Een kot or not?

Mogen je kinderen op kot/co-housing/...?

• Sowieso, het is een levensles

Stemmen: 30 27,8%
  • Normaal gezien wel, tenzij ze vlakbij gaan studeren

Stemmen: 41 38,0%
  • Normaal niet, enkel als het een héél verre afstand is. Ze moeten wat leren afzien

Stemmen: 14 13,0%
  • Nee, als het van mij afhangt niet. Ze moeten maar een studie kiezen die dichter is

Stemmen: 4 3,7%
  • Nee, als het van mij afhangt niet. Financieel is dit te zwaar.

Stemmen: 8 7,4%
  • Zot! Welke kinderen?

Stemmen: 11 10,2%

• Totaal aantal stemmers
    108
Versta me niet verkeerd: Goed voor mensen die hier wel kunnen van profiteren, ik zou het zelf ook gebruikt/misbruikt hebben als ik kon.
En ik hoop mijn kinderen later ook een stevigere duw in de rug te geven dan ikzelf had.
In het bedrijfsleven kom je niet hoog omdat je vader relaties heeft. Die tijd is lang voorbij, tenzij je spreekt over een familiebedrijf. Zelfs bij het aanwerven heeft dat niet zoveel zin. En een referentie heeft ook echt niet zo heel veel waarde, tenzij het een ex-collega is.
Ieder zal zichzelf wel wat kunnen inschatten of hij/zij zich eerder links of rechts bevond van de cartoon.
Voor mezelf schat ik dat ik ergens in het midden zat, maar eerder aan de rechterkant.
Die cartoon is vooral een cartoon. Mensen worden in dit land aangeworven op basis van hun diploma's en tests, behalve in familiebedrijven. De persoon aan de linkerzijde is een karikatuur, en zijn echte uitzonderingen (en al helemaal zeker in grote bedrijven, en dan de laatste jaren)

Ik zal me waarschijnlijk aan de linkerkant van de tekening bevinden volgens velen. Maar eens dat diploma op zak heb ik alles 'zelf' bereikt. Maar ook dat klopt niet, want ook je talenten heb je grotendeels mee vanaf je geboorte. Ik heb het geluk gehad te geboren zijn met een vrij uitzonderlijk IQ , dus wat ik nadien realiseerde is uiteindelijk ook gewoon te danken aan wat ik meekrijg bij mijn geboorte.

@ugar
Uit eigen ervaring:
Een tijdje terug werkte ik bij een internationale firma met Belgische tak, mensen die werden voorgesteld 'op aanraden van' kwamen daar eerder binnen dan anderen. Vaak doorliepen ze ook vakantiejob - stage - vaste job. Paar jaar aan de slag in die firma en doorgroeien binnen firma of naar een andere met een goede aanbevelingsbrief.
Mensen met uitzonderlijke talenten konden doorgroeien tot het niveau vlak onder het management, maar daar stopte het helaas meestal voor hen...

Het gaat trouwens niet enkel om relaties die uw vader heeft, je ziet het te nauw. Je wordt bijv ook in een hockeyclub gedropt met zonen/dochters van advocaten, artsen en bedrijfsleiders. Heb je later iets/iemand nodig, dan kan je uw adresboekje openen. Een adresboekje dat zonder de nodige support zou bestaan uit loodgieters, metsers en elektriciens die eerder voetbalden of op de KSA/chiro zaten.

Gaat het lastig op school? -> bijles.
Gaat het lastig op univ? -> repetitorenkantoor.
Kan je uw masterproef zelf niet schrijven? -> laat ze schrijven.

Iemand met een uitzonderlijk hoog IQ zonder de juiste steun, begeleiding en financiën kan er ook geraken, maar geraakt doorgaans minder ver dan anderen.

Iemand met een uitzonderlijk hoog IQ zonder de juiste steun, begeleiding en financiën kan er ook geraken, maar geraakt doorgaans minder ver dan anderen.
Mijn ervaring
vroeger - grote multinational (>> 100 000 werknemers) : in Frankrijk nog enigszins aanwezig (eerder een netwerk van elitaire scholen (dan wel X-mines en ENARC, dus sowieso uitzonderlijk getalendeerde mensen die de top afschermden voor anderen), maar dat leek toen ik uit die groep vertrok aan 't verdwijnen door internationalisering). In België al 25 jaar verleden tijd.
nu - kleinere multinational (15000 werknemers) : de beste kandidaat krijgt de job, dat staat ook expliciet zo in de HR policy .

