Elektriciteitstopic

Idd, is maar heel vaak bij grotere stationaire toestellen die een aarding hebben. bv: wasmachine, droogkast, afwasmachine, desktopcomputer.

En inderdaad, best enkel toestellen aansluiten die geen aarding nodig hebben. Niet dat het niet zal werken, maar kans dat bv de ijzeren behuizing onder stroom kan staan, al dan niet door statische elektriciteit. (normaal niet, maar er is altijd risico)

persoonlijk verbazend hoeveel toestellen geen aarding nodig hebben, OLED scherm, PS5, Subwoofer, AVR, Nintendo Switch, Ethernet Switch, NVIDIA Shield steken hier allemaal op 1 stekkerdoos die in een geaard stopcontact steekt. Maar geen enkel van die devices heeft een aardingspin connector. ik heb daar zelfs een speciale stekkerdoos voor gekocht, die het voltage gelijk houdt of probeert te houden. fluctueert hier toch tussen 225V en 245V volgens die stekkerdoos.

ik maakte mij daar teveel zorgen over, dan nodig denk ik.

1981 om precies te zijn. Die bestaande installaties mogen inderdaad blijven bestaan. Het uitbreiden van een kring met één stopcontact is een kleine wijziging waarvoor je geen nieuwe keuring moet laten doen.
Op een kring zonder beschermingsgeleider moet je dan wel een stopcontact zonder aardingspin plaatsen. Je mag er geen met aardingspin zetten en dan de aardingspin niet aangesloten laten.
Moest je een nieuwe stroomkring bij bouwen dan moet die wel conform de regels van vandaag geïnstalleerd worden (en gekeurd worden).

Op kringen zonder aarding mag je niet meer uitbreiden en stopcontacten plaatsen zonder aarding.

In een vochtige ruimte (huis van voor 81) is aarding NIET verplicht.

Toestel klasse 1 diend verplicht in stopcontact met aarding.

Nieuwe arei 01/06/2023 installatie voor 81;alle stopcontacten zonder aarding moeten verplicht achter een bijkomende diff van 30mA.

persoonlijk verbazend hoeveel toestellen geen aarding nodig hebben, OLED scherm, PS5, Subwoofer, AVR, Nintendo Switch, Ethernet Switch, NVIDIA Shield steken hier allemaal op 1 stekkerdoos die in een geaard stopcontact steekt. Maar geen enkel van die devices heeft een aardingspin connector. ik heb daar zelfs een speciale stekkerdoos voor gekocht, die het voltage gelijk houdt of probeert te houden. fluctueert hier toch tussen 225V en 245V volgens die stekkerdoos.

ik maakte mij daar teveel zorgen over, dan nodig denk ik.
Meeste toestellen zijn 'dubbel geisoleerd' zie het symbooltje: wiki

Ik zoek een kabel (vob cca geel/groen 4mm2) om de aarding in orde brengen van los metaal, maar ik vind enkel "samengeslagen" varianten (bv https://www.cooselec.be/h07z1r4vjr100.html#) Eca varianten zijn wel gewoon met vaste kern te vinden (bv https://gigatek.be/nl/kabel-vob-eca-installatiedraad-4-mm-geel-groen-h07v-u-b500--kobvob4gg). Wat is het verschil juist?
Samengeslagen kern zijn meerdere "vaste kernen" van kleinere diameter die samen getwist zijn zodat de kabel iets soepeler is. wordt vaker gedaan bij grote secties omdat die kabels anders nogal moeilijk hanteerbaar zijn.

Aardingsdraad met vaste kern in Cca vond ik zelf ook zeer moeilijk te vinden in kleinere secties (bij shops die verkopen aan particulieren). Ik heb zelf alle equipotentiaalgeleiders in 6mm gelegd. Die was wel gewoon in Cca verkrijgbaar.
Die Eca variant van gigatek mag je gewoon niet in bundel bij andere kabels installeren. Zij verkopen ook 6mm Cca geel/groen.

Als ik de oven open doen brandt het lampje. Als ik de oven op verwarmen zet. Schiet de boel hier volledig uit en staat er een zekering af. Daarvoor nooit probleem. Iemand een idee?

