Een nieuwe keuken

12K bij Ikea is wel stevig. Ik heb het hier nog al geschreven, maar bij Ikea zit de winst vooral in feit dat je zelf controle neemt over het hele proces van A tot Z. Dus ontwerpen, bestellen, afhalen, plaatsen. Die mensen aan die bureeltjes kan je hoogstens eens consulteren om uw eigen ontwerp na te kijken, maar ik zou daar nooit iets van 0 laten tekenen.

Volgens mij moet die 12K toch een pak naar beneden kunnen als je een handige harry bent en zelf aan de slag gaat met enkele ontwerppistes. Het zal uw enige overblijvende piste zijn indien je recuperatie + beperkt budget wil aanhouden. Vijf jaar geleden heb ik bij Ikea nog geen 4K uitgegeven aan enkel de keukenmeubelen met 24 lades en bovenkasten + 15 meter aan laminaat werkblad. No way dat de prijzen zo ontploft zijn in tussentijd.
 
12K bij Ikea is wel stevig. Ik heb het hier nog al geschreven, maar bij Ikea zit de winst vooral in feit dat je zelf controle neemt over het hele proces van A tot Z. Dus ontwerpen, bestellen, afhalen, plaatsen. Die mensen aan die bureeltjes kan je hoogstens eens consulteren om uw eigen ontwerp na te kijken, maar ik zou daar nooit iets van 0 laten tekenen.

Volgens mij moet die 12K toch een pak naar beneden kunnen als je een handige harry bent en zelf aan de slag gaat met enkele ontwerppistes. Het zal uw enige overblijvende piste zijn indien je recuperatie + beperkt budget wil aanhouden. Vijf jaar geleden heb ik bij Ikea nog geen 4K uitgegeven aan enkel de keukenmeubelen met 24 lades en bovenkasten + 15 meter aan laminaat werkblad. No way dat de prijzen zo ontploft zijn in tussentijd.
Je zou verbaast zijn, Ikea is belange niet meer zo goedkoop als voor de crisis. Ik heb een zetelbed dat voor de crisis 800 euro kostte, momenteel 2100 euro bij Ikea.
 
Zeolith is fantastisch en het verschil is keer op keer merkbaar, maar het is geen vrijgeleide om alles zomaar in uw vaatwas te gooien. Het doordacht stapelen van vuile vaat in de rekken is nog steeds aan de orde om er voor te zorgen dat er geen water kan blijven staan. Maar dat is een vaardigheid waar niet iedereen mee weg is.


Kijk, dat vind ik een serieus nadeel. Bij Dovy moet je maar 3 toestellen bij hen nemen, en daar kregen we zelfs -25% op. Dan zoek je op voorhand even uit op welke toestellen je online het meeste korting kan vinden om te bepalen dewelke je zelf regelt.
Guilty as charged. Hoe vaak ik de vaatwasser al heb willen aanzetten en mijn vrouw dan het hertast en er op een magische manier nog de helft ruimte over is. :unsure:
 
12K bij Ikea is wel stevig. Ik heb het hier nog al geschreven, maar bij Ikea zit de winst vooral in feit dat je zelf controle neemt over het hele proces van A tot Z. Dus ontwerpen, bestellen, afhalen, plaatsen. Die mensen aan die bureeltjes kan je hoogstens eens consulteren om uw eigen ontwerp na te kijken, maar ik zou daar nooit iets van 0 laten tekenen.

Volgens mij moet die 12K toch een pak naar beneden kunnen als je een handige harry bent en zelf aan de slag gaat met enkele ontwerppistes. Het zal uw enige overblijvende piste zijn indien je recuperatie + beperkt budget wil aanhouden. Vijf jaar geleden heb ik bij Ikea nog geen 4K uitgegeven aan enkel de keukenmeubelen met 24 lades en bovenkasten + 15 meter aan laminaat werkblad. No way dat de prijzen zo ontploft zijn in tussentijd.
Denk dat dit ook de te volgen piste gaat worden. Zelf wat extra kasten gaan halen in de Ikea en zelf plaatsen. Huidige fronten van kasten dan ook behouden. Eens zien of we het werkblad ook nog gaan vervangen, afhankelijk van wat het budget zegt :D

Enige wat we denk ik wel door schrijnwerker gaan laten doen is zo een ondiepe kruidenkast laten maken, tenzij je dat ook bij Ikea kan doen ? Maar denk niet dat die kunnen afwijken van standaard maten ?
Heb nog nooit iets laten maken door schrijnwerker, dus heb geen idee van gangbare prijzen, maar vond de prijzen voor een gewone simpele kast + installatie wel stevig:
L: 0,66m H: 2,62m D: 0,19m -> €1500
L: 2,92m H: 1,11m D: 0,35m -> €3200
 
