Eerste hulp bij klus-gevallen

Ik heb recent ontdekt dat ik nog steeds woning verzekering betaal. (aan mijn vorige woning)
Woon al van 1/6/21 in een ander huis. Nooit bij stilgestaan dat dit door zou lopen.
Vandaag zie ik dat ik nog schuldsaldo betaald heb (jaarlijkse premie)

Bij de aankoop van bank gewisseld.
Nieuwe verzekeraar zei, laat dit met terug werkende kracht terug storten.

Wie zorgt normaal voor de schrapping van die verzekeringen?
In principe moet je dit zelf doen. Vaak is het wel de nieuwe verzekeraar die dit ook opmerkt en hiervoor het nodige doet in uw plaats. Schuldsaldo en brandverzekering kan je laten terug betalen als je bewijs geeft van de verkoop van de woning. Inboedel hangt af van verzekeraar maar dan zou je bij je nieuwe moeten aankloppen voor de periode dat eigenlijk dubbel verzekerd is om een terug betaling.
 
Wij hebben een relatief oud huis gekocht met een originele waterput die door de vorige eigenares niet werd gebruikt. Als test heb ik de pomp eens aangezet die op de put is aangesloten. Hierbij merkte ik dat de darm tussen de pomp & de pomp een beetje lekt. Iemand enig idee of dit gemakkelijk op te lossen is? Foto ter verduidelijking:
Also, bij het openen van het putdeksel kwam er geen al te frisse geur vrij. Ik zou dit water uitsluitend willen gebruiken voor de wc's en de tuin. Hoef ik deze hiervoor te laten reinigen of is dit geen vereiste?
 
Ik heb in mijn tuin, waar het tuinhuis zal komen een preflex buis met een electriciteitskabel in liggen. De draden hier in zijn volgens mij "standaard" formaat en dus geen extra dikke. Hoever kan ik met zo'n kabel gaan?

Ik zou graag stroomvoorziening hebben voor volgende zaken:
  • Licht in het tuinhuis
  • Licht onder de overkapping van het tuinhuis
  • 2-3 stopcontacten in het tuinhuis (voor lichte dingen zoals wifi punt etc.)
  • 2 stopcontacten onder de overkapping (ook voor lichte dingen als een laptop, radio, etc.)
  • 2-3 extra stopcontacten aan de buitenzijde voor bv sierverlichting, klein waterpompje voor een waterelement, heggenschaar, ...
In het elektriciteitsplan staat dit aangeduid nu:

SEPp4f8.jpeg


Is dat doenbaar? Of had er een extra kabel moeten liggen?
Gaat er dan een extra zekeringen kastje in het tuinhuis komen om dat te verdelen, of hoe werkt dat gewoonlijk?
 
Ik heb in mijn tuin, waar het tuinhuis zal komen een preflex buis met een electriciteitskabel in liggen. De draden hier in zijn volgens mij "standaard" formaat en dus geen extra dikke. Hoever kan ik met zo'n kabel gaan?

Ik zou graag stroomvoorziening hebben voor volgende zaken:
  • Licht in het tuinhuis
  • Licht onder de overkapping van het tuinhuis
  • 2-3 stopcontacten in het tuinhuis (voor lichte dingen zoals wifi punt etc.)
  • 2 stopcontacten onder de overkapping (ook voor lichte dingen als een laptop, radio, etc.)
  • 2-3 extra stopcontacten aan de buitenzijde voor bv sierverlichting, klein waterpompje voor een waterelement, heggenschaar, ...
In het elektriciteitsplan staat dit aangeduid nu:

SEPp4f8.jpeg


Is dat doenbaar? Of had er een extra kabel moeten liggen?
Gaat er dan een extra zekeringen kastje in het tuinhuis komen om dat te verdelen, of hoe werkt dat gewoonlijk?
Zou moeten voldoende zijn. Je kan 20A verbruiken wat 4600W is. Verlichting is tegenwoordig toch allemaal LED (en dan nog) en verbruikt twee keer niks. Een heggenschaar is max 1000W en een waterpompje zal ook niet meer zijn dan 100W. Dus tergelijkertijd ga je volgens mij niet boven de 1200W komen, ruim onder 4600W.

Je kan het doen zonder extra zekeringskast, je moet dan wel alles bekabelen met 2,5mm². Properder is om een kleine kast te voorzien met een zekering van 16A voor verlichting en eentje van 20A voor de stopcontacten.
 
Zou moeten voldoende zijn. Je kan 20A verbruiken wat 4600W is. Verlichting is tegenwoordig toch allemaal LED (en dan nog) en verbruikt twee keer niks. Een heggenschaar is max 1000W en een waterpompje zal ook niet meer zijn dan 100W. Dus tergelijkertijd ga je volgens mij niet boven de 1200W komen, ruim onder 4600W.

Je kan het doen zonder extra zekeringskast, je moet dan wel alles bekabelen met 2,5mm². Properder is om een kleine kast te voorzien met een zekering van 16A voor verlichting en eentje van 20A voor de stopcontacten.
Alright. Merci, voor het zeer duidelijke antwoord!
 
Op 2 dagen tijd heb ik al 2 meikevers in huis gevonden (ze kruipen rond op de vloer). Ik herken ze meteen en google bevestigt dit.
Ze kunnen echter nergens aan eten geraken. Enig idee waarom ze toch in de woning komen? Komen ze op 'iets' anders af? :unsure:

Moet ik verder hier iets aan doen, of ze gewoon vangen als ik ze tegenkom en buitenzetten (ergens ver weg van de woning)?

Ik weet dat meikevers vooral in mei te voorschijn komen (vandaar de naam), maar ik heb er tot nu, nooit in huis gevonden, dus ik vind het toch vreemd dat ik er nu al 2 gevonden heb op 2 dagen tijd.
 
