Edelmetalen - beleggen / investeren in goud, zilver, platina, ...

Iedereen is altijd maar bezig over spreiding van risico
Spreiden van risico door zaken te kopen die meer risico op kapitaalverlies inhouden?
Zeker in deze tijden waarbij banken, die too big to fail zijn, op omvallen staan (Credit Suisse, Deutsche Bank) en praktisch alles en iedereen met zich mee zullen trekken,
Minder desinformatie doom sites lezen.

Als morgen CS en DB failliet gaan, is er geen vuiltje aan de lucht.
Dit is totaal niet 2008.
De problemen met banken in Cyprus en Griekenland zijn nog niet zo lang geleden, maar toch lijkt iedereen vergeten te zijn wat daar gebeurd is.
Wat is daar wel gebeurd misschien volgens jou?
Niemand met deposito's tot 100k is geld verloren.
En dat op het slechtste moment, in de slechtste banken, in de zwakste jurisdictie, in de zwaarste financiële crisis sinds 1929.

En hetzelfde staat mogelijk opnieuw te gebeuren.
Neen dus.


Als je wil diversifiëren voor "apocalyptische doomsday", maak dan een eigen tuin, zaadvoorraad, geweer, en open een Amerikaanse bankrekening.
 
Wat is daar wel gebeurd misschien volgens jou?
Niemand met deposito's tot 100k is geld verloren.
En dat op het slechtste moment, in de slechtste banken, in de zwakste jurisdictie, in de zwaarste financiële crisis sinds 1929.
Klopt, maar alles is daar maar hééééél nipt gered.

Griekenland wou op een bepaald moment uit de Eurozone stappen en haar verplichtingen niet meer nakomen.
Rarara wat er dan met het spaargeld was gebeurd van Griekse burgers die klant waren bij failliete Griekse banken.

We hebben toen met veel tegenzin een gigantische zak geld gegeven omdat het failliet van Griekenland een nog groter domino-effect had gehad op onze banken.

Ook lag er zelfs een scenario op tafel om de Euro op te doeken en een stabielere Euro te hebben in Noord-Europa en een volatielere in Zuid-Europa.
-> Instant een paar tientallen % geldontwaarding als uw euro's op de bank omgezet werden naar Zuid-Europese euro's.
En er was twijfel of België bij de noordelijke of zuidelijke ging ingedeeld worden gezien onze overheidsschuld. :laugh:
 
Laatst bewerkt:
Klopt, maar alles is daar maar hééééél nipt gered.

Griekenland wou op een bepaald moment uit de Eurozone stappen en haar verplichtingen niet meer nakomen.
Rarara wat er dan met het spaargeld was gebeurd van Griekse burgers die klant waren bij failliete Griekse banken.

We hebben toen met veel tegenzin een gigantische zak geld gegeven omdat het failliet van Griekenland een nog groter domino-effect had gehad op onze banken.

Ook lag er zelfs een scenario op tafel om de Euro op te doeken en een stabielere Euro te hebben in Noord-Europa en een volatielere in Zuid-Europa.
-> Instant een paar tientallen % geldontwaarding als uw euro's op de bank omgezet werden naar Zuid-Europese euro's.
En er was twijfel of België bij de noordelijke of zuidelijke ging ingedeeld worden gezien onze overheidsschuld. :laugh:
Maar dat is dus allemaal niet gebeurd?
Zelfs niet bij de zwaarste financiële crisis in 70 jaar, toen banken veel minder kapitaal hadden, regulering veel lakser was, in een wankele eilandstaat?

En wat ging je toen doen met uw goudstukken?
Een halve kilo preparé kopen? Hoe geeft de slager u terug?

Je had toen beter gewoon wat Amerikaanse aandelen staan als veiligheid.

En daarbij, uiteraard zet je geen grote bedragen in kleine landen in kutbanken, dat raad ik zeker niet aan.
Ik heb ook geen lange termijn +100k op een Belgische bank.
Een Amex, en een Amerikaanse rekening, waar ik op 1 dag al mijn geld kan storten in het geval de apocalyps dichtbij komt :-D

Lijkt mij gigantisch veel veiliger dan middeleeuwse goud- of zilverstukken, die ik gewoon van jou afpak tijdens de apocalyps.
 
