Eindelijk een Brusselse regering gevormd

Ik ben benieuwd wat er allemaal in die beerput van een begroting zit. Het gaat weer naar de liberalen terwijl ondertussen iedereen weet dat ze simpelweg niet klopt. Daar zijn de laatste jaren dus ook een berg louche dingen gebeurd.

Ik hoop dat de financiële markten nu gewoon duidelijk maken dat ze er niets van geloven en de geldkraan toedraaien tbh. Hoe groter die rekening wordt, hoe meer wij er uiteindelijk voor gaan opdraaien..

Boris Dilliès als minister-president. Als Brusselaar ben ik opgelucht dat er eindelijk een regering is, maar bij deze naam gaan er toch alarmbellen bij me af. Er was een hele heisa in Ukkel omdat het Gewest een parkeerplaats of 3 in een winkelstraat (die een gewestweg is), die dicht bij een zebrapad met verkeerslichten stonden, had geschrapt en er fietsnietjes had laten plaatsen. Volgens de wetgeving mogen er helemaal geen parkeerplaatsen zijn op die plek.

Boris Dilliès (toenmalig burgemeester van Ukkel) heeft aan zijn gemeentepersoneel de opdracht gegeven om de fietsnietjes eigenhandig te vernielen met slijpschijven om zo de parkeerplaatsen te herstellen. Nogmaals, een gewestweg, de gemeente heeft hier geen jurisdictie over. Fietsnietjes zijn ook vernield geweest in plaats van gewoon verwijderd. Dilliès weigerde fietsnietjes te herplaatsen en het Gewest is naar de rechter gestapt en heeft daar volledig gelijk gekregen. Rechter heeft toen scherp uitgehaald naar Dilliès omwille van het feit dat de inbreuk op de openbare orde is begaan is door de gemeente zelf, en er ook nog eens bewust vernielingen zijn toegebracht aan eigendom van het Gewest. Ukkel moest de nietjes terugplaatsen op eigen kosten en ook opdraaien voor de gerechtskosten. Kostenplaatje voor Ukkel - 26.000 euro.

Is ook de enige gemeente die e-steps op het volledige grondgebied verboden heeft. Niet dat ik zo pro die steps ben, maar dat was volledig ander beleid dan het gewest.

Soit, een duidelijke keuze voor de rijke(re) kant van de Brusselaren. Kent sowieso het systeem al goed, met zijn ervaring langs de andere kant (gemeentelijk niveau). Kent de problematieken. Op zich geef ik hem het voordeel van de twijfel.

Brussel en Gent, nog liever de stad in brand (bij wijze van spreken en zeker financieel) dan met NVA in zee gaan.
Triestigen boel.
En Anders , zielige start: alweer fils a pappa, plat op de buik voor PS (zeer liberaal) , en een schepen van financien om hun financiele beerput toe te houden.

Politiek waar dan mensen een afkeer van kregen, en zelfs van walgen, en ze doen maar verder.

Laatst bewerkt:
Brussel en Gent, nog liever de stad in brand (bij wijze van spreken en zeker financieel) dan met NVA in zee gaan.
Triestigen boel.
En Anders , zielige start: alweer fils a pappa, plat op de buik voor PS (zeer liberaal) , en een schepen van financien om hun financiele beerput toe te houden.

Politiek waar dan mensen een afkeer van kregen, en zelfs van walgen, en ze doen maar verder.
Alhoewel ik eerder links ben van overtuiging, walg ik ook zeer hard van het feit dat de PS de Nederlandstalige meerderheid die eerst was gevormd in Brussel weigerde te aanvaarden met hun belachelijke veto tegenover de NV-A. Zum kotsen. Dat is niet aan politiek doen, dat is spelletjes spelen. Cieltje Van Achter woont hier in mijn straat, en hoewel ik het absoluut niet eens ben met haar standpunten, heb ik wel alle respect voor haar. Buitenspel gezet worden verdient ze niet. De meerderheid was gevormd en zou gerespecteerd moeten worden.

Triestigen boel.

