Monty
Member
Ik had daarnet al geschreven dat ik niet zeg dat er geen kwalijke secundaire effecten zijn. Net zoals je die ook hebt met tal van andere zaken, legaal en illegaal.Ik vind het zeer kortzichtig om drugsgebruik als slachtofferloos te zien, ja als je dat in een vacuüm en het geval van geen verslaving bekijkt misschien, maar dan waren we er nu ook niet over aan het praten als maatschappelijk probleem.
Neen, serieus nu. Dat zegt niets over de effecten op eventuele nieuwe gebruikers, wat mijn originele insteek was: maak dat toch zo aanvaard niet godverdomme. We zijn hier aan het discussiëren over een groeiend probleem dat voor meer en meer bendegeweld zorgt in o.a. Brussel en Antwerpen, en we raken niet verder dan "het is een slachtofferloos misdrijf en het probleem is de illegaliteit". Ik vind dat eerlijk gezegd het gewoon opgeven, wat ook in lijn is met hoe iedereen kennelijk mensen kent die gebruiken maar het toch moeilijk blijft dit te veroordelen.
Een eerlijk debat over de illegaliteit van drugs, waarbij je kan verkennen waar er nog mogelijkheden zijn om de zeer reeële problemen op een andere manier aan te pakken, is niet hetzelfde als 'het opgeven'. Je kan zelfs zeggen dat de huidige lijn aanhouden daar dichter bij aanleunt, gezien de boel alleen maar verslechtert, zoals je zeer terecht beschrijft.
Ik pretendeer overigens niet dat legalisatie een panacee is, of zelfs haalbaar op korte termijn, mijn repliek was vooral dat hoge(re) boetes niet productief zijn. Ik vind ook niet direct een studie over eventuele nieuwe gebruikers, dan komen we dus opnieuw terecht bij mijn punt over mensen stigmatiseren op basis van speculatie. Daar ben ik geen voorstander van.