Mulan
Well-known member
Zot! En dat terwijl je net automobilisten uitdaagt om je aan te rijden met die helm op!En ik draag zo goed als altijd een helm en ben ook nog nooit op mijn hoofd gevallen.
Nutteloos om dat argument dus aan te halen.

Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Zot! En dat terwijl je net automobilisten uitdaagt om je aan te rijden met die helm op!En ik draag zo goed als altijd een helm en ben ook nog nooit op mijn hoofd gevallen.
Nutteloos om dat argument dus aan te halen.

Er is zelfs een term voor:Ook gemakkelijk om te zeggen dat je nog nooit op je hoofd gevallen bent. Degene die wel op hun hoofd gevallen zijn kunnen het hier misschien niet allemaal meer posten.
Nee, jullie zullen niet de enige zijn. Bij zo'n verplichting zullen er altijd mensen eerst hardnekkig vasthouden, dan alles doen om het te omzeilen. Maar die groep wordt per generatie kleiner en kleiner. Zoals je ook ziet met de gordel. Ik denk niet dat er nog veel mensen zijn die hardnekkig zonder gordel rijden, of hem inklikken achter hun rug. Vroeger gebeurde dat een pak meer.Dat is weer jouw ervaring/mening, niet die van iedereen. Voor mij is dat een groot ongemak en dan neem ik liever de auto.
Mijn vriendin heeft ook bewust voor een ebike gekozen in plaats van een speedpedelec om naar het werk te rijden, aangezien ze geen helm wil dragen. Als een helm verplicht moest worden voor een ebike, zie ik haar ook gewoon terug de wagen nemen om naar haar werk te gaan.
Ik wil dit niet generaliseren, maar kan me moeilijk voorstellen dat wij twee toevallig de enigen zijn die een helm een te groot ongemak vinden om nog de fiets te nemen.
Het is én blijft een ongemak voor mij (en dat elke keer dat ik m'n fiets neem) met enkel in zéér zeldzame gevallen een added value.
Ik rijd ook gewoon zonder helm op m'n electric unicycle, inline skaten doe ik ook zonder protective gear, ... Beiden al jaaaaren, beiden lijken me ook iets risicovoller dan met een fiets/ebike rijden en ben nog nooit op m'n hoofd gevallen, laat staan met blijvende schade (een menselijk lichaam kan best wat hebben). Tuurlijk kan het altijd een keer mis gaan, maar alles kan ooit een keer misgaan en ik weiger me voor alle mogelijke scenario's die ooit misschien toch wel eens een keer kunnen gebeuren in te dekken.
M'n vriendin en ik zullen wel waaghalzen zijn zeker.![]()
). En dus heb ik nog nooit moeten mij zorgen maken over wat ik met die helm ga doen.Ik vind het knap dat ze het proberen te funderen, maar de onderzoeken waarop ze zich baseren zijn wel heel erg beperkt en verdraaien ze conclussies.Het dragen van een fietshelm is niet verplicht in België. De Fietsersbond staat erop dat dit zo blijft, het dragen van een helm is een persoonlijke keuze. Voor specifieke groepen zoals kinderen, ouderen en wielertoeristen is een fietshelm wel aan te raden. Op de speed pedelec is de helm verplicht.
Interessant om lezen op hun website waarom ze tegen een fietshelmplicht zijn.
Klik.
Bij bijna 1/3 van de fietsongevallen is geen derde partij betrokken. Ook dan kan een helm het verschil maken. Ik spreek uit ervaring: Val gemaakt, ferme smak, was pure pech zonder derde partij. Zonder helm zat ik toen niet alleen met een gebroken pols maar ook met één of ander hoofdletsel.Helm dragen = Blaming the victim.
Dat is nu eens perfect wat ik denk elke keer ik in de auto zit. Die fietsers dragen hier allemaal een helm. 20KPH RAPPER!!! YEAH!!!
Ik vind je rants meestal grappig maar dit doet serieus pijn aan mijn ogen.
Voor alle duidelijkheid ik ben tegen globale helmplicht. Als mensen geen helm willen dragen dan is dat hun vrije keuze en eerlijk ik zou ook geen helm dragen als ik 1km verder naar de bakker zou rijden op een stadsfiets (hoewel ik mij ervan bewust ben dat het overal kan gebeuren). Maar hier gaan afstrijden dat een helm dragen victim blaming is?
