D
Deleted member 984
Guest
Hier is de preflex afgesloten omdat de kast in de kelder hangt, dus buiten het beschermd volume. Klinkt mss logischer
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
FTFYHalf gewone knauf, half snelgips. Puur snelgips vond ik te snel uitharden. Goeie kwak in het gat doen, potteke er pas in en klaar.
Onder de waterkering wel cement gebruiken idd
Luchtdichte potten zijn plezant, maar eigenlijk een beetje zever in bakskes. Wat veel beter werkt is bij montage een dotje silicone in de preflex doen
Op aanraden van verschillende stukadoors was mortel inderdaad aangeraden, 1 voor vocht, en ook omdat dat heel anders opdroogt en je dus strepen op die leidingen zou kunnen krijgen.En pottekes met schroef nemen!
De leidingen zelf hebben wij ook met mortel gedaan. Beetje compactuna en tegellijm onder gedraaid, ging super vlot
Bedoel je met uw handen het er in doen en niet met een truweel?Hier ook met cement gedaan.
Doe wel handschoenen aan of gebruik die voeger om het erin te duwen
Op het laatste was ik dat hier zo moe dat ik het met blote handen heb gedaan. Daarna doet alles pijn wat ge met uw vingers aanraakt
Hoe zit dat dan met een dampkap? Is de ventilatie zo afgestemd dat je via daar dan voldoende lucht binnentrekt? Want als dat allemaal potdicht zit gaat ge onderdruk krijgen in uw huis en werkt uw dampkap toch voor geen kloten?uwe preflex afsluiten gaat toch ook nie veel doen? Tenzij ge een luchtlek van uw stopcontact naar uw elektrisch bord wilt vermijden. Dat zit toch volledig in uw beschermd volume?
De luchtlekken komen omdat een inbouwdoos uw pleisterwerk onderbreekt. Het pleisterwerk is de luchtdichte laag in een woning.
maw zo een potje komt dan tegen de openingen van de snelbouwsteen of zelfs het handvat en daar ontstaat het luchtlek. Zeker bij porotherm verlijmde stenen heb je dan nog eens niets van mortel tussen de snelbouwsteen. Als uw isolatie niet goe afgekleefd is heb je het al vlaggen. Vandaar dat die luchtdichte potjes een membraan hebben, daar tegen wordt dan gepleisterd en is het geheel luchtdicht.
kwil maar zeggen de totale opening van lekken volgens phpp (passiefhuisplatform) mag niet groter zijn dan een sleutelgat van een deur. Over heel de woning he!
@ topicstarter, gene stress als ge geen luchtdichte potjes hebt he. Het gaat gewoon wat meer lekken maar problematisch is dat niet. (tenzij ge los geht met de pleister )
Tgaat wa meer (klein beetje) energiezuipen maar een gebouw dat pot en dan ook eens potdicht is is ook geen gezonde situatie.
Als je dan nog eens met systeem C ventileert hoeft het helemaal niet meer
details details....
sommige balansventilatieunits hebben die cookerhood functie wel. (om aan deze problematiek te voldoen).Hoe zit dat dan met een dampkap? Is de ventilatie zo afgestemd dat je via daar dan voldoende lucht binnentrekt? Want als dat allemaal potdicht zit gaat ge onderdruk krijgen in uw huis en werkt uw dampkap toch voor geen kloten?
Ik stel mij ook eerder de vraag, zijn oudere huizen zo lek dat die dat debiet kunnen halen? Ik denk dat je daar een raam moet openzetten om ook u dampkap deftig te laten werken. Zeker bij woningen waar ze al wat gerenoveerd hebben. Uiteraard zal een nieuwbouw beter scoren in luchtdichtheid.Hoe zit dat dan met een dampkap? Is de ventilatie zo afgestemd dat je via daar dan voldoende lucht binnentrekt? Want als dat allemaal potdicht zit gaat ge onderdruk krijgen in uw huis en werkt uw dampkap toch voor geen kloten?
Recirculatie?Hoe zit dat dan met een dampkap? Is de ventilatie zo afgestemd dat je via daar dan voldoende lucht binnentrekt? Want als dat allemaal potdicht zit gaat ge onderdruk krijgen in uw huis en werkt uw dampkap toch voor geen kloten?
