Elektriciteit inbouwen: cement of kalk?

Hier is de preflex afgesloten omdat de kast in de kelder hangt, dus buiten het beschermd volume. Klinkt mss logischer :)
 
Mortel.
Plaaster mag eigenlijk zelfs niet. Elk potje of sleuf is een verzwakking van uw structuur, met mortel beperkt ge deze terug tot een minimum met plaaster niet.

Nu, uw potjes zou ik wel inplakken met plaaster gewoon omdat dat zoveel makkelijker werkt dan mortel, zeker voor een "leek" maar voor de sleuven toch mortel.
Werkt veel sneller (imo), is een pak goedkoper (mortel <-> knauf scheelt op een hele bouw wel meer als 40€ hoor) en dan ook nog de structurele redenen en waterkering
 
Die zwarte potjes met kalk vastmaken, en al de rest met mortel.

Voor de luchtdichtheidstest: best van die potjes met rubber omhulsel kopen, is bij mij het enige luchtlek geweest voor alle potjes die in de buitenmuren waren bevestigd.

Die zwarte heb je ook in diepere vorm (60mm), serieus aanrader!
 
Half gewone knauf, half snelgips. Puur snelgips vond ik te snel uitharden. Goeie kwak in het gat doen, potteke er pas in en klaar.
Onder de waterkering wel cement gebruiken idd

Luchtdichte potten zijn plezant, maar eigenlijk een beetje zever in bakskes. Wat veel beter werkt is bij montage een dotje silicone in de preflex doen :)
FTFY
 
En pottekes met schroef nemen!

De leidingen zelf hebben wij ook met mortel gedaan. Beetje compactuna en tegellijm onder gedraaid, ging super vlot
 
En pottekes met schroef nemen!

De leidingen zelf hebben wij ook met mortel gedaan. Beetje compactuna en tegellijm onder gedraaid, ging super vlot
Op aanraden van verschillende stukadoors was mortel inderdaad aangeraden, 1 voor vocht, en ook omdat dat heel anders opdroogt en je dus strepen op die leidingen zou kunnen krijgen.
 
Hier ook met cement gedaan.

Doe wel handschoenen aan of gebruik die voeger om het erin te duwen
Op het laatste was ik dat hier zo moe dat ik het met blote handen heb gedaan. Daarna doet alles pijn wat ge met uw vingers aanraakt
 
Hier ook met cement gedaan.

Doe wel handschoenen aan of gebruik die voeger om het erin te duwen
Op het laatste was ik dat hier zo moe dat ik het met blote handen heb gedaan. Daarna doet alles pijn wat ge met uw vingers aanraakt
Bedoel je met uw handen het er in doen en niet met een truweel?
 
uwe preflex afsluiten gaat toch ook nie veel doen? Tenzij ge een luchtlek van uw stopcontact naar uw elektrisch bord wilt vermijden. :thinking: Dat zit toch volledig in uw beschermd volume?
De luchtlekken komen omdat een inbouwdoos uw pleisterwerk onderbreekt. Het pleisterwerk is de luchtdichte laag in een woning.
maw zo een potje komt dan tegen de openingen van de snelbouwsteen of zelfs het handvat en daar ontstaat het luchtlek. Zeker bij porotherm verlijmde stenen heb je dan nog eens niets van mortel tussen de snelbouwsteen. Als uw isolatie niet goe afgekleefd is heb je het al vlaggen. Vandaar dat die luchtdichte potjes een membraan hebben, daar tegen wordt dan gepleisterd en is het geheel luchtdicht.

kwil maar zeggen de totale opening van lekken volgens phpp (passiefhuisplatform) mag niet groter zijn dan een sleutelgat van een deur. Over heel de woning he!


@ topicstarter, gene stress als ge geen luchtdichte potjes hebt he. Het gaat gewoon wat meer lekken maar problematisch is dat niet. (tenzij ge los geht met de pleister :p)
Tgaat wa meer (klein beetje) energiezuipen maar een gebouw dat pot en dan ook eens potdicht is is ook geen gezonde situatie.
Als je dan nog eens met systeem C ventileert hoeft het helemaal niet meer :D

details details....
Hoe zit dat dan met een dampkap? Is de ventilatie zo afgestemd dat je via daar dan voldoende lucht binnentrekt? Want als dat allemaal potdicht zit gaat ge onderdruk krijgen in uw huis en werkt uw dampkap toch voor geen kloten? :D
 
Hoe zit dat dan met een dampkap? Is de ventilatie zo afgestemd dat je via daar dan voldoende lucht binnentrekt? Want als dat allemaal potdicht zit gaat ge onderdruk krijgen in uw huis en werkt uw dampkap toch voor geen kloten? :D
sommige balansventilatieunits hebben die cookerhood functie wel. (om aan deze problematiek te voldoen).
Ik denk dan aan swegon e.d. of zehnder
https://www.swegon.com/products/res...storey-building-unit-integrated-cooker-hoods/
https://archello.com/product/zehnder-comfohood
Of je kan opteren voor een recirculatiedampkap.

ik heb thuis zelfs een fireplace function :cool: Zet men huis in overdruk als ik mijn houtkachel aansteek.
 