Het feit dat je, zelfs als notoire stadsbewoner, niet lijkt te snappen dat andere fietsers misschien een even groot gevaar zijn zegt eigenlijk al genoeg. Je moet eens zien wat er in Gent allemaal bolt, ik ben blij elke keer ik er door ben op mijn commute en ik moet eens nog niet door het echte centrum...
alleen al dat stelletje ongeregeld met hun over-ear noise-cancelling headphones overal, waanzin. Mijn vriendin moet in mijn gezicht komen roepen voor ik iets hoor als ik dat ding thuis op heb en die gasten rijden daarmee door het verkeer, hoe stom kan je zijn? Hoe kan je ooit horen wat er rond je gebeurt en je gedrag navenant aanpassen?
En dan zwijg ik nog over de kwaliteit van het wegdek/fietspaden... helpt ook allemaal geweldig.
Maar een fietser die zich hetzelfde comfort wil toe-eigenen op twee wielen? De grote schande! Wie denken ze wel niet dat ze zijn?! Neen, een fietser moet vooral zwijgen, onderdanig zijn en zich schikken naar het andere verkeer. Nietwaar?
En dat valt cijfermatig aan te tonen of is nattevingerwerk om uw punt te maken?De nettobalans van een helmplicht (+ minder hoofdblessures bij een valpartij) en de veel minder gefietste km's vanwege de helmplicht (- veel minder positieve gezondheidseffecten van fietsen) zal een algemeen slechtere gezondheid tonen op bevolkingsniveau.
Moest er nu eens iets bestaan dat uw meest kwetsbare orgaan extra bescherming biedt. Dat zou nogal eens een revalatie zijn zeg.factor 24 500 verschil.
Ikzelf zet liever geen headset op mijn hoofd omdat ik dan een zintuig volledig afsluit. Shokz headsets zijn het perfecte compromis. Met een NC headphone hoor je trouwens geen fietsbellen meer, ook op een autovrije fietssnelweg, en dat is vaak ferm ambetant als je achter zo iemand hangt. Die zijn dan verwonderd dat ze verschieten als ze voorbijgestoken worden.Zelf zet ik liever geen headset op mijn hoofd, omwille van hetzelfde vrijheidsgevoel-argument waardoor ik geen helm op mijn hoofd zet. Maar ik vind het een perfect legitieme keuze van de fietser die volledig in lijn ligt met andere vervoersmiddelen.
Voor mij gelden beide zaken in deze discussie.Een ongemak en "het neemt het plezier van fietsen weg" zijn 2 verschillende dingen.
Klopt, dat is prima. Maar daar gaat dus de discussie ook over, waarom een helm verplichten als dat er net voor zal zorgen dat mensen de fiets hiervoor zullen laten staan en het enkel in zeer zeldzame gevallen een added value heeft?Als gij dan liever de auto neemt is dat toch prima? Daar moet ge verplicht uw gordel dragen. Ook een groot ongemak met dat warme weer, niet?
Maar wat vind je dan exact het grote ongemak? Want dat deel snap ik nog niet.
Vind je dan dat hier ook geen verantwoordelijkheid bij de personen zelf ligt?
Tuurlijk, maar dat doet er toch niet toe? Er zijn zoveel mensen die al hun hele leven zonder helm rijden en nog nooit iets meegemaakt hebben en er zullen altijd die enkele mensen zijn die pech hebben gehad. Ik ontken niet dat het kan gebeuren, maar ik vind het ongemak te groot voor de minieme kans dat die helm me ooit voordeel zal opleveren.Ook gemakkelijk om te zeggen dat je nog nooit op je hoofd gevallen bent. Degene die wel op hun hoofd gevallen zijn kunnen het hier misschien niet allemaal meer posten.
Dan rest de vraag: waarom mensen een helm verplichten die gewoon zelf de keuze maken om geen helm te dragen en daar de gevolgen van willen dragen als het fout loopt en de kans dat er iets fout loopt daarbovenop zo miniem is? Sociale zekerheid is geen reden, want dan kan je ook alle ongezonde en "risicovolle" zaken gaan verbieden als je recht wil hebben op sociale zekerheid. Iedereen hier betaalt sociale zekerheid en iedereen heeft daar dus ook gewoon recht op. Zelfs als ze geen helm/gordel dragen of met 1 been op een ladder staan te springen.Nee, jullie zullen niet de enige zijn. Bij zo'n verplichting zullen er altijd mensen eerst hardnekkig vasthouden, dan alles doen om het te omzeilen. Maar die groep wordt per generatie kleiner en kleiner. Zoals je ook ziet met de gordel. Ik denk niet dat er nog veel mensen zijn die hardnekkig zonder gordel rijden, of hem inklikken achter hun rug. Vroeger gebeurde dat een pak meer.
