Een nieuwe keuken

Bovendien werd het blad (door een fout van de firma) vervangen enkele weken na plaatsing. Je zal eerder uw blad kapot trekken dan de verlijming tussen spoelbak en blad.

Verschillende delen van het werkblad moeten ook met speciale lijm gevoegd worden en worden m.b.v. een draadstang aangetrokken om water in de naden te voorkomen. Een beetje keukenzetter zal dat dan ook gewoon in orde doen.

Keuken is ook van KVIK btw. Wel opletten met KVIK, zijn allemaal franchise nemers. De ene kan een wereld van verschil zijn bij de andere.

Waarom zou je (in godsnaam) voor een laminaat blad gaan?

- niet krasbestendig
- niet hittebestendig

Naast zuurbestendigheid toch wel de 2 belangrijkste eigenschappen voor een werkpaard als een keukenblad. Hout, natuursteen/graniet, composiet... in alle vormen, maten en prijscategorieën doen het allemaal beter.

Tenzij je je keuken enkel gebruikt om recupshakes te maken hé
Wat een zever.

Een houten blad is schoon wanneer de keuken gezet is. Wil je dat zo houden dan komt er toch serieus wat onderhoud bij kijken. Krasvrij of vrij van vlekken is het allerminst.

Een warme pot op composiet kan ook serieus lelijke plekken geven.

Ook bij graniet kan je op termijn plekken krijgen omdat er vocht ingetrokken is.

Solid surface (Corian, enz.) is ook niet hittebestendig.

Heel dat hittebestendig gedoe is ook overroepen, tenzij je overal een warme pot wil neerzetten. Op de kookplaat of op de inox spoelbak, wil je het op het blad zetten kan dat mits onderlegger.

Een spaanplaat met HPL is gewoon een deftige, goedkopere oplossing. Als je daar een beetje voor zorgt kan dat ook tientallen jaren meegaan en er proper blijven uitzien.

@langun, is het laminaat met een spaanplaat kern? Indien ja, dan zou ik dit afraden.
Of is het laminaat met een waterbestendige kern zoals HPL ( high pressure laminate). Dan is een onderbouw spoelbak wel mogelijk want dat zou waterbestendig zijn. Maar ik weet niet hoe dit na x aantal jaar eruit gaat zien.
Een waterbestendige kern in HPL? Een volkern plaat dus?

Edit: wel altijd een HPL uitkiezen met relief. Het is vanzelfsprekend dat een kras of put in een effen HPL heel goed zichtbaar is. Een defitge keukenboer zal je dat uiteraard ook zeggen.

Een warme pot op composiet kan ook serieus lelijke plekken geven.

Ik heb een spierwit composiet werkblad (en vensterbank, plintje + spatwand) en buiten dat er geen warme pot opkan en je er niet moogt op snijden (geeft zwarte strepen) is dat wel makkelijk in onderhoud.
Na 7 jaar is er nog niets aan, we gebruiken wel een grote houten plaat van de ikea. Daarboven leggen we dan een snijplankje of onderlegger voor de potten.

Ieder blad heeft zijn voor- en nadelen.
Ik zoek nog altijd de nadelen van Dekton.. tot op heden nog niet kunnen vinden.

Mijn ouders hebben glad graniet, dat is na 25j nog altijd in nieuwstaat en die koken heel veel.. ik vind graniet wel lelijk.

Ik zoek nog altijd de nadelen van Dekton.. tot op heden nog niet kunnen vinden.

Mijn ouders hebben glad graniet, dat is na 25j nog altijd in nieuwstaat en die koken heel veel.. ik vind graniet wel lelijk.
Dekton is mij indertijd afgeraden omdat het bij een impact met een pot echt wel serieuze "schellen" kan verliezen, waar je bij composiet gewoon een klein putje kan hebben. Achteraf bekeken had ik misschien toch liever Dekton gehad, dat is eigenlijk niet significant duurder maar daar kan je zonder zorgen snikhete pannen op zetten.

Ik doe dat bij mijn composiet ook trouwens, nooit rekening mee gehouden, maar het is wel een donkerder blad. Graniet heeft idd ook heel veel van de voordelen maar is idd verschrikkelijk lelijk.

Snijden is trouwens ook geen enkel probleem, dat heb ik uitgebreid getest met stalen, maar in de praktijk doe je dat natuurlijk niet want dat is gewoon barslecht voor messen.

