Drugsproblematiek en geweld in Brussel

Om hier even op in te pikken:

De youtuber uit de video is een 'travel' vlogger met miljoenen abonnees en clicks op zijn video's. Die man gaat naar de meest exotische locaties.
'Plots' post hij bovenstaande video uit Duitsland.
Ik merk dat er de laatste maanden verschillende youtube travel vloggers/influencers/zelfverklaarde 'investigators' met miljoenen volgers 'plots' soortgelijke video's maken over steden in Europa. Parijs, Londen, Rome,... en telkens gaat het over drugs en/of migratieproblemen met titels als "Is this London? Migration chaos in Paris, scammers, pickpockets....".
Om de een of andere reden vinden de travel vloggers de exotische locaties niet interessant meer en gaan ze berichten over negatieve zaken (vaak uitvergroot) in Europa.
Ik vind het....bizar.

Ik weet niet of youtubers die video's maken nu zo bizar is. Dat is nu eenmaal waar dat platform voor dient.

Ik vind het vooral bizar (en eigenlijk angstaanjagend) dat in Europa een deel van onze steden met rasse schreden erop achteruit gaat qua veiligheid en drugs problematiek.

Ik weet niet of youtubers die video's maken nu zo bizar is. Dat is nu eenmaal waar dat platform voor dient.

Ik vind het vooral bizar (en eigenlijk angstaanjagend) dat in Europa een deel van onze steden met rasse schreden erop achteruit gaat qua veiligheid en drugs problematiek.

Als ik snel even kijk op wikipedia, zie ik dat er in 1990 in Frankfurt 150 mensen stierven ten gevolge van drugsmisbruik en nu nog "maar" 25 per jaar. Er staat ook bij dat het sinds covid weer verergerd is wegens de opkomst van crackverslavingen, maar het lijkt vooralsnog wel een stuk beter te gaan op dat vlak dan 30 jaar geleden.

Als ik snel even kijk op wikipedia, zie ik dat er in 1990 in Frankfurt 150 mensen stierven ten gevolge van drugsmisbruik en nu nog "maar" 25 per jaar. Er staat ook bij dat het sinds covid weer verergerd is wegens de opkomst van crackverslavingen, maar het lijkt vooralsnog wel een stuk beter te gaan op dat vlak dan 30 jaar geleden.
Het is ook een feit dat alles veel meer wordt vastgelegd. Ik ga me niet uitlaten of bepaalde problematieken erger of minder erg zijn geworden, want dan moeten we naar cijfers kijken, maar die video's kunnen vaak een vertekend beeld geven. Wil je bewijzen dat een stad onveilig is? Prima, hier is een YT video. Wil je bewijzen dat diezelfde stad enorm veilig is? Oké, hier een andere video van YT. Daarom kun je niet alleen afgaan op die video's. Als entertainment kan het misschien leuk zijn, maar voor de rest heeft het weinig waarde. Je kunt gewoon altijd je mening versterkt zien worden door zo'n filmpje.

Het is ook een feit dat alles veel meer wordt vastgelegd. Ik ga me niet uitlaten of bepaalde problematieken erger of minder erg zijn geworden, want dan moeten we naar cijfers kijken, maar die video's kunnen vaak een vertekend beeld geven. Wil je bewijzen dat een stad onveilig is? Prima, hier is een YT video. Wil je bewijzen dat diezelfde stad enorm veilig is? Oké, hier een andere video van YT. Daarom kun je niet alleen afgaan op die video's. Als entertainment kan het misschien leuk zijn, maar voor de rest heeft het weinig waarde. Je kunt gewoon altijd je mening versterkt zien worden door zo'n filmpje.