Bij zo'n regel zul je altijd een groep mensen "achterlaten", maar procentueel gezien is dat verwaarloosbaar, zeker na verloop van tijd.
Als je het dan toch wiskundig wil bepalen, zal ik mezelf quoten:Dat bepaalde fietsers even idioot zijn als automobilisten ga ik zeker niet ontkennen. Ik kan mij er ook aan ergeren.
Maar het gedeelte wat mensen altijd vergeten is die andere factor: impact.
Risico = kans x impact.
- Kans: Gezien het aantal idioten achter het stuur van een auto en een fiets ongeveer even groot is, zou ik dat hier ongeveer gelijk nemen.
- Impact: Een factor 100 keer groter voor auto's? 1000 keer? Zelfs dat is nog onderschat. De kinetische energie is rechtevenredig met het gewicht (factor 100 verschil tussen auto en fiets) en kwadratisch evenredig met de snelheid (bij fietser aan 20 km/h en auto aan 70 km/h zit je al aan een factor 245). 100 x 245 = factor 24 500 verschil.
Ik heb al twee keer bijna in het ziekenhuis gelegen, of erger. Hoe komt dat denk je? Door die sloeber van een fietser die ergens zijn voorrang niet gaf op risico van eigen lijf en leden? Neen. Het is door idioten die denken dat, door genoeg te drummen met hun tank, ze hun voorrang wel kunnen afdwingen op de zwakkere weggebruikers.
Dat is dus letterlijk de berekening van het risico:https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2020/06/11/onderzoek-fietsongevallen/#:~:text=Maar in de praktijk is,een aanrijding tegen een obstakel.
En als we dan dus statistiek toepassen.
0.8*0.39 => 0.312
0.2*0.54 => 0.108
Dus bij een random ongeval, heb je 31% kans dat het zonder gemotoriseerde tegenpartij was, en je een hoofdletsel hebt. En 11% kans dat het met gemotoriseerde tegenpartij en je een hoofdletsel hebt.
Fietsen zonder helm verpest ook uw kapsel.Een gordel is een hele andere zaak, moet je niet meesleuren, voel je niet zitten (en is dus ook niet warm), verpest je kapsel niet, ... Al zie ik ook daar het nut van een verplichting niet in, want dat gaat enkel over persoonlijke veiligheid. Zou dus ook een persoonlijke keuze moeten zijn.
Bij mij niet, maar zal van het kapsel afhangenFietsen zonder helm verpest ook uw kapsel.
Klopt, dat zeg ik ook. Zou dus ook niet verplicht mogen zijn imo.Een gordel is ook persoonlijke veiligheid.
- De WHO heeft de ‘Health economic assessment tool (HEAT) for cycling and walking’ ontwikkeld. De WHO stelt dat mensen die 100 minuten per week fietsen een ‘all cause’ kans op sterfte hebben die 10 procent lager ligt dan van niet fietsers. Hierin zitten dus niet alleen de gezondheidseffecten, maar ook de verkeersveiligheidseffecten. (https://www.kennisbanksportenbewegen.nl/?file=10411&m=1626186141&action=file.download)En dat valt cijfermatig aan te tonen of is nattevingerwerk om uw punt te maken?
En dat valt cijfermatig aan te tonen of is nattevingerwerk om uw punt te maken?De mensen die nu veel kilometers fietsen, doen dat doorgaans om meerdere redenen: gezondheid, weinig tijdsverlies in vergelijking met de auto maar altijd parking, uit ecologische overwegingen, omdat ze een mooie kilometervergoeding kunnen cashen elke maand,...
Dat zijn niet de mensen die "plots" de fiets helemaal aan de kant gaan zwieren omdat ze een helm moeten dragen he.
Zoals al meermaals werd gesteld: verplicht gordel dragen, verplicht helm dragen op alle bromfietsen, rookverbod,... Allemaal "inperkingen van de persoonlijke vrijheid" die nergens een significante daling teweeg hebben gebracht van het aantal autorijders, brommerrijders (toch niet puur omwille van die helm), treingebruikers of cafégangers,...