Voor mensen die hun eigen eendraadsschema en grondplan willen teken en trikker te duur vinden. Tegenwoordig is er een alternatief nl. Schematicals. Deze software kun je ook met een maandlicentie kopen en je moet enkel het grondplan tekenen met de componenten en deze verbinden en aan de juiste kring toevoegen. Het eendraadsschema word dan automatisch gemaakt.

Hier kun je een voorbeeld zien hoe het schema er dan uitziet.
Voorbeeld schema

Enkele vraagjes over een laadpaalinstallatie.
Ik ga voor een enkele laadpaal met geïntegreerde 6mA DC lekstroombeveiliging (en dus een normale/goedkope differentieelschakelaar in de kast gebruikmakende van de desbetreffende regeling inzake het AREI), 3-fase max 22kW aangesloten op een 5g6 kabel.
  1. voor de automaat en differentieel: moet dat 4P zijn of kan dat 3P+N? De 4P variant is ongeveer dubbel zo duur (30 vs 60 euro).
  2. Waarschijnlijk niet van toepassing, maar indien de laadpaal ook een type A diff heeft ingebouwd, moet er dan nog een bijkomende type A diff in de kast (aan het begin van de stroombaan)?
    Dit wordt hier bvb aangegeven (en ik vind dat ook terug in het AREI op p226):
    Actieve beschermingstoestellen tegen onrechtstreekse aanraking worden voorzien hetzij in de vaste stroomopwaartse elektrische installatie, hetzij in de laadinrichting of een combinatie van beide.
    De reden voor deze vraag is dat ik dan mijn kast niet hoef aan te passen (de automaat van de voedingskabel steekt nu op een rail; hier nog een diff voor steken betekent die kabel elders naartoe trekken in de kast en dus wat gefoefel daar (alsook meer plaats innemen).
    Ik kom hiermee omdat de Etrel Inch Pro een variant heeft met een 30mA type A diff + 6mA DC lekstroom beveiliging volgens zijn certificate of conformity
Bedankt voor de input!

Blijkbaar zou de regel in het nieuwe AREI ivm de 8 kringen per diff van 30mA al maar pas vanaf eind dit jaar in voege gaan ipv sinds juni en is de overgangsperiode dus verlengd, gehoord van een keurder. Klopt dit? Iemand met meer info?

Blijkbaar zou de regel in het nieuwe AREI ivm de 8 kringen per diff van 30mA al maar pas vanaf eind dit jaar in voege gaan ipv sinds juni en is de overgangsperiode dus verlengd, gehoord van een keurder. Klopt dit? Iemand met meer info?
Geen idee waar die info vandaan komt, dat staat volgens mij nergens gepubliceerd? Die regels zijn in voege vanaf 01/06, waarbij keurders meestal tolerant zijn voor installaties die voor die datum gestart zijn. (Wordt vermeld op uw verslag)
Als ge nu een nieuwe installatie start is er toch geen reden die nieuwe regels niet toe te passen?

Voor mensen die hun eigen eendraadsschema en grondplan willen teken en trikker te duur vinden. Tegenwoordig is er een alternatief nl. Schematicals. Deze software kun je ook met een maandlicentie kopen en je moet enkel het grondplan tekenen met de componenten en deze verbinden en aan de juiste kring toevoegen. Het eendraadsschema word dan automatisch gemaakt.

Hier kun je een voorbeeld zien hoe het schema er dan uitziet.
Voorbeeld schema
Ik heb het eendraads & situatie schema met Visio getekend. Daar kan je ook alle elektrische tekentjes voor downloaden en de rest is een vector versie van de plannen in kopiëren en wat lijntjes trekken (of gewoon een scan van de plannen als je niets anders hebt).

Super simpel eiglijk. De twee schema's zijn wel compleet onafhankelijk van elkaar, maar dat is nu niet echt een probleem voor een klein projectje als je huis.

Beste BG'ers, graag zou ik jullie elektrische expertise even willen raadplegen.

