Ik heb zelf wat speciaalzaken afgelopen om vervolgens te eindigen bij een schrijnwerker.
Mijn ervaring met de schrijnwerker(s) zijn gelijkaardig als die van Avilowca.
Zaken bezocht: kvik, ixina (2 filialen), eggo, DSM, 2 verschillende meer lokale keukenzaken, Ikea
Zaken die mij opvielen:
-lokale keukenzaken hebben toch wel meer know how bij de 'verkopers'
-lokale keukenzaken hebben soms ook een interne schrijnwerkerij en kunnen al wat speciale te zaken leveren.
-somlige grotere zaken bestellen hun materiaal bij 'de fabriek' en hebben soms gelijkaardige leveranciers. T is niet altijd 1 fabriek en niet elk fabrieksproduct is kwalitatief hetzelfde
-niet alle filialen (vb Ixina) komen kwalitatief hetzelfde over. De kasten komen uit dezelfde fabriek en de plaatsers zijn subcontract maar de 'service' of 'ervaring en kennis' is niet perce gelijk.
-de schrijnwerker is meer op doorverwijzing en reputatie en daar moet je kijken naar realisaties of huidige projecten. Er is geen showroom
-onze schrijnwerker heeft op basis van onze plannen een plan gemaakt met pen en papier en dat was voor ons voldoende om in dezelfde richting te kijken en dat het concept over gebracht is. Sommige schrijnwerkers hebben best wel de ervaring en mogelijkheden om te asisteren vanaf 'nul'. Maar je moet inderdaad iets meer nadenken als in de keukenzaak.
Waarom bij ons de keuze:
-voornamelijk vrijheid en transparantie. Ik wil zelf toestellen uitkiezen volgens mijn noden en wensen en liefst aan een goede en transparante prijzenpolitiek. Hip hip hoera internet. We hebben voor dezelfde prijs van de keukenzaken nu kwalitatievere toestellen volgens wens.
-veel verschil in werkbladen en prijzen. Bezoek maar is een Steenkapper. Is toch net wat meer als een kleurtje kiezen. In ons geval door een paar steenkappers te bezoeken zelfs een aardig betere prijs.
-ik had een paar kleine speciale eisen die een gewone keukenzaak niet echt wou faciliteren en bij de schrijnwerker was dat maar te vragen bij plaatsing.
-kennis ter zaken van de verkoper die ook het werk maakt of mee coördineert. Dat was zeker niet waar voor alle 'verkopers'
-degelijke leverancier van de houten platen. Merk en leverancier worden gewoon gegeven en is transparant. Weet je direct ook welke kwaliteit.. zelfde voor beslag. Die mannen hebben voor elk jaar een dikke cataloog of eventueel staaltjes of overschotten die je wel is mag meenemen.
Algemeen lagen de prijzen van de grotere zaken tussen 17-19k met (eerste) kortingen. (Daar al een eerste allergie)
Ikea met toestellen Ikea aan 10k.
Ikea met betere toestellen aan 13k (beide wel zonder granieten blad)
Lokale keukenzaken 16-18k maar leken m.i. wel kwalitatief beter of het aanbod 'vollediger'. Laten we ook stellen dat het verkoopsproces eerlijker en transparanter overkwam.
Schrijnwerker (op maat met specials en alles naar wens en naar m.i. mooiere afwerking (dikkere rug van 1cm melamine, infrezing kwalitatieve greeplozen handvaten, schuine afkanting greeplozen deuren, degelijke multiplex sokkel, degelijk beslag,...) Was 6-7k kasten met plaatsing inclusief. 5,5k toestellen via internet, 3k in verstek granieten werkblad van 3cm dikte.= 14-15k.(wel met duurdere recirculate afzuiging) En dit alles transparant en zonder problemen geplaatst.
Persoonlijk heb ik daar wat tijd in gestoken omdat ik allergisch ben geworden van keukenverkopers
.
Maar stel dat je voor een schrijnwerker gaat met dezelfde werkwijze waren dit de nodige stappen:
1) teken grondplan keuken
2) plaats standaardmaat kasten volgens wens. (60*60, 60*90, ...) Vul op naar wens en teken wat je daar wilt hebben. (Oven , lades,...)
3) stap naar de schrijnwerker en leg het concept uit
4) na tips schrijnwerker eventueel wat aanpassingen
5) zoek uw gewenste toestellen op of neem de promo's whatever you prefer. Vraag prijs.
6) geef nieuw concept en toestellen door aan de schrijnwerker
7) schrijnwerker maakt prijs en geeft aan of alles goed is. (eventueel hier te bekijken naar beslag en andere prul (lades, vuilbakje...) - ga ook een paar keer naar het atelier om werken te bekijken of op vertrouwen van referenties.
8) akkoord met schrijnwerker en inplanning
9) toestellen bestellen en laten leveren bij de schrijnwerker of thuis en afhaling. Die plaatsen die toestellen graag in het atelier voor de plaatsing om zeker te zijn dat alles past.
10) ga kijken voor een stenen of alternatief werkblad en na goedkeuring opmering vastleggen. Dit kan van zodra het eiland of plaats waar het blad op komt geplaatst is. Dit komt de schrijnwerker eerst plaatsen.
11) plaatsing schrijnwerker incl toestellen
12) (optioneel) de leidingen van het water en elektriciteit in het eiland aansluiten. Heb ik zelf gedaan
13) plaatsing werkblad door Steenkapper. Zij zullen de onderbouw pompbak, kraan en vlakbouw kookplaat ook fixen
14) relax en pintje uit de nieuwe frigo
.
Edit: ter verduidelijking vond ik dit de beste opzet voor ons. Sommige alternatieven waren best ok maar paste minder bij 'ons (mij)'
En zaken uit een fabriek zijn natuurlijk niet per definitie slecht. Wel wordt daar meer naar kosten gekeken en zijn de producten daarom vaak iets goedkoper. Waarom de schrijnwerker dat aan een concurrerende prijs kan doen is de hamvraag. Voor wat of wie betaal je bij.