Edelmetalen - beleggen / investeren in goud, zilver, platina, ...

+- verdubbeld

gold_1_year_o_try_x.png
Ah kijk das goed. Duidelijk beter dan lira op de bank.

Een paar mastodontenaandelen in olie en gas doen die winst wel verbleken. Het was nu niet bepaald moeilijk om daar een trend in te zien.

Hoeveel winst heeft een turks persoon als je aankoop en verkoop en stockeringskosten hebt?
 
En waarom zou je überhaupt zoveel geld/goud of zilver in huis laten liggen? Stel er breekt brand uit ofzo ben je gelijk alles kwijt. Tenzij je een ingebouwde kluis hebt ofzo lijkt me dat toch al te slim om zo'n dingen thuis te houden. Bestaan genoeg mogelijkheden om het elders veilig te bewaren, denk ik dan.
Ik heb geen idee of mijn kluis brandveilig is maar het is alvast een meer als stevig ding.

Er zijn genoeg mensen die een peperdure auto op de oprit zetten en op een dag een pistool tegen hun slaap krijgen. Dat lijkt me nog veel dommer als in je eigen huis iets van waarde bewaren.
 
Ik heb geen idee of mijn kluis brandveilig is maar het is alvast een meer als stevig ding.

Er zijn genoeg mensen die een peperdure auto op de oprit zetten en op een dag een pistool tegen hun slaap krijgen. Dat lijkt me nog veel dommer als in je eigen huis iets van waarde bewaren.
Als je 2k aan goud hebt is dat niet dom maar als je 20k of meer in goud hebt..... 2k is voor de gemiddelde middeklasser toch belachelijk weinig, das minder dan een maandloon.
Een goudbar stelen brengt minder risico mee dan een auto. Een auto verstoppen is moeilijker, er zijn ook overal cameras. Autos zijn traceerbaar. Not to mention dat de waarde van een gestolen auto erg daalt terwijl de waarde van je gestolen goudbar bijna constant blijft.
 
Vandaag met een paar munten langsgegaan hier in Leuven, 1 van mijn munten was zogezegd te licht en dus minder waard.
Ging zogezegd dan opnieuw gesmolten moeten worden. Die heb ik weer mee naar huis genomens. Alsof ze die niet meegeven aan de volgende koper die daar binnenwandelt. Als je goud gaat kopen neem dus je drugsweegschaal maar mee.
 
Vandaag met een paar munten langsgegaan hier in Leuven, 1 van mijn munten was zogezegd te licht en dus minder waard.
Ging zogezegd dan opnieuw gesmolten moeten worden. Die heb ik weer mee naar huis genomens. Alsof ze die niet meegeven aan de volgende koper die daar binnenwandelt. Als je goud gaat kopen neem dus je drugsweegschaal maar mee.
Waar ben je geweest in Leuven?
Heb hier nog een dikke kilo zilver liggen dat verkocht moet worden.
Of iemand anders een adresje voor zilver in het Leuvense, oost-brabant of limburg?
 
Waar ben je geweest in Leuven?
Heb hier nog een dikke kilo zilver liggen dat verkocht moet worden.
Of iemand anders een adresje voor zilver in het Leuvense, oost-brabant of limburg?

Ik ben nog een tweede keer geweest om enkele munten te verkopen. Toen zat er iemand anders en die raadde mij af om 2x op korte tijd muntstukken te verkopen. Omdat de banken na de financiële crisis veel opener moeten zijn over dat soort zaken, 1x verkopen geen probleem maar best geen regelmaat in brengen.
Was wel een sympathieke gast. Tijdje mee gebabbeld, op het einde was hij zo op dreef dat hij me nog de tip mee gaf om in Nederland de munten te gaan verkopen, daar kan je tot 10.000 euro gewoon cash meekregen. Dagje Maastricht, mooie stad :laugh:
 
met de mogelijkheid tot asteroiden te minen binnen dit en enkele jaren zou ik eigenlijk niet lopen springen om in goud te investeren als lange termijnbelegging. je steekt uw geld dan beter in een bedrijf dat goud delft ( bvb newmont) . worst case als goud waardeloos is, delven ze iets anders dat wel geld opbrengt.