Welke keukenbouwer is tegenwoordig aan te raden kwa kwaliteit, oplevering en algemene dienstverlening?
Budget 15-18K voor een middengrote eiland opstelling, liefst met een marmer(look) uitstraling op het eiland.
 
De verlichting boven de badkamerspiegel is kapot.

Achteraan zie ik bedrading die verbonden is met het stopcontact en die naar de lamp loopt.
Ik dacht: géén probleem, ik vervang gewoon de lamp maar ik merk dat ik alleen aan de zijkant 2 plaatjes kan losvijzen en that is it. Oeps.
Voor het overige zit er een plastieken omhulsel rond de lamp maar die is volledig afgesloten.
Besluit: Ik zie de lamp dus wel steken, maar ik geraak daar dus niet aan tenzij ik het hele omhulsel kapot breek.

Kan dat, dat je niet aan de lamp kan geraken en dat die NIET vervangbaar is? :frown:

Voorts merk ik dat de spiegel op het eerste zicht ook letterlijk vasthangt aan de lamp, dat is dus blijkbaar één geheel. Dus als ik de lamp wil vervangen dan vrees ik dat ik ook de spiegel moet vervangen .. damned it.
 
Welke keukenbouwer is tegenwoordig aan te raden kwa kwaliteit, oplevering en algemene dienstverlening?
Budget 15-18K voor een middengrote eiland opstelling, liefst met een marmer(look) uitstraling op het eiland.
Denk dat je budget dan wel redelijk beperkt is, gezien de huidige stijging van houtprijzen. Of zitten toestellen er dan niet in?
 
Denk dat je budget dan wel redelijk beperkt is, gezien de huidige stijging van houtprijzen. Of zitten toestellen er dan niet in?

Ja idd, vergeten te vermelden, excl. toestellen.
Als ik zo wat rondshop op publieke prijzen bij de eerste google ads lijkt me dat nog mee te vallen, maar heb geen idee of die ook allemaal garant staan voor correcte oplevering (keukenbouwers zie ik bvb een hoop negativiteit, dovy vant zelfde, etc)
 
Ja idd, vergeten te vermelden, excl. toestellen.
Als ik zo wat rondshop op publieke prijzen bij de eerste google ads lijkt me dat nog mee te vallen, maar heb geen idee of die ook allemaal garant staan voor correcte oplevering (keukenbouwers zie ik bvb een hoop negativiteit, dovy vant zelfde, etc)
Mijn ouders zijn bij keukenbouwers geweest: heel vage offerte zonder details maar wel met een redelijke eindprijs "maar als je nu tekent, 3000 euro korting!"
Zich eraan laten vangen en uiteindelijke factuur 4000 euro duurder en die was dan wél ineens heel gedetailleerd. 😖

Ook 3x moeten komen nadien om meet- en bestelfouten te herstellen. Dat gebeurde wél correct en zonder zagen maar eigenlijk zou dat niet eens meer nodig moeten zijn he.
 
Welke keukenbouwer is tegenwoordig aan te raden kwa kwaliteit, oplevering en algemene dienstverlening?
Budget 15-18K voor een middengrote eiland opstelling, liefst met een marmer(look) uitstraling op het eiland.
Geen idee van waar je bent, maar Pallen in Duitsland (net over de grens) is zeker de moeite om eens te bekijken. Heb het al aan meerdere personen aangeraden die allemaal tevreden zijn. https://www.xxxlutz.de/c/wohnwelt-pallen-de
Je kan daar gewoon een afspraak nemen met een NL-talige verkoper, ze komen alles ter plaatse opmeten en leveren (en plaatsten). Afhankelijk van waar je in België woont betaal je natuurlijk wat meer voor de levering.
Laatste keuken dat ik daar heb gekocht was 30% goedkoper dan kvik voor hetzelfde.
 
Ik moet een geul opvullen met drainagebeton. Iemand een idee wat ik allemaal nodig heb? Steenpuin, cement, water? Verhouding?
 
Wij hebben een stuk grond van 700m2. De aannemer heeft een aanbod gedaan om na oplevering voor 3000 euro de grond groenwaardig te maken (slechte grond afvoeren; nieuwe zwarte grond in de plaats). En gelijk te trekken. Is dit een schappelijke prijs? Ik krijg online verschillende resultaten, dus moeilijk in te schatten voor mij.
 
Wij hebben een stuk grond van 700m2. De aannemer heeft een aanbod gedaan om na oplevering voor 3000 euro de grond groenwaardig te maken (slechte grond afvoeren; nieuwe zwarte grond in de plaats). En gelijk te trekken. Is dit een schappelijke prijs? Ik krijg online verschillende resultaten, dus moeilijk in te schatten voor mij.
Lijkt me een redelijke prijs.
Afhankelijk van hoe veel hij effectief gaat afgraven en nieuwe gaat doen natuurlijk.
 
Als je als verkoper bij de notaris zit, regelt de notaris dan eigenlijk alles met de bank met betrekking tot het "finaal inlossen van resterend hypotheekbedrag" (zowel gewone hyptheek als overbruggingskrediet aktes, etc).

Of moeten wij als vekoper eerst contact opnemen met de bank?
 
Als je als verkoper bij de notaris zit, regelt de notaris dan eigenlijk alles met de bank met betrekking tot het "finaal inlossen van resterend hypotheekbedrag" (zowel gewone hyptheek als overbruggingskrediet aktes, etc).

Of moeten wij als vekoper eerst contact opnemen met de bank?
Werd allemaal geregeld nog voor het tekenen bij mij.
 
Terug
Bovenaan