Edelmetalen - beleggen / investeren in goud, zilver, platina, ...

xxxracexxx

Active member
Ben hier aan het overwegen om zilver te kopen als investering.
Iemand ervaring hiermee?

Baren worden verkocht aan 21% btw, dus dat zal afvallen want lijkt me al 21% verloren geld. 😁
Dan kwam ik bij munten. Zoveel verschillende munten van 1 troy ounce, telkens zelfde gewicht en zuiverheid maar toch verschil in prijs. Gewoon voor de goedkoopste munt gaan of heeft een 'duurdere' een ander voordeel?

Benieuwd naar jullie ervaringen.
 

Deze is echt goed, ken iemand die via deze site aankoopt.

Ik heb een Turkse vriendin en zij koopt elke keer ze wat extra geld over heeft goud in Turkije in de vorm van munten (22kt) en bewerkt ze soms in juwelen zoals ketting of oorbellen maar zij doet dat dus puur als investering en is daar intensief mee bezig.
Ikzelf koop mijn goud in de vorm van juwelen. Wel 'maar' 18kt en zonder steentjes of teveel sier en probeer boven de 30gr te blijven maar dat is niet volledig als investering alleen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Fysiek goud/zilver lijkt me zowat de slechtste investering die je kan doen.
Waarom ga je daar van uit?
Prijs is redelijk laag om te kopen nu, is een 'tastbare' investering en heeft toch al bevestigd dat het een stabiele groei kent.

Als je de prognoses ziet voor goud/zilver voor de komende jaren zou het toch een mooie groei zijn...
 
Free money, guaranteed...

En rente en dividenden dat het opbrengt... :cautious:

Ik ben koele minnaar.
 
Als je compleet risico-avers bent, lijkt me dat wel een goede store of value.
Tastbaar edelmetaal heeft bijvoorbeeld ook geen tegenpartijrisico.

Persoonlijke anekdote: in augustus 2018 een Napoleon-munt gekocht voor 198€, verkoopprijs is nu 325€.
Op een goeie 4 jaar 64% erbij.
Had ik diezelfde 198€ op een spaarboekje laten staan, dan had ik nu bijna 199€. :laugh:

Disclaimer: Rendementen uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst. :tongue:
 
Ook voordelen natuurlijk, in NL kan je tot 50k cash gewoon goud kopen, handig voor zwart geld, successie- indien gekocht aan juiste prijs kunnen daar goede redenen voor zijn, neemt weinig plaats in.
 
Als je compleet risico-avers bent, lijkt me dat wel een goede store of value.
Euh, goud gekocht in bv. 1980, gaf u een reëel rendement van -80%, 20 (TWINTIG) jaar later.

Investeren in een single commodity met weinig industriële waarde?
Ik kan eigenlijk maar weinig speculatievere en risicovollere investeringen bedenken.
 
Persoonlijke anekdote. In Las Vegas roulette 10 USD op 17, kassa kassa.

Is het een verstandige investering ? Don't think so.
 
@JanusDR
Je neemt als start ook een moment waarop goud historisch gezien astronomisch hoog stond.
Uw goed recht, maar geeft toch een ferm vertekend beeld. :tongue:

inflation-adjusted-gold-price.png
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijke anekdote. In Las Vegas roulette 10 USD op 17, kassa kassa.

Is het een verstandige investering ? Don't think so.
Kans dat je daar 100% van uw centen kwijt bent, is quasi 100%.

Kans dat goud morgen niets meer waard zal zijn is quasi 0%.

Klein verschil... :)
 
Ik heb jaren geleden wat gouden munten geërfd en zou deze willen verkopen. Het is inderdaad dood geld.
Iemand ervaring met https://www.goudwisselkantoor.be? Voordeel is dat ze een kantoor hier in Leuven hebben, ik kom ook sites tegen waar je je goud moet opsturen, lijkt me nogal louche. Prijzen om te kopen zijn ook gemakkelijker te vinden als verkopen.

Die goudhandelaars pakken ook vlotjes 5% spread. Op 1 Kurgerrand spreek je over 90 euro dat je weggooit.
 
@Airjinx : mocht je wat prijzen willen vergelijken, bij Goud999.com geven ze hun aankoopprijzen weer: https://www.goud999.com/verkopen

Ik heb hier een jaar of 2 geleden voor een beperkt bedrag wat zilveren munten gekocht, om wat spreiding te hebben.

