Eindelijk een Brusselse regering gevormd

Dat kan er ook wel bij zeker 🤷

Maar liever dat er geld naar deftige woningen gaat dan andere nutteloze uitgaven of gewoon corruptie/uitdeelbeleid.

(Wel makkelijk natuurlijk om kiesvolk in gesubsidieerde woningen te duwen.)

Komt ervan als je de begroting en budget niet onder controle hebt. Komen voortdurend lijken uit de kast. Zal het laatste nog niet zijn.
Weer een extra reden om dit gewest drastisch te hervormen.

Vergis je niet. Dit komt gewoon op je (Vlaamse) bord terecht binnen dit en 5 jaar hoor. Brussel heeft alle voordelen van een eigen gewest te zijn maar de finale rekening komt op Federaal niveau terecht. Ze kunnen dan wel failliet gaan maar schuldeisers komen dan gewoon Federaal aankloppen. Federaal is alleen nog het heilige huisje van de sociale zekerheid en de staatsschuld. Rest nog de brave Vlaming.

Het blijft daar van kwaad naar erger gaan m.b.t. budgetbeheer

• Op 5 maart verslikte Sven Gatz (Open Vld) zich in zijn koffie. De Brusselse minister van Begroting kreeg van zijn collega Nawal Ben Hamou (PS), staatssecretaris voor Huisvesting, te horen dat ze te weinig geld had om al gebouwde sociale woningen, tegenwoordig al snel 400.000 euro per stuk waard, te betalen. In totaal is er bijna 300 miljoen euro tekort voor het jaar 2025.
  • De Brusselse regering keurde in 2004 en 2013 dure bouwprogramma’s goed. Eind 2020 lanceerde Ben Hamou ook nog een ‘noodplan voor huisvesting’, omdat de huis- en huurprijzen in de hoofdstad de pan uit swingden door een groot tekort aan woningen. Vooral de bouw van sociale woningen doet de factuur ontploffen, blijkt nu. Omdat meer dan 50.000 Brusselse gezinnen op de wachtlijst staan, begon Ben Hamou er veel bij te bouwen. Begin 2024 stond de teller op 1.700 nieuwe sociale woningen sinds 2019. Dat kost uiteraard veel geld. Eén sociale woning bouwen in de hoofdstad kost tegenwoordig gemiddeld tussen de 280.000 en 400.000 euro. De helft wordt meteen gesponsord door de Brusselse overheid, de andere helft wordt betaald via een lening op dertig jaar. “Dat zijn dus geen krotten die gebouwd worden. Dat zijn huizen met driedubbel glas en vaak dure materialen”, duidt De Gucht.
  • Gemiddeld betaalt iemand in Brussel slechts 380 euro per maand om een sociale woning te huren. Het Brusselse Gewest moet maandelijks honderden euro’s bijpassen. In sommige gevallen gaat het zelfs over 12.000 euro per jaar voor één woning. In totaal staan er in Brussel 41.000 sociale woningen, dus die factuur loopt stevig op. Volgens cijfers van het kabinet-Ben Hamou paste Brussel in 2024 52 miljoen euro bij. In 2025 stijgt dat bedrag zelfs naar 56 miljoen euro. “Dat zal jaar na jaar terugkeren en verder groeien. Ben Hamou heeft zo een sneeuwbaleffect gecreëerd en momenteel is ze niet van plan om dat een halt toe te roepen”,
  • In totaal zou Ben Hamou volgens De Gucht voor 175 miljoen euro aan projecten – bouw, renovatie en aankoop van sociale woningen – zijn aangegaan zonder dat de financiering in orde was. Ben Hamou spreekt zelf over 163 miljoen euro aan bouw- en renovatiesubsidies. De overige 125 miljoen euro komt het BGHM tekort omdat ze niet op tijd een kortetermijnlening kon terugbetalen. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Er zouden nog steeds meer dan 1,5 miljard euro aan openstaande of nog te ontvangen facturen zijn.
Oh boy…. Tell me about it.
Momenteel project lopende waar ik vermoed dat ze alles uit de kast aant halen zijn om niet te moeten betalen of het project te vertragen.

Bart de Wever:
Brussel stevent op een failliet af <...> We kunnen echt geconfronteerd worden met een situatie dat het Brussels Hoofdstedelijk Gewest zijn schulden niet meer gefinancierd krijgt en dan gaan wij het moeten redden. (En) dan zit er niets anders op dan dat de federale regering inspringt. Maar dan zullen er federale voorwaarden worden opgelegd, zoals een sanering van de overheidsfinanciën en arbeidsmarkthervormingen. 'Ik zal me gedragen zoals het Internationaal Monetair Fonds wanneer het landen met grote schulden moet helpen.

Laaoeij (PS):
Het zijn woorden van een premier die in werkelijkheid een nationalistische en separatistische leider is. Van iemand die de grondwet als een vodje papier beschouwt. <...> De Wever valt de autonomie van het Brussels Gewest aan omdat hij 'geen respect heeft voor België, Wallonië of Brussel. Brussel heeft geen budgettaire lessen te krijgen van het federale niveau, omdat het federale deficit oploopt tot 25,5 miljard euro in 2025. Volgens de PS kan Brussel zijn rekeningen op orde krijgen zonder een bezuinigingstraject. Er kan ook naar de inkomsten worden gekeken.

Ja jongens... we zijn hier nog niet aan de nieuwe aardappels.

