De kans moeten krijgen. Laat ons vooral niet vergeten waarom op kot gaan eigenlijk bedoeld is, om het studeren te vergemakkelijken omdat je dicht bij de campus zit en dus een lange pendel vermijdt.Als ze zich goed door het eerste jaar hebben gewerkt, vind ik persoonlijk OOK dat ze de kans moeten krijgen.
Maar het financiële plaatje moet daar zeker ook in meetellen.
Ik zou zeggen: "hier jongens, jullie krijgen maandelijks elk de helft van het kindergeld en de rest moeten jullie zelf maar betalen!" eens zien hoe happig ze dan nog zijn op die vrijheid...25 minuten met de bus is absoluut peanuts natuurlijk, 80% van de pendelende studenten zou dromen van zo een korte pendeltijd![]()
Ook om extra naschoolse activiteiten zoals lezingen makkelijk te kunnen volgen.
Op kot gaan is niet in essentie bedoeld om weg te zijn van uw ouders, uit te kunnen gaan, niet naar de les te gaan en ga zo maar door. Ook die onzin van “zelfstandig” zijn, dat is larie. Je kan ook gewoon perfect zelfstandig zijn en alle vrijheid krijgen als je niet op kot gaat, daarvoor hoef je niet op kot te gaan. En je moet ook niet op kot gaan omdat je dan beter zou studeren. We kennen ze allemaal wel zeker, diegenen die tijdens de blok thuis gingen studeren omdat dit beter ging. Spreekt toch boekdelen zeker?
Mijn kinderen mogen gerust op kot als dat noodzakelijk is. Maar de noodzaak moet er zijn. Voor een pendel van 25minuten met de bus zal er niet op kot moeten gegaan worden. Want dat is ook maar 25minuten van het studentenleven. En de vraag is wat is studentenleven natuurlijk.

studentenjobs dienden om mijn reizen te betalen.