Elden Ring

Elden Ring

Het is souls maar dan open world. Gameplay is exact hetzelfde.
I see.

Is dat in feite doenbaar als casual? Daarmee bedoel ik de moeilijkheidsgraad. Die games staan erom bekend heel uitdagend te zijn, en dat heb ik wel graag. Met casual bedoel ik niet het gebrek aan kunde, maar vooral aan tijd. Of moet je hier echt zwaar tijd in investeren om enige vooruitgang te boeken?

Het is souls maar dan open world. Gameplay is exact hetzelfde.

STR is nutteloos voor uw katana dus daar afblijven. Ik zou eerder eerst uw vigor en endurance omhoog schoppen tot zeker 30 en 20 ofzo. Dex gaat dmg omhoog doen, maar dat wordt maar significant als uw wapens een hogere upgrade, en dus betere scaling, hebben.

Amai ja. Na een draak of 3 ben ik ze gewoon beginnen negeren, zo irritant om tegen te vechten. Bij sommige grote bosses, zeker als ze mobiel zijn (zoals die ulcerated tree spirit) is het ook vervelend.

Met mijn twee katana's ben ik sinds raya lucaria alles met de vinger in de neus aan het doen eerlijk gezegd. De meeste bosses in 1 keer, max 3-4 tries. Altus/Caelid/Leyndell lijken ongeveer dezelfde moeilijkheid dus nadat je er 1 hebt gedaan ben je overlevelled voor de rest.
Gisteren begonnen aan het deel na die 3 en daar lijkt de moeilijkheid wat terug op niveau te komen.
(nb ik ben helemaal niet goed in dit soort games, enkel dark souls 3 ooit eens gespeeld en nooit verder dan ongeveer halfweg geraakt)
Zou ik ook een 2de katana mijn hand nemen? In plaats van shield? Ik heb mijn begin katana nog van samurai classs, als ik die wat upgrade...?

Ik vind het moeilijk in te schatten hoe leuk je het gaat vinden als je nog geen souls hebt gespeeld. De sfeer en speelstijl is natuurlijk op en top souls, met vele quality of life verbeteringen. Ze hebben de beste punten uit hun vorige games gepakt en hier gebundeld.

Dingen waar je mee moet kunnen leven als je je gaat wagen aan een souls game: geen quest log, je moet zelf onthouden met wie je gepraat hebt en wat je moet doen. Geen begeleiding vanuit de HUD, je moet je eigen weg vinden, je wordt wel begeleid richting de hoofddoelen in het spel door de grace points. Je moet je aanpassen aan nieuwe bosses: moveset ontdekken, leren anticiperen. En zo wrs nog wat enkele dingen die ik vergeet te zeggen.

Ik vind de souls games in elk geval wel altijd toppers en Elden Ring is in mijn ogen het grote magnum opus. Je kan eindeloos verkennen en verdwalen in de wereld. Alles is zo uniek. Maar het is en blijft een zeer moeilijk spel in vergelijking met andere RPG's. Je moet kunnen leven met telkens opnieuw te sterven en blijven volhouden.
Alright! Dat is duidelijk. Merci!

I see.

Is dat in feite doenbaar als casual? Daarmee bedoel ik de moeilijkheidsgraad. Die games staan erom bekend heel uitdagend te zijn, en dat heb ik wel graag. Met casual bedoel ik niet het gebrek aan kunde, maar vooral aan tijd. Of moet je hier echt zwaar tijd in investeren om enige vooruitgang te boeken?
In theorie kan je alles doen als een level 1, als je de enemies hun moveset perfect kent en op alles perfect kan anticiperen en reageren.
Als je met tijd investeren bedoelt: zwaar levels grinden. Nee, dat is niet echt nodig in mijn ogen. Al help het natuurlijk altijd om eens wat te levelen als je merkt dat je een bepaalde boss niet aan kan.

Waar je wél tijd in zal moeten steken is: echt uw enemies leren doorgronden en trainen in bv wanneer rol ik weg en wanneer niet. Rollen geeft zeer zeer korte invulnerability dus je moet die goed timen om damage te voorkomen. Te vroeg of te laat rollen = je wordt geraakt door de boss zijn dikke hit.