Denk dat dit ook de te volgen piste gaat worden. Zelf wat extra kasten gaan halen in de Ikea en zelf plaatsen. Huidige fronten van kasten dan ook behouden. Eens zien of we het werkblad ook nog gaan vervangen, afhankelijk van wat het budget zegt :D

Heb het zo ook gedaan wegens geen groot budget meer over na verbouwing. De witte kastjes van Ikea, zelf werkbladen gemaakt van rubberwood, toestellen/spoelbakken/kranen van Elektro Loeters of webshop, handgrepen ook ergens van een webshop.
Ik heb hier voor 7000-8000 euro een keuken waar ik enorm tevreden over ben en veel positieve reacties over krijg, ondertussen een kleine 2 jaar in gebruik.
Ben enkel is naar Ikea geweest om te gaan kijken, alles besteld online en laten leveren bij een pick-up point.
Voor dat geld gaat dit inderdaad niet meer lukken, die rubberwood panelen alleen al zijn serieus in prijs gestegen, Ikea weet ik niet.

Gaat over een wand van 3.7m met enkele hoge kasten en werkblad met spoelbak en een keukenschiereiland van 3,2m met spoelbak en vuur 80cm. Enkel de dampkap moet er nog komen.
 
Laatst bewerkt:
Enige wat we denk ik wel door schrijnwerker gaan laten doen is zo een ondiepe kruidenkast laten maken, tenzij je dat ook bij Ikea kan doen ?
Zo'n mini legplanken voor kruiden in de bovenkast waar de dampkap zit? Nee, dat doen ze niet. Je kan zelf creatief aan de slag gaan door andere modules te kopen bij hen, en die materialen dan gebruiken om zelf iets uit te dokteren.

Maar denk niet dat die kunnen afwijken van standaard maten ?
Neen, zelfs de paslatten moet je achteraf nog op maat zagen. Leef je gewoon eens uit in de 3D ontwerptool. Het werkt als Lego: vaste maten, maar veel keuze en combinatiemogelijkheden, waardoor er toch genoeg modulariteit is. Voor 95% van de gevallen kom je er met de Ikea bouwblokken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jed
Zo'n mini legplanken voor kruiden in de bovenkast waar de dampkap zit? Nee, dat doen ze niet. Je kan zelf creatief aan de slag gaan door andere modules te kopen bij hen, en die materialen dan gebruiken om zelf iets uit te dokteren.


Neen, zelfs de paslatten moet je achteraf nog op maat zagen. Leef je gewoon eens uit in de 3D ontwerptool. Het werkt als Lego: vaste maten, maar veel keuze en combinatiemogelijkheden, waardoor er toch genoeg modulariteit is. Voor 95% van de gevallen kom je er met de Ikea bouwblokken.

Die mini legplanken hebben we al op het stuk boven de dampkap en die staan vol nu. Hebben nog een stuk van een andere kast opgeofferd voor de rest van de kruiden te zetten ...
Mijn vriendin kookt enorm graag (en ik eet graag dus dat komt goed uit :fingerguns_r: ), dus we hebben kruiden/sauzen/oliën uit alle uithoeken van de wereld, 10 soorten pasta, 10 soorten rijst, verschillende soorten bloem, allé, gewoon enorm veel in feite. Dus er is wel wat plaats nodig.

Ja van die paslatten dat had die in de Ikea zelf ook gezegd, ja meneer dat past niet he, dat latje van ons is niet smal genoeg, dat gaat niet.
Echt, toen ik daar zat bij die van de Ikea had ik na nog geen 10 minuten goesting om gewoon weg te gaan.

Zal nog eens in de Ikea tool kijken en zien wat er mogelijk is voor de keuken. Hebben al veel kasten en tv meubel van Ikea ook en toch content van.

Thanks!
 
Mijn vriendin kookt enorm graag (en ik eet graag dus dat komt goed uit :fingerguns_r: ), dus we hebben kruiden/sauzen/oliën uit alle uithoeken van de wereld, 10 soorten pasta, 10 soorten rijst, verschillende soorten bloem, allé, gewoon enorm veel in feite. Dus er is wel wat plaats nodig.
Ik zou dat oplossen met middelgrote lades en alles in potten steken die aan de bovenkant ook transparant zijn. Dan zie je bij het opentrekken van de lade meteen wat er in zit. Soms is het een kwestie van organisatie. ;)
 
Hier ook Ikea overwogen, maar doordat we met die standaardmaten zaten, ging er veel ruimte verloren, wat vooral esthetisch niet mooi leek.
Uiteindelijk ook eens geluisterd bij de ketens (e.g. Eggo en DSM) en bij lokale keukenboeren. Die laatste twee konden alles op maat aanleveren incl nog enkele maatkasten die we graag wilde plaatsen, en eigenlijk amper duurder dan wat bv DSM voorstelde. Enkel de keuken, niet op maat, bij DSM was amper goedkoper (3K) dan een maatkeuken + maatkasten bij een lokale keukenboer.

