Ecocheques

Heb hier 200 euro aan ecocheques en echt geen enkel idee wat ik daar mee kan doen. Wat een zever toch.
:rofl:het probleem hierin ligt toch echt wel bij jou dan hoor. Het grote merendeel heeft hier al wel tal van suggesties in dit topic gedaan. Al koop je er wat mee in de media markt plus een groene verzekering.

Ik ben er eerder dees jaar wat random shizzle mee gaan halen in den Hubo.
Dingen die'k normaal nooit zou kopen, dingen die'k wss vrijwel nooit zal bezigen (fietspomp voor mijne vélo die al 5j niet meer gebougeerd heeft bv.) & dingen die'k normaal enkel in 'aanbieding' koop maar nu 'full price' voor betaald heb (zoals cleaning stuff, glasreiniger, toiletgel, etc.), ...

Anyway ... moest 250 EUR kwijt, dus dan koopt ge wel al wat random shizzle eh.

Ge mocht in den Hubo alles betalen met EC's, maar dit is natuurlijk een 'jaarlijks spelletje'. Elk jaar opnieuw zoeken waar ik weer eens 250 EUR ga tegen smijten die 'k anders ni zou uitgeven.

Ik blijf erbij dat mensen die hun ecocheques niet opkrijgen (of met tegenzin moeten uitgeven aan iets), zich gewoon er niet van bewust zijn hoeveel je met ecocheques kan betalen.

Op de website vind je een pdf met alle soorten producten die je met ecocheques kan aanschaffen. Als je daar niets tussen vindt waar je sowieso zonder cheques ook geld aan zou hebben besteed vooraleer je cheques vervallen, chapeau. :p
Het probleem is dat ik mijn geld gewoon niet wil in Belgische winkels spenderen terwijl dat veel goedkoper in het buitenland kan. Met die onnozele cheques verplichten ze u om hier te kopen.

Het probleem is dat ik mijn geld gewoon niet wil in Belgische winkels spenderen terwijl dat veel goedkoper in het buitenland kan. Met die onnozele cheques verplichten ze u om hier te kopen.
Dit is een nettopremie. En de overheid legt daar bepaalde regels voor op. Lijkt me perfect normaal.
Je kan je werkgever vragen om die cheques uit te betalen, er belastingen op te betalen zoals op de rest van je loon, en dan kan je dat gebruiken in het buitenland...

Ze niet gebruiken is niet goedkoper dan ze gebruiken in winkels die je niet wilt...

Dit is een nettopremie. En de overheid legt daar bepaalde regels voor op. Lijkt me perfect normaal.
Je kan je werkgever vragen om die cheques uit te betalen, er belastingen op te betalen zoals op de rest van je loon, en dan kan je dat gebruiken in het buitenland...
Dat de overheid mij regels oplegt waar ik mijn geld mag spenderen lijkt mij redelijk abnormaal. Dat is weer zo'n bescheten idee dat zogezegd de lokale economie moet stimuleren maar uiteindelijk toch averechts werkt...

Dat de overheid mij regels oplegt waar ik mijn geld mag spenderen lijkt mij redelijk abnormaal. Dat is weer zo'n bescheten idee dat zogezegd de lokale economie moet stimuleren maar uiteindelijk toch averechts werkt...
De overheid beslist onder welke voorwaarden jij een belastingvoordeel krijgt. Meer niet. Indien je dat niet wil, moet je dat laten uitbetalen als gewoon loon en er belastingen op betalen.

Laatst bewerkt:
Ik heb er uiteindelijk (deels) een refurbished smartphone mee gekocht.
Ben er eigenlijk wel tevreden mee want normaal koop ik geen smartphone van honderden euro's.

De overheid beslist onder welke voorwaarden jij een belastingvoordeel krijgt. Meer niet. Indien je dat niet wil, moet je dat laten uitbetalen als gewoon loon en er belastingen op betalen.
De overheid beslist onder welke voorwaarde een werkgever een fiscaal interessantere vergoeding kan uitkeren aan zijn werknemers.
Ik denk niet dat je er in gaat slagen om dat als gewoon loon uit te keren; en indien wel zal whirlpool123 zeer snel kiezen voor Ecocheques. (ik kan het niet uitrekenen maar de kost voor het bedrijf gelijk te houden zal je vermoedelijk er 100 euro netto aan overhouden)

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat op jezelf wonen de beste manier is om ecocheques nuttig te vinden. Al spaar ik de vaak voor iets leuk te kopen (extra koelkast, Philips hue, …)
In de Delhaize kan je ook met ecocheques betalen voor bioproducten, dus zo kan je het gradueel ook opkrijgen.

Weekendje Center Parcs in Erperheide, Les Ardennes, Vossemeren of De Haan.

Dat doen wij steeds wanneer die dingen bijna vervallen en is leuker dan spaarlampen of fietspompen.
Dat toont toch aan wat een onzin die cheques zijn.
Die huisjes zijn even goed geïsoleerd als mijn kippenhok, met openbaar vervoer amper bereikbaar, een gigantisch subtropisch zwembad met buitenbaden waar de warmte gewoon verdwijnt,..
Naar voedsel toe denk ik dat er ook gigantisch veel weggegooid moet worden als je kijkt naar dat buffet, ...

Dat toont toch aan wat een onzin die cheques zijn.
Die huisjes zijn even goed geïsoleerd als mijn kippenhok, met openbaar vervoer amper bereikbaar, een gigantisch subtropisch zwembad met buitenbaden waar de warmte gewoon verdwijnt,..
Naar voedsel toe denk ik dat er ook gigantisch veel weggegooid moet worden als je kijkt naar dat buffet, ...

Het toont vooral aan dat je snel assumpties maakt. De meeste Center Parks hebben ondertussen een Green Key certificaat omdat die cottages gerenoveerd zijn met betere isolatie en een slimme thermostaat, er met hernieuwbare energie gewerkt wordt, er aan afval sorteren gedaan wordt en zo weinig mogelijk plastic gebruikt en dat soort dingen.

Dat certificaat krijg je niet zo makkelijk en je wordt jaarlijks gecontroleerd om het te kunnen behouden.

Wie geeft waar zijn eco cheques tegenwoordig uit?

Iemand al gebruik gemaakt van optie: overboeken naar een andere rekening tussen eco cheques, consumptiecheques,…

Dat lijkt mij onmogelijk. Die eco's kunt ge voor de ballen bezigen & die consumptie dinges voor letterlijk alles.

Inderdaad, ik heb wel overlaatst in de Colruyt betaald met maaltijdcheques en achteraf via de app (van Monizze in mijn geval) dat bedrag van mijn consumptiecheques overgeboekt naar de maaltijdcheques.

Maar met ecocheques gaat dat helaas niet.

Terug
Bovenaan