Dus de tijdsinvestering is imo vooral in oefenen en uw eigen skills trainen. De focus is totaal niet op levels grinden. Plus door de open wereld kan je altijd zeggen fuck it, en efkes iets anders gaan doen en zo organisch levels bij krijgen ipv te grinden.

In theorie kan je alles doen als een level 1, als je de enemies hun moveset perfect kent en op alles perfect kan anticiperen en reageren.
Als je met tijd investeren bedoelt: zwaar levels grinden. Nee, dat is niet echt nodig in mijn ogen. Al help het natuurlijk altijd om eens wat te levelen als je merkt dat je een bepaalde boss niet aan kan.

Waar je wél tijd in zal moeten steken is: echt uw enemies leren doorgronden en trainen in bv wanneer rol ik weg en wanneer niet. Rollen geeft zeer zeer korte invulnerability dus je moet die goed timen om damage te voorkomen. Te vroeg of te laat rollen = je wordt geraakt door de boss zijn dikke hit.

Dus de tijdsinvestering is imo vooral in oefenen en uw eigen skills trainen. De focus is totaal niet op levels grinden. Plus door de open wereld kan je altijd zeggen fuck it, en efkes iets anders gaan doen en zo organisch levels bij krijgen ipv te grinden.
Ik zal me eraan wagen. We zien dan wel als de frustratie van mijn eigen kunnen in de weg loopt of niet.

Ik hoorde inderdaad dat er zelfs mensen de Dark Souls games uitspelen zonder 1 keer geraakt te worden. Zijn ze geraakt, beginnen ze opnieuw. Doen dan ook niets van gear aan. Zot zijn doet geen zeer denk ik dan.

Ik zal me eraan wagen. We zien dan wel als de frustratie van mijn eigen kunnen in de weg loopt of niet.

Ik hoorde inderdaad dat er zelfs mensen de Dark Souls games uitspelen zonder 1 keer geraakt te worden. Zijn ze geraakt, beginnen ze opnieuw. Doen dan ook niets van gear aan. Zot zijn doet geen zeer denk ik dan.
Ja amai, er is een heel hardcore community 😅 ik zou het nooit kunnen. Ik zag vanmorgen op youtube dat er ene is die elden ring zelfs al onder de 30 minuten kan speedrunnen.

Je zal vooral veel geduld moeten hebben als nieuwkomer in de souls games denk ik. Ik speel de games graag, maar dat betekent absoluut niet dat ik er goed in ben. Het is en blijft een uitdaging.

Ik speel ongeveer 2uurtjes per dag. Als ik ergens op men muil krijg, verken ik andere oorden. Ik heb al veel andere oorden verkend :unsure:

Maar ik maak er ook een punt van zo goed als niets op te zoeken. Ik ken de Souls formule ondertussen wel.
Wat ik je wel kan aanraden is dat je meer dan ooit soms ergens binnen kan "sneaken" of ergens voorbijrazen met je paard om toch specifieke gebieden te verkennen. Je hebt markers om je map ietwat up to date te houden mbt completion etc. En je wel wat zal moeten leren qua stats voor wapens magie etc. Onthoud gewoon dat het een relatief traag spel is dat niet veel je hand vasthoud. Geniet van uw eigen ritme en ontdekking. Groei vind je overal.

Nooit veel tijd om nog te gamen. Aan mijn tempo zal ik er wel door geraken tegen 2025.
Ik ben ook een echte casual hoor! Op een week heb ik misschien een uur of 4 dat ik kan spelen. Dat is wat sommige anderen op een avond doen!

Net daarom vind ik Elden Ring / Souls juist tof. Inloggen en direct vanalles te verkennen op eigen tempo en niet een hoop dailies en weeklies en material farms verplicht moeten doen om progressie te maken.

Ok, het spel gaat dan wel traag vooruit, maar who cares.

Ook wel belangrijk voor deze games: je gaat oneindig veel sterven (zelfs simpele mobs maken u gewoon kapot) en van hetzelfde punt terug moeten vertrekken. Ik heb vrienden die daar absoluut niet tegen kunnen. Dus ja, dan moet je ook niet aan Elden Ring beginnen!

