Eindelijk een Brusselse regering gevormd

Het feit dat er ook redelijk weinig posts in dit topic zijn zegt voldoende hoe gelaten mensen naar het Brussels gewest kijken.
Hoeveel schandalen en beerputten zijn daar nu al geweest, dit is weer het zoveelste nummertje in de lijst. Het is enkel maar te hopen dat het politieke systeem daar volledig crasht en de federale regering opkuis doet.
Ik denk niet dat dat een symbool is van gelatenheid, gewoon dat de meeste mensen hier niet in Brussel wonen en dus veel meer voeling hebben met de politiek op Vlaams en Federaal niveau.

Ik heb wel Franstalige Brusselaars als collega's, zowel in m'n huidige als vorige job... je merkt daarbij wél dat die héél anders denken,
weinig problemen met bepaalde schandalen, ronduit pro-Ecolo en anti-N-VA (ongepast in een professionele setting denk ik dan), en denken dat het allemaal zo erg niet is...

Ik ben toch blij als ik aan het einde van een kantoordag, de trein terug naar huis kan nemen. Zelfs al is dat in een stationsomgeving die ook dringend opgekuist mag/moet worden.

Om eerlijk te zijn is het voor mij in de Kempen ook een ver van mijn bed show. Ik stel me ook de vraag of dat bestuursniveau niet moet worden opgeheven ...
Logisch hé, ik volg de lokale politiek in Antwerpen & Vlaanderen ook minder/amper.

Nu dit weer, ik had dit al eerder opgemerkt in deze thread. Maar nu is het dus beslist.
Dit voorstel is doorgeduwd in de commissie door PS, PTB, Ecolo & Team Fouad Ahidar.

De MR, VLD, Défi, NVA, Les Engagés en CD&V zijn tegen. Naast het feit dat deze beslissing op lange termijn investeringen in de huurhuizen zal tegenhouden, is de huurprijsreferentie waarop alles berekend nog van 2020-2022. Sindsdien zijn sommige wijken meer waard geworden en andere minder natuurlijk *kuch Kuregem kuch*. Maar op een degelijke update willen de linkse partijen niet op wachten gezien de crisis vandaag.

Ik zeg niet dat er geen probleem is op de huurmarkt. Maar dit is toch geen goede lange termijn oplossing.
Waarom iets doordachts doen als je ook puur ideologisch op korte termijn stemmen kan winnen?
:wallbash:

En de knoop wordt ondertussen steeds maar moeilijker om te ontwarren. In het geval dat er toch terug weer een coalitie wordt verkend met PS en MR, zou PS niet meer met MR een coalitie willen vormen. De piste van een minderheidsregering waar MR nu op inzet wordt dan weer niet ondersteund door Défi. We zijn bijna een jaar verder.

Gebaseerd op 2020-2022, belachelijk, dat ze dan ook eens de huurwetgeving in omgekeerde richting aanpakken.

Huurders die niet meer betalen en in tussentijd uw eigendom volledig afbreken is schering en inslag. Probeer maar eens iemand buiten te krijgen in 2025, je bent minstens een jaar vertrokken met het vredegerecht en het is ook niet dat de huurwaarborg al de schade gaat coveren.

In België heb je enkel maar plichten als eigenaar ..amper rechten.

Ik ga jullie de foto’s en beelden besparen, maar de opkuis van het appartement is in "de vuilste jobs van vlaanderen" gepasseerd.

Laatst bewerkt:

En de knoop wordt ondertussen steeds maar moeilijker om te ontwarren. In het geval dat er toch terug weer een coalitie wordt verkend met PS en MR, zou PS niet meer met MR een coalitie willen vormen. De piste van een minderheidsregering waar MR nu op inzet wordt dan weer niet ondersteund door Défi. We zijn bijna een jaar verder.
Aanmodderen doen ze nu, totaal geen deadline in't verschiet. En ondertussen gaat alles hier naar de vaantjes. Binnenkort is't zomer en gaan ze allemaal op verlof.

En dan lees je dit soort zaken:

Da's echt gewoon dagelijkse normale shit dat in het honderd loopt. Ze moeten zich allemaal diep en diep schamen.

