Elektriciteit inbouwen: cement of kalk?

Timboektoe

Active member
Crowdfunder FE
Hallo,

In de komende weken gaan wij elektriciteit inbouwen in onze nieuwbouw.

Het gaat om deze zwarte potjes:


Nu heb ik nog een discussie met mijn vader en schoonvader over de "spijs" die we hiervoor moeten gebruiken; cement of kalk. Zij willen het allebei met cement doen, maar ik ben meer voorstander van kalk. Ik ben zelf een leek, maar als ik hier video's over opzoek (Dobbit, EasyKit), dan zie ik toch dat er altijd kalk wordt gebruikt. Kalk is iets duurder dan cement, maar voor onze geschatte benodigde hoeveelheid zou dat maar een 30 à 40 euro schelen: een in mijn ogen compleet verwaarloosbaar bedrag als je aan het bouwen bent. Ik lees ook dat cement wel eens durft verzakken en dat kalk sneller droog is. Ik ben vooral tegen cement, omdat de plaatsen waar het tot nu toe gebruikt is in de nieuwbouw, dat dat wel eens durft afbrokkelen. Ik heb ongeveer 5 jaar geleden een appartement gerenoveerd en veel met kalk gewerkt en het dat afbrokkelen toen zo toch niet ervaren en vond dat best gemakkelijk werken om barsten en gaten in de muren te fixen...

Nu goed, ik ben alvast benieuwd naar anderen hun ervaring hiermee. Thanks in advance voor enige raad. :)

Groeten,
B.

Edit

Bij kalk is er natuurlijk ook een extra "nadeel" dat er veel soorten bestaan, dus we weten wel dat we moeten opletten dat we dan de "juiste" nemen. Maar nog geen idee welk "de juiste" is, dat ga ik nog navragen bij elektricien en verkopers in doe-het-zelfzaken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gewoon van die sneldrogende kalk genomen. Kan je het perfect juist zetten en verzakt dat niet meer.
 
Gewoon zo een zak gips kopen. Kost je 10euro ofzo.

Wil je snel vast dan moet je die snelgips kopen (maar dan moet je regelmatig wat aanmaken).

Tegenwoordig heb ik het ook al gezien/gehoord met PU schuim. Toch voor de potjes vast te zetten.
 
Luister naar uw schoonvader en de man van de blowerdoor zal tevreden zijn :p
Stopcontacten zijn één van de belangrijkste punten van luchtlekken. Cement of metselspecie krijg je nooit zo mooi gevuld. En het werkt niet zo vlot. Uw potjes zullen vaststaan, maar de holte zal niet gevuld zijn. Het is dus een kwestie van met pleister te werken die uit de holtes loopt om zoveel mogelijk luchtdicht te werken.

Een tip die ik u geef is niet te veel te luisteren naar bouwadvies van mensen die nog met hun gedachte in 1980 zitten. Er is heel veel geëvolueerd op vlak van technieken en inzichten.
 
Een tip die ik u geef is niet te veel te luisteren naar bouwadvies van mensen die nog met hun gedachte in 1980 zitten.
Dat denk ik al van in 't begin over deze kwestie, maar kan ik natuurlijk niet luidop zeggen tegen hen. ;)

Dat van die luchtdichtheid is wel een goed (objectief) punt en iets dat zij ook zullen/kunnen begrijpen. Dus het zal kalk worden. (y)
 
Laatst bewerkt:
Dan vult ge toch gewoon met een beetje siliconen of pur uw gat op nadat ge uw draad hebt getrokken?
Goh ja, of ge gaat heel meticuleus alles gaan gipsen/cementeren maar dan is die meerprijs van 0.6 euro per potje (in de buitenwanden) peanuts.
En dan ben je nog niet zeker van het resultaat ook.
 
Met cement of kalk tiens....
Doe maar een kwakje.. zal wel vastzitten. ongeacht of het cement of gips is. Maar luchtdicht is het niet uiteraard.
Gips is luchtdicht eh :p
Die luchtdichte potten zijn uiteraard nog beter. Maar ook gewoon duurder en lastiger om mee te werken. Uw potjes met heel veel gips vastzetten is de ideale manier om het gros van het verlies weg te werken.
Trouwens luchtdichte potten die je niet overvult met gips gaat niet het gewenste resultaat geven.
 