@Mr.Anderson wil nog even toevoegen dat ik dit veruit de meest "gebruiksvriendelijke" uit de reeks vind. De moeilijkheid van de andere spellen blijft behouden, maar Elden Ring geeft je meer opties om frustratie te vermijden of verminderen. Ze zijn heel gul met checkpoints waardoor je veel minder dan in de andere spellen stukken moet herspelen (vaak zit er een checkpoint vlak voor een baas) en door de open wereld kan je dus makkelijk iets anders doen als je even ergens vast zit. Een heel groot stuk van het spel is optioneel maar kan gebruikt worden om wat makkelijker te levelen zonder dat je echt moet grinden. En er is een heel actieve community die je co-op kan helpen.

Ik heb het 1 keer geprobeerd en ben nooit meer teruggegaan :p.
Als je een shield gewoon bent is het wel even wennen om er geen te hebben, maar je kan zowel een wapen als een shield in uw offhand equip bar steken, zodat je vlug kan wisselen.
Sowieso uw wapen upgraden! Dat is met voorsprong de beste manier om uw damage te verbeteren. Ik gebruik momenteel dezelfde als jij in mijn offhand, en in mijn main hand de katana die je krijgt van deze npc zijn quest. Beiden doen bleed dus als je met alletwee tegelijk aanvalt krijg je zeer veel bleed procs.

De tijdsinvestering is gewoon dat het spel gigantisch is :unsure:
Als je een beetje alles wilt doen zit je al snel boven de 100 uur.
Hmmm ik ga die quest ook eens doen dan. Heb nu gewoon twee uchigatana's maar lijkt me een beetje verspilling van die tweede weer helemaal te upgraden als ik binnenkort toch betere wapens ga vinden. Ik ben nog maar pas overgeschakeld op dual wielding, het is wel even wennen om spiergeheugen van two handed combat af te leren. Tot nu toe gaat het met mijn dex build allemaal vlot maar nu bij de Raya Lucaria bazen had ik voor het eerst het gevoel dat bleed echt OP was. Ik denk dat ik mijn dex build niet snel beu ga geraken want dat bleed effect is zo bevredigend.

Ik nadat ik vijanden tegen gekomen ben die gevoelig zijn voor bleed:
original.gif

Ik heb nooit een Soulsgame langer dan een uur gespeeld.
Elden Ring is echt perfect voor beginners. De meeste bosses versla ik wel in 3 keer, zonder een OP build of exploit te gebruiken. De bosses die ik meer dan 5 keer heb moeten proberen kan ik op één hand tellen. Het is zelfs zo dat ik op dit moment het niet makkelijker zou willen, er is echt een klik gekomen sinds het spelen van Elden Ring waardoor ik andere games sowieso op een moeilijker niveau zal spelen.

Ik heb het 1 keer geprobeerd en ben nooit meer teruggegaan :p.
Als je een shield gewoon bent is het wel even wennen om er geen te hebben, maar je kan zowel een wapen als een shield in uw offhand equip bar steken, zodat je vlug kan wisselen.
Sowieso uw wapen upgraden! Dat is met voorsprong de beste manier om uw damage te verbeteren. Ik gebruik momenteel dezelfde als jij in mijn offhand, en in mijn main hand de katana die je krijgt van deze npc zijn quest. Beiden doen bleed dus als je met alletwee tegelijk aanvalt krijg je zeer veel bleed procs.

De tijdsinvestering is gewoon dat het spel gigantisch is :unsure:
Als je een beetje alles wilt doen zit je al snel boven de 100 uur.
Juist gepraat met die gast, loop dat meer in, geen idee wat ging komen 🙈🙈
Dit spel is echt crazy 😂

