7 jaar = twee diploma's
Nogmaals waar heb ik geschreven dat ik 7 jaar heb gestudeerd om één diploma te halen?
Ik ben mijn ouders dankbaar voor de kansen die ze ons gegeven hebben. Mijn kinderen hebben die kans ook gekregen.
Nogmaals jij gaat er van uit dat ik 2 of 3 jaar langer over mijn studie heb gedaan, ik meen dat niet neergeschreven te hebben.
OK, cool. Maakt uiteindelijk niet uit. Ik schreef m'n post niet om uw leven in 't specifiek te beschrijven eh.
Feit is dat er veel zijn die er 2, 3 jaar extra over doen of zelfs langer.
Ik schreef gewoon dat het voor mij een kostelijk grapke zou zijn geweest ... voor eigen portemonnee dan nog.
En voor hoe verre dat thuis zou gepakt hebben ... I doubt it.
Neen, dat idee was er onmiddellijk, er bestaat zoiets als examens bij kerst.
't Was toen al lang duidelijk voor mij dat die studie een makkie was. Eerlijk gezegd wist ik dat al voor ik begon aan die studies. Die examens bevestigden dat ook.
Schreef ik toch ook al, je weet ten vroegste na een half jaar tot een jaar of er iets van in huis gaat komen.
Ik ben in mijn carrière heel wat mensen tegengekomen die door ouders met zo'n houding nooit hebben aangedurfd om het diploma te behalen dat ze konden halen, en gewoon een veel eenvoudigere hoge studie hebben aangevat waar ze dan met vlag en wimpel in slaagden. Vooral vrouwen trouwens. Een frustratie voor de rest van hun leven, voor bepaalde functies is een bepaald diploma nog steeds een verplicht entry-ticket bij grote bedrijven.
Ik vind dat je in je eerste jaar moet kunnen falen, op voorwaarde dat je daar moeite voor gedaan hebt.
Welja, eerste jaar mss nog. Maar dan moet ge wat herpakken zodat dit geen 3 jaar extra worden.
Die eeuwige studenten die voor elk jaar 2 jaar nodig hebben ... yeah ... dan zijt ge ni goe bezig.
Vanaf loonbrief 1 had mijn oudste zoon de keuze: leefgeld betalen of 1/3 van zijn loon sparen. Ik hoef echt geen huur van mijn kinderen. Ik wil dat mijn kinderen zo goed mogelijk kunnen starten wanneer ze hier vertrekken.
Wanneer dat financieel niet lukt heb ik daar begrip voor. Anders niet. Je kan ze evt het eerste jaar van kot houden, maar daarna? Zoals gezegd, je leert daar echt nog wel wat meer.
Goh ... ik heb nog anderen gekend die thuis genen EUR moesten afgeven en toen ze thuis aangaven dat ze zouden verhuizen nog als reactie kregen van 'zou je dat wel doen, zou je niet nog wat langer thuis blijven'. Dus je hoort daarin vanalles. It is what it is.
En ik vind de manier waarop je dat hier verkondigt alsof zo streng zijn voor je kinderen en alles zien in financiële transacties wat zielig (tenzij er financieel geen ruimte was).
Goh ja, opnieuw ... it was what it was.
Voor mij waren de schoolgaande jaren iets waar ik gewoon vanaf wou zijn, want die kostten mij veel te veel. Dat was elke vrije moment werken ipv feesten om die school te bekostigen. Van vrije namiddagen tot weekends & zomerverloven.
Dus ja ... de studies voor mij ... dat zie ik voornamelijk door de lens van de financiële transacties.
Als ge dat zielig vind ... jah ... so be it eh.
Mss, heel mss, zou ik het geregeld gekregen hebben na 't eerste jaar 1 keer te switchen van studierichting.
Maar zoals je soms van die verhalen hoort waar men meermaals wisselt van richting ... wasn't gonna happen.
Zelfs terwijl ik 't grotendeels zelf moest bekostigen.
Die studies betalen als ouder, fine. Dat zie ik nog gebeuren.
Maar daarom geen carte blanche om het varken te gaan uit hangen voor x-aantal jaar op mijn kosten. En al zeker niet als dat niet uit komt in resultaat.
Dus specifiek on-topic dat kot ... zou ik dus persoonlijk eerder geen voorstander van zijn dan wel. Tenzij écht nodig voor een bepaalde studie.