Mijn eerste job had ik al vooraleer ik afgestudeerd was. Had een hele resem WG's gesproken tijdens job beurzen tijdens het jaar.
Dus daar heb ik zelfs nooit een CV voor moeten opstellen.

Ondertussen is het toch ook al +10j geleden dat ik nog een CV op moeten maken heb (damn I'm getting old). Een testament van hoe lang ik ondertussen al blijven plakken ben bij m'n huidige WG.

Nu ... ik werkte tijdens m'n schoolgaande jaren in feite al te veel en ... eigenlijk werk ik nog altijd te veel. :thinking:

Mor soit ... ik zat spijtig niet tussen de gelukkigen die rijk geworden zijn van de Gamestop/GME hoax of de bitcoins van deze wereld & heb geen goed renderende 'safe' investeringen gevonden, dus als ik ze wil verdienen doe ik dit nog steeds door uren te kloppen.
Geen risico, maar jah ... geen passief inkomen ook natuurlijk.

Maar al dat variabel 'actief' inkomen is uiteindelijk ook wel leuk. :devilish:

Twee neefjes van mij hebben dikke ambras met hun ouders die vinden dat het nog te vroeg voor ze is om te kotten.

Deze tweeeling wordt tweedejaars komend seizoen en wil absoluut het studentenleven meemaken. Mijn broer, hun vader, vind het echter een slecht idee vanwege de financien (rekent op 700 tot 1000 pm extra kosten), de onzekere coronatijd (straks weer online?) en de slechte studieresultaten van kotstudenten.

Hun pendel naar de KUL (bus) is nu 25 minuten.

Als ze zich goed door het eerste jaar hebben gewerkt, vind ik persoonlijk OOK dat ze de kans moeten krijgen.

Maar het financiële plaatje moet daar zeker ook in meetellen.
Ik zou zeggen: "hier jongens, jullie krijgen maandelijks elk de helft van het kindergeld en de rest moeten jullie zelf maar betalen!" eens zien hoe happig ze dan nog zijn op die vrijheid...25 minuten met de bus is absoluut peanuts natuurlijk, 80% van de pendelende studenten zou dromen van zo een korte pendeltijd 🙈

Twee neefjes van mij hebben dikke ambras met hun ouders die vinden dat het nog te vroeg voor ze is om te kotten.

Deze tweeeling wordt tweedejaars komend seizoen en wil absoluut het studentenleven meemaken. Mijn broer, hun vader, vind het echter een slecht idee vanwege de financien (rekent op 700 tot 1000 pm extra kosten), de onzekere coronatijd (straks weer online?) en de slechte studieresultaten van kotstudenten.

Hun pendel naar de KUL (bus) is nu 25 minuten.
Compleet weggesmeten geld dan.

Maar het financiële plaatje moet daar zeker ook in meetellen.
Ik zou zeggen: "hier jongens, jullie krijgen maandelijks elk de helft van het kindergeld en de rest moeten jullie zelf maar betalen!" eens zien hoe happig ze dan nog zijn op die vrijheid..

Probleem is dat mijn broer ze beiden in de loop van de tijd aardig wat geld heeft gegeven (13k elk op hun spaarbankboekje), dus met geld kan hij ze niet onder druk zetten. "Papa geeft toch wel weer nieuw geld..."

Als hij 1000 extra pm kwijt is, en de heren doen er 2 jaar langer over (want feestjes...) , en ze doen een master, kijkt hij naar een extra kost van 60.000 euro!

Hoog tijd dan toch dat ze eens wat financieel bewustzijn kweken?
Dus zelf de meerkost van het kot bovenop kindergeld betalen én niet geslaagd voor alle vakken na 2de zittijd= niet meer op kot mogen.

In je 2de post klinkt het nu meer als verwende snotters die geen flauw idee hebben van de waarde van geld versus een vader zonder ruggengraat die nooit eens op zijn strepen kan staan. Ik hoop vooral dat de werkelijkheid hier niet bij aanleunt :unsure:

Het is niet omdat je ouders geld hebben, dat JIJ het mag uitgeven is een les die ze duidelijk mogen leren....

Vele jongeren kijken eerst waar ze zullen studeren alvorens ze kiezen wat ze zullen studeren. Vele studies kun je perfect dichterbij studeren.