Ik vind dit toch te cynisch, en dit soort kortzichtige reacties liggen voor mij evengoed aan de basis waarom mensen zich afkeren van de politiek. De kiezer heeft de kaarten geschud zoals ze zijn geschud, en binnen die resultaten was een meerderheid zonder de PS onmogelijk tenzij je ze zou inwisselen voor de PVDA (en dan nog). Had het beter geweest met N-VA aan boord, allicht wel, al was het maar om eenheid richting Vlaanderen en federaal te hebben. Maar dan zat je dus sowieso met de vreemde situatie van één overbodige partij aan Vlaamse kant, zonder ministerpost. En ze zaten daar uiteindelijk al bijna twee jaar zonder regering. De tijd om het been stijf te houden is eigenlijk al 500 dagen geleden gepasseerd. Elke dag zonder volwaardige regering bloedt het gewest verder dood. Het was voor geen enkele partij al 500 dagen lang niet meer verantwoordt om weg te lopen van de onderhandelingen; de grote schande en schade voor de politiek ligt vooral daar.

Alhoewel ik eerder links ben van overtuiging, walg ik ook zeer hard van het feit dat de PS de Nederlandstalige meerderheid die eerst was gevormd in Brussel weigerde te aanvaarden met hun belachelijke veto tegenover de NV-A. Zum kotsen. Dat is niet aan politiek doen, dat is spelletjes spelen. Cieltje Van Achter woont hier in mijn straat, en hoewel ik het absoluut niet eens ben met haar standpunten, heb ik wel alle respect voor haar. Buitenspel gezet worden verdient ze niet. De meerderheid was gevormd en zou gerespecteerd moeten worden.

Zo zou het moeten zijn. Maar zo werkt het nu eenmaal niet. Net zoals dat je federaal het ook niet evident zou hebben om een regering te vormen indien op vlaamse kant er besloten is om VB erbij te nemen in de federale regering.

Je bent nu eenmaal afhankelijk van andere. En als die hun been stijf houden dat NVA er niet in mag, en die andere partij is nodig om tot een bestuur te komen... dan moet je ofwel enorm veel opofferen om die partij toch te overtuigen ofwel moet je die partij laten vallen.
Het laatste lijkt nu gebeurd te zijn.

Ik vind dit toch te cynisch, en dit soort kortzichtige reacties liggen voor mij evengoed aan de basis waarom mensen zich afkeren van de politiek. De kiezer heeft de kaarten geschud zoals ze zijn geschud, en binnen die resultaten was een meerderheid zonder de PS onmogelijk tenzij je ze zou inwisselen voor de PVDA (en dan nog). Had het beter geweest met N-VA aan boord, allicht wel, al was het maar om eenheid richting Vlaanderen en federaal te hebben. Maar dan zat je dus sowieso met de vreemde situatie van één overbodige partij aan Vlaamse kant, zonder ministerpost. En ze zaten daar uiteindelijk al bijna twee jaar zonder regering. De tijd om het been stijf te houden is eigenlijk al 500 dagen geleden gepasseerd. Elke dag zonder volwaardige regering bloedt het gewest verder dood. Het was voor geen enkele partij al 500 dagen lang niet meer verantwoordt om weg te lopen van de onderhandelingen; de grote schande en schade voor de politiek ligt vooral daar.

Het is nu wel zo dat bij de Brusselse formatie er normaliter onafhankelijk een meerderheid in beide taalgroepen wordt gezocht. Dat de PS (enfin Laaouej, niet dat Magnette daar veel te zeggen had) daar initieel de Nederlandstalige meerderheid niet accepteerde is gewoon ongezien. Voor mij dragen zij met grote voorsprong de grootste schuld in het rampzalige verloop van deze formatie. Dat Anders er nu inspringt zonder N-VA kan ik iets meer begrip voor opbrengen, gezien de extreme urgentie na 500 dagen.

Uw mening ... Ik vind de taktiek daar toegepast door PS net heel cynisch. De taktiek van de verrotingsstratagie (want dat was het) is een vuil politiek spel.
Een Vooruit stelt zich alvast veel constructiver op met momenten.

ps. Het zijn dus geen schepenen in Brussel zoals ik schreef, maar ministers wegens federaal gewest.
We zien wat het zal zijn in 2029 met die financien, maar tis een zware belofte en die maakt schuld.

Laatst bewerkt:
Brussel verdient gewoon geen aparte gewestregering, een burgemeester en schepencollege dienen te volstaan denk ik dan...

Plaats de rest van die stad onder federale curatele en kuis ze op voor zover het daar al niet te laat voor is... Hoogdringend.

De arrogantie van bepaalde Brusselse politici, de vervreemding en vervuiling, de bodemloze schuldenput, ... Kunnen dan misschien nog ingeperkt worden.