Hier overal Dekton (werkblad, eiland, spatwand + wand koffiehoek)
Zoals hiervoor net gezegd, enkel oppassen als je met iets tegen de rand tikt, verder eigenlijk niks waar ik op moet letten.

In de toonzalen een aantallen gezien waar er een aantal stukken vanaf zijn gesprongen door er met een pan tegen te zitten.

Snijden is trouwens ook geen enkel probleem, dat heb ik uitgebreid getest met stalen, maar in de praktijk doe je dat natuurlijk niet want dat is gewoon barslecht voor messen.

Op een wit blad geeft dat grijze strepen die er heel slecht afgaan. Op donker natuurlijk geen probleem.

Hier bij de composiet enkel wat kleine kapjes rond de gootsteen van er tegen te zitten. Toch blij met mijn keuze voor een blinkende grijze composiet. Je ziet daar bijna niets op van vuil en afkuisen is een gemak.

De prijs is een nadeel :tongue:
Je zit hier op BG hé. Geld is geen probleem.

Los daarvan, ik kook veel en wou een makkelijk te onderhouden werkblad die relatief betaalbaar was. Ik heb nog nooit zoiets gehad van: nu wil ik rechtstreeks op m'n werkblad gaan snijden of overal een hete pot kunnen neerzetten. But hey, whatever floats your boat.

Je zit hier op BG hé. Geld is geen probleem.

Los daarvan, ik kook veel en wou een makkelijk te onderhouden werkblad die relatief betaalbaar was. Ik heb nog nooit zoiets gehad van: nu wil ik rechtstreeks op m'n werkblad gaan snijden of overal een hete pot kunnen neerzetten. But hey, whatever floats your boat.
een goed frituurfrietje smaakt op elk werkblad!

maar nog 't best op de PVC-tafel van de frituur

Omwille van tijdsgebrek stelde onze plakker voor om de delen waar de kasten voor gaan komen, niet te plakken. Lijkt dit jullie een goed idee? Stel dat hij het toch volledig plakt, gaat dit plakwerk nog volledig moeten uitdrogen, en gaan we nog X aantal weken meer op onze keuken moeten wachten. Normaal stond ingepland om deze dinsdag te komen installeren.

Omwille van tijdsgebrek stelde onze plakker voor om de delen waar de kasten voor gaan komen, niet te plakken. Lijkt dit jullie een goed idee? Stel dat hij het toch volledig plakt, gaat dit plakwerk nog volledig moeten uitdrogen, en gaan we nog X aantal weken meer op onze keuken moeten wachten. Normaal stond ingepland om deze dinsdag te komen installeren.
laat hem gyproc zetten, da's droog

Hier gaan we volgend jaar beginnen, vloeren uitbreken en nieuwe keuken er op.
Enkele nieuwe gyproc wanden, spanten plafond gaan we ook isoleren in de keuken en afwerken met gyproc.
Hierdoor komt onze plafond hoogte op 238cm. Rest van de leefruimte is 260, die houten balken/planken gaan we wit schilderen.

Wat is de gemiddelde wachttijd van de keuken bouwers?

Laatst bewerkt:
Net een offerte van Dovy gekregen... € 28.8 k met "3 toestellen gratis" en als we deze week tekenen € 27 k. We zijn al naar andere keukenwinkels gegaan en die bevallen ons absoluut niet.

Iemand ervaringen met Dovy / tips om de prijs nog wat te laten zakken? Wil gerust in PM / discord alles bespreken / tonen =)

Laatst bewerkt:
Net een offerte van Dovy gekregen... € 28.8 k met "3 toestellen gratis" en als we deze week tekenen € 27 k. We zijn al naar andere keukenwinkels gegaan en die bevallen ons absoluut niet.

Iemand ervaringen met Dovy / tips om de prijs nog wat te laten zakken? Wil gerust in PM / discord alles bespreken / tonen =)
Dat gedoe van 'deze week tekenen voor goedkoper' krijg ik de kriebels van... Geen deftige lokale schrijnwerker te vinden?
Zelf geen ervaring verder met Dovy, maar wel al vaak gelezen dat het wel echt degelijke keukens zijn.

Over de prijs zelf kunnen we natuurlijk niets zeggen zonder details/plan.

Terug
Bovenaan