YepBedoel je met uw handen het er in doen en niet met een truweel?
Ja ik heb dat via de verluchtingsroosters dat ik een serieuze trek genereer met de dampkap.Ik stel mij ook eerder de vraag, zijn oudere huizen zo lek dat die dat debiet kunnen halen? Ik denk dat je daar een raam moet openzetten om ook u dampkap deftig te laten werken. Zeker bij woningen waar ze al wat gerenoveerd hebben. Uiteraard zal een nieuwbouw beter scoren in luchtdichtheid.
Als ik hier de hoogste stand neem, zuigt dat 650m3/h, heb mijn twijfels of je dat via u lekken gaat kunnen halen.
Ik heb een dampkap en heb daar een reciruculatiebox aangesloten, blaas de lucht in de berging weg (waar ook afvoer is van ventilatie systeem en naast de keuken is).
Dat was vroeger misschien zo. Maar anno 2021 met steeds strenger wordende eisen qua S-peil is luchtdicht bouwen een must.
En ik kan u zeggen bij 60 pa overdruk en onderdruk voel je heel goed waar er lucht binnen en buiten gaat hoor.
Bouwvakkers moeten aandacht besteden aan correcte luchtdichting en vermijden van koudebruggen. Niet luchtdicht genoeg en de firma draait op voor de kosten. Verkoop je een huis dat geen S31 haalt, dikke pech regel het maar. En ik kan u zeggen geen enkele firma kapt graag de ramen er terug uit om toch maar alles met blowerproof aan te brengen of breekt de zolder terug af om het dampscherm deftig te bevestigen.
Mijne gast van de blowerdoor vertelde mij dat hij voor een project 5 identieke huizen moest testen. Bij de eerste trok hij het dempscherm al heel snel los bij de test in onderdruk. Ontwikkelaar wou dat er verder gedaan werd. 2de huis idem. En bij de 3de toen hij het scherm ook lostrok mocht hij dan toch stoppen. Ik moet u niet vertellen dat als je geen dampscherm meer hebt uw luchtdichtheid ook herleid wordt tot niks zeker?
Is uw luchtdichtheid niet voldoende dan haal je uw S-peil niet zo simpel is het nu eenmaal. Ik geef u gelijk dat je met de nodige basisaandacht voldoende luchtdicht kan bouwen en blowerproof dus niet noodzakelijk is. Maar als uw blowerdoor niet goed is omdat uw raam en deuraansluitingen niet goed zijn dat sta je daar mooi. Dan zal je de aansluiting toch moeten verbeteren.Ik kan bijna niet geloven dat blowerproof aanbrengen het verschil maakt in het halen van S31. Dan scheelt er toch veel meer aan die bouw als dat het laatste redmiddel is?
Tis nu wel al een tijdje geleden dat ik epb gecodeerd heb maar in de versies 2010-2012 had je de 'waarde bij onstentenis' zoals dat zo mooi heet in dat epb jargon van 12m³/h per m².Ik kan bijna niet geloven dat blowerproof aanbrengen het verschil maakt in het halen van S31. Dan scheelt er toch veel meer aan die bouw als dat het laatste redmiddel is?
Let op: het gebeurt regelmatig dat een verslaggever manueel 12m³/h.m² invult, zonder dat dit het resultaat is van een luchtdichtheidsmeting. Dat is niet correct. Als er geen luchtdichtheidsmeting uitgevoerd is, moet u bij 'De meetwaarde van het lekdebiet is gekend?' 'Neen' aanvinken
PS: grappig trouwens dat mensen hier zeggen "sleuven met mortel voor structurele stevigheid...". Ben van de week in den bouw naast ons gaan kijken waar alles door de bouwfirma uitgevoerd wordt (wij doen de technieken zelf)... die mannen hebben hunne preflex gewoon overal opgespoten met schuim? Los van structurele argumenten vraag ik mij wel af in hoe verre dat slim is. Als ge eens goe tegen de muur zit nadien en ge hebt wat pech valt uw pleister gewoon van de muur...