Een nieuwe keuken

Gaggenau ... das dus gewoon Bosch/Siemens/Neff vanbinnen maar extra duur.

As said, als ge dan toch high-end wilt dan koopt ge V-Zug. Een van de weinigen die én stomer én microgolf én oven in 1 toestel hebben bv.
 
Ik geloof precies niet in dat recirculatiesysteem die ingewerkt zit in kookplaten.
- Zo'n vettige troep, zoveel vocht, ... die instant gefilterd zou worden naar perfect propere lucht? Dat maakt me sceptisch.
- Een grote pot kokend water aan de andere kant van uw kookplaat die de stoom naar boven blaast, en die afzuiging zou dan zo hard moeten zuigen dat die stoomwolk 180° afgebogen wordt en onderaan wordt weggezogen? Meh.

Ik heb dan ook een "ouderwetse" dampkap genomen met afzuiging naar buiten toe. Weg is weg. Geen filters die kunnen opstoppen. Geen filters die vervangen moeten worden, wat vervolgens 90% van de mensen wellicht vergeet te doen. Enzovoort. Ik heb het onderhoudsarme aspect proberen door te trekken als rode draad in gans mijn renovatie.

Of ben ik nu te sceptisch?
Liever vettige brij tegen uw gevel dan in een filter dus?

als ge zo veel schrik hebt dan combineert ge het met een plasmafilter, maar weinig mensen willen die combo betalen
 
Ge moet maar eens een huis in witte crepi zien waar de dampkap naar buiten blaast, geeft het een paar jaar en ge kunt de streep vuiligheid zo zien.

Recirculatie gebeurt nochtans in bijna alle nieuwbouwwoningen dezer dagen, simpelweg omdat een externe afvoer fatsoenlijk luchtdicht maken een drama eerste klas is.
Die filters vervangen is ook niks aan he. De metalen maasfilters gaan elke maand in de vaatwas hier (dat doet ge sowieso al) en om de 6-8 maand moet ik de koolstoffilter vervangen. De dampkap geeft dat dan aan op 5 minuten is dat geflikt.

Een plasmafilter zou dat volledig onderhoudsvrij maken, maar dat kost nog eens bijna 1000 EUR.
 
Ze zijn de keuken aan het plaatsen momenteel:
- Er ontbreekt een kast. Die werd blijkbaar niet meegeleverd vorige week. Levertermijn? -> Niemand die het weet. Allez hop, we zijn weer vertrokken voor een ritje achterna bellen en zagen.
- Het concept "kasten op maat" is toch ook relatief heb ik gemerkt. Om alles te doen uitkomen zitten overal lege holtes:
* vanonder al een gigantische plint om onze werkhoogte te kunnen bereiken (die iets hoger is dan normaal). Dat wisten we nu wel op voorhand.
* Maar ook aan de zijkanten gigantische spleten. Blijkbaar bestaan er enkel kasten van 50 of van 60. Dus men deelt de totale breedte door 50 of 60, en de rest van de breedte vult men op met lege holtes die ook geen deel uitmaken van de kast. Puur verloren ruimte dus.
* Idem met "kasten op maat" onder een bepaalde balk van de ruwbouw: gewoon kasten erin pleuren met standaardmaten die het dichtst aansluiten bij de hoogte, en de rest van de hoogte is dan gewoon lege ruimte achter een plint.

Of is dat allemaal normaal bij de plaatsing van een keuken? :S
 
Ja die hebben modules van die breedte he dus al de rest is opvullen. Kan je toch op de plannen zien?

Er zijn er die effectief maatwerk doen
 
Ze zijn de keuken aan het plaatsen momenteel:
- Er ontbreekt een kast. Die werd blijkbaar niet meegeleverd vorige week. Levertermijn? -> Niemand die het weet. Allez hop, we zijn weer vertrokken voor een ritje achterna bellen en zagen.
- Het concept "kasten op maat" is toch ook relatief heb ik gemerkt. Om alles te doen uitkomen zitten overal lege holtes:
* vanonder al een gigantische plint om onze werkhoogte te kunnen bereiken (die iets hoger is dan normaal). Dat wisten we nu wel op voorhand.
* Maar ook aan de zijkanten gigantische spleten. Blijkbaar bestaan er enkel kasten van 50 of van 60. Dus men deelt de totale breedte door 50 of 60, en de rest van de breedte vult men op met lege holtes die ook geen deel uitmaken van de kast. Puur verloren ruimte dus.
* Idem met "kasten op maat" onder een bepaalde balk van de ruwbouw: gewoon kasten erin pleuren met standaardmaten die het dichtst aansluiten bij de hoogte, en de rest van de hoogte is dan gewoon lege ruimte achter een plint.

