Elektriciteit inbouwen: cement of kalk?

Timboektoe

Active member
Crowdfunder FE
Hallo,

In de komende weken gaan wij elektriciteit inbouwen in onze nieuwbouw.

Het gaat om deze zwarte potjes:


Nu heb ik nog een discussie met mijn vader en schoonvader over de "spijs" die we hiervoor moeten gebruiken; cement of kalk. Zij willen het allebei met cement doen, maar ik ben meer voorstander van kalk. Ik ben zelf een leek, maar als ik hier video's over opzoek (Dobbit, EasyKit), dan zie ik toch dat er altijd kalk wordt gebruikt. Kalk is iets duurder dan cement, maar voor onze geschatte benodigde hoeveelheid zou dat maar een 30 à 40 euro schelen: een in mijn ogen compleet verwaarloosbaar bedrag als je aan het bouwen bent. Ik lees ook dat cement wel eens durft verzakken en dat kalk sneller droog is. Ik ben vooral tegen cement, omdat de plaatsen waar het tot nu toe gebruikt is in de nieuwbouw, dat dat wel eens durft afbrokkelen. Ik heb ongeveer 5 jaar geleden een appartement gerenoveerd en veel met kalk gewerkt en het dat afbrokkelen toen zo toch niet ervaren en vond dat best gemakkelijk werken om barsten en gaten in de muren te fixen...

Nu goed, ik ben alvast benieuwd naar anderen hun ervaring hiermee. Thanks in advance voor enige raad. :)

Groeten,
B.

Edit

Bij kalk is er natuurlijk ook een extra "nadeel" dat er veel soorten bestaan, dus we weten wel dat we moeten opletten dat we dan de "juiste" nemen. Maar nog geen idee welk "de juiste" is, dat ga ik nog navragen bij elektricien en verkopers in doe-het-zelfzaken.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gewoon van die sneldrogende kalk genomen. Kan je het perfect juist zetten en verzakt dat niet meer.
 
Gewoon zo een zak gips kopen. Kost je 10euro ofzo.

Wil je snel vast dan moet je die snelgips kopen (maar dan moet je regelmatig wat aanmaken).

Tegenwoordig heb ik het ook al gezien/gehoord met PU schuim. Toch voor de potjes vast te zetten.
 
Luister naar uw schoonvader en de man van de blowerdoor zal tevreden zijn :p