Nog even en Brussel zal komen aankloppen voor meer geld - benieuwd wat dat gaat geven, die bom m.b.t. financiering wordt al jaren ontweken maar staat op het punt te ontploffen vrees ik.

begrotingstekort is 1.600.000.000€ dit jaar.

En de voorstellen van Gatz:
- geen nieuwe mensen aanwerven: 30.000.000€
- subsidies naar VZW's 15% krimpen: 29.000.000€
- de prioriteit van de investeringen herzien. Maw: zaken uitstellen, niet annuleren. Besparing 0€
- een boekhoudingtruukje van 472.000.000€

Blijft over: nog een gat van 1 miljard euro. Op een budget van 7 miljard. Zonder regering.
Standard & Poor's gaan lachen als ze in juni opnieuw langs gaan komen. Ik zou door de grond gaan van schaamte.

kleine FYI:
De lonen van 22.600 ambtenaren bedraagt 1.800.000.000€. Das bijna 80k gemiddeld per ambtenaar. /13.92 is dat een gemiddeld bruttoloon van 5721€. En die kost van 1.8 miljard is 70% gestegen sinds 2015.
Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat één indexatie die eerste 2 maatregelen hierboven van Gatz meteen tenietgedaan worden.

Het is overduidelijk dat er véél en véél te veel mensen voor de overheid werken in Brussel. Zolang daar niet aan geraakt wordt, is de rest enkel gerommel in de marge.

- de prioriteit van de investeringen herzien. Maw: zaken uitstellen, niet annuleren. Besparing 0€

Blijft over: nog een gat van 1 miljard euro. Op een budget van 7 miljard. Zonder regering.
Standard & Poor's gaan lachen als ze in juni opnieuw langs gaan komen. Ik zou door de grond gaan van schaamte.

kleine FYI:
De lonen van 22.600 ambtenaren bedraagt 1.800.000.000€. Das bijna 80k gemiddeld per ambtenaar. /13.92 is dat een gemiddeld bruttoloon van 5721€. En die kost van 1.8 miljard is 70% gestegen sinds 2015.
Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat één indexatie die eerste 2 maatregelen hierboven van Gatz meteen tenietgedaan worden.

Het is overduidelijk dat er véél en véél te veel mensen voor de overheid werken in Brussel. Zolang daar niet aan geraakt wordt, is de rest enkel gerommel in de marge.

Dat wordt dus een herziening van de financieringswet zeker?

Op basis van dienstverlening, onderwijs, justitie, politie, .... werken er net veel te weinig mensen bij de overheid in Brussel.

Op basis van dienstverlening, onderwijs, justitie, politie, .... werken er net veel te weinig mensen bij de overheid in Brussel.

Ding is dat je van een random bureau-ambtenaar of kabinetard bij de Brusselse overheid niet 1, 2, 3 een extra brandweerman/ambulancier/politieagent/leerkracht kan maken.

Hoewel ik uit principe wel vind dat zeker voor vastbenoemden dergelijke "flexibiliteit" eventueel wel meer zou moeten kunnen. 🙈

kleine FYI:

Is dat 80.000 euro loon of loonkosten? De overheid betaalt ook sociale bijdragen ( beperkt voor statutairen weliswaar en normaal regime voor contractuelen).

kleine FYI:

Ook niet blind staren op die cijfers:
  • als ik mij niet vergis zitten in die 22.600 ook een pak MIVB, die alleen al +- 10.000 mensen tewerkstelt. Vlaanderen heeft dit 'opgelost' door met exploitanten te werken, en we weten allemaal hoe fantastisch dat plan bij de lijn is uitgedraaid
  • Voor een hele reeks functies dient een ambtenaar in Brussel tweetalig te zijn, waardoor de gemiddelde lonen ook hoger zullen liggen.
Een andere vergelijking:
  • Vlaanderen: begroting van 66,3 miljard op 6,82 miljoen inwoners -> €9.718,56/inwoner
  • Brussel: begroting van 7 miljard op 1,25 miljoen inwoners -> €5.600/inwoner
Volgens die cijfers zou je dus kunnen stellen dat Brussel in verhouding het net goed zou doen, wat evenzeer absurd is. Kortom: zonder de details van dergelijke rapporten te lezen, blijft het gegoochel met wat veralgemeende cijfers waarmee je om het even welke conclusie kunt trekken.

