Een kot or not?

Mogen je kinderen op kot/co-housing/...?

• Sowieso, het is een levensles

Stemmen: 30 27,8%
  • Normaal gezien wel, tenzij ze vlakbij gaan studeren

Stemmen: 41 38,0%
  • Normaal niet, enkel als het een héél verre afstand is. Ze moeten wat leren afzien

Stemmen: 14 13,0%
  • Nee, als het van mij afhangt niet. Ze moeten maar een studie kiezen die dichter is

Stemmen: 4 3,7%
  • Nee, als het van mij afhangt niet. Financieel is dit te zwaar.

Stemmen: 8 7,4%
  • Zot! Welke kinderen?

Stemmen: 11 10,2%

• Totaal aantal stemmers
    108
Als ze zich goed door het eerste jaar hebben gewerkt, vind ik persoonlijk OOK dat ze de kans moeten krijgen.

Maar het financiële plaatje moet daar zeker ook in meetellen.
Ik zou zeggen: "hier jongens, jullie krijgen maandelijks elk de helft van het kindergeld en de rest moeten jullie zelf maar betalen!" eens zien hoe happig ze dan nog zijn op die vrijheid...25 minuten met de bus is absoluut peanuts natuurlijk, 80% van de pendelende studenten zou dromen van zo een korte pendeltijd 🙈
De kans moeten krijgen. Laat ons vooral niet vergeten waarom op kot gaan eigenlijk bedoeld is, om het studeren te vergemakkelijken omdat je dicht bij de campus zit en dus een lange pendel vermijdt.
Ook om extra naschoolse activiteiten zoals lezingen makkelijk te kunnen volgen.

Op kot gaan is niet in essentie bedoeld om weg te zijn van uw ouders, uit te kunnen gaan, niet naar de les te gaan en ga zo maar door. Ook die onzin van “zelfstandig” zijn, dat is larie. Je kan ook gewoon perfect zelfstandig zijn en alle vrijheid krijgen als je niet op kot gaat, daarvoor hoef je niet op kot te gaan. En je moet ook niet op kot gaan omdat je dan beter zou studeren. We kennen ze allemaal wel zeker, diegenen die tijdens de blok thuis gingen studeren omdat dit beter ging. Spreekt toch boekdelen zeker?

Mijn kinderen mogen gerust op kot als dat noodzakelijk is. Maar de noodzaak moet er zijn. Voor een pendel van 25minuten met de bus zal er niet op kot moeten gegaan worden. Want dat is ook maar 25minuten van het studentenleven. En de vraag is wat is studentenleven natuurlijk.

Laten we het houden op dat iedereen content was dat het kotleven begon voor mij en mijn broers :-)

We hebben altijd goed overeengekomen, maar het kon wel wat druk zijn thuis. Op ons 18 allemaal op kot gegaan in hetzelfde gebouw. In de weekends moesten we thuis passeren om het weekgeld te krijgen. In de kerst en paasvakantie waren we 1 w thuis ivm festiviteiten en wat studeren. In de zomer waren we 1mnd thuis gok ik.

De pendel was 45min met de trein, maar al snel met de brakke auto beginnen rondsjeezen.

Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn kinderen die ervaring te ontzeggen. Ik zie niet in waarom je het je kinderen moeilijker zou maken dan nodig. Wij hadden typisch les van 9 tot 17-18h, practica inbegrepen. Wel hier en daar een gat overdag, maar dan werd er aan practica verslagen of zo gewerkt (of gesnookerd, of gevogelpiekt, of ge-nintendoed, of pinten in een of andere faculteits/studentenclub activiteit). Als je dan nog moet pendelen, dan suckt je leven ook wel redelijk.

En het gebrek aan kot, dan moet je rondsleuren met al je boeken voor heel de dag, computer, in de bib werken etc. Ik heb toch heel veel creatieve werk-indelingen gehad. Practicum tot 18h, frieten eten, practicum verslag maken - uiteraard niet klaar raken, op cafe tot 12h-1h. 's morgens op 6h opstaan, afwerken, indienen om 9h. Les tot 11h, slapen tot 14h. Bon, you get the picture. Beetje avontuur kan geen kwaad. Toch allemaal heel moeilijk en/of stresserend en/of vermoeiend zonder op kot te zitten.

Sowieso mogen mijn kinderen op kot later.

Het was gewoon de mooiste periode van mijn leven. En het is de perfecte opstap naar een zelfstandig leven. Je leert er ook tevreden zijn met wat minder luxe dan thuis. Je leert hoe je eigenlijk ook kan leven op een kamer van een paar vierkante meter in plaats van die villa thuis met alle comfort. Je leert hoe het is om te leven met een weekbudget in de reële wereld (teveel pintjes in het begin van de week = geen eten op het einde van de week). Je leert vrienden kennen voor het leven. Enzovoort.

Alleen jammer van dat studeren. Maar dat is slechts een onderdeel van het leven, niet? :unsure:

Er is geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om mijn kinderen die ervaring te ontzeggen. Ik zie niet in waarom je het je kinderen moeilijker zou maken dan nodig.
Als je als ouders er niet de financiële middelen voor hebt, is het zelfs met een beurs soms nog te duur om een kot te kunnen bekostigen voor 1 kind, laat staan voor meerdere kinderen.

In dat geval zou ik het snappen als je dan van je kinderen verwacht dat ze zelf op z'n minst bijdragen aan de huur door studentenwerk te doen, als ze echt op kot willen gaan. Zo hadden mijn schoonouders het geregeld met mijn vriend: hij mocht op kot gaan, zij betaalden zijn inschrijvingsgeld + boeken, maar hij moest zelf de huur betalen.

Ouders wonen op 7km vanwaar ik studeerde. Eerste jaar dan moeten pendelen. Daarna op kot, maar moest wel de helft vh kot zelf betalen.
Omdat ik in provinciale voetbalde kon ik dat makkelijk betalen 😅 studentenjobs dienden om mijn reizen te betalen.
Heel blij dat ik toch het kotleven heb gehad.

Trouwens: eerste jaar (met pendelen) was ik er niet op alles door. De jaren op kot er altijd wel doorgeworsteld.

Terug
Bovenaan