Wij hebben afgelopen weekend een nieuw tuinhuis laten plaatsen en deze zouden wij graag van elektriciteit voorzien, uiteraard zo veilig en conform mogelijk. Het technisch uitvoeren en kennis van materiaal is zeker geen probleem daar ik vroeger nog elektriciteit en industriële elektronica gestudeerd heb, maar alles qua huidige wetgeving etc. (zeker met recente AREI wijzigingen) zit allemaal niet meer in het "koppeke" daar ik al meer dan 15 jaar in de IT zit 🙈

Situatieschets:
Het tuinhuis staat een dikke 10 meter achter onze woning. Aan de achtergevel van onze woning hangt een 400V stopcontact dat niet gebruikt wordt, deze hangt achter zijn eigen C32 3000A automaat. Tussen dit stopcontact en het tuinhuis loopt een wachtbuis.

De meest ideale scenario is dat ik vanuit dit stopcontact aftak en alles doortrek tot binnen het tuinhuis (of ik trek alles door, of ik trek 1 fase + neuter + aarding door daar ik enkel 230V nodig heb in het tuinhuis). Mijn eerste vraag is uiteraard, is dit toegestaan? Het is ook mogelijk om het stopcontact te vervangen door een aftakdoos daar het stopcontact toch geen nut heeft.

Indien het niet mag kan ik altijd proberen om de bestaande draden te gebruiken om een nieuwe kabel te trekken. Mocht dat ook niet lukken kan ik in het slechtste geval vanuit de zekeringkast en via de kruipkelder een nieuwe kabel naar buiten trekken.

Voor de elektriciteit in en rond het tuinhuis zou ik logischerwijs een aparte kleinere zekeringkast voorzien in het tuinhuis. Maar ook hier rest de vraag, wat voorzien ik precies in de zekeringkast qua differentialen en automaten? Dit zou er allemaal in en rond het tuinhuis komen:
  • Een zes-tal lampen langs de buitenkant van het tuinhuis
  • Één centrale lamp + één of twee lampen boven de werkbank
  • Twee dubbele stopcontacten langs de buitenkant van het tuinhuis
  • Drie of vier dubbele stopcontacten langs de binnenkant van het tuinhuis
  • Naar de toekomst toe zouden we misschien ook:
    • oprit verlichting willen voorzien met meerdere spotjes in de grond
    • verlichting helemaal achteraan in de tuin (achter het tuinhuis ligt gazon van 20 meter in lengte en 9 meter breed)
Stel dat ik gewoon kan aftakken van het bestaande stopcontact, moet ik de automaat in de zekeringkast binnen ook nog vervangen door iets anders?

Mochten jullie kunnen helpen zou ik graag weten wat kan, wat mag, en wat ik eventueel allemaal nodig heb qua differentiëlen, automaten, type en dikte kabel,...

Alvast een dikke merci!

Beste BG'ers, graag zou ik jullie elektrische expertise even willen raadplegen.

Wij hebben afgelopen weekend een nieuw tuinhuis laten plaatsen en deze zouden wij graag van elektriciteit voorzien, uiteraard zo veilig en conform mogelijk. Het technisch uitvoeren en kennis van materiaal is zeker geen probleem daar ik vroeger nog elektriciteit en industriële elektronica gestudeerd heb, maar alles qua huidige wetgeving etc. (zeker met recente AREI wijzigingen) zit allemaal niet meer in het "koppeke" daar ik al meer dan 15 jaar in de IT zit 🙈

Situatieschets:
Het tuinhuis staat een dikke 10 meter achter onze woning. Aan de achtergevel van onze woning hangt een 400V stopcontact dat niet gebruikt wordt, deze hangt achter zijn eigen C32 3000A automaat. Tussen dit stopcontact en het tuinhuis loopt een wachtbuis.

De meest ideale scenario is dat ik vanuit dit stopcontact aftak en alles doortrek tot binnen het tuinhuis (of ik trek alles door, of ik trek 1 fase + neuter + aarding door daar ik enkel 230V nodig heb in het tuinhuis). Mijn eerste vraag is uiteraard, is dit toegestaan? Het is ook mogelijk om het stopcontact te vervangen door een aftakdoos daar het stopcontact toch geen nut heeft.

