Eerste hulp bij klus-gevallen

Idd die rectavit easyfix is daar bijvoorbeeld ideaal voor.

Jep! En je pakt best nog eens de 'Turbo' versie. Dan moet je het veel minder lang vasthouden voor het effectief goed hecht.

Een tijd geleden is onze elektriciteit vernieuwd. De elektricien heeft toen gleuven geslepen/geslijpt(?) in onze Gyproc muren en deze opgespoten met een schuim.

Nu willen we dat eens mooi afwerken, maar ik heb geen flauw idee hoe...

Kenners hier die dat vlug eens kunnen uitleggen?
Ik denk da schuim wat wegsnijden en dan zo een "patch" op doen en dan afwerken met allesvuller?

lxMqy4W_d.webp

Ook zelf gedaan voor kabel weg te werken van tv-kast naar tv. Heb dat toen ook gedaan zoals reeds gezegd: PUR wegsnijden, stuk gipsplaat geplakt met die Rectavit Turbo. Zie dat die een beetje erin ligt, want ik vermoed dat je die niet mooi gelijk gaat kunnen krijgen met de bestaande platen. Dan opgevuld met Knauf Renoband -> Schuren met 180 of hoger -> opnieuw fijn laagje erover -> laatste keer schuren en je ziet er niks meer van.

Succes!

Vraag: Ze hebben bij ons een gyproc wand geplaatst die de keuken nu afschermt van de gang. De gyproc wand is niet geisoleerd. Nu willen we alsnog PIR platen tegen die wand plaatsen om zo wat te isoleren. De achterwand van de keukenkansten komt dan tegen de pir platen.

Hoe kunnen we deze PIR platen best vastmaken tegen de gyproc wand ? Lijmen is een optie, maar kan je het ook rechtstreeks in de Gyproc schroeven voor extra verankering ?
Er is toch iets van OSB of andere versteviging achter de gyproc geplaatst?
Persoonlijk zou ik mijn keukenkasten niet aan een enkele gyproc willen bevestigen. Ook niet met passende gyprocpluggen...

Tenzij je toevallig nét op een profiel schroeft, maar die kans is klein.

Er is toch iets van OSB of andere versteviging achter de gyproc geplaatst?
Persoonlijk zou ik mijn keukenkasten niet aan een enkele gyproc willen bevestigen. Ook niet met passende gyprocpluggen...

Tenzij je toevallig nét op een profiel schroeft, maar die kans is klein.
Nope :/ Ze zullen het zo moeten oplossen. Nu, er hangt geen enkele kast los van de grond dus dat is mss een meevaller.

Ik ga binnenkort zelf een clickvinyl vloer plaatsen van quickstep
iemand die me nog wat nuttige/handige tips kan meegeven?

Zijn er gebruikers die ervaring hebben in het verlagen van de vochtigheidsgraad in de kelder?
Geen idee wat het huidige percentage precies is vandaag, maar we zouden volgend jaar graag een deel van de kelderruimte omvormen tot wasplaats. Aangezien alle leidingen lopen via de kelder/kruipkelder zien we hier weinig problemen. Wel merken we op dat de kelder vandaag relatief vochtig is.

Een deel hangt af van het beoogde m³ natuurlijk, maar zijn er geijkte paden die we kunnen volgen? Bijvoorbeeld ventilator steken op de plaatsen waar vandaag kelderraampjes hangen? Eventueel in combinatie met een ventilator via de oude buiten gebruik gestelde schouw?

Zijn er gebruikers die ervaring hebben in het verlagen van de vochtigheidsgraad in de kelder?
Geen idee wat het huidige percentage precies is vandaag, maar we zouden volgend jaar graag een deel van de kelderruimte omvormen tot wasplaats. Aangezien alle leidingen lopen via de kelder/kruipkelder zien we hier weinig problemen. Wel merken we op dat de kelder vandaag relatief vochtig is.

Een deel hangt af van het beoogde m³ natuurlijk, maar zijn er geijkte paden die we kunnen volgen? Bijvoorbeeld ventilator steken op de plaatsen waar vandaag kelderraampjes hangen? Eventueel in combinatie met een ventilator via de oude buiten gebruik gestelde schouw?
Je zou in de eerste plaats moeten uitvissen van waar het vocht komt. Als het condensatie is kan een ventilator helpen, is het grondwater dat via muren of vloer komt dan kan je behandelen met waterplug en thoroseal.

