Een kot or not?

Mogen je kinderen op kot/co-housing/...?

• Sowieso, het is een levensles

Stemmen: 30 27,8%
  • Normaal gezien wel, tenzij ze vlakbij gaan studeren

Stemmen: 41 38,0%
  • Normaal niet, enkel als het een héél verre afstand is. Ze moeten wat leren afzien

Stemmen: 14 13,0%
  • Nee, als het van mij afhangt niet. Ze moeten maar een studie kiezen die dichter is

Stemmen: 4 3,7%
  • Nee, als het van mij afhangt niet. Financieel is dit te zwaar.

Stemmen: 8 7,4%
  • Zot! Welke kinderen?

Stemmen: 11 10,2%

• Totaal aantal stemmers
    108
7 jaar op kot gezeten. De tijd van mijn leven gehad.
Wel niet zo vaak naar de les gegaan, maar er toch veel geleerd (onder meer dat ik zowat het snelste kon ad fundum-en in Leuven).
Neen, even serieus, je feest idd wel in Leuven, maar je leert daar toch ook heel wat dingen bij. De reden dat ik niet naar de les ging was omdat ik in de studentenkring zat, en allerlei zaken organiseerde (fuiven met > 2000 bezoekers om maar iets te zeggen). Daar leert ge ook iets mee.
Ik heb een oudere dubbelganger :o (dan wel Gent en zonder ad-fundum) :o

Mijn ouders moesten in hun tijd hun loon afgeven maar mochten het surplus van hun overuren wel houden als zakgeld.

Na onze studies : pak gerust uw zomervakantie, maar als je tegen september niet aan het werken gaat, kan je je boeltje pakken!
Wij moesten 1/3de van ons loon afgeven. Ik vond dat zeker niet onredelijk. En dan moet je nog weten dat we met ons eerste loon al meer verdienden dan onze ouders met 20+ jaar anciënniteit....
"verplicht" sparen hadden ze beter ook gedaan, ik heb altijd goed mijne plan getrokken met geld, mijn zus daarentegen die stond in het weekend nog in de horeca omdat haar voltijds loon de kosten van haar uitgaan en kleerkast en andere foliekes niet kon dragen 🤣

Ik zie mensen die op kot zitten dikwijls veel langer over hun studies doen dan nodig. Zal waarschijnlijk iets te maken hebben met veel feesten en weinig studeren. Ik zou m'n kinderen vrij laten, maar ze zullen wel zelf alles moeten bekostigen van het kot en ze zullen ook de jaren die ze extra studeren (doordat ze vakken meenemen) zelf moeten bekostigen. Dat geeft wat motivatie om het goed te doen.

Ik zie mensen die op kot zitten dikwijls veel langer over hun studies doen dan nodig. Zal waarschijnlijk iets te maken hebben met veel feesten en weinig studeren. Ik zou m'n kinderen vrij laten, maar ze zullen wel zelf alles moeten bekostigen van het kot en ze zullen ook de jaren die ze extra studeren (doordat ze vakken meenemen) zelf moeten bekostigen. Dat geeft wat motivatie om het goed te doen.
Mensen die op kot zitten doen gewoon ook wat vaker universitaire studies, zijn ook wat moeilijker...

Ook mee opletten, is weinig van bewezen dat zou motiveren hoor. Ik zie vooral veel vooroordelen in deze post.

Kan overigens ook voor een "lock-in" probleem zorgen. Als die persoon toch iets anders wilt doen, wat dan? Het is heel moeilijk om te kiezen als je aan hogere studies begint, het is heel moeilijk om in te schatten wat wat precies inhoud. En dan moet je natuurlijk ook al op die leeftijd precies weten waar je naartoe wilt en wat je ligt. Ook allemaal niet evident.

Mensen die op kot zitten doen gewoon ook wat vaker universitaire studies, zijn ook wat moeilijker...
En mensen die niet op kot zitten kunnen geen universitaire studies doen? 🤦‍♂️
Ik ruik hier precies iemand die een beetje uit de hoogte doet.

En mensen die niet op kot zitten kunnen geen universitaire studies doen? 🤦‍♂️
Ik ruik hier precies iemand die een beetje uit de hoogte doet.
Scoop: er zijn meer hogescholen dan universiteiten. De kans dat er een hogeschool vlakbij is, is dus gewoon vrij groot. Een unief is wat verder, dus is de kans groter dat je daarvoor op kot gaat.
Anders zouden er volgens mij evenveel koten zijn in Mechelen als in Leuven...

