Eerste hulp bij klus-gevallen

Het zit al tegen de grens van mijn max budget denk ik. Want dan zou de bank de lening nog moeten goedkeuren :tongue: Maar dat zie ik wel eens die stap er komt. Dat van de condensatieketel ga ik ook zeker vragen. Nuja, sowieso eens zien wat ze allemaal zelf te zeggen hebben. Als die pas vervangen is zal dat sowieso wel als verkooppunt gebruikt worden.

Al krijg ik wel wat schrik aangezien het huis nu wel zowel op de website van de imo als op die van immoweb verdwenen is. :unsure: Dus ik verwacht mij eerlijk gezegd aan een telefoontje dat de afspraak vandaag niet doorgaat en dat het reeds verkocht is of van de markt gehaald is.
Kleine tip: plan bezoeken in van huizen, ook diegene die boven of onder je budget zijn.
Zo leer je oefenen in kijken naar dingen. Zeker in een markt waar snel beslist moet worden, is dat een voordeel als je weet waar je aandacht aan wil schenken.

Als huizen 3-4 maanden online staan: betekent dat dat je goed onder de vraagprijs kan bieden.
Mijn huis stond eerst te koop aan 250k, ik heb het dik 3 maand later aan 220k kunnen kopen. Enige reden, volgens mij, waarom het niet eerder verkocht werd, is omdat het jarenlang verwaarloosd was: bad en wc's met millimeters dikke kalklaag, tuin die er uit zag als een verwilderd patattenveld, stank in de garage,....
Allemaal zaken die met beperkt budget opgelost raken. Maar 80% van de kopers "ziet" dit gewoon niet of kan er totaal niet door kijken.

(Bad heb ik proper gekregen door te laten weken in liters schoonmaakazijn, kostte me 5 euro. Toiletten worden vervangen + waterverzachter geplaatst: 2500 euro, tuin laten afgraven, graszoden worden volgende week gelegd: 2000 euro. Mijn vader heeft een nieuw delsel op de put geïnstalleerd: 270 euro. Voor 5000 euro heb ik zeker 10.000 meer waarde gecreëerd)

Als huizen maanden lang online staan, is het niet altijd omdat er iets fout is met het huis of de locatie zelf. 😉
En qua markt en budgetten zitten onze streken wel gelijkaardig in elkaar als ik het goed voor heb.

Doe ook es een raam open en dicht. Aangezien 2004 zal er wel geen issue zijn, maar ik heb dat toen hier vergeten en die kaders waren moesrot en bij felle regen regende het gewoon binnen.

Had me niet tegengehouden om het huis te kopen maar dan stond ik sterker tijdens de onderhandelingen.

Ik heb het in 1 stuk doorgelegd (11.5mx7m) en een uitzetvoeg van 8mm bleek op het langste stuk niet voldoende.. Er is bij ons gechapped voor er bepleisterd is, dus bepleistering komt op de verdiepen overal tot op de grond. Heb het kunnen oplossen door paar cm bepleistering af te kappen (gelukkig was ik de plinten nog aan het uitstellen ;-)). Had wel 10 keer makkelijker geweest om dat te doen als er nog geen laminaat lag... Dus als je twijfelt zou ik dat toch op voorhand doen

Ik heb het in 1 stuk doorgelegd (11.5mx7m) en een uitzetvoeg van 8mm bleek op het langste stuk niet voldoende.. Er is bij ons gechapped voor er bepleisterd is, dus bepleistering komt op de verdiepen overal tot op de grond. Heb het kunnen oplossen door paar cm bepleistering af te kappen (gelukkig was ik de plinten nog aan het uitstellen ;-)). Had wel 10 keer makkelijker geweest om dat te doen als er nog geen laminaat lag... Dus als je twijfelt zou ik dat toch op voorhand doen

Wat bedoel je juist met uitzetvoeg van 8mm?
Zit deze dan halverwege of heb je het over de uiteinden die 8mm?

