Frewi
Member
Als we toch iets willen doen aan de "straffeloosheid", kan men buiten te kijken naar de hoopjes menselijke ellende die rond het Noordstation liggen terwijl ze dromen van hun volgende dosis crack, misschien ook eens kijken naar de meer welstellende gebruikers van cocaïne.
Ik heb allang de indruk dat illegale drugs (cannabis even negeren) aan een ware opmars bezig zijn. Dan las ik ook dit artikel in de Tijd dat mijn vermoeden wel een beetje bevestigt.
De Belgen spenderen volgens de nieuwe raming 1,2 miljard euro per jaar aan verdovende middelen.
Dat is een booming business. Eentje die, me dunkt, niet enkel door waggelende migranten rondom stations in stand wordt gehouden. Die hebben namelijk zoveel geld niet.
En inderdaad, ook ik ken wel wat mensen die eens een lijntje gaan snuiven tijdens het uitgaan. Het ironische is dan dat veel van die mensen van die "wereldverbeteraars" zijn: tegen geweld, tegen onrecht, ... Maar die staan simpelweg niet stil bij het feit dat ze met hun semi-reguliere aankopen van neussnoepjes een hele wirwar van miserie, dood, en verderf in stand houden. Bart de Wever zei het jaren geleden al met zijn "yogasnuivers".
Ik weet echter wel niet wat daar aan te doen valt. "The cat is out of the bag" op dat vlak, lijkt me. Coke is in heel veel milieu's (niet enkel typische "marginale" milieu's: ga maar eens even meedraaien in de advocatuur of bij bedrijfsleiders) al bijna zo normaal geworden als een jointje. Misschien dat doorgedreven bewustwordingscampagnes (ik denk bijvoorbeeld aan een Pano reportage over hoe je moordende en martelende bendes steunt bij elk lijntje dat je doet) iets kunnen doen? Of mensen die op coke of andere verdovende middelen betrapt worden zwaarder straffen?
Nog verder denkend (en heel onpopulair) denk ik dat een legalisatieverhaal wel iets kan betekenen. Daarom niet alles en per direct, maar denkt iemand nog serieus dat de war on drugs kan gewonnen worden? Het wordt maar erger en erger.