Ook mee opletten, is weinig van bewezen dat zou motiveren hoor. Ik zie vooral veel vooroordelen in deze post.

Kan overigens ook voor een "lock-in" probleem zorgen. Als die persoon toch iets anders wilt doen, wat dan? Het is heel moeilijk om te kiezen als je aan hogere studies begint, het is heel moeilijk om in te schatten wat wat precies inhoud. En dan moet je natuurlijk ook al op die leeftijd precies weten waar je naartoe wilt en wat je ligt. Ook allemaal niet evident.
Studiekeuzes maken is inderdaad niet evident, maar ik vind wel dat je de gevolgen van je eigen keuzes moet dragen en liefst zo vroeg mogelijk. Dat maakt ook dat je zelf beter nadenkt over de keuzes die je maakt. Ik ben zelf zo opgevoed en heb hier veel mee geleerd, dus ik wil dit ook aan m'n toekomstige kinderen meegeven. Verantwoordelijkheidszin moet van jongs af aan meegegeven worden imo.

Ik beweer zeker niet dat iedereen die op kot zit langer over z'n studies doet doordat ze te veel feesten, maar ik heb in mijn jonge tijd wel gemerkt dat de mensen op kot meestal feesters waren (waar niks mis mee is) en ook langer over hun studies deden. Dat dit altijd zo is, zal ik nooit beweren, maar ik zie toch een correlatie.

Scoop: er zijn meer hogescholen dan universiteiten. De kans dat er een hogeschool vlakbij is, is dus gewoon vrij groot. Een unief is wat verder, dus is de kans groter dat je daarvoor op kot gaat.
Anders zouden er volgens mij evenveel koten zijn in Mechelen als in Leuven...

Vanuit waar wij wonen zijn bvb. Brussel, Antwerpen, Leuven, ... met de trein zeer snel te bereiken, dus vanuit dat standpunt zie ik ook geen noodzaak om op kot te gaan.

Laatst bewerkt:
Vanuit waar wij wonen zijn bvb. Brussel, Antwerpen, Leuven, ... met de trein zeer snel te bereiken, dus vanuit dat standpunt zie ik ook geen noodzaak om op kot te gaan.
Theoretisch wel ja. Maar die campussen liggen niet allemaal aan 't station.
Ik zou je eens aanraden om te proberen burg ir, landbouw ir, fysica, scheikunde,... te studeren met de trein in Leuven.
Wanneer ge in 't station van Leuven aankomt moogt ge wachten op een bus die er nog eens een bijna een half uur over doet om je op de campus te brengen.
En dan mag je daar met de fiets de last mile nog doen (die fiets heb je ook nodig om te gaan eten in de Alma 3 's middags).
Je wordt als pendelstudent ook in een aparte groep gezet (met wat betere uren), maar in 't laatste jaar zou ik mijn eindwerk nooit kunnen afgewerkt hebben als pendelstudent. Dat waren testen op een machine die soms tot een stuk in de nacht duurden.

Ik beweer zeker niet dat iedereen die op kot zit langer over z'n studies doet doordat ze te veel feesten, maar ik heb in mijn jonge tijd wel gemerkt dat de mensen op kot meestal feesters waren (waar niks mis mee is) en ook langer over hun studies deden. Dat dit altijd zo is, zal ik nooit beweren, maar ik zie toch een correlatie.
.
Niet vergeten dat het uitgaansleven van een kotstudent zich vaak afspeelt rond die school en er dus op school over verteld wordt. Hij heeft vaker ook zijn lief op/rond school etc. Bij een pendelstudent is dat minder en hoor je dus minder fuifverhalen.

Als pendelstudent ging ik NOOIT de studentenverenigingen kunnen beleven zoals ik dit nu gedaan heb, dit heeft me véél opgebracht qua kennis/kunde. Een volle aula toespreken ging ik anders nooit gedaan hebben. En nee, ik ben nooit zat geweest.

