Elektriciteit inbouwen: cement of kalk?

Ik zeg maar hoe het zou moeten, daarom niet perse hoe het gebeurt.
En ivm pur om vast te zetten, dat is echt prutswerk. Dat is niet stabiel, een ramp voor uw plamuur (te verschillende ondergronden, hechting, droogtijd,....).
Al meerdere keren gezien dat ene die dat deed er alles terug heeft mogen uitvreten en tegoei doen.
Het valt mij trouwens wel op dat dit ook weer zoiets is waar in particuliere bouw veel "losser" mee wordt omgegaan dan in industriële of tertiaire sector.
Ik zeg niet dat het niet waar is hoor... ik doelde vooral op het vastzetten met PUR zoals bij ons geburen.

Wij volgen sowieso alles van heel den bouw super dicht op (wij wonen vlak in de buurt ook natuurlijk). Als je ziet wat ze allemaal uitsteken (of op zen minst proberen)... mensen worden echt in het zak gezet tegen 100 in 'd uur. Alles om zich er zo gemakkelijk en snel mogelijk van af te maken...
Wij zitten nu met miserie omdat ons dak dicht ligt en wij hebben gemerkt dat er geen isolatie tussen de isolatie van de muur en de isolatie van dak. Nochtans hadden we op voorhand duidelijk gevraagd of ze dat gingen doen "jaja, geen probleem!"... niet dus.
 
Wij hebben dat met Goldband gedaan. Huis staat nog altijd recht. Wat ik wel zou aanraden is om de gleuven op te vullen met mortel en compaktuna. Onze sanitairmannen hebben hun buizen en alpex gewoon met PUR vastgezet (das natuurlijk PVC buis met bandijzer, dat gaat niet meer bewegen), maar menne elentrik heb ik met mortel gedaan, op de potjes na.
 
Mag ik vragen wat de logica is achter "potten met kalk, buizen met cement"? (oprechte vraag, ik kan er maar van leren ;) )
Dit is dan zuiver met het oog op structurele stabiliteit mag ik aannemen?
 
Potjes met plaaster is vooral omdat dat veel makkelijker werkt en sneller droogt.
Als ge 's morgens uw potjes inplakt kunt ge 's namiddags al buizen leggen (mits wat voorzichtigheid), cement best echt wel een dag laten drogen.
 
Mag ik vragen wat de logica is achter "potten met kalk, buizen met cement"? (oprechte vraag, ik kan er maar van leren ;) )
Dit is dan zuiver met het oog op structurele stabiliteit mag ik aannemen?
Potjes met veel pleister is enerzijds voor de lichtdichtheid, anderzijds omdat dat beter werkt. Pleister kleeft wat meer en kan je wat consistenter aanmaken.
Sleuven met specie is omdat je onder de waterkering hier mee MOET werken. Dus is hef makkelijker om specie te draaien en ineens de volledige sleuf dicht te smeren. Specie zorgt er ook voor dat de muur terug wat sterkte wint, en omdat het iets makkelijker is om hierom te pleisteren. Maar er zijn ook gewoon veel mannen die op de verdieping alles met pleister doen.

Of zelfs, god verbied, dotten PU spuiten om hun potten te lijmen en dan dotten PU voor hun buizen te fixeren in de sleuf. De plakker smeert dit achteraf dan volledig toe. Maar dat is de Oostblok manier, zou ik niemand aanraden.
 
Ben gaan kijken op onze foto's en bij ons heeft de elektricien de sleuven met cement gedaan en de potjes met kalk. Sleuven hebben ook een kleine uitsparing bovenaan de Ytong waar die plastiek zit.
 
Als ge uw potten met cement plakt, probeer dan nog maar eens om uw flex openingen open te krijgen. Er van uitgaan dat ge de gaten goed vol plakt natuurlijk.
Kalk kan je gewoon wat wegprutsen met de toernavies
 
Als ge uw potten met cement plakt, probeer dan nog maar eens om uw flex openingen open te krijgen. Er van uitgaan dat ge de gaten goed vol plakt natuurlijk.
Kalk kan je gewoon wat wegprutsen met de toernavies

Mja, als ge uw gaten zo vol propt dat uw ingangen dicht zitten moogt ge toch heel uw boven/onderkant terug vrij kappen en prutsen nee?
Allez ja, gewoon uw nat product meteen ff wegschrapen met uw truweel en als't nog moest zijn tikt ge die openingen meteen terug open, ook met mortel.
 
Mja, als ge uw gaten zo vol propt dat uw ingangen dicht zitten moogt ge toch heel uw boven/onderkant terug vrij kappen en prutsen nee?
Allez ja, gewoon uw nat product meteen ff wegschrapen met uw truweel en als't nog moest zijn tikt ge die openingen meteen terug open, ook met mortel.
Gewoon eigen ervaring. Kalk brokkelt 'gewoon' af in grote stukken, mortel minder goed
 
De truk is natuurlijk ook wel om bij't inplakken op te letten dat uw in/uitgangen al vrij blijven maar moesten ze toch nog wat dichtzitten (meestal dan gewoon een beetje IN de ingang zelf) maakt mortel of plaaster in mijn ervaring niet veel uit.

Tuurlijk, als ge een 2,3 cm dikke laag terug moet wegkappen, ja, doe mij ook maar plaaster dan
 
Mja, als ge uw gaten zo vol propt dat uw ingangen dicht zitten moogt ge toch heel uw boven/onderkant terug vrij kappen en prutsen nee?
Allez ja, gewoon uw nat product meteen ff wegschrapen met uw truweel en als't nog moest zijn tikt ge die openingen meteen terug open, ook met mortel.
Krantenpapier in uw potjes opproppen. Dat droogt na het plakwerk heel snel uit en je haalt de potjes er zo uit dan.
 
Terug
Bovenaan