• als ik mij niet vergis zitten in die 22.600 ook een pak MIVB, die alleen al +- 10.000 mensen tewerkstelt. Vlaanderen heeft dit 'opgelost' door met exploitanten te werken, en we weten allemaal hoe fantastisch dat plan bij de lijn is uitgedraaid
  • Voor een hele reeks functies dient een ambtenaar in Brussel tweetalig te zijn, waardoor de gemiddelde lonen ook hoger zullen liggen.
Een andere vergelijking:
  • Vlaanderen: begroting van 66,3 miljard op 6,82 miljoen inwoners -> €9.718,56/inwoner
Volgens die cijfers zou je dus kunnen stellen dat Brussel in verhouding het net goed zou doen, wat evenzeer absurd is. Kortom: zonder de details van dergelijke rapporten te lezen, blijft het gegoochel met wat veralgemeende cijfers waarmee je om het even welke conclusie kunt trekken.

Brussel heeft een gat in haar begroting dat groter is dan dat in de Vlaamse terwijl je Vlaams begroting bijna 10 keer groter is in totaal.
Een stad als Brussel heeft ook helemaal geen volwaardige regering nodig.

De federale overheid zou Brussel onder curatele moeten plaatsen. Weg met al die baronieën. Maak er een soort Brussel DC van.

Een andere vergelijking:
Als ik me niet vergis zitten daar ook nog de pensioenen van hun ambtenaren bij?

De steden moeten dit zelf bekostigen?

Je zou denken dat ze daar andere dingen te bespreken hebben dan resoluties over Gaza en volgen van verplichting om mensen te arresteren tegen wie het Internationaal Strafhof een aanhoudingsbevel heeft uitgevaardigd.

Misschien het nieuwste schietincident bespreken. Het is maar een voorstel hoor jongens en meisjes...

Een andere vergelijking:
Verhoog dan ticketprijs en de controles op de mivb. Ik word nooit gecontroleerd en 90% rijdt zwart.

Momenteel is een ticket tot 25j als je student bent 12eur per jaar

Verhoog dan ticketprijs en de controles op de mivb. Ik word nooit gecontroleerd en 90% rijdt zwart.
Cfr. de laatste cijfers is het eerder 6-7%: https://www.bruzz.be/actua/mobilite...van-zwartrijders-de-mivb-jaarlijks-op-2025-04 (110.000 overtreders op 1.7 miljoen controles). Ter refererentie: de lijn voert jaarlijks ongeveer 2.2 miljoen controles uit.

Wat wel klopt, is dat bepaalde drukkere lijnen (metro etc) een pak vaker dan andere lijken gecontroleerd worden
Momenteel is een ticket tot 25j als je student bent 12eur per jaar
Voordien was het €66, met de mogelijkheid om nog een extra korting te krijgen voor kansarme kinderen en jongeren. Zoals zo vaak bleek dat een dergelijke maatregel in de praktijk gewoon niet werkte en de doelgroep mistte (te complex om aan te vragen, waardoor kwetsbare jongeren en kinderen alsnog bleven zwartrijden, boetes kregen etc).

Daarom werd door de laatste Brusselse regering (die ten midden van Covid moest starten) geopperd om het MIVB netwerk compleet gratis te maken tot 25jaar. Administratief gezien was dit niet mogelijk voor de MIVB, vandaar de symbolische euro per maand.

Persoonlijk vind ik dit zeker geen slechte maatregel, maar is het nu na 5 jaar tijd om deze even te herevalueren en bij te sturen,bv:
  • tot 18 jaar blijft het €12 of zelfs compleet gratis, om zo schoolgaande jeugd maximaal alle kansen te geven.
  • 18-25 wordt het terug iets duurder, maar blijft het qua grootteorde zeer betaalbaar (€60/jaar = 5/maand)
  • Mogelijkheid om tot 25 een abo per maand te nemen zonder rmeerprijs om kost te spreiden
  • Maatregel blijft geldig voor iedereen die in Brussels Gewest woont en binnen leeftijdscategorie valt -> enkel e-id is nodig, geen nodeloze administratieve overhead en gatekeeping.
  • Vanaf 25 kun je ook nog van een voordeeltarief genieten, maar dan heb je wel een bewijs van verhoogde tegemoetkoming nodig (zoals voor alle zaken)
Dit blijft sowieso een stevige subsidie, maar in een grootstad is zoiets gewoon noodzakelijk om sociaal isolement te vermijden en eigenlijk ook gewoon als vervanger voor de klassieke schoolbus (die logischerwijs ook zwaar gesubsidieerd zijn).