Luchtdichtheid bij die pottekes heb ik niet bij stil gestaan of heeft niemand mij op gewezen.
Benieuwd wat de blowerdoor test hier binnenkort gaat zeggen.

En on topic: pottekes inderdaad met sneldrogende plaaster inplakken en dan verder opvullen en de leidingen met mortel.
Want pottekes zelf met mortel gaan doen moet het al geen te vaste en geen te lopende mortel zijn zodat zich dat niet meer zet.
Sneldrogende plaaster kan je loslaten en die zal hem bijna niet meer verzetten.
Wel altijd kleine beetjes aanmaken of wat mengen met gewone pleister.
 
Hoe zit dat dan met een dampkap? Is de ventilatie zo afgestemd dat je via daar dan voldoende lucht binnentrekt? Want als dat allemaal potdicht zit gaat ge onderdruk krijgen in uw huis en werkt uw dampkap toch voor geen kloten? :D
Ik stel mij ook eerder de vraag, zijn oudere huizen zo lek dat die dat debiet kunnen halen? Ik denk dat je daar een raam moet openzetten om ook u dampkap deftig te laten werken. Zeker bij woningen waar ze al wat gerenoveerd hebben. Uiteraard zal een nieuwbouw beter scoren in luchtdichtheid.
Als ik hier de hoogste stand neem, zuigt dat 650m3/h, heb mijn twijfels of je dat via u lekken gaat kunnen halen.

Ik heb een dampkap en heb daar een reciruculatiebox aangesloten, blaas de lucht in de berging weg (waar ook afvoer is van ventilatie systeem en naast de keuken is).
 
Laatst bewerkt:
Hoe zit dat dan met een dampkap? Is de ventilatie zo afgestemd dat je via daar dan voldoende lucht binnentrekt? Want als dat allemaal potdicht zit gaat ge onderdruk krijgen in uw huis en werkt uw dampkap toch voor geen kloten? :D
Recirculatie? :p

Hier heb ik alles in mijn buitenmuren met cement vastgezet. Binnenmuren alles met kalk. Van mijn schoonvader mocht ik de buitenmuren niet met kalk doen wegens niet luchtdicht... dunno wat er van aan is, ik weet maar één ding: cement is een fucking gekloot, zeker bij horizontale meervoudige contactdozen. Valt er den helft van den tijd gewoon terug uit en dan u potten scheef trekken etc... dat, of ik heb iets serieus verkeerd gedaan...

Ik heb afgelopen weekend het meeste van de potten in mijn binnenmuren vastgezet met van diej Goldband kalk en da was nen droom om mee te werken. Tonneke gemixt, van ver wa in die potten kleven en het was snel gepiept. :love:

PS: grappig trouwens dat mensen hier zeggen "sleuven met mortel voor structurele stevigheid...". Ben van de week in den bouw naast ons gaan kijken waar alles door de bouwfirma uitgevoerd wordt (wij doen de technieken zelf)... die mannen hebben hunne preflex gewoon overal opgespoten met schuim? Los van structurele argumenten vraag ik mij wel af in hoe verre dat slim is. Als ge eens goe tegen de muur zit nadien en ge hebt wat pech valt uw pleister gewoon van de muur...
 
Laatst bewerkt:
Ik stel mij ook eerder de vraag, zijn oudere huizen zo lek dat die dat debiet kunnen halen? Ik denk dat je daar een raam moet openzetten om ook u dampkap deftig te laten werken. Zeker bij woningen waar ze al wat gerenoveerd hebben. Uiteraard zal een nieuwbouw beter scoren in luchtdichtheid.
Als ik hier de hoogste stand neem, zuigt dat 650m3/h, heb mijn twijfels of je dat via u lekken gaat kunnen halen.

Ik heb een dampkap en heb daar een reciruculatiebox aangesloten, blaas de lucht in de berging weg (waar ook afvoer is van ventilatie systeem en naast de keuken is).
Ja ik heb dat via de verluchtingsroosters dat ik een serieuze trek genereer met de dampkap.

Maar als er dan gepraat wordt over luchtdichte Inbouwdozen enzo... Mij gaat dat allemaal te ver. Volgens mij is m'n huis toch allesbehalve luchtdicht, toch is het hier een aangenaam klimaat en heb ik ocharme €50 per maand aan stookkosten.

Maar goed, je moet de voorschriften volgen natuurlijk, maar in renovatie ga ik daar toch niet te ver in hoor, haal je er nooit uit.