Laatst bewerkt:
Het is nu wel zo dat bij de Brusselse formatie er normaliter onafhankelijk een meerderheid in beide taalgroepen wordt gezocht. Dat de PS (enfin Laaouej, niet dat Magnette daar veel te zeggen had) daar initieel de Nederlandstalige meerderheid niet accepteerde is gewoon ongezien. Voor mij dragen zij met grote voorsprong de grootste schuld in het rampzalige verloop van deze formatie. Dat Anders er nu inspringt zonder N-VA kan ik iets meer begrip voor opbrengen, gezien de extreme urgentie na 500 dagen.

Uw mening ... Ik vind de taktiek daar toegepast door PS net heel cynisch. De taktiek van de verrotingsstratagie (want dat was het) is een vuil politiek spel.
Een Vooruit stelt zich alvast veel constructiver op met momenten.

ps. Het zijn dus geen schepenen in Brussel zoals ik schreef, maar ministers wegens federaal gewest.
We zien wat het zal zijn in 2029 met die financien, maar tis een zware belofte en die maakt schuld.
Weinig mening aan hoor. Ja, het verzet van de PS tegen N-VA en de verwerping van de Nederlandstalige coalitie was ongezien zoals Jenthe duidt. Dat de PS in Brussel rot is, is een feit.

Maar het is ook een feit dat een coalitie zonder PS niet mogelijk was, tenzij je PVDA mee in bad trok, en daar zat helemaal niemand van de andere partijen op te wachten. Het is ook een feit dat elke dag zonder regering de problemen van het Gewest, en de gevolgen voor de Brusselse bevolking en bij uitbreiding heel het land, alleen maar groter werden.

Je kan Anders van veel verwijten, maar niet dat ze in deze toch de verantwoordelijkheid nemen die nodig is voor Brussel. Zoals gezegd, de blamage voor de politiek zit hem vooral in de 600 voorgaande dagen, niet in de vorming van deze uiteindelijke regering. Die, hoewel er veel op aan te merken is - en ook al gewoon door de beperkte tijd die hen nu nog rest niet in staat zal zijn om alle broodnodige hervormingen en besparingen uit te voeren - voor de Brusselaars en voor het land by far te verkiezen valt dan blijven aanmodderen met een voorlopige regering. Ons hoofdstedelijk gewest heeft bijna 2 volle jaren volledige stilstand gekend, dat is dramatisch. Dus ja, dit is wel een mening, maar los van de historiek, het weinig beloftevolle programma en de weinig betrouwbare meerderheid, is het wel gewoon toe te juichen dat er terug een regering is.
Brussel verdient gewoon geen aparte gewestregering, een burgemeester en schepencollege dienen te volstaan denk ik dan...

Plaats de rest van die stad onder federale curatele en kuis ze op voor zover het daar al niet te laat voor is... Hoogdringend.

De arrogantie van bepaalde Brusselse politici, de vervreemding en vervuiling, de bodemloze schuldenput, ... Kunnen DNA misschien nog ingeperkt worden.
Er moet in elk geval fundamenteel iets veranderen. De versnippering binnen het gewest is een drama voor goed bestuur. Een fusie van de verschillende gemeenten en eventueel een samensmelting met het gewest lijkt mij het meest interessant. Ik ben op zich pro herfederalisering, maar dat zie ik dan wel liever ruimer dan enkel Brussel. Natuurlijk, als ze zo verder blijven aanmodderen, dan moeten we die stap om het gewest onder federale curatele te plaatsen gewoon durven nemen.

Interview op de VRT met de nieuwe minister-president van het TWEETALIGE gewest Brussel:

"Was het een verrassing voor u vanmorgen?
- "Ik weet het niet, we zullen zien"

Dames en heren, ziehier de nieuwe minister-president van het TWEETALIGE gewest Brussel.

We hadden ook weinig kunnen verwachten uit de hoed van Bouchez, die beloofde om voor de verkiezingen van 2024 Nederlands te leren spreken, maar het in 2026 nog steeds niet kan.

