten en monofasig de andere helft van de kookpitten (en misschien op de derde fase de dampkapventilator).
7500w ÷’220v= 34,1A op vollast met uw inductievuur
Netspanning is doorgaans ook meer dan 230 tegenwoordig, meestal 235, soms in de 240. Dan zit je al veel dichter tegen of zelfs onder die 32A.
Maar het vuur zal wel voorzien zijn om met een 32A zekering te werken denk ik vermits je zegt ongeveer 7500w.
Als de elektricien zegt dat dat OK is, en het is niet OK, mag hij het nadien komen uitleggen/fixen he.

Mijn Bora inductievuur van 7,6 kW werkt ook op verminderd vermogen als je het eenfasig aansluit. Ik denk hier te zien aan 4,4kW.
Let er ook op dat als je geen 400(380)V binnenkrijgt, je hoe dan ook in het "monofase" instellingsgebied komt (toch ingeval van mijn Bora). Een 3x230V aansluiting verandert daar niets aan.

We hebben een keuken waar er ook een eettafel.
Aan de keuken zijn het allemaal geaarde stopcontacten. Maar langs de kant van de eettafel (een 3 tal meter van het fornuis/spoelbak) heb ik 2 niet geaarde stopcontacten. (Betreffende een gekochte woning waar ik 18 maanden tijd heb om mijn electriciteit conform te maken).
Hoe ziet een keurder de keuken met eettafel.. de volledige ruimte of enkel de kant van de keuken?
Moet die weg? Of mogen die blijven?

We hebben een keuken waar er ook een eettafel.
Aan de keuken zijn het allemaal geaarde stopcontacten. Maar langs de kant van de eettafel (een 3 tal meter van het fornuis/spoelbak) heb ik 2 niet geaarde stopcontacten. (Betreffende een gekochte woning waar ik 18 maanden tijd heb om mijn electriciteit conform te maken).
Hoe ziet een keurder de keuken met eettafel.. de volledige ruimte of enkel de kant van de keuken?
Moet die weg? Of mogen die blijven?
Wat staat er op uw grondplan? Als die eettafel binnen de ruimte "keuken" valt, dan zullen dat geaarde stopcontacten moeten zijn in mijn inziens.

Wel opletten: in een niet geaarde wandcontactdoos mag dan ook geen (niet aangesloten) aardingspinnetje aanwezig zijn.

Ook een aandachtspunt: randaarde is in België niet toegelaten. Ik zie soms mensen op bol.com of Amazon design wandcontactdozen bestellen met randaarde (buiten Frankrijk en België vrij courant, in onder meer Nederland en Duitsland) maar dat wordt in België dus afgekeurd.

Wel opletten: in een niet geaarde wandcontactdoos mag dan ook geen (niet aangesloten) aardingspinnetje aanwezig zijn.

Ook een aandachtspunt: randaarde is in België niet toegelaten. Ik zie soms mensen op bol.com of Amazon design wandcontactdozen bestellen met randaarde (buiten Frankrijk en België vrij courant, in onder meer Nederland en Duitsland) maar dat wordt in België dus afgekeurd.
Inderdaad, u wees gewaarschuwd!
Het voordeel is dan wel dat als je toch wilt standaardiseren met 1-zelfde model dat je de aardingspin eruit kunt halen. Dan heb je wel een zichtbaar gaatje.

Is uw installatie van voor 1981? Dan mag dat, indien niet dan is een geaard stopcontact verplicht.
Nog eens nagecheckt omdat ik twijfelde er is wel een grondplan.
Keuken + eetruimte staat getekend als 1 ruimte keuken.
Installatie is idd voor 1981.

In de keuken staat langs de ene kant het fornuis, spoelbak met 5 geaarde stopcontacten. Aan de andere kant hebben ik 3 niet geaarde stopcontacten...die enkel gebruikt worden voor het strijkijzer of stofzuiger.

All , ik krijg 1 plafondlamp met geen stokken in werking.
Al alle zekeringen afgegaan maar die staan allemaal op.
De lamp werkt maar ik krijg geen spanning uit die 2 kabels.

De Fluke meet geen 230V maar wel 5 AC.

Iemand die een leek even wil helpen ?
Is een ouder huis en het zijn 2 kabels , blauw en rood. Geen aarding.

Iemand die een leek even wil helpen ?
Is een ouder huis en het zijn 2 kabels , blauw en rood. Geen aarding.

Als je echt een leek bent bel dan een elektricien. Een huis zonder aardingen kan op verschillende manieren gevaarlijk zijn als je foutopsporing moet doen.

Als je echt een leek bent bel dan een elektricien. Een huis zonder aardingen kan op verschillende manieren gevaarlijk zijn als je foutopsporing moet doen.
Ik weet wel iets maar zeker niet genoeg natuurlijk.
Electricien komt sowieso voor de heraanleg van de elektriciteit op de verdieping maar ik had graag licht gehad als ik eens een avondje door wil werken.

Zit er geen (bel)transfo ergens verstopt?

Het lijkt me bovendien handig om toch even te kijken welke zekering je kan afzetten zodat die 5 VAC, nul wordt voor je verder zoekt...

Juist een stuk van het plafond uitgebroken.
Steekt nog een lusterklem achter met 2 blauwe kabels.
Il faut le faire.
Wtf zelfs.

Zit er geen (bel)transfo ergens verstopt?

Het lijkt me bovendien handig om toch even te kijken welke zekering je kan afzetten zodat die 5 VAC, nul wordt voor je verder zoekt...
Er hing een oude TL behuizing aan , heeft die 5VAC daar mee te maken ?

Juist een stuk van het plafond uitgebroken.
Steekt nog een lusterklem achter met 2 blauwe kabels.
Il faut le faire.
Wtf zelfs.
Er hing een oude TL behuizing aan , heeft die 5VAC daar mee te maken ?
Wtf, dus den hoofdkabel komt toe op een TL behuizing, en wordt dan vanuit de behuizing afgetakt naar een lamp in vals plafond? Lijkt alsof ge daar nog vele grappen zult tegenkomen...

Terug
Bovenaan