Of is dat allemaal normaal bij de plaatsing van een keuken? :S
Ja dat zag je toch op de plannen die je meekreeg ? Allez dat stond toch op mijn plannen van ixina duidelijk te zien waar een opvulstrook was. En dat was er maar 1 omdat ik geen nood had aan maatafwerkingen per kast :p.

Ik begrijp zelfs niet hoe je kunt verwachten dat men met standaardproducten die van een band rollen dit anders zou afhandelen. Dit is geen maatwerk hé dan zit je gewoon met andere prijzen. Dat had je toch zelf ook moeten weten ?
 
Ik zie op de plannen inderdaad standaardafmetingen staan maar ik vermoedde dat dit de kastdeuren waren terwijl de kasten zelf telkens de maximale nuttige breedte aannamen. Achteraf gezien, ik weet niet waarom ik dat dacht. Wellicht omdat ik al een schrijnwerker had laten komen om ingebouwde kasten te maken ergens anders, die dan écht op maat zijn.

Maar goed, als het dan toch gewoon standaardproducten zijn die zomaar "van de band moeten rollen", zou je je kunnen afvragen waarom de levertermijn dan 8 weken is. Maar soit, weer een illusie minder dus. :p
 
Laatst bewerkt:
8 weken voor een keuken is niks he...
Schrijnwerker hebben we bijna een jaar op voorhand moeten vastleggen. Was 1 van onze eerste beslissingen.
 
Dat zijn dan ook geen kasten op maat. Ze kunnen veel zeggen over DSM, maar in tegenstelling tot bv Eggo zijn onze kasten wel effectief op maat. De kast waar de vaatwas en de spoelbak in zitten zijn bv geen standaard afmeting en alles past perfect in onze ruimte met een speling tot de muur van max 2cm (waar het logisch is dat er paslatten voor zijn).
 
Dat zijn dan ook geen kasten op maat. Ze kunnen veel zeggen over DSM, maar in tegenstelling tot bv Eggo zijn onze kasten wel effectief op maat. De kast waar de vaatwas en de spoelbak in zitten zijn bv geen standaard afmeting en alles past perfect in onze ruimte met een speling tot de muur van max 2cm (waar het logisch is dat er paslatten voor zijn).
Zou net verwachten dat dat wel standaard afmetingen zijn, vaatwasmachine is toch meestal zelfde maat?
 
Ja uiteraard is die wel een standaardmaat :p
Maar onze kast ernaast is volledig op maat, de 3/4 diepe hangkasten erboven ook. Wij hebben links een hoge kast met 2 ovens van 60cm boven elkaar, rechts een hoge kast met onze koelkast in en een vak boven en onder. Moest onze kast niet op maat geweest zijn dan waren we makkelijk 15-20cm nuttige ruimte verloren, geen enkel standaardmaat zoals je bv bij Ikea haalt kon met 2 deuren naast elkaar daar fatsoenlijk tussen.
De diepte van onze kasten is ook groter dan een standaardkast.
 
Dat zijn dan ook geen kasten op maat. Ze kunnen veel zeggen over DSM, maar in tegenstelling tot bv Eggo zijn onze kasten wel effectief op maat. De kast waar de vaatwas en de spoelbak in zitten zijn bv geen standaard afmeting en alles past perfect in onze ruimte met een speling tot de muur van max 2cm (waar het logisch is dat er paslatten voor zijn).

Ok, dat verklaarde dus het prijsverschil...

Echt onnozel.
1) Onnozel dat Eggo en consoorten het begrip "Kasten op maat" uithollen. Dat zijn geen kasten op maat. Dat zijn standaardkasten met louter en alleen de plinten op maat. Maar wat ben je nu met een plint op maat? Dat je het ruimteverlies mooi verstopt hebt?
2) Onnozel dat DSM Keuken dat niet gewoon zegt. "Hallo, wij zijn van DSM Keukens en je zal merken dat wij in vergelijking met keukenbouwer x en y iets duurder zijn, de reden is dat wij écht op maat werken en de ander niet." In plaats van daar te staan leuteren over allerlei details.

Dan zit je in de ontwerpfase bij de architect een plan te tekenen waarbij je rekening houdt met elke centimeter bij manier van spreken, zit je vervolgens al uw aannemers daarmee lastig te vallen gedurende een jaar, ... om dan doodleuk op het einde van de rit een keukenbouwer te hebben die aan weerszijden, boven-en onderaan, in hoeken, ... zonder gêne holtes laat van 10 cm alsof het niets is.

Ok dan.
 
