Elektriciteitstopic

Is het (not) done om een draad te splitsen met een lusterklem (1 draadje in aan de ene kant en twee samen steken aan de andere kant)? Ik ben nieuwe schakelaars voor de rolluiken aan het steken en de n-draad die nu rechtstreeks naar mijn rolluikmotor gaat zou nu ook naar de schakelaar moeten gaan. Werkt prima met een lusterklem momenteel, maar ik wil ook geen gevaarlijke situatie creëren natuurlijk.

kynda-light-kroonsteen-transparant-3-polig.jpg
Wago klemmen gebruiken ;-) bv: link

Hele...grote...2nd....

Een lusterklem is op zich al fishy, laat staan als ge der twee draden in foefelt.

Absoluut en je schakelaar kan ook blijven werken.

Ik heb gisteren even een test setup gemaakt met een Shelly plus 1, zonder schakelaar want die heb ik niet, en deze laten aan - en uitgaan met zonsondergang/opkomst.
Werkt perfect, alsook via de app en webgui aan/uitschakelen, enige wat niet werkt is connecteren met google home maar boeit verder ook niet.

Dit lag gewoon op de grond en je voelt wel dat de shelly wat warmte genereert (handwarm, beneden lichaamstemp). Dat is wss de Wifi chip die aan het stralen is, geeft dat gen problemen eens ingebouwd achter een schakelaar?

Ik heb gisteren even een test setup gemaakt met een Shelly plus 1, zonder schakelaar want die heb ik niet, en deze laten aan - en uitgaan met zonsondergang/opkomst.
Werkt perfect, alsook via de app en webgui aan/uitschakelen, enige wat niet werkt is connecteren met google home maar boeit verder ook niet.

Dit lag gewoon op de grond en je voelt wel dat de shelly wat warmte genereert (handwarm, beneden lichaamstemp). Dat is wss de Wifi chip die aan het stralen is, geeft dat gen problemen eens ingebouwd achter een schakelaar?
Ik heb al een paar jaar Shelly relays ingebouwd zonder problemen. Het zijn geen megabytes aan data dat verstuurd worden als connectivity je zorg is. Warmte is al helemaal geen probleem, Shelly zal in veiligheid springen voordat het een probleem is.

Ik heb al een paar jaar Shelly relays ingebouwd zonder problemen. Het zijn geen megabytes aan data dat verstuurd worden als connectivity je zorg is. Warmte is al helemaal geen probleem, Shelly zal in veiligheid springen voordat het een probleem is.

De traffic maak ik me geen zorgen over. Of er nu 1,5Tb per maand of 1,505Tb verbruikt wordt zal het niet maken :).
Maar de enige chip die warmte afgeeft zal effectief de wifi zijn. Dat bedoelde ik.

Vraag me af of het zinvol is die shelly 1+ ook achter de stopcontacten te steken terwijl er ook plugs zijn. Is ook maar voor sfeerverlichting en met plug kan je makkelijk verplaatsen.

De traffic maak ik me geen zorgen over. Of er nu 1,5Tb per maand of 1,505Tb verbruikt wordt zal het niet maken :).
Maar de enige chip die warmte afgeeft zal effectief de wifi zijn. Dat bedoelde ik.

Vraag me af of het zinvol is die shelly 1+ ook achter de stopcontacten te steken terwijl er ook plugs zijn. Is ook maar voor sfeerverlichting en met plug kan je makkelijk verplaatsen.
Dat is persoonlijke keuze denk ik. Ik heb een mix van de verschillende devices. Als het makkelijk moet verplaatst kunnen worden is een plug handiger. Voor mij was het belangrijk om ook bepaalde dingen te energie-monitoren per device ipv per kring (of stopcontact), dus die zaken hangen achter een Shelly plug voor het gemak om ze naderhand te kunnen verplaatsen indien nodig.

Dat is persoonlijke keuze denk ik. Ik heb een mix van de verschillende devices. Als het makkelijk moet verplaatst kunnen worden is een plug handiger. Voor mij was het belangrijk om ook bepaalde dingen te energie-monitoren per device ipv per kring (of stopcontact), dus die zaken hangen achter een Shelly plug voor het gemak om ze naderhand te kunnen verplaatsen indien nodig.

Ik ga nog zien, het doet wat ik wil in elk geval en ben ermee geholpen :).

Ik plaats het hier even… en heb wat advies nodig.

We hebben een hanglamp met 8 lichtpunten gekocht (140cm lang) om boven een eettafel van 240x100cm te hangen.
Oppervlakte waar de eettafel staat is een dikke 10m2, maar is aangrenzend aan de open keuken (28m2) en zithoek (42m2), beiden hebben veel dimbaar licht.

Nu twijfelen we welke lampjes erin moeten (zouden er met een mooie spiraal moeten zijn):
- 8 x 140lm en 1800k kleurtemp (95mm doorsnede)
- 8 x 380lm en 2200k kleurtemp (95mm doorsnede)

De eerste lijken mss wat weinig, de andere wat veel… Functie is eigenlijk een mix van eten, huiswerk maken (lijkt me meer lumen wel ideaal) en als er bezoek komt zitten we er ook altijd.