Ik denk dat mensen heel snel vergeten, alleen maar de positieve dingen onthouden, of dingen die een sterke persoonlijke impact hadden, en dat er heel veel mensen verbaasd zouden zijn als er soortgelijke filmpjes bekeken konden worden van de jaren 70/80/90. Er was veel meer criminaliteit in die jaren dan nu, dus oke, je had waarschijnlijk geen groepjes jongeren op de hoek van de straat hangen die iedereen een onbehaaglijk gevoel gaven, maar je raakte veel sneller in contact met geweld, de lontjes waren veel korter, diefstal kwam vaker voor, moord kwam vaker voor, gewapende overvallen kwamen vaker voor, etc. De maatschappij was ook armer dan nu, dus alles zag er ook grijzer en grauwer uit. Nu steken de armere buurten er veel scherper uit dan 40 jaar geleden.
En ook vrouwen hadden 30-40 jaar geleden veel te kampen met verkrachtingen en ongepast gedrag, het is alleen nu dat dat allemaal veel aandacht krijgt waardoor het lijkt dat het nu erger is dan vroeger. Ik herinner me nog een verhaal van mijn vader (onuitstaanbare man) aan zijn vrienden in de beginjaren 90 toen hij als stellingbouwer werkte, hij was aan het opscheppen over het nafluiten van de knappe meisjes en ook hoe hij van eentje vond dat ze te jong was om zoveel make-up te dragen en dat hij haar nariep vanop de stelling dat als ze zijn dochter was, hij haar aan haar paardenstaart over de macadam zou voorttrekken tot al die schmink van haar gezicht geveegd was, en dat ze daarop in huilen uitbarstte. Hilariteit alom rond de tafel...

Wat ik wel wil erkennen, is dat de autochtone bevolking (uitzonderingen daargelaten) op dat vlak geevolueerd is en het echt wel beter is voor iedereen, maar dat bepaalde migrantengroepen nog altijd op datzelfde niveau zitten als wij destijds in de jaren 80/90, waardoor het dankzij de veel grotere media aandacht telkens, aanvoelt alsof het niet verbeterd is of zelfs verslechterd is.

Ik denk dat mensen heel snel vergeten, alleen maar de positieve dingen onthouden, of dingen die een sterke persoonlijke impact hadden, en dat er heel veel mensen verbaasd zouden zijn als er soortgelijke filmpjes bekeken konden worden van de jaren 70/80/90. Er was veel meer criminaliteit in die jaren dan nu, dus oke, je had waarschijnlijk geen groepjes jongeren op de hoek van de straat hangen die iedereen een onbehaaglijk gevoel gaven, maar je raakte veel sneller in contact met geweld, de lontjes waren veel korter, diefstal kwam vaker voor, moord kwam vaker voor, gewapende overvallen kwamen vaker voor, etc. De maatschappij was ook armer dan nu, dus alles zag er ook grijzer en grauwer uit. Nu steken de armere buurten er veel scherper uit dan 40 jaar geleden.
En ook vrouwen hadden 30-40 jaar geleden veel te kampen met verkrachtingen en ongepast gedrag, het is alleen nu dat dat allemaal veel aandacht krijgt waardoor het lijkt dat het nu erger is dan vroeger. Ik herinner me nog een verhaal van mijn vader (onuitstaanbare man) aan zijn vrienden in de beginjaren 90 toen hij als stellingbouwer werkte, hij was aan het opscheppen over het nafluiten van de knappe meisjes en ook hoe hij van eentje vond dat ze te jong was om zoveel make-up te dragen en dat hij haar nariep vanop de stelling dat als ze zijn dochter was, hij haar aan haar paardenstaart over de macadam zou voorttrekken tot al die schmink van haar gezicht geveegd was, en dat ze daarop in huilen uitbarstte. Hilariteit alom rond de tafel...

Wat ik wel wil erkennen, is dat de autochtone bevolking (uitzonderingen daargelaten) op dat vlak geevolueerd is en het echt wel beter is voor iedereen, maar dat bepaalde migrantengroepen nog altijd op datzelfde niveau zitten als wij destijds in de jaren 80/90, waardoor het dankzij de veel grotere media aandacht telkens, aanvoelt alsof het niet verbeterd is of zelfs verslechterd is.
Helemaal mee eens. Als ik de verhalen van mijn vrouw hoor van vroeger, zijn die ook best shockerend. Een man van middelbare leeftijd, die met zijn vrouw naast hem, in de volle winkelstraat onder het rokje van mijn vrouw (die toen 14 jaar was ofzo), aan het grijpen was bij het voorbij wandelen, terwijl haar ma en zusje erlangs liepen. In Leuven constant jongens die naar uw borsten en billen grijpen wanneer je door een café loopt. En dat was gewoon elke keer van dat, niet eens af en toe.