Half gewone knauf, half snelgips. Puur snelgips vond ik te snel uitharden. Goeie kwak in het gat doen, potteke er pas in en klaar.
Onder de waterkering wel cement gebruiken idd

Luchtdichte potten zijn plezant, maar eigenlijk een beetje zever in pakskes. Wat veel beter werkt is bij montage een dotje silicone in de preflex doen :)
 
Half gewone knauf, half snelgips. Puur snelgips vond ik te snel uitharden. Goeie kwak in het gat doen, potteke er pas in en klaar.
Onder de waterkering wel cement gebruiken idd

Luchtdichte potten zijn plezant, maar eigenlijk een beetje zever in pakskes. Wat veel beter werkt is bij montage een dotje silicone in de preflex doen :)
uwe preflex afsluiten gaat toch ook nie veel doen? Tenzij ge een luchtlek van uw stopcontact naar uw elektrisch bord wilt vermijden. :thinking: Dat zit toch volledig in uw beschermd volume?
De luchtlekken komen omdat een inbouwdoos uw pleisterwerk onderbreekt. Het pleisterwerk is de luchtdichte laag in een woning.
maw zo een potje komt dan tegen de openingen van de snelbouwsteen of zelfs het handvat en daar ontstaat het luchtlek. Zeker bij porotherm verlijmde stenen heb je dan nog eens niets van mortel tussen de snelbouwsteen. Als uw isolatie niet goe afgekleefd is heb je het al vlaggen. Vandaar dat die luchtdichte potjes een membraan hebben, daar tegen wordt dan gepleisterd en is het geheel luchtdicht.

kwil maar zeggen de totale opening van lekken volgens phpp (passiefhuisplatform) mag niet groter zijn dan een sleutelgat van een deur. Over heel de woning he!

Wanneer de dragende verticale wanden van een gebouw opgericht worden uit metselwerk dat aan de binnenzijde afgewerkt wordt met een gipsgebonden binnenbepleistering, zal deze bepleistering een doorslaggevende factor vormen voor de luchtdichtheid van de wanden. Deze binnenafwerking zal er immers voor zorgen dat de wanden een betere luchtdichtheid hebben dan de voornoemde drempelwaarde. Deze prestatie kan opgemeten worden in het laboratorium volgens de voorschriften uit de norm NBN EN 12114. Een grootschalige WTCB-proefcampagne levert voorlopig gunstige resultaten op voor het merendeel van de gipsgebonden bepleisteringen met een dikte vanaf 4 mm.
@ topicstarter, gene stress als ge geen luchtdichte potjes hebt he. Het gaat gewoon wat meer lekken maar problematisch is dat niet. (tenzij ge los geht met de pleister :p)
Tgaat wa meer (klein beetje) energiezuipen maar een gebouw dat pot en dan ook eens potdicht is is ook geen gezonde situatie.
Als je dan nog eens met systeem C ventileert hoeft het helemaal niet meer :D

details details....
 
Laatst bewerkt:
Dit is zo een typische 9livesdiscussie. In de praktijk houdt er zich geen enkele bouwvakker daarmee bezig. Gewoon zo rap mogelijk het werk afwerken met fixed price.
idd. Maar bij ons opt werk is het gene waar.
Minimale eis luchtdichtheid van 3 bij n50. Zonder verhaal op meerprijs.
Idem met luchtkanalen. Luchtdichtheidsklasse C contractueel verplicht. Als ze installeren op de werf mag de aannemer voor het plafond toeligt periodiek gaan testen op luchtdichtheid. Is het C... goed zo.. ge moogt toeleggen ende verderwerken.
 
Dit is zo een typische 9livesdiscussie. In de praktijk houdt er zich geen enkele bouwvakker daarmee bezig. Gewoon zo rap mogelijk het werk afwerken met fixed price.
Dat was vroeger misschien zo. Maar anno 2021 met steeds strenger wordende eisen qua S-peil is luchtdicht bouwen een must.
En ik kan u zeggen bij 60 pa overdruk en onderdruk voel je heel goed waar er lucht binnen en buiten gaat hoor.
Bouwvakkers moeten aandacht besteden aan correcte luchtdichting en vermijden van koudebruggen. Niet luchtdicht genoeg en de firma draait op voor de kosten. Verkoop je een huis dat geen S31 haalt, dikke pech regel het maar. En ik kan u zeggen geen enkele firma kapt graag de ramen er terug uit om toch maar alles met blowerproof aan te brengen of breekt de zolder terug af om het dampscherm deftig te bevestigen.

Mijne gast van de blowerdoor vertelde mij dat hij voor een project 5 identieke huizen moest testen. Bij de eerste trok hij het dempscherm al heel snel los bij de test in onderdruk. Ontwikkelaar wou dat er verder gedaan werd. 2de huis idem. En bij de 3de toen hij het scherm ook lostrok mocht hij dan toch stoppen. Ik moet u niet vertellen dat als je geen dampscherm meer hebt uw luchtdichtheid ook herleid wordt tot niks zeker?
 
Hier zorgt de crêpi natuurlijk al voor een enorme luchtdichtheid
 
Hier zorgt de crêpi natuurlijk al voor een enorme luchtdichtheid
Zal er ook wel aan liggen.
Ken iemand die een stuk crepi tegen zijn gevel heeft. De stopcontacten in dat stuk zijn diegene die het meeste lekken. Maar echt merkbaar veel meer lekken.
 
Terug
Bovenaan