Als de goudprijs stijgt, stijgt die stock mee want het goud dat ze delven verkopen ze meteen aan marktwaarde. Het grootste risico met zulke aandelen is als de productiekost van het delven van goud te dicht bij de waarde van goud komt en het niet meer rendabel is. dat heb je minder met fysiek goud. Realistisch gezien, de dag dat dat zo iets zou gebeuren is je fysieke investering waarschijnlijk echter ook waardeloos.

de moment dat we van goud afstappen naar iets anders in de semiconductor industrie gaat ook een enorme klap voor goud zijn. elke transistor bevat goud, nu, de meest waarschijnlijke opvolger hiervan gebruikt geen goud meer ( optical switches).

te veel riscio's in de verre toekomst imho. Voor mij is in goud beleggen bijna even risicovol als crypto.
 
Laatst bewerkt:
met de mogelijkheid tot asteroiden te minen binnen dit en enkele jaren zou ik eigenlijk niet lopen springen om in goud te investeren als lange termijnbelegging. je steekt uw geld dan beter in een bedrijf dat goud delft ( bvb newmont) . worst case als goud waardeloos is, delven ze iets anders dat wel geld opbrengt.

Als de goudprijs stijgt, stijgt die stock mee want het goud dat ze delven verkopen ze meteen aan marktwaarde. Het grootste risico met zulke aandelen is als de productiekost van het delven van goud te dicht bij de waarde van goud komt en het niet meer rendabel is. dat heb je minder met fysiek goud. Realistisch gezien, de dag dat dat zo iets zou gebeuren is je fysieke investering waarschijnlijk echter ook waardeloos.

de moment dat we van goud afstappen naar iets anders in de semiconductor industrie gaat ook een enorme klap voor goud zijn. elke transistor bevat goud, nu, de meest waarschijnlijke opvolger hiervan gebruikt geen goud meer ( optical switches).

te veel riscio's in de verre toekomst imho. Voor mij is in goud beleggen bijna even risicovol als crypto.

met de mogelijkheid tot asteroiden te minen binnen dit en enkele jaren

Enkele? :p Dat is wel héél optimistisch. :p
Dat zou mij énorm verbazen dat we binnen 30 jaar een commercieel bedrijf begint goud te ontginnen in de ruimte.


de moment dat we van goud afstappen naar iets anders in de semiconductor industrie gaat ook een enorme klap voor goud zijn.

Naar mijn weten is het gebruik van goud voor industriële redenen al heel beperkt ten opzicht van de volledige vraag.
8% volgens de ene bron voor industrie, 11% volgens de andere bron.

Dus dat lijkt mij niet dat het afstappen van het gebruik van goud voor transistors een "enorme klap" gaat veroorzaken..
 
met de mogelijkheid tot asteroiden te minen binnen dit en enkele jaren

Enkele? :p Dat is wel héél optimistisch. :p
Dat zou mij énorm verbazen dat we binnen 30 jaar een commercieel bedrijf begint goud te ontginnen in de ruimte.




Naar mijn weten is het gebruik van goud voor industriële redenen al heel beperkt ten opzicht van de volledige vraag.
8% volgens de ene bron voor industrie, 11% volgens de andere bron.

Dus dat lijkt mij niet dat het afstappen van het gebruik van goud voor transistors een "enorme klap" gaat veroorzaken..
11% is niet veel? meer dan 1/10 Van de productie lijkt mij best wat. zit hier ook al het recuperatie goud in van recyclage en urban mining?

want anders mag je dat er ook nog allemaal bijtellen. dat is ook goud terugvloeit naar de markt dat anders


over die asteroiden. ik hebt het inderdaad over op lange termijn. ik zou de wetenschap niet onderschatten :)
 
Laatst bewerkt:
11% is niet veel? meer dan 1/10 Van de productie lijkt mij best wat. zit hier ook al het recuperatie goud in van recyclage en urban mining?

want anders mag je dat er ook nog allemaal bijtellen.
11% is de totale vraag van industriële toepassing.
11% is niet de totale vraag voor transistors. De vraag van transistors maakt deel uit van de 11%

8% volgens deze bron voor industriële toepassingen. Juwelen is veruit de grootste vraag (55%)


80% van industrieel gebruik van goud zou voor electronica zijn.

Dus dan zou jij denken dat een daling van vraag van goud met 6,5% tot 8,8% (80% van 8 tot 11%) een "enorme klap" zou veroorzaken van de goudprijs?
Ik denk het niet.


Over het vervangen van transistors door optisische transistors:
Lagoudakis cautions that all-optical computing likely lies far in the future. "It took 40 years for the first electronic transistor to enter a personal computer and the investment of many governments and companies and thousands of researchers and engineers," he says. "It is often misunderstood how long before a discovery in fundamental physics research takes to enter the market."

