aXl_
Well-known member
Klopt. Cca kabels lopen voor al wat ergens op het traject in bundel ligt (in uw schacht dus)Ik ben van plan mijn elektriciteit zelf te leggen en heb wel wat hulp hier en daar, maar niemand is echt helemaal up to date. Ik bots op een paar speciallekes in mijn situatie
- Ik heb een holle schacht van kelder tot verdieping waar ik mijn kabels kan inleggen. Net op tijd gelezen dat al mijn kabels in die schacht cca moeten zijn ipv eca.
Wat versta je onder eerste aftakking?
- Mag ik na de eerste aftakking van cca naar eca overschakelen?
Stel dat je van kast naar stopcontact op de eerste verdieping gaat, dan kan je het stuk naar het volgende stopcontact inderdaad leggen met een stuk Eca kabel/flex, aangenomen dat dat volledig achter pleister en onder chape zit.
Ja
- Is dat effectief ook nodig voor utp (of bv svv, bus,...)? Die lijken redelijk zeldzaam, zeker omdat cca in utp termen iets anders betekent.
Preflex heeft ook flexen met utp in Cca. Voor losse netwerkkabel zoek je naar LS0H, die heeft cpr Cca.
Svv is standaard al Cca.
Als die ergens in bundel ligt met andere kabels wel ja. Kan zijn dat je die enkel makkelijk vind in grotere sectie. Ik vond geen aardingsdraad in Cca onder 6mm.
- Moet dat ook voor de aardingkabel van metalen voorwerken (bad, douche,...)
Je hebt gewoon 1 300mA diff op kop van je installatie (wat jij dus in apart kastje wil zetten).
- Iemand nog iets waar ik moet op letten in de schacht?
- Mijn kast staat verder als 3 meter van de teller, teller staat aan de garage, teller in een technische ruimte 10m verder. Hierdoor moet ik een eerste kast voorzien aan de teller (max 3m) Daar zou dan enkel een diff van 300ma inkomen en een automaat (40a ofzo). Elke kast moet echter beginnen met een diff (waarvan ten minste 1 van 300ma), met de nieuwe 30ma regels, heeft het zin om terug een 300ma in de echte kast te zetten, of zou ik daar beter 30ma nemen.
Verder heb je een 30mA diff nodig voor alle stopcontactkringen waar geen vaste toestellen op zitten en voor verlichting (en je zult er een paar nodig hebben want je mag maar 8 kringen per diff hebben.
Je kan op kop van je kast (stroomafwaarts van de hoofddiff) gewoon een automaat zetten die dient als hoofdschakelaar van die kast en daarachter je verdeling verder uitwerken. Je kast moet niet per se "beginnen met een diff".
.