Moraal van het verhaal: leve de lokale keukenbouwer.
 
Op de schets van onze keuken werd een legplank voorzien tussen de dampkap (witte mdf luifel) en het kookvuur. Volgens de keukenbouwer zou dat geen probleem mogen zijn als de plank niet teveel uitsteekt. Wat denken jullie hiervan? Ik vind het er alleszins mooi uitzien maar het moet wel nog praktisch blijven.

 
Op de schets van onze keuken werd een legplank voorzien tussen de dampkap (witte mdf luifel) en het kookvuur. Volgens de keukenbouwer zou dat geen probleem mogen zijn als de plank niet teveel uitsteekt. Wat denken jullie hiervan? Ik vind het er alleszins mooi uitzien maar het moet wel nog praktisch blijven.

Mooi is het maar heb je elders nog kasten want ik zou eerder gaan voor kastjes vanboven links en rechts.
 
Volgens de keukenbouwer zou dat geen probleem mogen zijn als de plank niet teveel uitsteekt. Wat denken jullie hiervan?
Ik weet het toch zo niet hoor. Volgens mij gaan de kookdampen, zeker bij de achterste kookpitten, tegen de onderkant van die plank aanwrijven.

Uiteindelijk raden keukenbouwers altijd aan om een dampkap van minstens 90cm breed te voorzien, zelfs bij kookplaten van 60cm breed. Dit komt omdat het gordijn van kookdampen uitzet (breder wordt) bij het opstijgen vanuit de kookpot naar de dampkap. Zeker indien de afstand tussen beide vrij groot is, zoals bij jou het geval. De afstand is bijvoorbeeld korter indien de dampkap in een bovenkast verwerkt zou zijn.

Dus als we deze redenering doortrekken, waarom zou een kookdamp dan ook niet in de diepte uitzetten, en zo dus tegen die plank aanbotsen? Volgens mij gaat dat na een tijdje een viezigheid van jewelste worden onder die plank.
 
Op de schets van onze keuken werd een legplank voorzien tussen de dampkap (witte mdf luifel) en het kookvuur. Volgens de keukenbouwer zou dat geen probleem mogen zijn als de plank niet teveel uitsteekt. Wat denken jullie hiervan? Ik vind het er alleszins mooi uitzien maar het moet wel nog praktisch blijven.

Kzou de plank onderbreken boven het vuur, en eventueel 2 boven elkaar, dan win je weer wat je verliest.
 
Op de schets van onze keuken werd een legplank voorzien tussen de dampkap (witte mdf luifel) en het kookvuur. Volgens de keukenbouwer zou dat geen probleem mogen zijn als de plank niet teveel uitsteekt. Wat denken jullie hiervan? Ik vind het er alleszins mooi uitzien maar het moet wel nog praktisch blijven.

Laten onderbreken. Ik weet niet welke dampkap je hebt maar laat de tekenaar daar maar zijn ding mee doen.

De uitlijning van de ovens en microgolf is volledig verkeerd zoals @Silence . Dat zou onderaan gelijk moeten komen met de lijn van de schuif en bovenaan ook. Desnoods met een passtuk tussen beide.

Nu ik het ontwerp goed bekijk: als je genoeg kastruimte hebt zou ik de plank volledig weglaten en gaan voor een knappe design dampkap (Novy heeft prachtige modellen, maar ook andere merken hebben die ondertussen).

Alles wat je daarop gaat zetten gaat telkens afgekuist moeten worden omwille van damp/vettigheid/stof. Dat wil je niet hoor.
 
waarom eigenlijk altijd het kookvuur in het midden? Dan vind ik dat je zowel links als rechts weinig plaats hebt. Niet op de foto, maar in de realiteit staat daar altijd véél meer spullen en dan wordt de plaats beperkt. Is het dan niet beter om die zo rechts mogelijk te zetten (met wat marge voor de pannen) en dan een spatwand tegen de zijkant van de oven te steken?
 
waarom eigenlijk altijd het kookvuur in het midden? Dan vind ik dat je zowel links als rechts weinig plaats hebt. Niet op de foto, maar in de realiteit staat daar altijd véél meer spullen en dan wordt de plaats beperkt. Is het dan niet beter om die zo rechts mogelijk te zetten (met wat marge voor de pannen) en dan een spatwand tegen de zijkant van de oven te steken?
Ook eens lang over gehad met vriendin / schoonmoeder.
Volgens hun omdat "Je dan van de ene naar de andere kant" kan werken. Al helemaal als er dan schuin tegenover het vuur een spoelbak is.
i.e groenten snijden links, pot water koken midden, als er iets sneller klaar is rechts al zetten / afwerken;
Of toch iets in die genre :)
 
Terug
Bovenaan