De 2de keuze zijn wel dimbare LED lampen, dus die terugdimmen kan ook. Maar uit ervaring weet ik dat ik maar 1 dimpositie gebruik omdat ik te lui ben om die knop in te houden…

Ik zou in lichtkleur nooit onder 2700 gaan. 2700 is al vrij geel (gezellig).

Als je er in wil werken lijkt me helderder licht (minstens 2700K en meer lumen) wel aangewezen.

Ik heb boven mijn eettafel 4 spots van 3.8W (345lm elk, 2700K) en dat is zo'n beetje allround voor alles goed.

Boven een keukenwerkblad heb ik bv helderder licht (4000K, 3 van 10W, dikke 800lm per lamp)

Maar je moet eigenlijk vertrekken van hoeveel Lux (lumen per m²) je ergens nodig hebt. Dat is afhankelijk van de lichtbron (hoeveel lumen), zijn stralingshoek, de hoogte waarop die hangt, etc.
Met kennis van de installatiehoogte en stralingshoek kan je zien hoe groot het oppervlak van de lichtbundel bedraagt (en hoeveel die overlapt met die van de andere lichtbronnen) en kan je, gegeven een aantal lux, terugrekenen naar hoeveel lumen je nodig hebt.

2de parameter is daarnaast lichtkleur. Zoals gezegd zou ik 2700K (gelig, gezellig) prefereren voor all-round verlichting en 4000K (helder wit, niet echt gezellig) voor waar gewerkt moet worden (vb keuken).

Online (vb: https://www.livios.be/nl/artikel/49654/in-elke-kamer-de-juiste-verlichting/?authId=366225e6-08b0-4ebc-9c48-4aed17457cd6&referrer=https://www.google.com/&referer=https://www.google.com/) zijn wel wat vuistregels terug te vinden over hoeveel lux aangewezen is op welke locatie.

Laatst bewerkt:
Nu twijfelen we welke lampjes erin moeten (zouden er met een mooie spiraal moeten zijn):
- 8 x 140lm en 1800k kleurtemp (95mm doorsnede)
- 8 x 380lm en 2200k kleurtemp (95mm doorsnede)
Ik verlicht mijn eetruimte met dit 2x Ikea LUNNOM Led-Lamp E27 400 Lumen. Voor mij is dit genoeg.
Dus als je er 8 gaat nemen zit je zeker goed bij de 1e optie. Zeker indien er ook nog indirect ligt vanuit keuken, zithoek is.

Als je 2e optie kunt dimmen is dat natuurlijk ook altijd de safe optie.

@aXl_ dat werken zijn enkel de kinderen en dat is nog maar even wss (worden al wat ouder).

Probleem is dat mijn vriendin lampen wilt met spiraal (want ze zijn zichtbaar) en die er in 2700k precies niet zijn. Dan lijkt optie 2 het beste, met eventueel terugdimmen.

We hebben een plafond op 270cm, met 2 grote vensters aan de eettafel, maar in de winter is het ook donker natuurlijk.

Vind lampen altijd iets moeilijker, vooral omdat we de ‘design’ toer opgegaan zijn boven de eettafel. De overige verlichting in het hele huis zijn inbouwspots.

Ik heb een 2 fase kookplaat en zo'n steraansluiting voor de kookplaat in de keuken. Ik zie nu dat de warmtepomp, wasmachine en de linkerhelft van de kookplaat op dezelfde fase zitten (L1). Niet ideaal dus want onder volle belasting kan dat de 32A overschrijden. Ik zou graag de kookplaat op L2 en L3 hangen i.p.v. L1 en L2. Mag ik gewoon het draadje van de kookplaat van L1 losmaken en aan L3 hangen?

Ik heb een 2 fase kookplaat en zo'n steraansluiting voor de kookplaat in de keuken. Ik zie nu dat de warmtepomp, wasmachine en de linkerhelft van de kookplaat op dezelfde fase zitten (L1). Niet ideaal dus want onder volle belasting kan dat de 32A overschrijden. Ik zou graag de kookplaat op L2 en L3 hangen i.p.v. L1 en L2. Mag ik gewoon het draadje van de kookplaat van L1 losmaken en aan L3 hangen?
Als uw aansluiting op de kookplaat gewoon tussen L en N is, dan is het inderdaad een kwestie om bij één van de twee aansluitingen, de L1-draad te vervangen door de L3-draad.

Meestal wordt dat aangesloten als:
- L1 - N
- L2 - N

waarbij de ene helft van de pitten gevoed wordt door de ene fase (230V) en de andere helft door de andere (230V).

Als uw aansluiting op de kookplaat gewoon tussen L en N is, dan is het inderdaad een kwestie om bij één van de twee aansluitingen, de L1-draad te vervangen door de L3-draad.

