Draag jij een fietshelm?

Draag jij een fietshelm?

• Totaal aantal stemmers
    221
Al twee keer aangereden door een auto. Twee keer in mijn recht. Twee keer overkop gegaan en op mijn hoofd terechtgekomen.

Maar ik blijf weigeren om een helm te dragen. Uit principe. Autochauffeurs moeten eindelijk eens leren om uit hun doppen te kijken en stoppen met hun auto te gebruiken als wapen. Hoe meer helmen er gedragen worden, hoe harder ze hun auto terug als wapen gaan gebruiken. Ik zou nog eerder een matrak kopen om bij alle bijna-aanrijdingen een statement te maken, dan een helm. Enkel zo zal het probleem opgelost geraken. Want het probleem ligt niet bij de fietser, maar bij de automobilist. Dus waarom zou je de fietser moeten bestraffen door zo'n zweterig onhandig onding op zijn kop te zetten?

Het leuke aan fietsen is net dat vrijheidsgevoel, die frisse wind door je haren, het gevoel dat je vlug uw fiets aan de kant kan zetten zonder al te veel gedoe met helmen meenemen of aan de ketting leggen (want anders worden ze gepikt), enzovoort.

Helm dragen = Blaming the victim.
Zijde gij nu echt helemaal op uwe kop gevallen?
Screenshot_116.png

Soms kan ik de redenering nog iet of wat uit uw rants vissen maar dees gaat er toch los over. Ik heb veel meer respect voor mensen die geen dragen gewoon omdat ze het niet willen ondanks dat ze de risico's kennen dan een of andere van de pot gerukt verzinsel. Twee minuten rondrijden (fiets of auto, maakt niet uit) in 't Gentse (of eenders waar) en ge ziet toch dat beide partijen over het algemeen even (on)bekwaam zijn in het verkeer? Mensen zijn mensen, er gaan altijd tsjoolders zijn die nu eenmaal geen of weinig verkeersinzicht hebben. Als fietser hebben we nu eenmaal het nadeel dat we veel meer risico's nemen door deel te nemen aan het verkeer met de fiets en het beste wat we kunnen doen is zoveel mogelijk onzelf beschermen. Wil je dat niet omdat je je haren door de wind wilt voelen? Fair enough, je weet duidelijk wat de gevolgen kunnen zijn. Maar om het ALWEER op een ander te steken... Je wilt gewoon geen helm dragen en op deze manier moet je uzelf niet verantwoorden à la "Ik KAN geen helm dragen want die autochauffeurs hé!" Ongelukken gebeuren doorgaans door pure onoplettendheid. Ze hebben u gewoon niet gezien en dus al zeker niet geziet of ge al dan niet een helm aanhebt. Als er een situatie is waarbij ge op een of andere manier een chauffeur hebt geschoffeerd en die wilt wraak nemen door u een stootje te geven met zijn stalen machien van anderhalve ton, dan gaat het hem gene ruk uitmaken of gij daar in vol harnas met padding aan't tsjezen zijt of in uwe zwemshort. Soms hé Mac, zijn dingen ook gewoon uw verantwoordelijkheid, ongeacht de wereld rondom u en ongeacht hoe gij die wereld interpreteert.

Al twee keer aangereden door een auto. Twee keer in mijn recht. Twee keer overkop gegaan en op mijn hoofd terechtgekomen.

Maar ik blijf weigeren om een helm te dragen. Uit principe. Autochauffeurs moeten eindelijk eens leren om uit hun doppen te kijken en stoppen met hun auto te gebruiken als wapen. Hoe meer helmen er gedragen worden, hoe harder ze hun auto terug als wapen gaan gebruiken. Ik zou nog eerder een matrak kopen om bij alle bijna-aanrijdingen een statement te maken, dan een helm. Enkel zo zal het probleem opgelost geraken. Want het probleem ligt niet bij de fietser, maar bij de automobilist. Dus waarom zou je de fietser moeten bestraffen door zo'n zweterig onhandig onding op zijn kop te zetten?

Het leuke aan fietsen is net dat vrijheidsgevoel, die frisse wind door je haren, het gevoel dat je vlug uw fiets aan de kant kan zetten zonder al te veel gedoe met helmen meenemen of aan de ketting leggen (want anders worden ze gepikt), enzovoort.

Helm dragen = Blaming the victim.
Ik stond voor de hartverscheurende keuze om een unsure- of een bulderlachreactie aan te klikken, maar kon niet kiezen.

Bij deze krijg je ze alletwee:

:unsure: 🤣

Ik heb zelden iets dommers gelezen. En dat meen ik.

