De Brusselse identiteit is ondertussen wel zover dat niemand hier zich Vlaming noch Waal voelt. Wat ga je daarmee dan doen? Tot welk Gewest hoort Brussel? Vlaanderen? De Franstaligen zullen lachen. Wallonië? De Vlamingen én Brusselse Franstaligen zullen lachen. Een federale identiteit van maken dan? Brussel dan onder de Belgische entiteit en overheid? Dat lijkt me het enige zinnige nog in jouw voorstel. Maar de teerling is geworpen, en het Brussels Gewest zal niet zomaar ten onder gaan. Wat mij logischer lijkt is het Brussels Gewest meer bevoegdheden geven ten koste van de gemeenten. De 19 gemeenten fuseren. Ze apart behandelen als districten, net zoals in Antwerpen, ten dienste van het Gewest. Ik ben alleszins al blij dat de Brusselse politiezones binnenkort gaan fuseren, onder dwang van de federale. En nu de MR de Brusselse regering leidt zal dat wel zonder al te veel mekkeren worden doorgevoerd.
Maar ja, ook ik als Nederlandstalige Brusselaar ben ondertussen bijzonder cynisch over de politici hier. Al is het niet allemaal kommer en kwel. De laatste 10 jaar zijn er enorme stappen genomen in ondermeer fietspaden, voetgangerszones, aanleg van openbaar groen. Het openbaar vervoer in Brussel (en dan spreek ik over MIVB/STIB) is erg goed geregeld, mijlen voorsprong op elke andere Belgische stad. Het uitgaansleven in Brussel is bijzonder gevarieerd, horeca is talrijk aanwezig, het culturele leven is enorm rijk en het is de op 1 na meest kosmopolitische stad ter wereld. Nu nog de politiek mee krijgen.