Still, Lagoudakis suggests their research could lead to "optical accelerators" one day relatively soon—optical computing devices that can perform specialized operations much faster than classical electronic computers. "These could be used to remove computational bottlenecks in supercomputers that usually rely on massive parallel processing," he notes.


Dus je daling van 6,5% tot 8,8% is ook niet iets wat in één keer gaat gebeuren in de nabije tijd :p.
 
gohja ik denk dat de vraag wel zal blijven dalen. bij juwelen zakt de vraag ook iirc. een vriendin van mij is goudsmid in bijberoep en zij zegt ook dat de vraag naar echte diamanten en echt goud jaar na jaar daalt. zeker edelstenen ben je eigenlijk zelf gewoon beter af met synthetische.
 
gohja ik denk dat de vraag wel zal blijven dalen. bij juwelen zakt de vraag ook iirc. een vriendin van mij is goudsmid in bijberoep en zij zegt ook dat de vraag naar echte diamanten en echt goud jaar na jaar daalt. zeker edelstenen ben je eigenlijk zelf gewoon beter af met synthetische.

Ik denk niet dat de lokale vraag naar goudjuwelen van een Vlaamse regio correspondeert met de wereldwijde vraag naar goudjuwelen :p.

Global Jewelry Market was valued at USD 249.03 billion in 2021 and it is expected to reach at USD 443 billion by 2028, at a CAGR of 8.6% over the forecast period (2022-2028).

Vooral in Azië natuurlijk.
 
Dankzij zwakke euro een stijging van de goudprijs in 2022 ten bedrage van +-6%.
Zilver is een paar procenten gestegen, maar stond vóór 2022 hoger.

Op 5 jaar is er bij goud 38% bij, bij zilver 40%.

Ter vergelijking: IWDA heeft op diezelfde periode 51% erbij en BEL 20 Total return (inclusief dividenden) draaide op 5 jaar net breakeven.
 
Ik vond het een beetje gek dat er nog niet echt een topic is rond edelmetalen.

Als je de handelaren in edelmetalen moet geloven is er een gigantische rush bezig op goud, en in kleinere mate andere edelmetalen.

De prijzen staan ondertussen ook op recordhoogtes. Te wijten aan inflatie of de wispelturige tijden waarin we ons bevinden? Is er teveel geld bijgedrukt? Komt de great reset er uiteindelijk?

Wat vinden jullie van beleggen in bv goud? Goed idee? Compleet nutteloos of hoort het een vaste plek te krijgen in elke portefeuille? Een voorkeur voor andere edelmetalen?

Als je belegt in edelmetalen: heb je dan voorkeur voor trackers, mijnaandelen, fysiek edelmetaal,... waar kopen jullie fysiek aan?

Ikzelf heb een klein bedrag in fysiek goud, aangekocht in de loop der jaren (100 gram). Het zijn rare tijden en ik beschouw het voor een stuk als een verzekering. Goud zal altijd een bepaalde waarde behouden, in tijden van grote crisissen zal de waarde toenemen en het is overal verhandelbaar.
 
Ik vond het een beetje gek dat er nog niet echt een topic is rond edelmetalen.
Er is al een topic over:


Komt de great reset er uiteindelijk?
Teveel op zotte sites zitten surfen zeker...?
 
Zeker in deze tijden waarbij banken, die too big to fail zijn, op omvallen staan (Credit Suisse, Deutsche Bank) en praktisch alles en iedereen met zich mee zullen trekken,
Minder desinformatie doom sites lezen.

Als morgen CS en DB failliet gaan, is er geen vuiltje aan de lucht.
Dit is totaal niet 2008.
Zeer gewaagd statement. Hier kom ik sowieso op terug moest het zover komen, want ik ben er zeker van dat er dan wel meer dan een vuiltje in de lucht hangt.
Nu er iemand over goud begon, kwam ik jouw uitspraak tegen in dit topic.

Hoe zit het met mijn "gewaagd statement" waar je zou op terug komen?
Aangezien Credit Suisse volledig naar de kloten gegaan is, maar het easy opgelost werd en er een paar maand later geen haan meer naar kraait. (Je kon overigens dik geld verdienen met UBS, de overnemer, zie beursforum ;))

Je zag inderdaad in cryptomiddens regelmatig statements dat het falen van Credit Suisse het financieel systeem in de dieperik zou sleuren.
Dus koop bitcoin.

En nu is dat gebeurd, en... *crickets* uiteraard.
Valt nogal tegen vind ik, die dieperik.

Op naar een nieuwe uitvlucht om zogezegd crypto te moeten kopen! (behalve gambling for retards) (y)
 
Terug
Bovenaan