Boomt het: profit, crasht het dan kan ik dat bedrag missen en zal het hopelijk ooit wel weer eens stijgen.
Indien niet dan ga ik er geen boterham minder om moeten eten want beperkt bedrag enzo.

Vandaag zou ik daar ongeveer 35% winst op hebben, dus dat is wel een goeie deal geweest.

Voor de rest zit ik in de klassiekers IWDA en EMIM, maar ik heb dus ook een klein deeltje zilver en goud gewoon ter spreiding.
 
1. Mijn aandelenrekeningen. Je breekt bij mij in, je houdt me at gunpoint om mijn aandelen te verkopen en geld over te schrijven.
Ik kan enkel geld overschrijven naar mijn eigen rekening en daar gaat een dag of meerdere dagen over. Daarna moet ik dat geld dan overschrijven naar de dader of een constructie met bitcoins etc opzetten, gaat tijd over.
Kans dat dit gebeurd, bijna 0. Te ingewikkeld/risicovol.

2. Fysiek goud/zilver/munten juwelen. Op 10 minuten zijn ze binnen en met je spullen buiten. Niet traceerbaar, geen financiële transacties.
Er zijn best wel wat gevallen bekend waarbij er via 1 of andere manier (dit forum?) iemand met slechte bedoelingen te weten komt dat je fysiek goud/zilver bezit en er ingebroken/gehomejacked wordt.

Los van enige profits of verliezen bij buy/sell zijn fysieke goederen ook inherent risicovoller voor misdaad.
Je kan ook gewoon goud/zilver etf's kopen of zelf een pot aandelen samenstellen.

De ervaren belegger in mij moet deze post beëindigen met aan te geven dat er grote tekorten aankomen voor bv koper en zink. Lijkt mij fundamenteel een betere investering dan goud. Zilver kan je bij koper en zink zetten, dat gaat op termijn naar een groot deficit.
 
Iedereen is altijd maar bezig over spreiding van risico, maar als iemand dan goud of zilver wil aankopen is het weer niet goed. :unsure: Sommigen maken het zelfs nog erger door fysiek goud/zilver te vervangen door iets niet fysieks zoals ETFs.

Ik denk dat elke gezonde portfolio wel wat fysieke edelmetalen zou moeten bevatten. Het is wel belangrijk dat je het anoniem aankoopt. Het zou niet de eerste keer zijn dat een overheid al het goud opeist in een land en er een prijs voor betaalt die zijzelf bepaalt om daarna de valuta waarin je betaald bent te devalueren. De overheid kan er enkel beslag op leggen als ze weten dat je het hebt, terwijl ze wel beslag kunnen gaan leggen op je geld (is het door geld van je rekening te halen, is het door waardevermindering van de euro), aandelen, ...

Zeker in deze tijden waarbij banken, die too big to fail zijn, op omvallen staan (Credit Suisse, Deutsche Bank) en praktisch alles en iedereen met zich mee zullen trekken, denk ik dat het zeer slim is om iets fysiek in handen te hebben dat zijn waarde behoudt. Alles waar de overheid aankan of weet van heeft is in gevaar op een moment dat er weer een bankencrisis komt. De problemen met banken in Cyprus en Griekenland zijn nog niet zo lang geleden, maar toch lijkt iedereen vergeten te zijn wat daar gebeurd is. En hetzelfde staat mogelijk opnieuw te gebeuren.


Om te antwoorden op de vraag van @xxxracexxx : Ik zou kiezen voor Philharmoniker munten als het puur is voor de zilverwaarde. Andere munten kunnen meer verzamelwaarde krijgen na verloop van tijd, maar daar betaal je initieel dan ook meer voor natuurlijk.
 
Waarom ga je daar van uit?
Prijs is redelijk laag om te kopen nu, is een 'tastbare' investering en heeft toch al bevestigd dat het een stabiele groei kent.

Als je de prognoses ziet voor goud/zilver voor de komende jaren zou het toch een mooie groei zijn...
stabiele groei?

historical-silver-prices-100-year-chart-2022-10-05-macrotrends.png


Het feit dat je afkomt met "prijs is redelijk laag nu" en "prognoses voor de komende jaren", betekent dat je waarschijnlijk ergens artikels van zilverhandelaars gelezen hebt. Want zoals altijd zitten de verwachte toekomstige waardestijgingen al (grotendeels) in de prijs van een product verwerkt.

