Eindelijk een Brusselse regering gevormd

Als Brussel in shutdown gaat dan zou Bartje moeten zeggen 'live' op Tv: "Wij politiekers moeten het goede voorbeeld geven. De eerste mensen die niet langer uitbetaald zouden moeten worden? Ah! De Brusselse politiekers tot ze een regering maken!"

Keep on dreaming Makila (en dan ontploft België lol) maar innerlijk heb ik ergens toch gelijk se. Je mag het alleen niet uitspreken.

Ik vraag me af of we niet moeten hopen op een shutdown, je hebt niet echt de indruk dat men er in Brussel echt voor willen gaan - of is dat eerder een persoonlijke observatie?
Ik volg de Brusselse formatie niet in detail, lijkt me een klassiek Belgisch verhaal maar nog dwazer want een gewest van 1.1 miljoen mensen dat een speldenkop groot is. Een shutdown zou misschien tot verbeterling leiden, maar of dat nu plots mensen gaat wakkerschudden rond het absurde van Brussel (die het nog niet waren), dat weet ik niet.

Ik volg de Brusselse formatie niet in detail, lijkt me een klassiek Belgisch verhaal maar nog dwazer want een gewest van 1.1 miljoen mensen dat een speldenkop groot is. Een shutdown zou misschien tot verbeterling leiden, maar of dat nu plots mensen gaat wakkerschudden rond het absurde van Brussel (die het nog niet waren), dat weet ik niet.
en dan nog eens 19 gemeentes, 6 politiezones, wat (gemeenschappelijke) gemeenschapscommissies, gemeenschapsbevoegdheden, BPB dat als schakel dient tussen het gewest en de gemeentes, bijzondere meerderheden, bijzondere minderheids- en taalbeschermingen,...

Dat moet daar echt gewoon volledig van nul opnieuw worden opgebouwd.

en dan nog eens 19 gemeentes, 6 politiezones, wat (gemeenschappelijke) gemeenschapscommissies, gemeenschapsbevoegdheden, BPB dat als schakel dient tussen het gewest en de gemeentes, bijzondere meerderheden, bijzondere minderheids- en taalbeschermingen,...

Dat moet daar echt gewoon volledig van nul opnieuw worden opgebouwd.
Ja, dat bedoel ik ook met het absurde. Internationaal bekeken is dat een niet al te grote stad uiteindelijk --> 1 burgemeester met schepencollege zal wel goed zijn zeker.

Schaf dat gewest af en laat de bevoegdheden overnemen voor Vlaanderen en Wallonië.
Of behoud het gewest maar schaf de 19 gemeentes af.
Hoe het daar nu loopt is werkelijk beschamend.

"Met de ambitie rond de tafel om de nodige hervormingen op korte termijn door te voeren, ligt de weg naar een volwaardige regering open" stelt Elke Van Den Brandt

Dinsdag zullen er opnieuw zeven partijen rond de tafel zitten, maar met een andere constellatie aan Nederlandstalige kant. Sinds 12 december zaten PS, Les Engagés, Ecolo en Défi aan Franstalige, en Groen, Vooruit en CD&V aan Nederlandstalige kant aan de onderhandelingstafel.

Maar de positie van Benjamin Dalle was bijzonder omdat zijn partijvoorzitter Sammy Mahdi liet weten dat CD&V een centrum-linkse Brusselse regering niet ziet zitten. Dalle bleef wel aan de onderhandelingen deelnemen.

Begrotingsminister in lopende zaken Dirk De Smedt zal dinsdag bij de onderhandelingen aanschuiven om een volwaardige begroting 2026 op te stellen, maar Open VLD-voorzitter De Gucht liet donderdag duidelijk verstaan dat Open VLD "vandaag niet aan de onderhandelingstafel zit en, op basis van de ons bekende elementen, geen enkele reden ziet om dat alsnog te doen".

Dus zowel de Brusselse politiekers van CD&V & Open VLD zitten aan tafel (van de begroting van 2026 weliswaar), maar hun voorzitters roepen om zeker niet deel te nemen aan de formatietafel.

Wat het alternatief dan moet zijn voor de partijvoorzitters komen we niet te weten, of het moet al iets zijn dat eerder al voorgesteld is en dan afgeschoten.
Naar alle waarschijnlijkheid gaan we dus naar een centrumlinkse regering hier in Brussel, met Verougstraete als Minister-president.
Zeer slecht gespeeld van de MR. Bouchez zal toch de rekening hier vroeg of laat van krijgen want hij heeft zeker niet geholpen, integendeel.

Wel zeer triest dat de PS opnieuw incontournable blijkt. Wel benieuwd hoeveel ze gaan bezuinigen met hen erbij, en de PTB/PvdA die in hun nek hijgt in de oppositie.

Wel zeer triest dat de PS opnieuw incontournable blijkt. Wel benieuwd hoeveel ze gaan bezuinigen met hen erbij, en de PTB/PvdA die in hun nek hijgt in de oppositie.
Te weinig is mijn gok 🤷‍♂️

Hun enige hoop is het rekken tot de volgende federale verkiezingen om dan geld te krijgen als de PS er weer bij zou zijn. Maar ik denk dat ze al eerder failliet gaan zijn eigenlijk.

We gaan precies vandaag opeens landen... Zal in januari en de afgelopen toch wel wat besproken/afgesproken zijn geweest.

Maar ben nu wel benieuwd

Ik hoor enkel punten dat de regering geld gaat kosten.
Investeren in stations, minder onroerende voorheffing, gas boetes omlaag.
Oh boy.
En dan F De Gucht zijn antwoord op begrotingsdiscipline "dat zal de minister van begroting moeten leiden ".
Dan weet je het wel.

Tja, hoe meer er uitkomt hoe meer het op hetzelfde lijkt maar dan erger.
Het geld moet komen van efficiëntie. Ik begrijp het argument van efficiëntie voor mensen die bijdragen aan een cashflow. Ik begrijp het niet in de overheidsector. Als je niemand ontslaat heb je op het einde van de maand nog evenveel inkomsten en uitgaven. Waarschijnlijk nog meer uitgaven omdat iedereen een nieuwe bureaustoel krijgt...
Voor de rest nog een prestige brandweerkazerne.
"Fast Response Team Netheid". Als dat naar Antwerps voorbeeld is dan zal het vooral "Dikke weekendpremies en overuren Response Team" worden.

Elke Van Den Brandt blijft op post.
OpenVLD blijft financiën en begroting houden.

Van Den Brandt daarjuist in Terzake "er waren wat meevallers in 2025 dus dat geeft ons wel zuurstof". Whaaaat?

Dus links blijft verder geen fucks geven.
OpenVLD Anders op een nieuwe zelfmoordmissie.
MR die zich klaarmaakt voor oppositie in de regering. Bouchez komt nu al klaar.

Terug
Bovenaan