Maar dat is dus allemaal niet gebeurd?
Zelfs niet bij de zwaarste financiële crisis in 70 jaar, toen banken veel minder kapitaal hadden, regulering veel lakser was, in een wankele eilandstaat?
Het kan ooit gebeuren.
Niemand ook in deze thread die beweert dat je daar uw volledig vermogen dient in te steken, hoogstens een paar procent als diversificatie/backup.

En wat ging je toen doen met uw goudstukken?
Een halve kilo preparé kopen? Hoe geeft de slager u terug?
In een lokale financiële crisis waarde behouden omdat de prijs van goud/zilver internationaal bepaald wordt, zelfs al stort de euro in elkaar.

Je ziet het blijkbaar extremer, dus ik ga er in mee...
Als je ooit moet vluchten, pak je hoogstwaarschijnlijk ook gouden/zilveren juwelen mee.
Hoop je dan dat die juwelen nog iets waard zullen zijn en dat je ze hopelijk kan ruilen voor iets nuttiger op een later tijdstip?
Waarom pak je ze anders mee...

Een Amex, en een Amerikaanse rekening, waar ik op 1 dag al mijn geld kan storten in het geval de apocalyps dichtbij komt 🙃

Lijkt mij gigantisch veel veiliger dan middeleeuwse goud- of zilverstukken, die ik gewoon van jou afpak tijdens de apocalyps.
Als VS bij een apocalyps beslist dat tegoeden van buitenlanders op Amerikaanse rekeningen bevroren of geconfisqueerd worden dan ben je ook alles kwijt.
Ik vermoed niet dat er een apocalyps zal komen en hopelijk gebeurt dit ook nooit, maar je hebt dan geld staan op een rekening aan de andere kant van de oceaan. Ga je daar dan wel een halve kilo préparé mee kunnen kopen?
 
Laatst bewerkt:
Als VS bij een apocalyps beslist dat tegoeden van buitenlanders op Amerikaanse rekeningen bevroren of geconfisqueerd worden dan ben je ook alles kwijt.
Ik heb meer vertrouwen in de integriteit van het Amerikaanse financiële systeem, dan in de toekomstige waarde van goud.

Maar ok, dat is een mening waarover we kunnen verschillen.

Ik vermoed niet dat dit ooit zal gebeuren en hopelijk gebeurt het ook nooit, maar je hebt dan geld staan op een rekening aan de andere kant van de oceaan. Ga je daar dan wel een halve kilo préparé mee kunnen kopen?
Als er nog electriciteit is, wel ja.
En indien niet, dan is het zoals indertijd in stalingrad.
Goud helpt u niet, want er is gewoon geen aanbodzijde op dat moment.

En dan nog, je hebt beter dollarbriefjes als iets fysiek dan.
 
Ik heb meer vertrouwen in de integriteit van het Amerikaanse financiële systeem, dan in de toekomstige waarde van goud.
Als we nu eens de toekomst konden voorspellen hé... :D

Qua verleden: goud/zilver wordt al duizenden jaren universeel aanzien als waardevol, dat track record kan geen enkele munteenheid voorleggen.
Fiatgeld is trouwens inherent onderhevig aan ontwaarding.

Goud helpt u niet, want er is gewoon geen aanbodzijde op dat moment.
In WO2 was er ook weinig aanbodzijde tijdens de bezetting, toch werden er op de zwarte markt volop goederen verhandeld tegen goud/zilver.

Naja, let's agree to disagree.

Alleszins veel succes gewenst met hoofdzakelijk te beleggen in zwart goud.
Mocht ik minder risico-avers zijn, ik zou u volgen, want jouw visie is telkens goed onderbouwd. ;)
 
Als morgen CS en DB failliet gaan, is er geen vuiltje aan de lucht.
Zeer gewaagd statement. Hier kom ik sowieso op terug moest het zover komen, want ik ben er zeker van dat er dan wel meer dan een vuiltje in de lucht hangt.

Wat is daar wel gebeurd misschien volgens jou?
Niemand met deposito's tot 100k is geld verloren.
En dat op het slechtste moment, in de slechtste banken, in de zwakste jurisdictie, in de zwaarste financiële crisis sinds 1929.
Dus jij vindt het oké dat de overheid geld in beslag neemt als je meer dan 100k spaargeld hebt. Dan heeft deze discussie verder geen zin.

