Elektriciteitstopic

Ik ben van plan mijn elektriciteit zelf te leggen en heb wel wat hulp hier en daar, maar niemand is echt helemaal up to date. Ik bots op een paar speciallekes in mijn situatie
  • Ik heb een holle schacht van kelder tot verdieping waar ik mijn kabels kan inleggen. Net op tijd gelezen dat al mijn kabels in die schacht cca moeten zijn ipv eca.
Klopt. Cca kabels lopen voor al wat ergens op het traject in bundel ligt (in uw schacht dus)
    • Mag ik na de eerste aftakking van cca naar eca overschakelen?
Wat versta je onder eerste aftakking?
Stel dat je van kast naar stopcontact op de eerste verdieping gaat, dan kan je het stuk naar het volgende stopcontact inderdaad leggen met een stuk Eca kabel/flex, aangenomen dat dat volledig achter pleister en onder chape zit.
    • Is dat effectief ook nodig voor utp (of bv svv, bus,...)? Die lijken redelijk zeldzaam, zeker omdat cca in utp termen iets anders betekent.
Ja
Preflex heeft ook flexen met utp in Cca. Voor losse netwerkkabel zoek je naar LS0H, die heeft cpr Cca.
Svv is standaard al Cca.
    • Moet dat ook voor de aardingkabel van metalen voorwerken (bad, douche,...)
Als die ergens in bundel ligt met andere kabels wel ja. Kan zijn dat je die enkel makkelijk vind in grotere sectie. Ik vond geen aardingsdraad in Cca onder 6mm.
    • Iemand nog iets waar ik moet op letten in de schacht?
  • Mijn kast staat verder als 3 meter van de teller, teller staat aan de garage, teller in een technische ruimte 10m verder. Hierdoor moet ik een eerste kast voorzien aan de teller (max 3m) Daar zou dan enkel een diff van 300ma inkomen en een automaat (40a ofzo). Elke kast moet echter beginnen met een diff (waarvan ten minste 1 van 300ma), met de nieuwe 30ma regels, heeft het zin om terug een 300ma in de echte kast te zetten, of zou ik daar beter 30ma nemen.
Je hebt gewoon 1 300mA diff op kop van je installatie (wat jij dus in apart kastje wil zetten).
Verder heb je een 30mA diff nodig voor alle stopcontactkringen waar geen vaste toestellen op zitten en voor verlichting (en je zult er een paar nodig hebben want je mag maar 8 kringen per diff hebben.

Je kan op kop van je kast (stroomafwaarts van de hoofddiff) gewoon een automaat zetten die dient als hoofdschakelaar van die kast en daarachter je verdeling verder uitwerken. Je kast moet niet per se "beginnen met een diff".

Wat versta je onder eerste aftakking?
Stel dat je van kast naar stopcontact op de eerste verdieping gaat, dan kan je het stuk naar het volgende stopcontact inderdaad leggen met een stuk Eca kabel/flex, aangenomen dat dat volledig achter pleister en onder chape zit.
Idd dat.

Als die ergens in bundel ligt met andere kabels wel ja. Kan zijn dat je die enkel makkelijk vind in grotere sectie. Ik vond geen aardingsdraad in Cca onder 6mm.

Ja lap, dacht verschillende 2,5mm (in flex) te leggen ipv een lus van 1 dikke. Dat wordt dan wel kostelijk.

Je hebt gewoon 1 300mA diff op kop van je installatie (wat jij dus in apart kastje wil zetten).
Verder heb je een 30mA diff nodig voor alle stopcontactkringen waar geen vaste toestellen op zitten en voor verlichting (en je zult er een paar nodig hebben want je mag maar 8 kringen per diff hebben.

Je kan op kop van je kast (stroomafwaarts van de hoofddiff) gewoon een automaat zetten die dient als hoofdschakelaar van die kast en daarachter je verdeling verder uitwerken. Je kast moet niet per se "beginnen met een diff".
Zeker van? In mijn cursusje stond dit

Scheelt nu ook maar een 30 tal euro automaat of diff.

Zouden jullie bij die eerste kast nog iets steken? Stopcontacten liever niet, want dan moet er weer een 30ma diff bij, maar laadkabel auto kan waarschijnlijk wel?
Mijn omvormer voor de zonnepanelen was ook gepland bij de 2e kast, zou dat een nadeel geven?

Idd dat.

Ja lap, dacht verschillende 2,5mm (in flex) te leggen ipv een lus van 1 dikke. Dat wordt dan wel kostelijk.

Zeker van? In mijn cursusje stond dit

Scheelt nu ook maar een 30 tal euro automaat of diff.