Het wijkt wel af van het onderwerp, maar het past wel in de stelling dat filmpjes nog altijd geen bevestiging zijn dat alles erger is geworden. Wat het zeker niet goedpraat voor de duidelijkheid.

We moeten idd niet onder stoelen of banken steken dat er enorme veiligheidsproblemen zijn in (groot)steden.
Youtubers will be youtubers en maken video's, dat is m'n punt dan ook niet.

Wat wel m'n punt is dat ik de laatste maanden veel youtube-shorts (korte video's) zie verschijnen van rellen, straatgevechten, pickpockets enz....waarin (uiteraard zonder context) verwezen wordt naar een bepaalde stad of land waar deze video ZOU gemaakt zijn en telkens verwijzend naar migranten als daders met dan die zwaarwegende titels zoals "What is happening in Germany?". Soms lees je in de comments dat die video al jaren oud is en/of ergens anders gemaakt is + in een gans andere context.
Zonder op die termen te zoeken krijg ik regelmatig zulke video's voorgeschoteld en wanneer ik rondvraag in m'n vriendenkring ben ik niet alleen.

Daarnaast valt me dus ook al een tijd op dat Youtubers met een groot bereik (vaak +1 miljoen) 'plots' Europa in het vizier nemen op haast dezelfde manier als die shorts.
Het kan toeval zijn -misschien hebben ze gemerkt dat die video's vaak bekeken worden = bron van inkomsten-, maar je zou haast beginnen denken dat ze geld toegestopt krijgen om Europa op een erg negatieve manier voor te stellen, alsjebegrijptwatikbedoel.

We moeten idd niet onder stoelen of banken steken dat er enorme veiligheidsproblemen zijn in (groot)steden.
Youtubers will be youtubers en maken video's, dat is m'n punt dan ook niet.

Wat wel m'n punt is dat ik de laatste maanden veel youtube-shorts (korte video's) zie verschijnen van rellen, straatgevechten, pickpockets enz....waarin (uiteraard zonder context) verwezen wordt naar een bepaalde stad of land waar deze video ZOU gemaakt zijn en telkens verwijzend naar migranten als daders met dan die zwaarwegende titels zoals "What is happening in Germany?". Soms lees je in de comments dat die video al jaren oud is en/of ergens anders gemaakt is + in een gans andere context.
Zonder op die termen te zoeken krijg ik regelmatig zulke video's voorgeschoteld en wanneer ik rondvraag in m'n vriendenkring ben ik niet alleen.

Daarnaast valt me dus ook al een tijd op dat Youtubers met een groot bereik (vaak +1 miljoen) 'plots' Europa in het vizier nemen op haast dezelfde manier als die shorts.
Het kan toeval zijn -misschien hebben ze gemerkt dat die video's vaak bekeken worden = bron van inkomsten-, maar je zou haast beginnen denken dat ze geld toegestopt krijgen om Europa op een erg negatieve manier voor te stellen, alsjebegrijptwatikbedoel.
In tijden waar hybride oorlogsvoering door vijandelijke staten ook via sociale media wordt gevoerd en mensen zoals Musk openlijk de politiek willen sturen, kijk ik ook met argwaan naar allerhande zaken die "spontaan" opgepikt worden.

9gag staat tegenwoordig ook vol met posts over hoe in Engeland de politie brave blanke mensen oppakt zodat die dekselse moslims een shariastaat kunnen oprichten. Volledig toevallig ongetwijfeld.

Je moet inderdaad opletten met dingen die je op het internet ziet. Een goede vriend van me zit heel hoog in een groot marketingbedrijf en die wist mij nogal dingen te vertellen. Zelfs influencers en YouTubers van wie je denkt dat ze helemaal oprecht zijn, vallen vrij makkelijk te kopen of te gebruiken.

