Beste BG'ers, graag zou ik jullie elektrische expertise even willen raadplegen.
Wij hebben afgelopen weekend een nieuw tuinhuis laten plaatsen en deze zouden wij graag van elektriciteit voorzien, uiteraard zo veilig en conform mogelijk. Het technisch uitvoeren en kennis van materiaal is zeker geen probleem daar ik vroeger nog elektriciteit en industriële elektronica gestudeerd heb, maar alles qua huidige wetgeving etc. (zeker met recente AREI wijzigingen) zit allemaal niet meer in het "koppeke" daar ik al meer dan 15 jaar in de IT zit
Situatieschets:
Het tuinhuis staat een dikke 10 meter achter onze woning. Aan de achtergevel van onze woning hangt een 400V stopcontact dat niet gebruikt wordt, deze hangt achter zijn eigen C32 3000A automaat. Tussen dit stopcontact en het tuinhuis loopt een wachtbuis.
De meest ideale scenario is dat ik vanuit dit stopcontact aftak en alles doortrek tot binnen het tuinhuis (of ik trek alles door, of ik trek 1 fase + neuter + aarding door daar ik enkel 230V nodig heb in het tuinhuis). Mijn eerste vraag is uiteraard, is dit toegestaan? Het is ook mogelijk om het stopcontact te vervangen door een aftakdoos daar het stopcontact toch geen nut heeft.
Indien het niet mag kan ik altijd proberen om de bestaande draden te gebruiken om een nieuwe kabel te trekken. Mocht dat ook niet lukken kan ik in het slechtste geval vanuit de zekeringkast en via de kruipkelder een nieuwe kabel naar buiten trekken.
Voor de elektriciteit in en rond het tuinhuis zou ik logischerwijs een aparte kleinere zekeringkast voorzien in het tuinhuis. Maar ook hier rest de vraag, wat voorzien ik precies in de zekeringkast qua differentialen en automaten? Dit zou er allemaal in en rond het tuinhuis komen:
- Een zes-tal lampen langs de buitenkant van het tuinhuis
- Één centrale lamp + één of twee lampen boven de werkbank
- Twee dubbele stopcontacten langs de buitenkant van het tuinhuis
- Drie of vier dubbele stopcontacten langs de binnenkant van het tuinhuis
- Naar de toekomst toe zouden we misschien ook:
- oprit verlichting willen voorzien met meerdere spotjes in de grond
- verlichting helemaal achteraan in de tuin (achter het tuinhuis ligt gazon van 20 meter in lengte en 9 meter breed)
Stel dat ik gewoon kan aftakken van het bestaande stopcontact, moet ik de automaat in de zekeringkast binnen ook nog vervangen door iets anders?
Mochten jullie kunnen helpen zou ik graag weten wat kan, wat mag, en wat ik eventueel allemaal nodig heb qua differentiëlen, automaten, type en dikte kabel,...
Alvast een dikke merci!