Ik ga binnenkort zelf een clickvinyl vloer plaatsen van quickstep
iemand die me nog wat nuttige/handige tips kan meegeven?
Checken hoe makkelijk hij omgekeerd te leggen is (van je weg werken ipv naar je toe). Aan de hand daarvan uitdokteren waar je best begint te leggen.

Je zou in de eerste plaats moeten uitvissen van waar het vocht komt. Als het condensatie is kan een ventilator helpen, is het grondwater dat via muren of vloer komt dan kan je behandelen met waterplug en thoroseal.

Ik ga er van uit dat het gaat om condens aangezien de kelder wel al waterdicht is gemaakt. Ik denk onder meer met behulp van thoroseal. Op enkele lokale plaatsen (boven de thoroseal) is er af en toe een waterdruppeltje of twee/drie te zijn, maar dat zal dus door condens zijn vermoed ik.

Hoe dan ook, door de ruimte te gebruiken als wasplaats zal de luchtvochtigheid sowieso stijgen lijkt me. Mocht de ventilator (indien dat een goede methode is) dan niet helpen, is dat geen verloren moeite. Wél weten we dan dat we nog wat verder moeten zoeken naar de oorzaak :)

Dat is althans toch de redenering.

Is het eigenlijk nog mogelijk om een simpele goedkope thermostaat te vinden? Als ik op thermostaten zoek vind ik vooral dure toestellen.
We hebben hier een simpel toestel met een week en weekend programma, maar ze hebben het gepresteerd om de knop om hem op manuele stand te zetten kapot te krijgen.
Nu ben ik dus op zoek naar een simpel toestel dat je kan programmeren per dag ipv enkel week en weekend.

Is het eigenlijk nog mogelijk om een simpele goedkope thermostaat te vinden? Als ik op thermostaten zoek vind ik vooral dure toestellen.
We hebben hier een simpel toestel met een week en weekend programma, maar ze hebben het gepresteerd om de knop om hem op manuele stand te zetten kapot te krijgen.
Nu ben ik dus op zoek naar een simpel toestel dat je kan programmeren per dag ipv enkel week en weekend.
Honeywell t4

Wat zijn jouw ervaringen eigenlijk bij meer geavanceerde thermostaten?

Wij gebruiken die nu al een aantal jaar (Honeywell Evohome) en hebben wel de indruk dat ons verbruik daarmee gedaald is (moeilijk om in te schatten wegens verbouwingen/isolatie bij de buren én bij ons), maar misschien heb jij daar een beter zicht op?

Wat zijn jouw ervaringen eigenlijk bij meer geavanceerde thermostaten?

Wij gebruiken die nu al een aantal jaar (Honeywell Evohome) en hebben wel de indruk dat ons verbruik daarmee gedaald is (moeilijk om in te schatten wegens verbouwingen/isolatie bij de buren én bij ons), maar misschien heb jij daar een beter zicht op?
Goh zulk systeem dient eigenlijk misschien meer voor meer comfort dan puur voor besparing, is vooral handig als je bepaalde ruimtes hebt die je anders niet warm kreeg wel warm te krijgen. Aan de andere kant kan je veel selectiever gaan verwarmen, zoals bv smorgens enkel de keuken en badkamer, en dan savonds die 2 afschakelen en enkel living bijvoorbeeld, waardoor minder radiatoren moeten opwarmen.

Onze gasketel komt met een thermostaat die erbij hoort, een Remeha eTwist. Kost een dikke 200 euro en lijkt dus in dezelfde klasse te liggen. Geen idee van de mogelijkheden, maar je kan er een app aanhangen via wifi etc.

Als ik dat opzoek zie ik prijzen rond de 150 euro, dat noem ik niet goedkoop.
Als het niet veel mag kosten:

Als het niet veel mag kosten:

Het is niet dat het niet veel mag kosten, maar waarom zou je veel geld moeten uitgeven aan een toestel dat er enkel voor moet dienen om de ketel te laten draaien tussen bepaalde tijdstippen wanneer je verwarming nodig hebt?

Terug
Bovenaan