Dat hoeft zelfs niet eens malafide te zijn of met een of ander script: sponsor een hoop YouTubers via-via en vraag hen om content te maken op plaats X (stationsbuurten) en dan komt daar sowieso content uit waar niemand vrolijk van wordt. Als je een hoop geld hebt en je wil een bepaald land (of stad of dorp of...) er slecht uit laten zien, dan gaat dat vrij simpel. Dus inderdaad: als dat nu plots bij een hele resem vloggers die daar normaal niet over berichten gaat over wat een "hellhole" Europa is, dan gaan bij mij ook lampjes branden.

Met dat gezegd zijnde: ik bedoel hiermee niet dat er geen problemen zijn. Die zijn er zeker wel.

Los van Kurt Caz (of anderen) die ik ook in mijn YT-feed krijg, Frankfurt en ook Manchester waar veel content over is, zijn nu 2 steden waar ik de voorbije jaren ben geweest en je moet daar idd. toch niet ver zoeken naar groepen marginalen en verloederd aandoende wijken. Niet alleen stationsbuurt trouwens maar ook winkelstraten, parken etc.
Of het daar nu echt 'gevaarlijk' is of niet, dat is weer een ander verhaal. Ik ben sowieso niet echt een referentie op dat vlak maar ik kan me perfect inbeelden dat velen daar niet op hun gemak zijn.
Wie denkt dat het grootste deel van die YT content staged is en er een verborgen agenda is, insinueert dus dat extreem rechts hierachter zit, of ben ik verkeerd?

Los van Kurt Caz (of anderen) die ik ook in mijn YT-feed krijg, Frankfurt en ook Manchester waar veel content over is, zijn nu 2 steden waar ik de voorbije jaren ben geweest en je moet daar idd. toch niet ver zoeken naar groepen marginalen en verloederd aandoende wijken. Niet alleen stationsbuurt trouwens maar ook winkelstraten, parken etc.
Of het daar nu echt 'gevaarlijk' is of niet, dat is weer een ander verhaal. Ik ben sowieso niet echt een referentie op dat vlak maar ik kan me perfect inbeelden dat velen daar niet op hun gemak zijn.
Wie denkt dat het grootste deel van die YT content staged is en er een verborgen agenda is, insinueert dus dat extreem rechts hierachter zit, of ben ik verkeerd?
Bestaande problemen uitvergroten, eventueel met een sausje alsof er een soort van agenda achter zit, zorgt voor meer politieke verdeeldheid. Veel extreem-rechtse partijen spelen daar als opportunisten de rol van nuttige (anti-EU) idioten in. Vaak worden die toevallig ook wel via via wat gesponsord door conservatieve groeperingen uit de VS, of Rusland, of China.

Laatst bewerkt:
Vaak worden die toevallig ook wel via via wat gesponsord door conservatieve groeperingen uit de VS, of Rusland, of China.

Dat wordt vaak beweerd maar zelden echt deftig gestaafd.
Het is een mooie these ook dat China garen zou spinnen bij het uitvergroten van Europese problematiek. Maar de realiteit is dat de marginaliteit en de verloedering aanwezig is. Uitvergroot of niet.

Rusland voor Le Pen

China - Vlaams Belang

Vlaams Belang - Rusland

En dan heb je nog Fico, Orban ... die zeer goede maatjes zijn met Putin, o.a. door goedkoper gas.

Ik zeg persoonlijk voor alle duidellijkheid niet dat het "staged" is. De problemen moeten er zijn vooraleer je ze kan laten zien, en er is wel degelijk verloedering en onveilige buurten. Ik vind het in sommige delen van Brussel bijvoorbeeld echt dramatisch.

Maar:

Als je plotseling een hele hoop content creators ziet pivoteren naar een bepaald onderwerp waar ze voordien weinig of niet over berichtten, dan moet je je wel afvragen hoe dat komt.

Daarmee bedoel ik dus niet dat er geen problemen zijn (die zijn er zeker wel) maar dat het via content heel simpel is om zaken in een bepaald daglicht te stellen. En dat is heus niet zo "conspiracy theorist" als sommigen misschien denken. Lees je maar eens in over heel dat Cambridge Analytica schandaal. Reeds in 2018 gebruikten zij valse Facebook groepen en astroturfing om to provoceren en verhitte discussies uit te lokken en cognitieve biases te ontdekken en exploiteren.