- L1 - N
- L2 - N

waarbij de ene helft van de pitten gevoed wordt door de ene fase (230V) en de andere helft door de andere (230V).
Op voorwaarde dat je N hebt he. Bij 3x230V kan je gewoon de draden/fases herverdelen dat je tussen andere combinaties werkt.

- L1 - N
- L2 - N

In de handleiding staat precies 400V, maar ze heeft inderdaad wel 2x een neuter aansluiting. Hier is het installatie schema uit de handleiding: Dus ik mag gewoon L1 verplaatsen naar L3? Of kan ik beter L1 op L2 zetten en L2 op L3?

In de handleiding staat precies 400V, maar ze heeft inderdaad wel 2x een neuter aansluiting. Hier is het installatie schema uit de handleiding: Dus ik mag gewoon L1 verplaatsen naar L3? Of kan ik beter L1 op L2 zetten en L2 op L3?
Als je 3F + een N hebt, staat er 400V tussen de fasen en 230V tussen de fase en de N. Dat is wat dat betekent.
Als jij 3 fasen + N hebt (3 x 400VAC + N) dan is het inderdaad gewoon het draadje verwisselen.

Heb je 3 x 230V (dan heb je geen blauwe N-draad) dan moet je ze herschikken want dan staat 230V over twee fasen.

Morgenavond of te laatste vrijdag hebben we ons woning 😀
Enkel de stopcontacten in badkamer en keuken hebben stopcontacten met aarding. De anderen niet.
De electricien vertelde dat het enkel verplicht is voor vochtige ruimtes en omdat het huis van 1980 is het niet verplicht om dit in alle ruimtes te doen.

Ik wil overal, waar er 1 stopcontact is, er eentje bijplaatsen. Volgens electricien geen probleem.

Ik las op een forum dit:
Een stopcontact zonder aarding is op zich geen probleem, zolang je die gebruikt voor toestellen waarbij de stekker geen aarding voorziet (stofzuiger bijvoorbeeld)

Klopt dit?

Enkel de stopcontacten in badkamer en keuken hebben stopcontacten met aarding. De anderen niet.
De electricien vertelde dat het enkel verplicht is voor vochtige ruimtes en omdat het huis van 1980 is het niet verplicht om dit in alle ruimtes te doen.

Ik wil overal, waar er 1 stopcontact is, er eentje bijplaatsen. Volgens electricien geen probleem.

Ik las op een forum dit:
Een stopcontact zonder aarding is op zich geen probleem, zolang je die gebruikt voor toestellen waarbij de stekker geen aarding voorziet (stofzuiger bijvoorbeeld)

Klopt dit?

1981 om precies te zijn. Die bestaande installaties mogen inderdaad blijven bestaan. Het uitbreiden van een kring met één stopcontact is een kleine wijziging waarvoor je geen nieuwe keuring moet laten doen.
Op een kring zonder beschermingsgeleider moet je dan wel een stopcontact zonder aardingspin plaatsen. Je mag er geen met aardingspin zetten en dan de aardingspin niet aangesloten laten.
Moest je een nieuwe stroomkring bij bouwen dan moet die wel conform de regels van vandaag geïnstalleerd worden (en gekeurd worden).

Een dubbel geïsoleerd toestel heeft geen aarding nodig en kan veilig op die stopcontacten gestoken worden.
Toestellen die wel een aarding hebben vertrouwen er op dat als er een isolatiefout zich voordoet in het toestel, uw differentieel springt door de lekstroom via de beschermingsgeleider. Als dat niet gebeurt (omdat er geen aarding in het stopcontact zit) dan kan er een gevaarlijke (230V) spanning op de behuizing van dat toestel komen en kan je jezelf electrocuteren. Dat is dus inderdaad niet toegelaten en gevaarlijk.

Laatst bewerkt:
hier is net een week geleden de elektricien de stopcontacten en meer komen vervangen.
op bepaalde plaatsen heb ik wel gevraagd de aarding door te trekken, als die er al was voor andere stopcontacten in het circuit.
dat was bijster weinig werk voor die mens en nu zijn alle stopcontacten hier conform.
Inderdaad een aantal aardingspinnen die niet gekoppeld waren en dat is illegaal. Die zijn dus vervangen door stopcontacten zonder pin.

Huis is hier van 1979 dus zou in principe niet moeten geaard zijn, maar toch gedaan waar kon. Sommige componenten van het elektriciteitsnet waren stevig verouderd (half doorgebrande stopcontacten en automaten waren niet conform in de wasplaats :unsure: ), ik ben blij dat het gebeurd is want het blijft een gevaar.

Ik las op een forum dit:

Klopt dit?
Hier (huis uit 1976) hebben we boven ook bijna nergens aarding liggen (enkel vernieuwde badkamer).
In de slaapkamers heb je bijna geen toestellen die een aardingspin nodig hebben ook (wekkerradio, nachtlampje, gsm lader, ...).
Onze stofzuiger heeft trouwens ook geen aarding.

Terug
Bovenaan