Zouden jullie bij die eerste kast nog iets steken? Stopcontacten liever niet, want dan moet er weer een 30ma diff bij, maar laadkabel auto kan waarschijnlijk wel?
Mijn omvormer voor de zonnepanelen was ook gepland bij de 2e kast, zou dat een nadeel geven?
In het AREI staat dit:

"Ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een aanspreekstroom van ten hoogste 300 mA wordt aan het begin van de elektrische installatie aangebracht"

"Het begin van de elektrische installatie" is in deze dat kastje meteen achter uw teller.

Als er een 300mA diff op kop van de installatie staat hoeft er niet per se een 300mA diff in een kast stroomafwaarts daarvan. Identieke differentieels in serie voegen niets toe aan elkaars werking. Het is niet verboden uiteraard.

Je kan die eerste kast inderdaad wat groter maken en er meer "algemene" verbruikers in steken.
Mijn verdeling ziet er uit als:
Teller
-> algemeen bord (72 mod) met grote verbruikers (warmtepomp, vertrekken naar andere borden, batterij/PV, laadpaal, ...)
--> groot domotica bord
--> bord tuinhuis (toekomst)

Voor een laadpaal: informeer in hoofdstuk 7.22 ivm toegelaten beschermingswijzen. Als je meerdere palen plant, overweeg dan differentieels in parallel met uw hoofddif om dure type B's te vermijden.

PV kan gerust in dat tweede bord.
Die PV is een extra voeding van dat bord dus moet je daar mee rekening houden met de maximale stromen die intern kunnen vloeien. Stel dat de voeding van het net binnenkomt op een 32A automaat, en je een 25A automaat hebt naar je zonnepanelen, dan is de (theoretisch) maximale stroom 57A.
Dat heeft consequenties naar bekabeling van de verdeling van dat bord (minstens 10mm, geen 6mm) en differentieels die niet in serie staan met een automaat (63A diffs ipv 40A diffs).

Laatst bewerkt:
Aarding moet toch geen cca zijn? Op het werk in industriële installaties toch alleszins niet. Zelfs al is het in een kritische kring die 1h aan brand moet kunnen weerstaan. Als de plastic van de aarding er af smelt, geen probleem die mag bloot liggen.

Aarding moet toch geen cca zijn? Op het werk in industriële installaties toch alleszins niet. Zelfs al is het in een kritische kring die 1h aan brand moet kunnen weerstaan. Als de plastic van de aarding er af smelt, geen probleem die mag bloot liggen.
We hebben in 2020 (op het werk, dus industrie) eens een opmerking gekregen dat de aardingsdraad die we hadden bijgetrokken in de kabelbaan geen Cca was. Het arei spreekt zowel over kabels als geleiders, dus als je een hoop geleiders in bundel legt moeten die ook Cca zijn.

Ik denk dat het meer te maken heeft met vlamverspreiding, eens er een brand is, dan met functiebehoud.

We hebben in 2020 (op het werk, dus industrie) eens een opmerking gekregen dat de aardingsdraad die we hadden bijgetrokken in de kabelbaan geen Cca was. Het arei spreekt zowel over kabels als geleiders, dus als je een hoop geleiders in bundel legt moeten die ook Cca zijn.

Ik denk dat het meer te maken heeft met vlamverspreiding, eens er een brand is, dan met functiebehoud.
Mijn vraag was dit jaar aan vincotte omdat de RF1h draad geen aarding had (en het dus ook niet bestaat apart). Is gekeurd geraakt. Maar heb al willen merken dat het veel afhangt wie er komt keuren...
Daarom vragen wij zo een dingen eerst via mail :p.
Edit:

Bestaat dus weldegelijk

Edit:

Bestaat dus weldegelijk
Ja, das degene die ik voor thuis gekocht heb :p. Heb gewoon alles (hoofd en bijkomende equipotentalen) in 6mm voorzien

In het AREI staat dit:

"Ten minste een differentieelstroombeschermingsinrichting met een aanspreekstroom van ten hoogste 300 mA wordt aan het begin van de elektrische installatie aangebracht"

"Het begin van de elektrische installatie" is in deze dat kastje meteen achter uw teller.

Als er een 300mA diff op kop van de installatie staat hoeft er niet per se een 300mA diff in een kast stroomafwaarts daarvan. Identieke differentieels in serie voegen niets toe aan elkaars werking. Het is niet verboden uiteraard.

Je kan die eerste kast inderdaad wat groter maken en er meer "algemene" verbruikers in steken.
Mijn verdeling ziet er uit als:
Teller
-> algemeen bord (72 mod) met grote verbruikers (warmtepomp, vertrekken naar andere borden, batterij/PV, laadpaal, ...)
--> groot domotica bord
--> bord tuinhuis (toekomst)

Voor een laadpaal: informeer in hoofdstuk 7.22 ivm toegelaten beschermingswijzen. Als je meerdere palen plant, overweeg dan differentieels in parallel met uw hoofddif om dure type B's te vermijden.