We zijn ondertussen bijna tien jaar verder, en in het huidige tijdperk is nog veel pijnlijker duidelijk geworden hoe succesvol misinformatie of biased content kan zijn. Je zou dus al bijna stom zijn om je als intelligentiedienst van "vijandige naties" niet met zulke zaken bezig te houden. Verdeel en heers.

Zeg ik daarmee dat al die YouTubers op de payroll staan van een "CA-achtig bedrijf?" Neen. Maar dat kan ook onbewust gebeuren. Door content creators gratis naar pakweg Brussel te sturen en te vragen om content rond het station, of content rond "migratie". Of door er een aantal van die negatieve video's te laten maken, die dan al dan niet geboost worden door een botnetwerk en zo viraal gaan in bepaalde kringen, waardoor anderen er op springen. Content creators volgen namelijk de clicks en het geld. En als die dan zitten in negatieve video's over stationsbuurten, dan zullen de meesten dat wel doen.

Dus het kan ook gewoon zijn dat een bepaalde travel vlogger per ongeluk een huidige trend in gang heeft gezet en dat er niets achter zit. Maar ook daar: dan volgen al die andere creators de huidige "trend" in hun bepaalde YouTube scene, dus zijn ze er gebaat bij om die trend ("kijk eens wat een shithole het hier is") te volgen, en niet om zo objectief mogelijk te wezen.

Het kan eigenlijk kort samengevat worden: content creators zijn geen journalisten. Bekijk wat die doen met een stevige korrel zout, want clicks en views en geld zijn veelal het allerbelangrijkste voor die mensen.

Deze post is een kopie van bommen in woonwijken. (deze had beter hier gestaan)

Hieronder enkel linken van het nieuwsblad maar wie sponsort deze krant om de negativiteit uit te lichten?
25 juni Schoten gelost na schermutseling aan café
5 juli Man gewond bij nieuwe schietpartij in Brussel
12 juli Agenten schieten gewapende man neer in centrum Brussel: “Hij opende het vuur op de politie”
18 juli Man (27) gewond na schietpartij in Brussel: slachtoffer niet in levensgevaar
23 juli Opnieuw schietpartij bij metrostation Clemenceau in Anderlecht
30 juli Man zwaargewond afgevoerd na schietpartij in Anderlecht, politie op zoek naar dader(s)
30 juli Opnieuw schietpartij in centrum van Molenbeek: meerdere kogelhulzen en pistool gevonden
31 juli Schietpartij vlak bij politiecommissariaat in Molenbeek: man in levensgevaar afgevoerd
2 augustus Jongeman (18) gewond na schietpartij in Anderlecht
7 augustus Man gewond na schietpartij in Schaarbeek
8 augustus Opnieuw schietpartij op Lemmensplein in Anderlecht: één zwaargewonde - Man die gewond raakte bij schietpartij in Anderlecht is overleden
10 augustus Gewonde na nieuwe schietpartij in Sint-Jans-Molenbeek
10 augustus Schietpartij zonder gewonden aan bonneviepark in molenbeek
11 augustus Gewonde bij steekpartij in Brussel
16 augustus Schietpartij in Schoolstraat in Sint-Jans-Molenbeek
23 augustus Nieuwe schietpartij in Brussel: slachtoffer met schotwonde in been naar ziekenhuis
Allez nu even serieus. Brussel is in een spiraal van drugs en geweld verzeild geraakt. Dat buitenlandse actoren politieke partijen/social media influencers zouden sponsoren om deze problematieken uit te vergroten is toch falsifieerbaar als je bovenstaande linken (tijdspanne van amper 2 maand) bekijkt. De problematieken zijn er en schietpartijen komen frequenter voor dan 10 a 20 jaar geleden.