Dat is een berekening.Als je het dan toch wiskundig wil bepalen, zal ik mezelf quoten:
Dat is dus letterlijk de berekening van het risico:
eerste getal is de kans op een ongeval en het tweede getal is de kans op hoofdletsel (= de impact)
Also:
1) Factor 100 verschil qua gewicht? jij weegt 75kg ofzo? Hoeveel auto's ken jij van 7.5 ton?
Neen, ik had het over rijden overal.2) Jij hebt het over rijden in Gent, daar is de snelheid van auto's geen 70, maar 50 of 30.
3) Hoofdletsels komen meestal niet door de impact van het ongeval, maar door de impact met de grond. En die is toch wel identiek of je nu met een fietser botst of met een auto.
- De WHO heeft de ‘Health economic assessment tool (HEAT) for cycling and walking’ ontwikkeld. De WHO stelt dat mensen die 100 minuten per week fietsen een ‘all cause’ kans op sterfte hebben die 10 procent lager ligt dan van niet fietsers. Hierin zitten dus niet alleen de gezondheidseffecten, maar ook de verkeersveiligheidseffecten. (https://www.kennisbanksportenbewegen.nl/?file=10411&m=1626186141&action=file.download)
- In een Nederlandse HIA (de Hartog et al., 2010) wordt het effect op sterfte door alle oorzaken becijferd wanneer 500.000 personen dagelijks voor korte ritten zouden overstappen van de auto naar de fiets. De gunstige effecten van toegenomen lichaamsbeweging zouden aanzienlijk groter zijn (3 tot 14 gewonnen maanden) dan het potentiële sterfte-effect van verhoogde doses ingeademde luchtvervuiling (0,8 tot 40 verloren dagen) en de toename van verkeersongevallen (5 tot 9 verloren dagen). (https://www.vias.be/publications/Impact van fietsen op gezondheid, klimaat en economie in België/impact_van_fietsen_op_gezondheid_klimaat_en_economie.pdf)
De eerste 2 bronnen die ik terugvind. Andere publicaties zullen waarschijnlijk lichtjes andere cijfers tonen, maar het is duidelijk dat je zoveel mogelijk mensen aan het fietsen moet krijgen om op bevolkingsniveau betere gezondheidseffecten waar te nemen en dat je daarvoor geen helmplicht nodig hebt. Als overheid kan je daarin helpen door betere fietsinfrastructuur of het niet verplichten van een helm.
Dat is gewoon dezelfde berekening, alleen is die van mij effectief gebasseerd op de beschikbara data. Impact meten als "de kans op een hoofdletsel" lijkt me ideaal om effecten van een helm te beoordelen. En de kans op een ongeval, komt gewoon uit de ander onderzoek dat hier al staat.Dat is een berekening.
De mijne is een andere.
Alleen is uw kinetische energie wel bepaalt door het geheel, dus ook van de persoon die op de fiets zit. Een fiets zonder persoon op die u tegen 20km/u ramt of een fiets met iemand van 100kg op die u tegen 20km/u ramt, geeft ook een verschil. Dus het is geen factor 100, ruwgeschat een factor 25.Ik vergeleek "de fiets" met "de auto". Gemiddelde gewicht van een fiets blijkt 16 tot 21 kg te zijn.
Zelfs dan nog is de kans op een ongeval met een fietser aan 70km/u véél kleiner dan de kans op de lagere snelheden. Simpelweg omdat er veel minder conflictsituaties zijn op banen waar je 70 mag.Neen, ik had het over rijden overal.
Hoeveel meter je door de lucht wordt geslingerd, doet niet ter zake, want dat heeft geen enkel gevolg op de impact. Het gaat over de snelheid waarmee je de grond raakt, en (belangrijker) eventuele andere voorwerpen zoals stoepranden.Niet echt.
Met een gewone auto heb je meestal eerst de klap van de auto en vervolgens, afhankelijk van het aantal meters dat je door de lucht wordt geslingerd (lees: de kinetische energie van de auto), volgt nog eens de klap met de grond.
Met een SUV ligt het raakpunt een pak hoger, vaak boven het zwaartepunt van een kind, en is de kans groter dat je met een harde smak (afhankelijk van de kinetische energie van de auto) onder de auto terecht komt.