Die PV is een extra voeding van dat bord dus moet je daar mee rekening houden met de maximale stromen die intern kunnen vloeien. Stel dat de voeding van het net binnenkomt op een 32A automaat, en je een 25A automaat hebt naar je zonnepanelen, dan is de (theoretisch) maximale stroom 57A.
Dat heeft consequenties naar bekabeling van de verdeling van dat bord (minstens 10mm, geen 6mm) en differentieels die niet in serie staan met een automaat (63A diffs ipv 40A diffs).
Die 30mA differentieels is verplicht voor als je vanaf 1 juni start. Als je nu start kun je deze nog weg laten en enkel die van de vochtige kringen plaatsen.

@aXl_ heeft gelijk. Ook een losse geleider die bij een een ander kabel of geleider ligt word aanzien als bunel. Cca in principe verplicht. Dit is vooral voor de rookontwikkeling , densiteit vd rook en gegearndeerd.

Als je iets afkeurt enkel en alleen met de inbreuk dat een aardgeleider geen cca is komt er zowiezo gezaag en discussie.

Dit is nog intressant. Dus de zonnepanelen komen gewoon bij aan de ingang van de diff op de tweede kast?
Voor de laadpaal aan de eerste kast maakt het niks uit verder want die krijgt gewoon stroom, van net en zonnepanelen, right?

Dit is nog intressant. Dus de zonnepanelen komen gewoon bij aan de ingang van de diff op de tweede kast?
Voor de laadpaal aan de eerste kast maakt het niks uit verder want die krijgt gewoon stroom, van net en zonnepanelen, right?
Ik snap je omschrijving niet helemaal.

Een vertrek naar de pv in je verdeling is een automaat zoals elke andere in je verdeling. Enkel vloeit hierdoor de stroom naar je verdeling ipv er van weg.
Daar moet je mee rekening houden voor de maximale stromen die nominaal door de verdeling kunnne vloeien (sectie interne bekabeling van het bord, capaciteit van de differentieels die niet in serie staan met een beperkende automaat etc.)

Ik wil graag mijn schakelaars slim maken met Shelly devices. Ik heb weinig technische achtergrond maar als ik het goed begrepen heb, zou iedere standaard schakelaar aangesloten moeten zijn met 2 draden:
  1. zwarte draad: schakelaardraad -> stroom doorvoeren naar lamp
  2. bruine draad: fasedraad -> aanvoer stroom naar schakelaar
Ik heb mijn schakelaar eens losgevezen en daar zitten volgende draden in:
In de onderste schakelaar, zitten 4 bruine draden en geen schakeldraad? Hoe moet je dit interpreteren? Heeft de elektrieker de kleurcodes dan niet gerespecteerd?

In de bovenste schakelaar (met 4 drukknoppen) wordt het pas echt interessant. Hier zitten 10 (2*5) mini draadjes in van allerlei kleuren? Hoe verklaren jullie dat? In de elektriciteitskast zitten 3 Eltako EUD12Z-UC dimmers(?). Dus ik heb al een dimmer device, welk Shelly device moet ik dan aankopen om de aangesloten lampen met mijn GSM te kunnen bedienen. Ik wil eigenlijk gewoon vanuit mijn zetel de lampen kunnen dimmen, zodat ik niet altijd recht hoef te staan.

wel mee opletten dat dit N-L1-L2-L3 is.
Kan je dus niet gebruiken voor diffs die niet van Schneider zijn.
Ook een algemene tip voor iedereen, die letter N staat daar niet voor de sier bij een diff. Algemeen staat deze altijd uiterst rechts, het laatste contact dus. Bij Schneider staat deze links, het eerste contact.

Ik heb momenteel dit type rolluikschakelaars: https://www.niko.eu/nl-be/producten...del-niko-dd6d02f0-6c5e-50bb-8dbf-4b179499d124

Kunnen die "gewoon" vervangen worden door deze? https://www.niko.eu/nl-be/artikel/551-72301

Is dat moeilijk? Lampen aansluiten of PC's in elkaar zetten is allemaal niets voor mij, maar dit is al een stapje verder in mijn hoofd.
Die kan je idd normaal 1 op 1 vervangen.
Tja, wat is moeilijk? Gewoon het schema volgen dat erbij zit. Je moet de draden bijna 1 op 1 overzetten enkel moet je uw schakelaar nu ook nog voeden met N

Ik wil graag mijn schakelaars slim maken met Shelly devices. Ik heb weinig technische achtergrond maar als ik het goed begrepen heb, zou iedere standaard schakelaar aangesloten moeten zijn met 2 draden:
  1. zwarte draad: schakelaardraad -> stroom doorvoeren naar lamp
  2. bruine draad: fasedraad -> aanvoer stroom naar schakelaar
Ik heb mijn schakelaar eens losgevezen en daar zitten volgende draden in:
In de onderste schakelaar, zitten 4 bruine draden en geen schakeldraad? Hoe moet je dit interpreteren? Heeft de elektrieker de kleurcodes dan niet gerespecteerd?