Indien het niet mag kan ik altijd proberen om de bestaande draden te gebruiken om een nieuwe kabel te trekken. Mocht dat ook niet lukken kan ik in het slechtste geval vanuit de zekeringkast en via de kruipkelder een nieuwe kabel naar buiten trekken.

Voor de elektriciteit in en rond het tuinhuis zou ik logischerwijs een aparte kleinere zekeringkast voorzien in het tuinhuis. Maar ook hier rest de vraag, wat voorzien ik precies in de zekeringkast qua differentialen en automaten? Dit zou er allemaal in en rond het tuinhuis komen:
  • Een zes-tal lampen langs de buitenkant van het tuinhuis
  • Één centrale lamp + één of twee lampen boven de werkbank
  • Twee dubbele stopcontacten langs de buitenkant van het tuinhuis
  • Drie of vier dubbele stopcontacten langs de binnenkant van het tuinhuis
  • Naar de toekomst toe zouden we misschien ook:
    • oprit verlichting willen voorzien met meerdere spotjes in de grond
    • verlichting helemaal achteraan in de tuin (achter het tuinhuis ligt gazon van 20 meter in lengte en 9 meter breed)
Stel dat ik gewoon kan aftakken van het bestaande stopcontact, moet ik de automaat in de zekeringkast binnen ook nog vervangen door iets anders?

Mochten jullie kunnen helpen zou ik graag weten wat kan, wat mag, en wat ik eventueel allemaal nodig heb qua differentiëlen, automaten, type en dikte kabel,...

Alvast een dikke merci!
Vervang het stopcontact door een aftakdoos en verleng de kabel met een 5G6 EXVB naar het tuinhuis. Dan heb je een aparte stroomkring voor het tuinhuis afgezekerd op 32A.
32A betekent dat je minstens een 6mm² kabel trekt. Trek je een kleinere sectie moet de automaat kleiner (4mm: 25A, 2,5mm: 20A).

Uitbreidingen vallen onder de meest recente regels van het AREI want concreet voor jou vooral betekent dat je in het tuinhuis 30mA differentieel(s) zult moeten voorzien voor de licht- en stopcontactkringen.

In het kastje van het tuinhuis plaats je een 30mA type A diff als eerste en maak je vervolgens de kringen die je daar beschreven hebt (ik vermoed: verlichting tuinhuis, stopcontacten tuinhuis en verlichting buiten).
Je mag er max 8 achter die ene differentieel hangen maar daar ga je allicht niet aan raken in een tuinhuis.
In het tuinhuis monteer je alles in opbouw. Het meest logische is daar XVB-kabels (3G1.5 en 3G2.5) in buizen te monteren. Standaard flexen met VOB in opbouw zijn niet ok vanwege hun brandklasse.

In mijn nieuwbouw zit ik momenteel zonder stroom in de groep van de leefruimte (5 stopcontacten). Al de schakelaars staan aan (inclusief de aardlekschakelaar). Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

In mijn nieuwbouw zit ik momenteel zonder stroom in de groep van de leefruimte (5 stopcontacten). Al de schakelaars staan aan (inclusief de aardlekschakelaar). Wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Automaat van die kring al eens manueel aan en af gezet?
Als een automaat uitslaat, moet ge hem soms manueel nog eens schakelen. Als hij afgeschakeld is owv overspanningsbeveiliging, zou het kunnen dat hij nog omhoog staat en ingeschakeld lijkt, maar in wezen niet geschakeld is.

Als een automaat uitslaat, moet ge hem soms manueel nog eens schakelen. Als hij afgeschakeld is owv overspanningsbeveiliging, zou het kunnen dat hij nog omhoog staat en ingeschakeld lijkt, maar in wezen niet geschakeld is.
Dan lijkt het mij toch best dat je uw automaat in dat geval vervangt, want normaal is dat allerminst. Als uw automaat springt, dan moet die tout court naar beneden/uit staan.

Ergens een draad gelost/slecht contact. Ofwel aan uw zekering, ofwel in het eerste stopcontact zelf als uw kring volledig zonder spanning staat.

Geprobeerd zonder resultaat 😕

Terug
Bovenaan