Laatst bewerkt:

De arrogantie van bepaalde Brusselse politici, de vervreemding en vervuiling, de bodemloze schuldenput, ... Kunnen DNA misschien nog ingeperkt worden.
De Brusselse identiteit is ondertussen wel zover dat niemand hier zich Vlaming noch Waal voelt. Wat ga je daarmee dan doen? Tot welk Gewest hoort Brussel? Vlaanderen? De Franstaligen zullen lachen. Wallonië? De Vlamingen én Brusselse Franstaligen zullen lachen. Een federale identiteit van maken dan? Brussel dan onder de Belgische entiteit en overheid? Dat lijkt me het enige zinnige nog in jouw voorstel. Maar de teerling is geworpen, en het Brussels Gewest zal niet zomaar ten onder gaan. Wat mij logischer lijkt is het Brussels Gewest meer bevoegdheden geven ten koste van de gemeenten. De 19 gemeenten fuseren. Ze apart behandelen als districten, net zoals in Antwerpen, ten dienste van het Gewest. Ik ben alleszins al blij dat de Brusselse politiezones binnenkort gaan fuseren, onder dwang van de federale. En nu de MR de Brusselse regering leidt zal dat wel zonder al te veel mekkeren worden doorgevoerd.

Maar ja, ook ik als Nederlandstalige Brusselaar ben ondertussen bijzonder cynisch over de politici hier. Al is het niet allemaal kommer en kwel. De laatste 10 jaar zijn er enorme stappen genomen in ondermeer fietspaden, voetgangerszones, aanleg van openbaar groen. Het openbaar vervoer in Brussel (en dan spreek ik over MIVB/STIB) is erg goed geregeld, mijlen voorsprong op elke andere Belgische stad. Het uitgaansleven in Brussel is bijzonder gevarieerd, horeca is talrijk aanwezig, het culturele leven is enorm rijk en het is de op 1 na meest kosmopolitische stad ter wereld. Nu nog de politiek mee krijgen.

De Brusselse identiteit is ondertussen wel zover dat niemand hier zich Vlaming noch Waal voelt. Wat ga je daarmee dan doen? Tot welk Gewest hoort Brussel? Vlaanderen? De Franstaligen zullen lachen. Wallonië? De Vlamingen én Brusselse Franstaligen zullen lachen. Een federale identiteit van maken dan? Brussel dan onder de Belgische entiteit en overheid? Dat lijkt me het enige zinnige nog in jouw voorstel. Maar de teerling is geworpen, en het Brussels Gewest zal niet zomaar ten onder gaan. Wat mij logischer lijkt is het Brussels Gewest meer bevoegdheden geven ten koste van de gemeenten. De 19 gemeenten fuseren. Ze apart behandelen als districten, net zoals in Antwerpen, ten dienste van het Gewest. Ik ben alleszins al blij dat de Brusselse politiezones binnenkort gaan fuseren, onder dwang van de federale. En nu de MR de Brusselse regering leidt zal dat wel zonder al te veel mekkeren worden doorgevoerd.

Maar ja, ook ik als Nederlandstalige Brusselaar ben ondertussen bijzonder cynisch over de politici hier. Al is het niet allemaal kommer en kwel. De laatste 10 jaar zijn er enorme stappen genomen in ondermeer fietspaden, voetgangerszones, aanleg van openbaar groen. Het openbaar vervoer in Brussel (en dan spreek ik over MIVB/STIB) is erg goed geregeld, mijlen voorsprong op elke andere Belgische stad. Het uitgaansleven in Brussel is bijzonder gevarieerd, horeca is talrijk aanwezig, het culturele leven is enorm rijk en het is de op 1 na meest kosmopolitische stad ter wereld. Nu nog de politiek mee krijgen.
Hun schuld is dan ook verdubbelt in die tijd.
Niet moeilijk om dan infrastructuur werken te doen en ambtenaren aan te werven.

Hun schuld is dan ook verdubbelt in die tijd.
Niet moeilijk om dan infrastructuur werken te doen en ambtenaren aan te werven.
Fietspaden, voetgangerszones en openbaar groen zijn geen gigantische kosten hé. En ook broodnodig in de stad. Fietsinfrastructuur was quasi nihil, en ik ben zo zot om inderdaad te fietsen in Brussel. Voor mij zijn die 3 zaken wel prioritair. Ik vermoed dat er voor de schuldgraad ergens anders moet gekeken worden en dat deze 3 zaken hun impact quasi nihil is in de begroting. Openbaar vervoer kost wel veel geld, dat zeker. Weet ook dat de helft van de Brusselse huishoudens geen auto heeft, waaronder ik toe behoor. Er zal wél gesnoeid moeten worden, dat is zeer zeker. Dat het zo ver is kunnen komen is absurd zelfs.

Terug
Bovenaan