Wat steekt er van politie en justitie in de begroting van het brussels gewest? :p

Die dingen zijn "lokaal" of "federaal" naar mijn weten. Niet "regionaal".

Probleem bij Brussel lijkt mij de "subsidiedrang" onlangs ontdekt dat je een stevige subsidie krijgt als je een zelfstandige activiteit opstart. Geven ze advocaten een subsidie van 4.000 euro :p

Heel makkelijk. Studeer af in de rechte , schrijf je in als werkzoekende, richt je zelfstandige activiteit op als stagiar-advocaat, cash 4.000 euro in. :p

Laatst bewerkt:
Het blijft daar van kwaad naar erger gaan m.b.t. budgetbeheer

• Op 5 maart verslikte Sven Gatz (Open Vld) zich in zijn koffie. De Brusselse minister van Begroting kreeg van zijn collega Nawal Ben Hamou (PS), staatssecretaris voor Huisvesting, te horen dat ze te weinig geld had om al gebouwde sociale woningen, tegenwoordig al snel 400.000 euro per stuk waard, te betalen. In totaal is er bijna 300 miljoen euro tekort voor het jaar 2025.
  • De Brusselse regering keurde in 2004 en 2013 dure bouwprogramma’s goed. Eind 2020 lanceerde Ben Hamou ook nog een ‘noodplan voor huisvesting’, omdat de huis- en huurprijzen in de hoofdstad de pan uit swingden door een groot tekort aan woningen. Vooral de bouw van sociale woningen doet de factuur ontploffen, blijkt nu. Omdat meer dan 50.000 Brusselse gezinnen op de wachtlijst staan, begon Ben Hamou er veel bij te bouwen. Begin 2024 stond de teller op 1.700 nieuwe sociale woningen sinds 2019. Dat kost uiteraard veel geld. Eén sociale woning bouwen in de hoofdstad kost tegenwoordig gemiddeld tussen de 280.000 en 400.000 euro. De helft wordt meteen gesponsord door de Brusselse overheid, de andere helft wordt betaald via een lening op dertig jaar. “Dat zijn dus geen krotten die gebouwd worden. Dat zijn huizen met driedubbel glas en vaak dure materialen”, duidt De Gucht.
  • Gemiddeld betaalt iemand in Brussel slechts 380 euro per maand om een sociale woning te huren. Het Brusselse Gewest moet maandelijks honderden euro’s bijpassen. In sommige gevallen gaat het zelfs over 12.000 euro per jaar voor één woning. In totaal staan er in Brussel 41.000 sociale woningen, dus die factuur loopt stevig op. Volgens cijfers van het kabinet-Ben Hamou paste Brussel in 2024 52 miljoen euro bij. In 2025 stijgt dat bedrag zelfs naar 56 miljoen euro. “Dat zal jaar na jaar terugkeren en verder groeien. Ben Hamou heeft zo een sneeuwbaleffect gecreëerd en momenteel is ze niet van plan om dat een halt toe te roepen”,
  • In totaal zou Ben Hamou volgens De Gucht voor 175 miljoen euro aan projecten – bouw, renovatie en aankoop van sociale woningen – zijn aangegaan zonder dat de financiering in orde was. Ben Hamou spreekt zelf over 163 miljoen euro aan bouw- en renovatiesubsidies. De overige 125 miljoen euro komt het BGHM tekort omdat ze niet op tijd een kortetermijnlening kon terugbetalen. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. Er zouden nog steeds meer dan 1,5 miljard euro aan openstaande of nog te ontvangen facturen zijn.

Terug
Bovenaan