Vrt kleurt hier ook geen rooskleurig beeld
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/12/cijfers-drugsgeweld-brussel-mounil/

• Decennialang laksisme
  • Onderfinanciering justitie
  • Overvolle gevangenissen
  • Ongecontroleerde vrijlatingen
  • Politiecapaciteit tekort
  • Inwisselbare dealers
  • Winstgevend territorium
  • Illegale 'arbeidskrachten' (52000 illegalen zonder papieren)
Allez niet om een lans te breken voor vlaams belang enzo maar die hun partijprogramma is (denk ik?) gewoon minder migratie, meer geld voor justitie, straffen volledig uitzitten of in land van herkomst.

Laatst bewerkt:
Allez nu even serieus. Brussel is in een spiraal van drugs en geweld verzeild geraakt. Dat buitenlandse actoren politieke partijen/social media influencers zouden sponsoren om deze problematieken uit te vergroten is toch falsifieerbaar als je bovenstaande linken (tijdspanne van amper 2 maand) bekijkt. De problematieken zijn er en schietpartijen komen frequenter voor dan 10 a 20 jaar geleden.
Het ene moet toch niet per se het andere uitsluiten?

Ik zeg nog bovenaan mijn post nog dat de problemen er moeten zijn vooraleer je ze kan filmen + dat er wel degelijk verloedering en onveiligheid is + dat ik het in Brussel dramatisch vind op sommige plaatsen. Dus ik heb de indruk dat je een beetje tegen windmolens vecht of wil doen uitschijnen alsof ik insinueer dat er niets aan de hand is, wat absoluut niet het geval is.

Opnieuw: we zitten volop in tijden van hybride oorlogsvoering. Het leeuwendeel van de mensen krijgt een groot deel van hun "nieuws" binnen via sociale media. Je moet al behoorlijk achterop liggen qua tijdsgeest als je denkt dat buitenlandse actoren daar niet volop gebruik van maken. Dus sorry, maar jouw claim dat "het falsifieerbaar is" (bedoel je hiermee "onjuist" of "kan niet kloppen"?) dat buitenlandse actoren politieke partijen en content creators gebruiken om bepaalde dingen uit te vergroten, klopt helemaal niet.

Hier nog een stukje dat bijna rechtstreeks relevant is aan dit onderwerp:
Around February 2023, Tenet sought to hire two right-wing commentators with 2.4 million YouTube subscribers and 1.3 million YouTube subscribers to produce videos. The two eventually signed on, and "Commentator-1" and "Commentator-2" each received over $400,000 per month for producing political videos for Tenet.According to the DOJ indictment, the two defendants requested that Tenet influencers produce content blaming the Crocus City Hall attack on Ukraine and the U.S.
Bron.

Nog wat meer:

Laatst bewerkt:
Dat wordt vaak beweerd maar zelden echt deftig gestaafd.
Het is een mooie these ook dat China garen zou spinnen bij het uitvergroten van Europese problematiek. Maar de realiteit is dat de marginaliteit en de verloedering aanwezig is. Uitvergroot of niet.
Wel, @Conradus heeft enkele mooie links gevonden. Dat zo'n zaken niet algemeen geweten zijn en ontkend worden is IMO schandalig.

Die maar in het vet is ook gewoon een logische fout, dezelfde als @zwarten maakt: de discussie is niet of die zaken gebeuren, de discussie is of bepaalde groepen/landen actief zorgen dat zo'n zaken uitvergroot worden (wat jou kennelijk niet interesseert).

Als je voor bij wijze van spreken geen geld stokken in de wielen van een geopolitieke rivaal kan steken zou je gek zijn om het niet te doen. En als die rivaal democratisch is en elk platform vrij toelaat is dat een pak eenvoudiger. Al jaar en dag wordt propaganda verspreid, enkel is dat tegenwoordig een pak makkelijker. En door allerlei echokamers en geleid door de algoritmes van pakweg fb gaan mensen gewoon zelf op zoek naar die propaganda eenmaal ze een bepaald idee aanhangen.

Op dit punt lijkt het me gewoon het licht van de zon ontkennen om vol te houden dat er geen buitenlandse beïnvloeding gebeurt.