Inderdaad, plaatsvervangende schaamte. Saillant detail. Als Ursula in Brussel is, woont ze in* het Berlaymontgebouw... gelegen aan het Schuman rondpunt

(* twee kantoorruimtes zijn omgevormd tot een klein appartement)

Poeh, de impasse rond de Brussels regeringsvorming wordt er niet beter op...
Wat een erkenning van financiële onmacht en tegelijk een schaamteloze durf om simpelweg de Vlaamse regering te passeren en rechtstreeks hogerop te gaan aankloppen. Het lijkt mij vooral problematisch dat er daar mensen rondlopen die dit werkelijk als valabele optie zagen met kans tot slagen?

De geloofwaardig van Brussel als Europese hoofdstad (het gegeven lijkt steeds belachelijker te worden) krijgt opnieuw een serieus knauw. Ik dacht dat bepaalde partijen bezig waren met een soort van herstelplan op te stellen? Die staan toch ook mooi voor aap nu?

Komaan jongens, laten we hopen dat er effectief snel een Brusselse regering kan komen en een einde kan maken aan de stilstand in het beleid van onze hoofdstad. Hoewel ik geloof dat ze daar wel nog een hoop katten te geselen zullen hebben vooraleer men effectief het beleid kan voorstellen.

Komaan jongens, laten we hopen dat er effectief snel een Brusselse regering kan komen en een einde kan maken aan de stilstand in het beleid van onze hoofdstad. Hoewel ik geloof dat ze daar wel nog een hoop katten te geselen zullen hebben vooraleer men effectief het beleid kan voorstellen.
Ik snap wel niets van de constructie die ze nu willen opzetten. NVA doet op één of andere manier wel mee, maar eigenlijk ook niet. Een oplossing à la Belge zullen we maar zeggen.

Gedoogsteun dus in ruil voor een onafhankelijke staatssecretaris die de N-VA aanstaat.

Laatst bewerkt:
Gedoogsteun dus in ruil voor een onafhankelijke staatssecretaris die N-VA de aanstaat.
Benieuwd wie dat gaat worden.
Maar nu gaan de gesprekken pas beginnen. Zonder ptb dus PS zal de druk van links keihard voelen als er bespaard gaat moeten worden.

Gaat nog wa geven

Benieuwd wie dat gaat worden.
Maar nu gaan de gesprekken pas beginnen. Zonder ptb dus PS zal de druk van links keihard voelen als er bespaard gaat moeten worden.

Gaat nog wa geven
Ik denk dat iedereen wel al weet dat er bespaard zal moeten worden, ik denk dat men bij NVA langs de andere kant ook wel nog wat content is dat men effectief geen deel uitmaakt van die regering, die zitten gewoon in een zetel zo.

Ik snap wel niets van de constructie die ze nu willen opzetten. NVA doet op één of andere manier wel mee, maar eigenlijk ook niet. Een oplossing à la Belge zullen we maar zeggen.
Gedoogsteun dus zoals anderen al zeiden. Gebeurt wel vaker in het buitenland maar het is (gelukkig maar) geen traditie bij ons. N-VA durft nogal eens regeringen laten vallen, als ze er niet eens inzitten kan dat wel eens sneller gebeuren.

Een oplossing waar ze toegeven aan de PS uiteindelijk.
NVA doet niet mee in eender welke zin. Er komt hoogstens een nederlandstalig liberaal persoon die dan staatssecretaris wordt met een belachelijke portefeuille.
Een staatssecretaris is al niets waard want die valt onder een minister en zijn bevoegdheden worden bepaald door de ministerraad.

Ze beslissen nergens in mee en ze worden binnen de maand buiten spel gezet.
Ondertussen zitten ze wel "mee" in de regering van zinkende zaken.

Het risico is te groot. Ze hebben de NVA gedoogsteun nodig om de regering in het zadel te krijgen, nadien hebben de andere partijen genoeg aan zichzelf om beleid te kunnen voeren (44 Franstalige zetels). NVA kan niets inbrengen, sturen of de stekker eruit trekken.

Dit is zéér gevaarlijk (ik denk zelfs ook niet wettelijk)

Slimme zet van de Wever? Van Achter met een compleet absurd voorstel naar buiten laten komen, de broek niet afgestoken, maar gewoon helemaal uitgedaan, om aan de gezamenlijke tafel te geraken*, wetende dat de PS fel zal steigeren, of gaat veto-en (wat ze ook gedaan hebben).

Perfect alles bij de PS gelegd. “Zie eens hoe ver wij wilden gaan om de Brusselse knoop te ontwarren. Eigenlijk een blanco cheque… het is PS die vanwege dogmatische redenen de boel laat vastlopen**”.

En ondertussen trekt de strop rond het gewest zich strakker.

*: om dan later te zeggen “we doen het niet, er zijn te weinig garanties”. Ze weten immers als ze dat doen, dat de enige Vlaamse grip dat er nog is op het BHG weg is, met alle gevolgen voor de rechten voor Nederlandstaligen.
**: Laoui heeft geen enkel probleem om dat systeem van voorlopige twaalfden járen te rekken, tot de volgende verkiezing als het moet/kan.

Wat is de Brusselse PS toch smerig zeg. Samen in zee gaan met extremistische communisten? Geen probleem! Maar een rechts-conservatieve partij, ho ho. Ze zijn nog steeds bijlange niet zo radicaal als het VB

Wat is de Brusselse PS toch smerig zeg. Samen in zee gaan met extremistische communisten? Geen probleem! Maar een rechts-conservatieve partij, ho ho. Ze zijn nog steeds bijlange niet zo radicaal als het VB
Ik denk dat het eerder gaat over het vlaams-nationalistische dan om het rechts-conservatieve.

Terug
Bovenaan