Ieder z'n ding zeker, maar in de bouw is isolatie zo een beetje een gevoelige snaar. Ik ervaar hier toch ook maar hetzelfde comfort dan een nieuwbouw qua binnenhuisklimaat.
 
Dat was vroeger misschien zo. Maar anno 2021 met steeds strenger wordende eisen qua S-peil is luchtdicht bouwen een must.
En ik kan u zeggen bij 60 pa overdruk en onderdruk voel je heel goed waar er lucht binnen en buiten gaat hoor.
Bouwvakkers moeten aandacht besteden aan correcte luchtdichting en vermijden van koudebruggen. Niet luchtdicht genoeg en de firma draait op voor de kosten. Verkoop je een huis dat geen S31 haalt, dikke pech regel het maar. En ik kan u zeggen geen enkele firma kapt graag de ramen er terug uit om toch maar alles met blowerproof aan te brengen of breekt de zolder terug af om het dampscherm deftig te bevestigen.

Mijne gast van de blowerdoor vertelde mij dat hij voor een project 5 identieke huizen moest testen. Bij de eerste trok hij het dempscherm al heel snel los bij de test in onderdruk. Ontwikkelaar wou dat er verder gedaan werd. 2de huis idem. En bij de 3de toen hij het scherm ook lostrok mocht hij dan toch stoppen. Ik moet u niet vertellen dat als je geen dampscherm meer hebt uw luchtdichtheid ook herleid wordt tot niks zeker?

Ik kan bijna niet geloven dat blowerproof aanbrengen het verschil maakt in het halen van S31. Dan scheelt er toch veel meer aan die bouw als dat het laatste redmiddel is?
 
Ik kan bijna niet geloven dat blowerproof aanbrengen het verschil maakt in het halen van S31. Dan scheelt er toch veel meer aan die bouw als dat het laatste redmiddel is?
Is uw luchtdichtheid niet voldoende dan haal je uw S-peil niet zo simpel is het nu eenmaal. Ik geef u gelijk dat je met de nodige basisaandacht voldoende luchtdicht kan bouwen en blowerproof dus niet noodzakelijk is. Maar als uw blowerdoor niet goed is omdat uw raam en deuraansluitingen niet goed zijn dat sta je daar mooi. Dan zal je de aansluiting toch moeten verbeteren.
Extra isolatie steken als je in de blowerdoorfase zit is lastiger :p
 
Ik kan bijna niet geloven dat blowerproof aanbrengen het verschil maakt in het halen van S31. Dan scheelt er toch veel meer aan die bouw als dat het laatste redmiddel is?
Tis nu wel al een tijdje geleden dat ik epb gecodeerd heb maar in de versies 2010-2012 had je de 'waarde bij onstentenis' zoals dat zo mooi heet in dat epb jargon van 12m³/h per m².
Dat wil zeggen dat het programma (toen) zonder blowerdoortest een waarde gaf van 12m³/h per uur door elke m² van uw gebouw. Of het nu glas, baksteen of plat dak in beton is. Dat is gewoon een belachelijke waarde. Toen kon je echt kloppen doen met een blowerdoortest van 250-350 euro.

Nope... ge kunt nog altijd kloppen doen.
https://www.energiesparen.be/EPB-pedia/luchtdichtheid/rekenmethode
Als je ietwat deftig gebouwd hebt kan je met een blowerdoortest van deze waarde zeker nog een heel stuk afpietsen.

toch effe nuanceren. Het rekent dus niet meer met de waarde bij ontstentenis.
Let op: het gebeurt regelmatig dat een verslaggever manueel 12m³/h.m² invult, zonder dat dit het resultaat is van een luchtdichtheidsmeting. Dat is niet correct. Als er geen luchtdichtheidsmeting uitgevoerd is, moet u bij 'De meetwaarde van het lekdebiet is gekend?' 'Neen' aanvinken
 
PS: grappig trouwens dat mensen hier zeggen "sleuven met mortel voor structurele stevigheid...". Ben van de week in den bouw naast ons gaan kijken waar alles door de bouwfirma uitgevoerd wordt (wij doen de technieken zelf)... die mannen hebben hunne preflex gewoon overal opgespoten met schuim? Los van structurele argumenten vraag ik mij wel af in hoe verre dat slim is. Als ge eens goe tegen de muur zit nadien en ge hebt wat pech valt uw pleister gewoon van de muur...

Ik zeg maar hoe het zou moeten, daarom niet perse hoe het gebeurt.
En ivm pur om vast te zetten, dat is echt prutswerk. Dat is niet stabiel, een ramp voor uw plamuur (te verschillende ondergronden, hechting, droogtijd,....).
Al meerdere keren gezien dat ene die dat deed er alles terug heeft mogen uitvreten en tegoei doen.
Het valt mij trouwens wel op dat dit ook weer zoiets is waar in particuliere bouw veel "losser" mee wordt omgegaan dan in industriële of tertiaire sector.
 
Terug
Bovenaan