Ik zou langs beide kanten 1cm van de muur blijven.
Heeft de laminaat 2cm speling.
Maar zou liever geen profiel voorzien onder de deuren en gewoon doorleggen.

Nog iemand positieve of negatieve ervaringen daarmee?

Planken toch hé ? Geen rol ?
Wij hebben hier vinylplanken, die liggen gewoon in 1 stuk door onder de deuren. Nog geen problemen mee. Zolang je alles zwevend legt en niet aan de grond vastplakt maakt da toch niet uit ?

1cm van de muren is ok, zie gewoon dat je plinten het volledig kunnen bedekken. Wij hebben voor heel smalle plinten gekozen en op 1 plaats zijn we te ver van de muur gebleven met de vloer, daar hebben we zelf een iets breder latje moeten plaatsen.

Wel 1 dinge waar je op moet letten als je ze in 1 stuk legt, de legrichting en waar beginnen. Leg je ze in het verlengde van slaapkamer 1 en 2 (op jouw tekening van boven naar onder ?), dan zou ik beginnen in slaapkamer 1 bovenaan rechts, zo moet je alleen het toilet, een stuk van slaapkamer 3 en een klein stuk van 2 omgekeerd leggen.

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je juist met uitzetvoeg van 8mm?
Zit deze dan halverwege of heb je het over de uiteinden die 8mm?

Ik bedoelde dus 8mm uitzetvoeg aan de muren, aan de deuren loopt alles gewoon door zonder profielen. De plint is maar 1cm, dus veel meer dan 8mm dierf ik niet open laten. Als ik het opnieuw zou doen zou ik op voorhand dus wel overal 2-3cm bepleistering afkappen zodat er achter de plint nog wat meer ruimte is bovenop die 8 mm (Of als er gyrpoc hangt zweeft die ook wat boven de grond normaal denk ik? Dan heb je ook wat extra ruimte om uit te zetten)

Ik bedoelde dus 8mm uitzetvoeg aan de muren, aan de deuren loopt alles gewoon door zonder profielen. De plint is maar 1cm, dus veel meer dan 8mm dierf ik niet open laten. Als ik het opnieuw zou doen zou ik op voorhand dus wel overal 2-3cm bepleistering afkappen zodat er achter de plint nog wat meer ruimte is bovenop die 8 mm (Of als er gyrpoc hangt zweeft die ook wat boven de grond normaal denk ik? Dan heb je ook wat extra ruimte om uit te zetten)
je bedoelt dat je 8mm van de muren bent gebleven met je vloer zodat ie wat speling heeft ? Of zit je pleisterwerk tot 8mm boven je chape ?
Anyway, hier gepleisterd tot tegen de chape, ook geen probleem.

Ok, laatste poging ;p

Initieel overal 8 mm van de muur gebleven, met bepleistering tot op de chappe, helaas op het langste stuk (11.5m) problemen ondervonden na een paar maanden.

Dan 2-3cm (in de hoogte) van de bepleistering afgekapt zodat ik achter de plint +-1cm extra won (dikte van de bepleistering)

(Edit: en om op een andere opmerking van hierboven in te pikken, ik heb op voorhand wel gezorgd dat ik een type laminaat had dat makkelijk in 2 richtingen te leggen is - van wat ik toen las is dat mogelijk niet altijd het geval?)

Laatst bewerkt:
Wij krijgen begin januari de sleutels van onze woning. Ik ben al enkele weken/maanden mijn kop aan het breken waar we best de TV gaan plaatsen. De huidige eigenaars hebben deze op een heel vreemde positie gezet, schuin in de woonkamer. De muur waar deze momenteel tegen staat lijkt mij geen optie gezien daar de zon opkomt en er 2 grote ruiten zitten. Niets hatelijker dan 's ochtends proberen TV zien met een opkomende zon. Ik wil ook dat de TV ergens loodrecht tegen staat en niet schuin in een hoekje. (ben vrij autistisch hierin)

Huidige set-up:
Mijn inziens zijn er 2 mogelijke alternatieven:

• Optie 1:
    Volgens mij de beste optie gezien er hier een grote muur staat zonder direct zonlicht. Het probleem hier is dat de zetel zodanig opgesteld moet worden zodat je met de rug naar de inkom zit. Ik kan niet goed inschatten hoe ergerlijk dit in de praktijk zou uitdraaien. Lijkt mij aangenamer dat de zetel staat opgesteld zodat je er bij wijze van spreken recht inloopt. In deze optie staat de zetel in het verhoogde deel van de woonkamer. Volgens de "woon-etiquette" is het aangewezen om dit niet te doen en in het lagere deel van de woonkamer onder te brengen.