In de bovenste schakelaar (met 4 drukknoppen) wordt het pas echt interessant. Hier zitten 10 (2*5) mini draadjes in van allerlei kleuren? Hoe verklaren jullie dat? In de elektriciteitskast zitten 3 Eltako EUD12Z-UC dimmers(?). Dus ik heb al een dimmer device, welk Shelly device moet ik dan aankopen om de aangesloten lampen met mijn GSM te kunnen bedienen. Ik wil eigenlijk gewoon vanuit mijn zetel de lampen kunnen dimmen, zodat ik niet altijd recht hoef te staan.
Die onderste is een kruisschakelaar. Daar horen nog twee wisselschakelaars bij. Uw electricien heeft volgens mij inderdaad alles met bruine draad aangesloten. (wel wat curieus want in een flex zitten geen twee bruine)

De laatste wisselschakelaar gaat naar uw lamp.

Om dat te wisselen voor een shelly (of Zigbee of Zwave) device:
- installeer je de dimmer in het potje van de laatste schakelaar
- vervang je alle schakelaars in de kring door drukknoppen
- bedraad je zo dat bedienen van één van de schakelaars in de ketting spanning zet op de schakelingang van de dimmer
- de dimmer moet een (niet geschakelde) L en N als ingang krijgen en heeft een L en N als uitgang naar de lamp. De schakelaars zetten (bij indrukken) spanning op de schakelingang (typisch ook 230V dus kan je aftakken van de L).

De bovenste is een drukknop in een stuurkring (24V) naar een eltako (interruptor) in uw kast. Je zou dan die eltako vervangen door zo'n shelly (ik vermoed dat die wel een din-rail monteerbare variant hebben?).
Ik denk echter niet dat die Niko 4- en 6-voudige drukknoppen bedoeld zijn voor 230V. Alle documentatie vermeldt 24VDC of 24VAC als maximale spanning.

Laatst bewerkt:
Zoals hierboven vermeld heb ik een holle schacht waar al mijn kabels gaan doorlopen. Aangezien het wel wat preflexen gaan zijn (stroom, data, domotica,..) die toch een 6 tal meter naar beneden moeten twijfel ik wat hoe ik ze moet vastzetten. Ik dacht eerst aan bandijzers, maar ik lees dat dit kan insnijden bij hogere krachten. Een afsluitbare kabelgoot lijkt me ook een optie, maar die zijn eerder breed dan diep en ook niet echt stevig. Ik zag dat ze in Nederland buiszadelstroken verkopen en die zijn stapelbaar, maar die lijken voor buizen, geen flex.

Iemand nog een idee?

Zoals hierboven vermeld heb ik een holle schacht waar al mijn kabels gaan doorlopen. Aangezien het wel wat preflexen gaan zijn (stroom, data, domotica,..) die toch een 6 tal meter naar beneden moeten twijfel ik wat hoe ik ze moet vastzetten. Ik dacht eerst aan bandijzers, maar ik lees dat dit kan insnijden bij hogere krachten. Een afsluitbare kabelgoot lijkt me ook een optie, maar die zijn eerder breed dan diep en ook niet echt stevig. Ik zag dat ze in Nederland buiszadelstroken verkopen en die zijn stapelbaar, maar die lijken voor buizen, geen flex.

Iemand nog een idee?
Ik heb dat met bandijzers gedaan.

Elke 50cm, en per laag van +/- 15 flexen naast elkaar zo'n bandijzer. Laag er bovenop een tweede bandijzer erover.
Een flex is best wel robuust en als je dat op veel plaatsen hebt vastgelegd denk ik niet dat dat zwaar gaat snijden. In mijn geval lopen ze wel max 1 verdieping tegen de muur. Op V+1 maken ze een bocht naar een andere muur om daar tegen naar het dak te lopen.
Nu zit daar een valse wand voor en zie je daar niets meer van.

Kabelgoten gaat u wel wat kosten. Zo'n 200x100mm kanaal kost al 50€ voor 2m.

Moest ge het met kabelgeleiding willen doen zou ik nog eerder voor metalen draadgoten gaan en uw flexen daar aan tie-wrappen. (60 x 200mm draadgoot +/- 30€ voor 3m)

Laatst bewerkt:
Bandijzer is idd the way to go.
Zeker in een schacht is het te gek voor woorden om kabelgoten te hangen. Zie je nooit meer.

Terug
Bovenaan