Laatst bewerkt:
Verloedering en marginaliteit is ook weer zoiets dat al àltijd gewoon aanwezig is geweest. Het is niet alsof het 100 jaar, 60 jaar of 30 jaar geleden er hier allemaal zo proper bij lag.
Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat er niks aan gedaan dient te worden, of dat we het normaal moeten vinden, of moeten dood zwijgen. Maar laat ons er ook geen drama van maken alsof het vroeger zoveel beter was, want dat was het niet.

Wel, @Conradus heeft enkele mooie links gevonden. Dat zo'n zaken niet algemeen geweten zijn en ontkent worden is IMO schandalig.

Die maar in het vet is ook gewoon een logische fout, dezelfde als @zwarten maakt: de discussie is niet of die zaken gebeuren, de discussie is of bepaalde groepen/landen actief zorgen dat zo'n zaken uitvergroot worden (wat jou kennelijk niet interesseert).

Als je voor bij wijze van spreken geen geld stokken in de wielen van een geopolitieke rivaal kan steken zou je gek zijn om het niet te doen. En als die rivaal democratisch is en elk platform vrij toelaat is dat een pak eenvoudiger. Al jaar en dag wordt propaganda verspreid, enkel is dat tegenwoordig een pak makkelijker. En door allerlei echokamers en geleid door de algoritmes van pakweg fb gaan mensen gewoon zelf op zoek naar die propaganda eenmaal ze een bepaald idee aanhangen.

Op dit punt lijkt het me gewoon het licht van de zon ontkennen om vol te houden dat er geen buitenlandse beïnvloeding gebeurt.
Ik volg de discussie eerlijk gezegd niet helemaal.

De stijging van drugsgerelateerde misdrijven en schietpartijen wordt ondertussen door zowat elke Belgische (hopelijk onafhankelijke) nieuwssite gemeld.
Maar dan passeert hier een post over een willekeurige YouTuber die iets zegt over de stationsbuurt, hup – meteen wordt het gelinkt aan China of Rusland, en wordt het hele probleem plots afgedaan als kunstmatig opgeblazen propaganda. Ergo: zogezegd is het probleem helemaal niet zo groot?
Moeten we dan ook aannemen dat Julien Moinil door Moskou of Peking betaald wordt? Of dat hij in het geheim een YouTube-kanaal runt in opdracht van buitenlandse diensten?

No offence maar als hier posters de laatste tijd meer 'youtube shorts' van zulke zaken zien ligt dat eerder aan het youtube algoritme. Er is genoeg andere content om heel die Ussr/ccp propaganda te ontwijken. (ik kom die persoonlijk zelfs niet tegen maar helaas ik heb daarnet even op dat kanaal geklikt dus ik hou me al vast) Puur afgaande op de feiten is er een stijging van drugsgerelateerde criminialiteit en geweld in brussel zoals de topictitel het aangeeft? Daar is het antwoord toch gewoon ja op?

Laatst bewerkt:
Deze post is een kopie van bommen in woonwijken. (deze had beter hier gestaan)

Hieronder enkel linken van het nieuwsblad maar wie sponsort deze krant om de negativiteit uit te lichten?
25 juni Schoten gelost na schermutseling aan café
5 juli Man gewond bij nieuwe schietpartij in Brussel
12 juli Agenten schieten gewapende man neer in centrum Brussel: “Hij opende het vuur op de politie”
18 juli Man (27) gewond na schietpartij in Brussel: slachtoffer niet in levensgevaar
23 juli Opnieuw schietpartij bij metrostation Clemenceau in Anderlecht
30 juli Man zwaargewond afgevoerd na schietpartij in Anderlecht, politie op zoek naar dader(s)
30 juli Opnieuw schietpartij in centrum van Molenbeek: meerdere kogelhulzen en pistool gevonden
31 juli Schietpartij vlak bij politiecommissariaat in Molenbeek: man in levensgevaar afgevoerd
2 augustus Jongeman (18) gewond na schietpartij in Anderlecht
7 augustus Man gewond na schietpartij in Schaarbeek
8 augustus Opnieuw schietpartij op Lemmensplein in Anderlecht: één zwaargewonde - Man die gewond raakte bij schietpartij in Anderlecht is overleden
10 augustus Gewonde na nieuwe schietpartij in Sint-Jans-Molenbeek
10 augustus Schietpartij zonder gewonden aan bonneviepark in molenbeek
11 augustus Gewonde bij steekpartij in Brussel
16 augustus Schietpartij in Schoolstraat in Sint-Jans-Molenbeek