Ik heb enkele vrienden die hetzelfde gestudeerd hebben als mij maar in een grote studentenstad, terwijl ik op een kleinere campus zat en ze doen er allemaal jaren langer over dan mij.

Waar komt die twee jaar extra vandaan? Omdat er een studie is dat kotstudenten er langer over doen gaan jouw neefjes er dus de facto ook twee jaar langer over doen als ze op kot gaan? Ik ken er nochtans genoeg die op kot zaten en geen jaren hebben moeten overdoen (of enkel het eerste jaar, wat nu eenmaal voor veel mensen, ook diegene die thuis blijven wonen, een moeilijke aanpassing is).

Ik kan me ook niet voorstellen dat er daar nooit over gepraat is. Dat jouw neefjes er van uitgingen dat ze na een geslaagd jaar op kot mochten, en dat hun vader er van uitging dat ze altijd thuis moesten blijven wonen. En als ze daar nooit over gesproken hebben, hebben ze andere problemen binnen hun gezin dan kot of niet...

Waar komt die twee jaar extra vandaan? Omdat er een studie is dat kotstudenten er langer over doen gaan jouw neefjes er dus de facto ook twee jaar langer over doen als ze op kot gaan? Ik ken er nochtans genoeg die op kot zaten en geen jaren hebben moeten overdoen (of enkel het eerste jaar, wat nu eenmaal voor veel mensen, ook diegene die thuis blijven wonen, een moeilijke aanpassing is).

Ik kan me ook niet voorstellen dat er daar nooit over gepraat is. Dat jouw neefjes er van uitgingen dat ze na een geslaagd jaar op kot mochten, en dat hun vader er van uitging dat ze altijd thuis moesten blijven wonen. En als ze daar nooit over gesproken hebben, hebben ze andere problemen binnen hun gezin dan kot of niet...
Twee jaar is de maximum inschatting van hun vader. Van het eerste jaar haalden ze ook maar rond de 40 vd 60 punten.

Thuis geen problemen, maar de mannen willen drinken en hun roes in de buurt kunnen uitslapen. Misschien nog iets met meisjes...

Dus ze gaan helemaal niet naar het 2de jaar, ze mogen gewoon wat vakken meepakken terwijl ze hun eerste afmaken?
Djeezes, eerst u bewijzen, dan pas beloond worden ja! 🙄

Financieel zou ik het sowieso zwaar vinden, als ik die prijzen hoor en dan zie in wat voor Krot en Co ze zitten… Maar bij ons is het nog een andere optie in dat de begaafdheid er normaliter wel zal zijn voor hoger onderwijs maar de mogelijkheid om ‘alleen’ te wonen waarschijnlijk niet.

Ze kunnen als ze echt op kot willen gaan natuurlijk ook zelf ervoor betalen door studentenwerk te doen. Veel geld zal er wel niet overblijven voor feestjes en reisjes.

Ze mogen kiezen. Als ze het begaaien stopt het natuurlijk wel. Maar eerst bewijzen en dan mag het pas ben ik tegen want ik ben ervan overtuigd dat ik op kot beter studeerde dan thuis (dan mocht het dus misschien niet terwijl het averechts werkte) en dan mis je het eerste, tofste jaar op kot.

Woonde maar een paar km van mijn kot af maar was beste beslissing ooit. Heel veel kunnen doen / afspreken / .... Wat anders niet ging. Ben ouders er heel dankbaar voor.

Wij beiden hebben die kans gekregen dus als ze willen dan krijgen ze die ook.
Er zijn wel nog geen plannen in die richting, de ene wil metselaar worden en dan anderen wil in het bos gaan wonen om voor de dieren te zorgen.
Gaan zou ik zeggen (y)

Vrijwel altijd is het andersom
Kan zijn, maar erg als je de kans niet krijgt.
Ik had daar een rustig plekske. Er zijn er ook die ver moeten pendelen etc en dan niet op kot mogen omdat ze slechte punten hadden. Vind dat jammer want pendelen kan de oorzaak ook zijn. Alleszins : mijn kinderen krijgen de kans, als ze het begaaien worden de conclusies getrokken ipv andersom

Als het betaalbaar is, ja zeker. Dat was de beste tijd van mijn leven, ik wil dat mijn kinderen dit ook kunnen ervaren.

Terug
Bovenaan