Als pendelstudent ging ik NOOIT de studentenverenigingen kunnen beleven zoals ik dit nu gedaan heb, dit heeft me véél opgebracht qua kennis/kunde. Een volle aula toespreken ging ik anders nooit gedaan hebben. En nee, ik ben nooit zat geweest.
Je vergeet het belangrijkste
De antilope die het traagst is wordt opgegeten door de luipaard. De luipaard die te traag loopt sterft van de honger.
Mensen zijn op de top van hun intellectueel kunnen wanneer ze op de campus zitten.
En daar is een reden voor.
Alcohol. Eigenlijk worden al die feesten gesteund door de universiteit.
Door alcohol te drinken ga je gewoon de zwakste hersencellen verwijderen, zodat alleen de beste en snelste hersencellen overblijven. Een cantus is gewoon een training van je hersenen.
Het is daarom ook dat van zodra je de campus verlaat en gaat werken, je verstandelijk achteruit gaat: mensen drinken niet voldoende meer om hun hersenen topfit te houden.

Nu even serieus. Ik ben wel een paar keer serieus teut geweest.
Maar ik heb ook heel wat extra-curriculum dingen gedaan, en daar veel door geleerd.

7 jaar = twee diploma's

Nogmaals waar heb ik geschreven dat ik 7 jaar heb gestudeerd om één diploma te halen?

Ik ben mijn ouders dankbaar voor de kansen die ze ons gegeven hebben. Mijn kinderen hebben die kans ook gekregen.

Nogmaals jij gaat er van uit dat ik 2 of 3 jaar langer over mijn studie heb gedaan, ik meen dat niet neergeschreven te hebben.
OK, cool. Maakt uiteindelijk niet uit. Ik schreef m'n post niet om uw leven in 't specifiek te beschrijven eh.
Feit is dat er veel zijn die er 2, 3 jaar extra over doen of zelfs langer.
Ik schreef gewoon dat het voor mij een kostelijk grapke zou zijn geweest ... voor eigen portemonnee dan nog.

En voor hoe verre dat thuis zou gepakt hebben ... I doubt it.

Neen, dat idee was er onmiddellijk, er bestaat zoiets als examens bij kerst.
't Was toen al lang duidelijk voor mij dat die studie een makkie was. Eerlijk gezegd wist ik dat al voor ik begon aan die studies. Die examens bevestigden dat ook.
Schreef ik toch ook al, je weet ten vroegste na een half jaar tot een jaar of er iets van in huis gaat komen.

Ik ben in mijn carrière heel wat mensen tegengekomen die door ouders met zo'n houding nooit hebben aangedurfd om het diploma te behalen dat ze konden halen, en gewoon een veel eenvoudigere hoge studie hebben aangevat waar ze dan met vlag en wimpel in slaagden. Vooral vrouwen trouwens. Een frustratie voor de rest van hun leven, voor bepaalde functies is een bepaald diploma nog steeds een verplicht entry-ticket bij grote bedrijven.

Ik vind dat je in je eerste jaar moet kunnen falen, op voorwaarde dat je daar moeite voor gedaan hebt.
Welja, eerste jaar mss nog. Maar dan moet ge wat herpakken zodat dit geen 3 jaar extra worden.
Die eeuwige studenten die voor elk jaar 2 jaar nodig hebben ... yeah ... dan zijt ge ni goe bezig.

Vanaf loonbrief 1 had mijn oudste zoon de keuze: leefgeld betalen of 1/3 van zijn loon sparen. Ik hoef echt geen huur van mijn kinderen. Ik wil dat mijn kinderen zo goed mogelijk kunnen starten wanneer ze hier vertrekken.

Wanneer dat financieel niet lukt heb ik daar begrip voor. Anders niet. Je kan ze evt het eerste jaar van kot houden, maar daarna? Zoals gezegd, je leert daar echt nog wel wat meer.
Goh ... ik heb nog anderen gekend die thuis genen EUR moesten afgeven en toen ze thuis aangaven dat ze zouden verhuizen nog als reactie kregen van 'zou je dat wel doen, zou je niet nog wat langer thuis blijven'. Dus je hoort daarin vanalles. It is what it is.

En ik vind de manier waarop je dat hier verkondigt alsof zo streng zijn voor je kinderen en alles zien in financiële transacties wat zielig (tenzij er financieel geen ruimte was).
Goh ja, opnieuw ... it was what it was.