Vrt kleurt hier ook geen rooskleurig beeld
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/12/cijfers-drugsgeweld-brussel-mounil/

• Decennialang laksisme
  • Onderfinanciering justitie
  • Overvolle gevangenissen
  • Ongecontroleerde vrijlatingen
  • Politiecapaciteit tekort
  • Inwisselbare dealers
  • Winstgevend territorium
  • Illegale 'arbeidskrachten' (52000 illegalen zonder papieren)
Allez niet om een lans te breken voor vlaams belang enzo maar die hun partijprogramma is (denk ik?) gewoon minder migratie, meer geld voor justitie, straffen volledig uitzitten of in land van herkomst.

Je had drie/vier jaar geleden één van de grootste drugsarrestaties in de geschiedenis van België naar aanleiding van SkyECC.
Dat heeft een vacuum gecreëerd voor andere bendes die nu om marktaandeel te vechten.

Drie jaar na het kraken van de berichtendienst Sky ECC telt ons land al 592 dossiers tegen 4439 verdachten binnen het Sky ECC-onderzoek. Binnen parket Antwerpen gaat het om maar liefst 383 dossiers, dat is 66% van het totale aantal dossiers. In deze dossiers zijn er 3720 mensen vervolgd. Ondertussen werden in België 87 vonnissen uitgesproken, goed voor maar liefst 1139 jaren celstraf.

Wat dus heel de markt "verstoord" heeft. Je ziet in de cijfers dat het jaar na SkyECC (2021) het drugsgeweld serieus toegenomen is. De marktverstoring door Covid zal ook wel deels de oorzaak zijn.

Ik denk zelfs dat je een correlatie kan vinden tussen de hoeveelheid aan inbeslagnames van drugs en drugsgeweld. Wordt er drugs inbeslaggenomen, dan is er iemand zijn geld kwijt en die kan zijn schulden niet betalen. En dat eindigt in een schietpartij of een granaat. Iedere keer als er een paar ton in beslaggenomen wordt, kan je garanderen dat een paar maand later wat schietpartijen en granaten vallen her en der.

Je had drie/vier jaar geleden één van de grootste drugsarrestaties in de geschiedenis van België naar aanleiding van SkyECC.
Dat heeft een vacuum gecreëerd voor andere bendes die nu om marktaandeel te vechten.

Drie jaar na het kraken van de berichtendienst Sky ECC telt ons land al 592 dossiers tegen 4439 verdachten binnen het Sky ECC-onderzoek. Binnen parket Antwerpen gaat het om maar liefst 383 dossiers, dat is 66% van het totale aantal dossiers. In deze dossiers zijn er 3720 mensen vervolgd. Ondertussen werden in België 87 vonnissen uitgesproken, goed voor maar liefst 1139 jaren celstraf.

Wat dus heel de markt "verstoord" heeft. Je ziet in de cijfers dat het jaar na SkyECC (2021) het drugsgeweld serieus toegenomen is. De marktverstoring door Covid zal ook wel deels de oorzaak zijn.

Ik denk zelfs dat je een correlatie kan vinden tussen de hoeveelheid aan inbeslagnames van drugs en drugsgeweld. Wordt er drugs inbeslaggenomen, dan is er iemand zijn geld kwijt en die kan zijn schulden niet betalen. En dat eindigt in een schietpartij of een granaat. Iedere keer als er een paar ton in beslaggenomen wordt, kan je garanderen dat een paar maand later wat schietpartijen en granaten vallen her en der.
Ik weet niet hoe ik hier moet op antwoorden eerlijk gezegd. Het is feitelijk de overheid hun fout dat er zoveel schietpartijen zijn? Wegens de verstorende werking van skyecc?? Laat maar begaan in het vervolg. (zoiets?)

Terug
Bovenaan