• Optie 2:
    Hierbij worden de looplijnen doorheen het huis beter gerespecteerd. Maar, moet de TV boven de sierhaard worden gezet. Gezien de TV hierbij dan te hoog zou staan, zouden we werken met van die beweegbare armen. Links van de haard is er niet voldoende plaats en daar zit ook een schuifdeur die uitgeeft op het terras. Ik heb schrik dat het systeem met die beweegbare armen er lelijk gaat uitzien en vervelend om steeds naar omhoog/laag te doen. Een mogelijkheid zou zijn om die sierhaard eruit te kletsen en dan de TV daar deftig te zetten.
Voor mij is dit echt belangrijk gezien ik veel TV kijk. We moeten ook een nieuwe zetel kopen maar zolang dit vraagstuk niet is opgelost, kunnen we hier niet mee verder. Hoe zouden jullie dit prangende probleem aanpakken?

je bedoelt dat je 8mm van de muren bent gebleven met je vloer zodat ie wat speling heeft ? Of zit je pleisterwerk tot 8mm boven je chape ?
Bedoel je dat er gepleisterd is tot onder de waterkering?

Het prangende probleem van de televisie-opstelling is relatief. Hopelijk vallen er niet teveel lijken uit de kast als je de sleutels van je huis hebt. Het zou kunnen dat dan blijkt hoe prangend het probleem is.

Omdat er nu nog geen problemen zijn wilt niet zeggen dat deze niet kunnen komen natuurlijk :P
Beste is altijd een spatie laten tussen vloer en bezetwerk.
En zeker op de benedenverdieping niet onder de waterkering te bezetten.

tuin laten afgraven, graszoden worden volgende week gelegd: 2000 euro. Mijn vader heeft een nieuw delsel op de put geïnstalleerd: 270 euro. Voor 5000 euro heb ik zeker 10.000 meer waarde gecreëerd)

Grasmatten? Het is november? Bijna december, dat kan nog ?

Nee onze waterkering (of wat er voor mag doorgaan) ligt lager. Over het pleisterwerk hier maak ik me geen zorgen. Dat is masterclass !!
Hoe kan er dan gepleisterd zijn tot aan de chape? Dat zou dan willen zeggen dat uw chape hoger komt dan de waterkering.

Hoe kan er dan gepleisterd zijn tot aan de chape? Dat zou dan willen zeggen dat uw chape hoger komt dan de waterkering.
Correct, onze waterkering zit op dezelfde hoogte dan onze pur, dus nog een stuk onder het maaiveld. Ik heb het niet gedaan hè 😁 tis een huis van 1988 waar we binnen al 10 cm gezakt zijn. Het product wat gebruikt werd was ook helemaal verduurd, dus zeker geen EPDM. Maar toen we het kochten waren er geen vochtproblemen in de muren dus heel ongerust maak ik me vooralsnog niet.

Laatst bewerkt:
Correct, onze waterkering zit op dezelfde hoogte dan onze pur, dus nog een stuk onder het maaiveld. Ik heb het niet gedaan hè 😁 tis een huis van 1988 waar we binnen al 10 cm gezakt zijn. Het product wat gebruikt werd was ook helemaal verduurd, dus zeker geen EPDM. Maar toen we het kochten waren er geen vochtproblemen in de muren dus heel ongerust maak ik me vooralsnog niet.
Kan normaal niet veel kwaad. Alleen opletten dan dat uw terras niet hoger komt dan de waterkering.

Terug
Bovenaan