Voor mij waren de schoolgaande jaren iets waar ik gewoon vanaf wou zijn, want die kostten mij veel te veel. Dat was elke vrije moment werken ipv feesten om die school te bekostigen. Van vrije namiddagen tot weekends & zomerverloven.

Dus ja ... de studies voor mij ... dat zie ik voornamelijk door de lens van de financiële transacties.

Als ge dat zielig vind ... jah ... so be it eh.

Studiekeuze & switchen
Mss, heel mss, zou ik het geregeld gekregen hebben na 't eerste jaar 1 keer te switchen van studierichting.
Maar zoals je soms van die verhalen hoort waar men meermaals wisselt van richting ... wasn't gonna happen.

Zelfs terwijl ik 't grotendeels zelf moest bekostigen.

Bottom line ...
Die studies betalen als ouder, fine. Dat zie ik nog gebeuren.
Maar daarom geen carte blanche om het varken te gaan uit hangen voor x-aantal jaar op mijn kosten. En al zeker niet als dat niet uit komt in resultaat.

Dus specifiek on-topic dat kot ... zou ik dus persoonlijk eerder geen voorstander van zijn dan wel. Tenzij écht nodig voor een bepaalde studie.

Laatst bewerkt:
Schreef ik toch ook al, je weet ten vroegste na een half jaar tot een jaar of er iets van in huis gaat komen.
Tsja, zoals ik al aangaf, voor mij was dat gewoon een bevestiging van iets wat ik al wist.
Welja, eerste jaar mss nog. Maar dan moet ge wat herpakken zodat dit geen 3 jaar extra worden.
Die eeuwige studenten die voor elk jaar 2 jaar nodig hebben ... yeah ... dan zijt ge ni goe bezig.
Die zijn er niet meer, die hebben onvoldoende studiepunten over (tenzij ze minder punten opnemen)
Voor mij waren de schoolgaande jaren iets waar ik gewoon vanaf wou zijn, want die kostten mij veel te veel. Dat was elke vrije moment werken ipv feesten om die school te bekostigen. Van vrije namiddagen tot weekends & zomerverloven.
Omdat dat in jouw situatie inderdaad de opzet was. Wat ik wil aangeven is dat, wanneer je zelf voldoende financiële ademruimte hebt, je je kinderen meer of andere kansen kan geven
Dus ja ... de studies voor mij ... dat zie ik voornamelijk door de lens van de financiële transacties. Als ge dat zielig vind ... jah ... so be it eh.
Wel, ik en twee van mijn broers zijn allemaal al van ons 40-ste leden directieleden (in drie verschillende middelgrote bedrijven (1000-10000 werknemers). Zonder onze diploma's hadden we daar naar kunnen fluiten
Dat zijn kansen die onze ouders ons hebben geboden. Ik bekijk dat niet zozeer vanuit een kans om veel geld te verdienen, wel de kans om echt interessant werk te doen, beslissingen te kunnen nemen...
Mss, heel mss, zou ik het geregeld gekregen hebben na 't eerste jaar 1 keer te switchen van studierichting.
Maar zoals je soms van die verhalen hoort waar men meermaals wisselt van richting ... wasn't gonna happen.
Nu voor niemand meer, zoals gezegd, met het nieuwe studiepunten systeem.
Voor onze kinderen was de regel
1. Starten op kot
2. Indien niet geslaagd tweede kans zonder kot
I

Die zijn er niet meer, die hebben onvoldoende studiepunten over (tenzij ze minder punten opnemen)

Nu voor niemand meer, zoals gezegd, met het nieuwe studiepunten systeem.
Goh ... uiteraard ben ik niet meer up-to-date met hoe dat systeem tegenwoordig werkt.

Omdat dat in jouw situatie inderdaad de opzet was. Wat ik wil aangeven is dat, wanneer je zelf voldoende financiële ademruimte hebt, je je kinderen meer of andere kansen kan geven

Wel, ik en twee van mijn broers zijn allemaal al van ons 40-ste leden directieleden (in drie verschillende middelgrote bedrijven (1000-10000 werknemers). Zonder onze diploma's hadden we daar naar kunnen fluiten
Dat zijn kansen die onze ouders ons hebben geboden. Ik bekijk dat niet zozeer vanuit een kans om veel geld te verdienen, wel de kans om echt interessant werk te doen, beslissingen te kunnen nemen...
Je hoort me uiteraard ook niet zeggen dat een diploma nutteloos is eh. Ik heb m'n diploma dan ook gehaald.
Moest het waardeloos zijn had ik ook al die moeite er niet voor gedaan & was ik gewoon gaan werken zonder diploma.