DSM wilde toch al gewoon omdat het de keuken van Natalia is nee?

er zijn er bij mij zo veel door de mand gevallen ze. Kvik bv was extreem pushy en ook altijd over maatwerk bezig, maar een kast voor 2 ovens van 60 boven mekaar was technisch niet mogelijk. Dan is het modulebouw en kan ik even goed naar den Ikea gaan
 
Bij ixina zeiden ze letterlijk tegen ons dat het geen maatwerk was en dat ze puzzelen met de kasten die ze hebben.
Bij zo goed als alle keukenbouwers krijg je toch een plan mee waarop je de kasten kan zien met bijhorende holtes/passtukken?
 
Deze even naar boven halen 😬

Onlangs weer een offerte opgevraagd (binnenkort wel eens knopen doorhakken) en de verkoper was lyrisch over AEG-toestellen.
Ik kan er wel wat over opzoeken, maar zou graag eens horen of er hier mensen zijn die ervaring hebben met AEG.

Het zou overigens gaan om: combi-oven, oven, inductie kookvuur, dampkap, afwasmachine en 2 x koelkast/diepvries combinatie ( = tegen elkaar om Amerikaanse ijskast na te bootsen, dit ter info)

Doorgaans worden merken als Miele en Siemens als de top genoemd, maar ik veronderstel dat er prijs/kwaliteit nog wel merken zijn die best wel goed scoren.

Er wordt ook altijd gezegd dat een dampkap een Novy moet zijn.
Inmiddels al wat opgezocht en ze zouden niet per sé beter zijn, er zijn even goede dampkappen van andere merksen, maar een Novy zou wel stiller zijn. En dat maakt de Novy dus net iets beter dan een gelijkaardige van een ander merk.
We zouden graag een kookplaat (inductie) hebben die in verbinding staat met de dampkap. Dat je dus je dampkap kan opzetten vanaf de kookplaat (of dat die automatisch opspringt als je een vuur aanzet)
Als we voor een Novy dampkap zouden gaan, moeten we dus ook voor een Novy kookvuur gaan.
Daar hangt natuurlijk een heel ander prijskaartje aan dan bv AEG...

Vandaar de vraag, is AEG goed gerief?
 
Hier toch mindere ervaring met AEG. Zowel bij onszelf (vorig huis) als bij mijn ouders de vaatwas kapot na 3-4 jaar. Bij ons nog een jaar kunnen rekken door regelmatig uit te bouwen, open te gooien en elektronica/bekabeling te troubleshooten. Maar leuk is anders. Mijn ouders een paar keer een technieker van AEG laten komen, pomp vervangen e.d. maar telkens kwamen er problemen met het afpompen terug. Soms 2-3 keer opnieuw het programma moeten laten draaien ook. Tot op het punt dat mijn vader van frustratie liever de vaat weer met de hand deed.

Mijn ouders hadden alle toestellen van AEG en ook de inbouwmicrogolf was kapot iets na de garantie was verlopen (had in garantie eerder ook al eens iemand voor moeten komen omdat de deur niet goed meer sloot). Ook de kookplaat is al vervangen omdat daar spontaan (volgens moeder toch) een barst in kwam.

In onze nieuwe keuken (nu 2,5 jaar) alles van Siemens en het voelt voor mij toch een trapje hoger. Zeker voor een relatief klein prijsverschil. Bosh zou hetzelfde moeten zijn maar wij vonden de looks van Siemens mooier.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
In onze keuken is ook alles van AEG en de vaatwas heeft hier ook al kuren gehad. In de lokale elektrozaak verkopen ze geen AEG vaatwassers meer wegens teveel problemen. Onze oven en kookplaat werken hier al 7 jaar probleemloos. Maar ik denk ook dat AEG vroeger beter was, denk dat het nu gewoon middenklasse toestellen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Hier een mindere ervaring met Smeg toestellen, of ze hebben gewoon de leeftijd bereikt?
Vaatwasser: pomp systeem kapot na 6 jaar
Dampkap: 3 van de 4 standen werken niet meer en die knoppen hebben we zelfs nooit gebruikt na 7 jaar
Inductie kookplaat: 2 van de 5 spoelen werden warm op stand 0 en werkten niet als je er een pot op plaatste :crazy:, na 5 jaar
Ingebouwde espresso: water toevoer defect na 3 jaar, garantie geval.

De microgolf en frigo werken nog...:unsure:

Ondertussen hebben we een AEG vaatwasser zitten en zei de Smeg technieker dat die dampkap verloren is, gewoon een nieuwe kopen was de oplossing.
In de kookplaat zijn 2 aansturingen vervangen voor de ronde prijs van 325€ en op een toestel van 4000€ moest ik dat wel doen.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan