Elektriciteitstopic

Bovendien als je geen uitleg vraagt blijft het gewoon een winkelbezoek waar je eens iets hebt kunnen vasthouden. Dan heeft het personeel niet eens moeite moeten doen om je te helpen.
Winkelruimte dat kost niets zeker? En dat winkelpersoneel dat zowiezo aanwezig is kost niets? Hier lees je soms toch wat :wtf:

Als je via internet koopt, heb je toch altijd de terugstuurgarantie?
 
Halo, had eens een vraagje ik ben gestart in bijberoep als elektricien, maar ben nu op zoek naar wat professionelere machines. Ben gewoon van met bosch te werken.

Iemand goeie sites of verkooppunten waar ik eens kan gaan zien om machines te kopen ( accu )

Moet niet perse bosch zijn, sta open voor alles maar moet wel prijs kwaliteit goed zijn.

Merci alvast
Vind dat dit niet hoort bij het topic elektriciteit maar er was beter een topic aangemaakt met elektrische machines. Maar dit ter zijde als je kijkt naar professionals die in de bouw werken zie je deze merken het vaakst: makita, dewalt, Bosch, spit, festool, Hitachi, hilti, milwaukee.
 
Vraag ivm elektrische keuring.
Mijn nonkel (gepensioneerd electricient) heeft eendraadschema opgesteld en met letters genummerd.
Bvb kring A, lamp A1 en schakelaar A1
Veel voorbeelden die ik zie geven nummers per kring. Mogen letters.

Onderstaande heeft hij vergeten aan te duiden: Onze+1 heeft een schakelaar die een ganse (verlichtingskring zolder) kan uitzetten, dus erna volgen meer schakelaars (achteraf afgewerkte zolder met schakelaars)
Mag ik dan de subonderverdeling onder de eerste schakelaar bvb. A1.1 noemen (kring 1, subkring 1)?

alvast dank
Michiel
 
Vraag ivm elektrische keuring.
Mijn nonkel (gepensioneerd electricient) heeft eendraadschema opgesteld en met letters genummerd.
Bvb kring A, lamp A1 en schakelaar A1
Veel voorbeelden die ik zie geven nummers per kring. Mogen letters.

Onderstaande heeft hij vergeten aan te duiden: Onze+1 heeft een schakelaar die een ganse (verlichtingskring zolder) kan uitzetten, dus erna volgen meer schakelaars (achteraf afgewerkte zolder met schakelaars)
Mag ik dan de subonderverdeling onder de eerste schakelaar bvb. A1.1 noemen (kring 1, subkring 1)?

alvast dank
Michiel
Kringen moeten altijd met een letter benoemd worden. Staat zo in het AREI.
 
Rete lelijk maar dat is nogal een rare vraag voor op een forum.
Wat maakt mijn mening uit, het is uw huis :p
 
In de elektrische keuringsverslag van mijn huis staat er iets van onderafdeling 5.3.3.5 & smeltzekerheid.
Schermafbeelding-2024-04-24-155134.png


Ik kom dan op dit item uit
https://www.hubo.be/nl/a/elektriciteit/installatiemateriaal/zekeringen/smeltzekeringen/

Maar heb geen idee waar dit te vinden is. Heb al gekeken in de elektriciteitskast (niets losgedraaid maar wel grondig gekeken) . Wat zouden ze hier mee bedoelen?
 
In de elektrische keuringsverslag van mijn huis staat er iets van onderafdeling 5.3.3.5 & smeltzekerheid.
Schermafbeelding-2024-04-24-155134.png


Ik kom dan op dit item uit
https://www.hubo.be/nl/a/elektriciteit/installatiemateriaal/zekeringen/smeltzekeringen/

Maar heb geen idee waar dit te vinden is. Heb al gekeken in de elektriciteitskast (niets losgedraaid maar wel grondig gekeken) . Wat zouden ze hier mee bedoelen?
https://www.solyd.be/nl/vynckier-kalibreerelement-4mm2-bl-619023.html wordt bedoeld. (Je hebt er verschillende voor alle mogelijke kalibers van penzekeringen).

Je hebt in de kast smeltzekeringen steken ipv automaten. Maar je kan die, al dan niet onbedoeld, vervangen door zwaardere (verkeerde) kalibers. Daarom moeten ze voorzien worden van kalibreerelementen (zodat alleen het juiste kaliber past als je er eentje moet vervangen).

Of je kan overwegen om alles te vervangen door automaten. Veel ingrijpender maar ik zie zo al voor me dat dit een kast op leeftijd is ^^.
 
Laatst bewerkt:
Vandaag hadden we een expert talk met Sack en werd alles van stopcontacten, lichtpunten en toestellen overlopen. Er werd ons ook de grootte van de kast meegegeven: 195*80cm. Nu dacht ik dat ik mijn vorige woning al een knoert van een kast had, maar dit is toch wel gigantisch. Is dit met NHC tegenwoordig een normale grootte van kast? :eek:
 
Vandaag hadden we een expert talk met Sack en werd alles van stopcontacten, lichtpunten en toestellen overlopen. Er werd ons ook de grootte van de kast meegegeven: 195*80cm. Nu dacht ik dat ik mijn vorige woning al een knoert van een kast had, maar dit is toch wel gigantisch. Is dit met NHC tegenwoordig een normale grootte van kast? :eek:
Dat is gewoon een standaard industriele schakelkast?
Ik heb zelf een kast van 120 op 100 (315 modules) voor de domotica, en nog eens een 72mod kast naast de teller dus ja. Domotica heeft wel wa plek nodig :p.

Zal ook wel wat kosten? Zo'n 80cm brede staande kast met deuren, frame, rails etc is los meer dan 1000 euro gewoonlijk.
 
Terug
Bovenaan