Ook proficiat voor jouw & je broers. Een familie die goed op z'n pootjes terecht gekomen is is altijd mooi.
In zake tewerkstelling heb ik voornamelijk voor KMO's gewerkt, dus directie van een bedrijf +1K werknemers zal er natuurlijk niet van komen.
Maar ik kan wel zeggen dat wat ik op heden bezit, dat ik dat niet zou hebben gehad moest ik toen gewoon 'FOERT!' gezegd hebben ipv dat diploma te halen.

Maar ik heb m'n diploma dus ook kunnen halen zonder op kot te zitten.

Wat ik gerust wil toegeven is dat ik in mijn welbepaalde situatie het sociale gedeelte wat moeten missen heb. Kan ik niet ontkennen.
Maar dat zal minder te maken hebben met niet op kot zitten & meer met 't feit dat ik steeds moest gaan werken.

Maar ik kan wel zeggen dat wat ik op heden bezit, dat ik dat niet zou hebben gehad moest ik toen gewoon 'FOERT!' gezegd hebben ipv dat diploma te halen.
Ik denk niet dat Ugar foert gezegd heeft tegen zijn diploma. Wel dat hij ervoor zorgde dat naast het studeren hij ook nog veel andere zaken deed. En die zaken staan vaak beter op een CV dan het verschil tussen voldoende en onderscheiding.

En de kans dat uw kind buitenschoolse activiteiten doet, hangt dan weer in belangrijke mate af of uw kind naast zijn/haar studies ook nog werkt om financieel bij te springen.

Of hoe geld en afkomst weer enorm bepalend is voor de rest van uw leven...

En ik vind de manier waarop je dat hier verkondigt alsof zo streng zijn voor je kinderen en alles zien in financiële transacties wat zielig (tenzij er financieel geen ruimte was).

Mijn ouders hebben ons veel vrijheid en verantwoordelijkheid gegeven vanaf dat we 18 jaar oud waren. En dat heeft geen van ons windeieren gelegd.
Ik pik er nu deze post uit, maar het gaat mij over heel de discussie. Ik vind niet dat elk kind/jongvolwassene op zijn 18 jaar noodzakelijkerwijs meteen de sprong van middelbaar naar universiteit/hogeschool mét kot aankan. De slaagcijfers in het eerste jaar zijn wat ze zijn, dat is niet omdat mensen altijd zaken kiezen die ze intrinsiek niet aankunnen, maar ook omdat je plots niet meer naar de les moet gaan en niet meer om een bepaald uur in bed moet liggen. Terwijl je 17-18 jaar bent en niet op lange termijn denkt.

Daarom ook mijn "plan" om dat eerste jaar te pendelen. Indien mogelijk natuurlijk hé. Jouw voorbeeld van campus Arenberg is inderdaad correct, dat is een ramp om even naartoe te pendelen zonder wagen. Maar ik denk ook wel dat er universiteiten buiten de KUL zijn, die soms beter gelegen zijn voor bepaalde richtingen.

Ik ga ook volledig akkoord dat als het financieel gaat, ik niet inzie waarom je het leven van je kinderen moeilijker moet maken. Dat is inderdaad zo iets van vroeger denk ik. In het ideale geval toont je kind dat het volwassen wordt, met misschien hier en daar een kleine tegenvaller, waarom daar dan naar kijken alsof het een soort transactie is waar je zelf wat moet uithalen?

Ik denk niet dat Ugar foert gezegd heeft tegen zijn diploma. Wel dat hij ervoor zorgde dat naast het studeren hij ook nog veel andere zaken deed. En die zaken staan vaak beter op een CV dan het verschil tussen voldoende en onderscheiding.
Daar spreek ik eerder over waar ikzelf ook belang hechtte aan dat diploma eh, niet da hij zich niet inzette er voor.
Maar ik had toen even goed iets kunnen hebben van 'ah mister papaa ... gij wilt mijn school ni betalen of watte? A foert e'.

Maar ik weet van mezelf da'k 2 linkerhanden heb, dus als ik m'n centen niet ging verdienen met m'n verstand ging het wss niet goed komen.