Ik vind het heel naïef om te geloven dat je geld veilig staat waar de overheid er aan kan of weet van heeft, zeker als je ziet wat er in het verleden al gebeurd is. History doesn't repeat, but it rhymes. En ik heb geleerd uit die geschiedenis, maar velen blijkbaar niet als ik zie hoeveel geld er alleen al op spaar- en zichtrekeningen bij banken staat.

Soit, dit is sowieso off-topic. Ik wou alleen maar aangeven dat edelmetalen bij een gediversifieerd portfolio horen. Voor de rest wil ik dit topic niet verder hijacken.
 
Dus jij vindt het oké dat de overheid geld in beslag neemt als je meer dan 100k spaargeld hebt. Dan heeft deze discussie verder geen zin.
Integendeel, de mensen hebben 100k gekregen.
Ze waren unsecured creditor van een labiele onderneming, en nadat die onderneming compleet failliet ging, kregen ze nog 100k terug ook?

Was er geen overheidsinmenging geweest, alle mensen kregen exact 0 euro terug.

Als depositohouder geef je een lening aan de bank.
Grote leningen geven aan labiele banken in zwakke jurisdicties, lijkt mij inderdaad stom.

Ik vind het heel naïef om te geloven dat je geld veilig staat waar de overheid er aan kan of weet van heeft, zeker als je ziet wat er in het verleden al gebeurd is.
Ik zou idd geen geld in Rusland of Congo zetten.
Ik vertrouw die overheden niet.

Maar heb je dan ook geen huis?
Want dan kunnen overheden dan ook zomaar afpakken (of kapot schieten) hé?
Ik meen gelezen te hebben van wel.
Dan vind ik mijn liquide aandelen die ik partieel en binnen de dag kan verzilveren, veel veiliger in dat scenario.
 
Maar heb je dan ook geen huis?
Want dan kunnen overheden dan ook zomaar afpakken (of kapot schieten) hé?
Ik meen gelezen te hebben van wel.
Dan vind ik mijn liquide aandelen die ik partieel en binnen de dag kan verzilveren, veel veiliger in dat scenario.
Klopt, mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht. Dat is niet als investering, maar om een dak boven ons hoofd te hebben.
Huren zou veel nadeliger uitvallen voor ons. Voel ik me er 100 procent goed bij dat ik eigendom heb waar de overheid vat op heeft? Zeker niet. Maar laat ons eerlijk zijn, een huis (en zeker als het je enige huis is) is het laatste waar de overheid aan zal raken. Enkel in geval van een oorlog heb je kans op bombardementen etc, maar die kans schat ik véél kleiner in dan een nakende bankencrisis. Hoewel de kans idd niet onbestaande is met Poetin's recente uitspraken, ga ik daar nog niet van uit.

@JanusDR Ik ben het eens met alles wat je hier zegt. De apocalypse moet nu wel heel nabij zijn.
Met uitspraken zoals apocalypse kan je me in het hoekje "preppers" proberen duwen, maar ik denk dat je zelf wel beseft dat het daar helemaal niet om gaat. Ik heb het over zaken die in de recente geschiedenis allemaal al gebeurd zijn en dus zeker opnieuw kunnen gebeuren.
 
Ik heb het over zaken die in de recente geschiedenis allemaal al gebeurd zijn en dus zeker opnieuw kunnen gebeuren.
Als je de laatste 100 jaar geschiedenis bekijkt, valt er maar 1 ding te besluiten hé:

Het allerveiligste actief (wereldoorlogen, financiële crashes, politieke consternatie, Cuban missile crisis, ...) is een short-term us government bond.
Je krijgt er zelfs 3% rente op momenteel.
 
Ik heb jaren geleden wat gouden munten geërfd en zou deze willen verkopen. Het is inderdaad dood geld.
Iemand ervaring met https://www.goudwisselkantoor.be? Voordeel is dat ze een kantoor hier in Leuven hebben, ik kom ook sites tegen waar je je goud moet opsturen, lijkt me nogal louche. Prijzen om te kopen zijn ook gemakkelijker te vinden als verkopen.