Na lang twijfelen het toch een kans gegeven, de moeilijkheidsgraad hield me wat tegen maar de setting sprak me enorm aan.
And guess what…na enkele uren ben ik zo gefrustreerd geraakt 😅 ben maar een casual gamer en dees is echt…ja jammer, ik zit meer te button bashen op momenten, zodra een enemy niet op een mens lijkt ist ‘you died’…heb dan maar even een guid gevolgd voor snel ‘overpowered’ te worden als astroleger zodat het me wat aangenamer zou aanvoelen maar zelfs dees lukt gewoon niet, ik loop ofwel verloren of ik leg weer ergens het loodje 😅 zijn er toevallig nog tips voor een (blijkbare) noob als mij? Anders ben ik genoodzaakt de game te koop aan te bieden wat ik best wel jammer zou vinden

Na lang twijfelen het toch een kans gegeven, de moeilijkheidsgraad hield me wat tegen maar de setting sprak me enorm aan.
And guess what…na enkele uren ben ik zo gefrustreerd geraakt 😅 ben maar een casual gamer en dees is echt…ja jammer, ik zit meer te button bashen op momenten, zodra een enemy niet op een mens lijkt ist ‘you died’…heb dan maar even een guid gevolgd voor snel ‘overpowered’ te worden als astroleger zodat het me wat aangenamer zou aanvoelen maar zelfs dees lukt gewoon niet, ik loop ofwel verloren of ik leg weer ergens het loodje 😅 zijn er toevallig nog tips voor een (blijkbare) noob als mij? Anders ben ik genoodzaakt de game te koop aan te bieden wat ik best wel jammer zou vinden
Ben je nog altijd in Limgrave of ben je gaan uitwijken naar bv. Caelid ?
Blijf in Limgrave en vecht eerst wat tegen die gewone soldiers. Leer rollen en gebruik je shield. Ik ben zelf als Vagabond begonnen met een shield, die L1 knop blijf ik steeds inhouden tenzij ik stamina wil regeneraten, het rollen is echt belangrijk, na een tijdje lukt dat vanzelf.

Wees ook geduldig, je kan bij bijna geen enkele mob 3-4 hits na elkaar doen. Dat is heel wat anders dan bij andere games.

Waar heb je het meeste moeite mee in de combat? Wat zorgt ervoor dat je die you died te zien krijgt?
Met dat je zegt van het button mashen, lijkt het me dat je dat je mss de optiek gebruikt die in andere games wel werkt, maar niet hier. Namelijk erop kloppen tot het dood is en er zelf door poweren. Dat gaat hier niet werken, want je bent hier geen overpowered protagonist zoals in pakweg de game Prototype.

Het belangrijkste is dat je zoals @DwightSchrute zegt in Limgrave blijft tot je die enemies daar goed aan kan, en dat je leert rollen. Panic rollen is echt nefast hier. Wat je ook kan doen is eens bij verschillende enemies langs gaan zonder ze te doden, en echt bestuderen wat hun moveset is. Gewoon zonder terug te vechten er rond lopen en leren wanneer je moet rollen. Tot als je zo gelijk nen oude kung fu meester alle attacks gewoon kan ontwijken :p het is echt belangrijk dat je je hier kan aanpassen aan elke enemy die je tegenkomt.

Volhouden!

Tenzij het op PS4 is, dan zou ik het opgeven en dat spel aan mij verkopen.

soms is het wel hilarisch hoe lang een enemy of boss hun wapen boven hun hoofd houd, vooraleer dat ze slaan.
denk altijd ffs, dat bijl is loodzwaar, laat vallen.
zeker die godrick, daar kreeg ik 2 slagen tegen hem, vooraleer dat zijn hamer of whatever de animatie begon;

soms is het wel hilarisch hoe lang een enemy of boss hun wapen boven hun hoofd houd, vooraleer dat ze slaan.
denk altijd ffs, dat bijl is loodzwaar, laat vallen.
zeker die godrick, daar kreeg ik 2 slagen tegen hem, vooraleer dat zijn hamer of whatever de animatie begon;
Trage aanvallen zijn voor mij superirritant omdat ik dan de flow van aanvallen moeilijker kan inschatten en de timing minder snel onder de knie heb. En dat lokt ook het gevoel uit van toch misschien nog één keer snel een aanval proberen er tussen te smokkelen, waarna de spijt komt als de slag begint wanneer uw eigen aanvalsanimatie nog bezig is.

Terug
Bovenaan