En de kans dat uw kind buitenschoolse activiteiten doet, hangt dan weer in belangrijke mate af of uw kind naast zijn/haar studies ook nog werkt om financieel bij te springen.

Goh ja ... mijn buitenschoolse activiteiten waren steeds dezelfde. Als ik niet op school zat, zat ik op 't werk.
Had ik dat soms liever anders gezien? Uiteraard, but oh well.

Dat was toen ook niets speciaals hoor. Ik werkte toen in een industriële bakkerij op kantoor. Dus tijdens het jaar/weekends was dat bestellingen verwerken (pretty much telefonist & fax verwerker). En tijdens 't groot verlof was dat HR vervangen.

Had dus letterlijk de ballen te maken met m'n studies zelf. :ROFLMAO: (maar het betaalde de rekeningen)

Heb wel veel gratis vers gebakken brood & patéékes gehad overheen die jaren. :coffee:

Voilà. Het was voor mij onmiddellijk duidelijk dat dat diploma wel in order kwam, ik heb echt heel veel dingen geleerd met die buitenschoolse activiteiten en dingen gedaan die me nadien ook nog geholpen hebben.

Nu is het gebrek aan die buitenschoolse activiteiten niet per definitie een reden om niet te slagen in je leven, eens je dat diploma hebt. Want 't feit dat je hebt gewerkt om je studie te betalen staat ook heel sjiek op een CV.
En in België zijn je studieresultaten na 3 jaar totaal irrelevant voor 95% van de werkgevers, die kijken dan naar je ervaring (en je realisaties in je professionele loopbaan en (afhankelijk van de job) je diploma)
Goh ja ... mijn buitenschoolse activiteiten waren steeds dezelfde. Als ik niet op school zat, zat ik op 't werk.
Had ik dat soms liever anders gezien? Uiteraard, but oh well.

Dat was toen ook niets speciaals hoor. Ik werkte toen in een industriële bakkerij op kantoor. Dus tijdens het jaar/weekends was dat bestellingen verwerken (pretty much telefonist & fax verwerker). En tijdens 't groot verlof was dat HR vervangen.

Had dus letterlijk de ballen te maken met m'n studies zelf. :ROFLMAO: (maar het betaalde de rekeningen)
Nogmaals, dat staat dus erg positief op een diploma heh, je diploma halen en tegelijkertijd werken.

Nu is het gebrek aan die buitenschoolse activiteiten niet per definitie een reden om niet te slagen in je leven, eens je dat diploma hebt. Want 't feit dat je hebt gewerkt om je studie te betalen staat ook heel sjiek op een CV.
Niet slagen is niet hetzelfde als niet héél hoog geraken in het bedrijfsleven.
(En ik heb het eerder over gemiddeldes, niet over de uitzondering die de regel bevestigt. :p )

Versta me niet verkeerd: Goed voor mensen die hier wel kunnen van profiteren, ik zou het zelf ook gebruikt/misbruikt hebben als ik kon.
En ik hoop mijn kinderen later ook een stevigere duw in de rug te geven dan ikzelf had.

Anekdotisch:
Onlangs had mijn broer redelijk wat problemen met zijn studies omdat hij door corona afstandsonderwijs kreeg en zijn docenten er stevig hun voeten aan veegden. Ik heb hem een privé-leraar gezocht die hem erdoor heeft gesleurd. Van mijn ouders moet hij zulke steun niet verwachten.
Kost wat, maar krijg je ook wat voor in de plaats. Zonder hulp was hij er zeker een jaar langer over bezig, maar waarschijnlijker was dat hij zelfs geen hoger diploma behaalde hierdoor. (Ter info: het was voor 2 vakken die hij later in zijn beroepsleven en gezien zijn diploma nooit meer nodig zal hebben, maar wel op veel studiepunten stonden.)
Had ik financieel minder stevig gestaan, had ik zulke opties zelfs niet overwogen.

eight_col_01.gif

eight_col_02.gif

eight_col_03.gif

eight_col_04.gif

Ieder zal zichzelf wel wat kunnen inschatten of hij/zij zich eerder links of rechts bevond van de cartoon.
Voor mezelf schat ik dat ik ergens in het midden zat, maar eerder aan de rechterkant.

Terug
Bovenaan