Die goudhandelaars pakken ook vlotjes 5% spread. Op 1 Kurgerrand spreek je over 90 euro dat je weggooit.
2. Fysiek goud/zilver/munten juwelen. Op 10 minuten zijn ze binnen en met je spullen buiten. Niet traceerbaar, geen financiële transacties.
Er zijn best wel wat gevallen bekend waarbij er via 1 of andere manier (dit forum?) iemand met slechte bedoelingen te weten komt dat je fysiek goud/zilver bezit en er ingebroken/gehomejacked wordt.

En waarom zou je überhaupt zoveel geld/goud of zilver in huis laten liggen? Stel er breekt brand uit ofzo ben je gelijk alles kwijt. Tenzij je een ingebouwde kluis hebt ofzo lijkt me dat toch al te slim om zo'n dingen thuis te houden. Bestaan genoeg mogelijkheden om het elders veilig te bewaren, denk ik dan.
 
In geval van een zware economische crisis, met banken die failliet gaan, of in het geval dat de derde Wereldoorlog is uitgebroken, en zaken die nu vanzelfsprekend zijn zoals internet en bancontact het niet meer doen, zou men dan niet terug kunnen vallen op fysiek goud als betaalmiddel?

Waarom zou de bakker een goudstuk verkiezen boven een biljet?

Hij kan die goudklomp niet opeten.

De Euro is ook maar uitgegeven door de ECB, maar als de ECB niet meer bestaat, of in geval van hyperinflatie, dan ben je ook vet met je euro's.

Of crypto/bitcoin, maar daarvoor heb je wel een internetverbinding nodig om transacties te kunnen doen. In geval van een totale oorlog gaat dat mogelijk ook niet meer werken.
 


En waarom zou je überhaupt zoveel geld/goud of zilver in huis laten liggen? Stel er breekt brand uit ofzo ben je gelijk alles kwijt. Tenzij je een ingebouwde kluis hebt ofzo lijkt me dat toch al te slim om zo'n dingen thuis te houden. Bestaan genoeg mogelijkheden om het elders veilig te bewaren, denk ik dan.
Het ergens anders bewaren? Een bankkluis? Hoeveel profits hoop je zo te maken want een bankkluis is relatief duur. Tel daar de aankoop btw bij en de verkoop fees, wat voor profits heb je nodig om daaraan uit te komen?

Een kluis thuis die doet iemand je openmaken zeker als er de ronde doet dat je een significante goudcollectie hebt (zoals door op een forum over fysiek goud te posten).
 
Waarom zou de bakker een goudstuk verkiezen boven een biljet?

Hij kan die goudklomp niet opeten.
In tegenstelling tot bankbiljetten, die zijn een ware delicatesse. ;)

Tel daar de aankoop btw bij
Gouden munten + baren en zilveren munten zijn vrijgesteld van btw.

Myllana sprak over een Turkse vriendin, inflatie in Turkije in augustus bedroeg 80,21%.
Een kluis huren zal er wel af kunnen om je daar tegen te beschermen. :tongue:
 
In tegenstelling tot bankbiljetten, die zijn een ware delicatesse. ;)


Gouden munten + baren en zilveren munten zijn vrijgesteld van btw.

Myllana sprak over een Turkse vriendin, inflatie in Turkije in augustus bedroeg 80,21%.
Een kluis huren zal er wel af kunnen om je daar tegen te beschermen. :tongue:
Die vrijstelling dat wist ik niet, thx!
Je zit wel nog met aankoop kosten natuurlijk.

Is de goudprijs in turkse lira dan ook 80.21% gestegen?
 
Is de goudprijs in turkse lira dan ook 80.21% gestegen?
+- verdubbeld

gold_1_year_o_try_x.png
 
Ik koop liever zonnepanelen of wat brol voor in de tuin in tijden van inflatie. Kwestie van iets te kunnen doen met die goederen ipv te loeren naar een blokje.
 
In tegenstelling tot bankbiljetten, die zijn een ware delicatesse. ;)

Inderdaad, dus waarom zou je switchen van biljetten naar goud . Je kunt ze alle 2 niet opeten.

Je gaat de waarde van goud toch niet uitdrukken in verwerpelijke fiat eenheden?
 
Terug
Bovenaan