Dat het iets tastbaars is, maakt het net onveiliger en duurder. Zeker als je dan nog niet in zilver, maar in zilveren munten belegt, wat nog een extra sentimentele waarde heeft.
 
1. Mijn aandelenrekeningen. Je breekt bij mij in, je houdt me at gunpoint om mijn aandelen te verkopen en geld over te schrijven.
Ze kunnen ook uw accounts hacken en tegenrekening wijzigen. Dan moeten ze zelfs nooit een voet bij u binnen zetten.
Of de bewaarinstelling van uw effecten is met uw geld weg en aandelen zijn ook foetsie.

Nergens is er 0 risico.
 
Laatst bewerkt:
Iedereen is altijd maar bezig over spreiding van risico, maar als iemand dan goud of zilver wil aankopen is het weer niet goed. :unsure: Sommigen maken het zelfs nog erger door fysiek goud/zilver te vervangen door iets niet fysieks zoals ETFs.

Ik denk dat elke gezonde portfolio wel wat fysieke edelmetalen zou moeten bevatten. Het is wel belangrijk dat je het anoniem aankoopt. Het zou niet de eerste keer zijn dat een overheid al het goud opeist in een land en er een prijs voor betaalt die zijzelf bepaalt om daarna de valuta waarin je betaald bent te devalueren. De overheid kan er enkel beslag op leggen als ze weten dat je het hebt, terwijl ze wel beslag kunnen gaan leggen op je geld (is het door geld van je rekening te halen, is het door waardevermindering van de euro), aandelen, ...

Zeker in deze tijden waarbij banken, die too big to fail zijn, op omvallen staan (Credit Suisse, Deutsche Bank) en praktisch alles en iedereen met zich mee zullen trekken, denk ik dat het zeer slim is om iets fysiek in handen te hebben dat zijn waarde behoudt. Alles waar de overheid aankan of weet van heeft is in gevaar op een moment dat er weer een bankencrisis komt. De problemen met banken in Cyprus en Griekenland zijn nog niet zo lang geleden, maar toch lijkt iedereen vergeten te zijn wat daar gebeurd is. En hetzelfde staat mogelijk opnieuw te gebeuren.


Om te antwoorden op de vraag van @xxxracexxx : Ik zou kiezen voor Philharmoniker munten als het puur is voor de zilverwaarde. Andere munten kunnen meer verzamelwaarde krijgen na verloop van tijd, maar daar betaal je initieel dan ook meer voor natuurlijk.
In geval van een zware economische crisis, met banken die failliet gaan, of in het geval dat de derde Wereldoorlog is uitgebroken, en zaken die nu vanzelfsprekend zijn zoals internet en bancontact het niet meer doen, zou men dan niet terug kunnen vallen op fysiek goud als betaalmiddel?
De Euro is ook maar uitgegeven door de ECB, maar als de ECB niet meer bestaat, of in geval van hyperinflatie, dan ben je ook vet met je euro's.

Of crypto/bitcoin, maar daarvoor heb je wel een internetverbinding nodig om transacties te kunnen doen. In geval van een totale oorlog gaat dat mogelijk ook niet meer werken.
 
Ze kunnen ook uw accounts hacken, tegenrekening wijzigen en nooit een voet bij u binnen zetten.
Of de bewaarinstelling van uw effecten is met uw geld weg en aandelen zijn ook foetsie.

Nergens is er 0 risico.
Je kan het geld van de aandelen die je verkoopt enkel overschrijven naar je eigen rekening. Je moet bewijzen dat die rekening van jou is.

Ik heb zelf maar basis IT kennis maar heb me laten informeren door iemand die aan zo’n platformen werkt dat diefstal echt quasi niet voorvalt. Je hebt mijn 2FA en een hele hoop identiteitsgegevens nodig en er gaat veel tijd over. 0 risico bestaat niet maar het zit er dicht tegen.

Goud thuis hebben is zoals cash hebben liggen qua diefstalrisico. Mensen hebben vaak het gevoel dat een goudstaaf van 10k veiliger is dan 10k cash hebben liggen.
 
Terug
Bovenaan