Ik vind deze thread eerlijk gezegd verbazingwekkend op veel vlakken. Hoe sommigen toch allerhande principes en problemen rond persoonlijke vrijheid kunnen bovenhalen voor zoiets triviaal als een domme helm opzetten voor extra veiligheid zeg. Mijn innerlijke boomer fluistert me in dat het dringend nog eens oorlog moet worden zodat mensen hun prioriteiten op een rij krijgen.
Komaan, dat is toch één van de slechtste argumenten die je kan bovenhalen?
Mensen die de oorlog meegemaakt hebben lachen eens met mensen die een fietshelm dragen.

Nogmaals, draag een helm als jij die extra veiligheid belangrijk vindt voor de minieme kans dat je ooit een ongeval hebt met de fiets waarbij je een hersenletsel zou opgelopen hebben zonder helm. Maar als andere mensen vrijheid prefereren voor de extra veiligheid die je hoogstwaarschijnlijk nooit zal nodig hebben, wat is daar verkeerd mee? Waarom is jouw mening beter dan die van een ander? Voor jou is die "domme helm" triviaal, voor een ander is dat voldoende om het plezier van fietsen weg te nemen.

Mensen die de oorlog meegemaakt hebben lachen eens met mensen die een fietshelm dragen.
Ik denk eerder dat zo'n mensen lachen met mensen die dure woorden zoals vrijheid gebruiken voor het "recht" geen fietshelm te dragen. Maar vooral: "het moet nog eens oorlog worden" is geen argument van mij, dat is een poging tot humor om het absurde van dit soort redeneringen te benadrukken.

Maar, laat mij je niet tegenhouden, fight the system!

Nogmaals, draag een helm als jij die extra veiligheid belangrijk vindt voor de minieme kans dat je ooit een ongeval hebt met de fiets waarbij je een hersenletsel zou opgelopen hebben zonder helm. Maar als andere mensen vrijheid prefereren voor de extra veiligheid die je hoogstwaarschijnlijk nooit zal nodig hebben, wat is daar verkeerd mee? Waarom is jouw mening beter dan die van een ander? Voor jou is die "domme helm" triviaal, voor een ander is dat voldoende om het plezier van fietsen weg te nemen.
Goh ja. Maar dan hoop ik ook dat anderen (niet perse op jou bedoeld hoor) ook de referenties naar Noord-Korea of andere dictaturen achterwege laten (ook niet specifiek in deze thread maar in andere discussies hier in Mobiliteit) of hun keuze voor vrijheid een beetje beter onderbouwen dan met scheefgetrokken redeneringen.

Het plezier van fietsen wegnemen :unsure: . Kwestie van weer serieus te overdrijven. Je voelt nauwelijks dat je dat ding op je hoofd hebt. Het enige ongemak is dat je misschien die paar 100 gram mee moet slepen als je ergens door de stad loopt.

Als we het dan toch over oorlog hebben. Waarom hebben soldaten een helm op? De kans dat je een kogel in uw hoofd krijgt is klein...

Als we het dan toch over oorlog hebben. Waarom hebben soldaten een helm op? De kans dat je een kogel in uw hoofd krijgt is klein...
Bij een kogelinslag aan 5 km/h gaat zo'n helm natuurlijk wel beschermen, maar we weten allemaal als geen ander dat kogels een grotere snelheid en impact hebben. /s

Bij een kogelinslag aan 5 km/h gaat zo'n helm natuurlijk wel beschermen, maar we weten allemaal als geen ander dat kogels een grotere snelheid en impact hebben.
Misschien moeten ze in Oekraïne als protest tegen de absurditeit van de oorlog eens stoppen met helmen dragen? Wie weet wordt er dan wel gestopt met schieten vanwege het overduidelijke protestsignaal! :unsure:

Misschien moeten ze in Oekraïne als protest tegen de absurditeit van de oorlog eens stoppen met helmen dragen? Wie weet wordt er dan wel gestopt met schieten vanwege het overduidelijke protestsignaal! :unsure:
De kans dat ze op uw hoofd mikken wordt groter als je een helm draagt!

Jouw vrijheid eindigt natuurlijk wanneer ze mij beïnvloedt. Je kan daar heel diep over gaan discusiëren. Moet iemand die zonder helm reed bij een letsel van de sociale zekerheid gebruik kunnen maken?
Dat is een heel gevaarlijk doosje om open te trekken. Dan mogen ze bv ook per direct alle koekjes en andere vetzakkerij, alcohol, sigaretten, enz uit de rekken nemen want aan de gevolgen van deze zaken worden ook heel veel sociale zekerheid centjes gespendeerd. Daarom heet het ook sociale zekerheid hè, we dragen met zijn allen een beetje (veel) af om ieder zijn specifieke foliekes af te dekken.
Correctie, je kinderen een helm opzetten en jezelf niet noem ik egoïstisch. Je hebt als ouder een voorbeeld te stellen naar je kind. Hoe wil je u kind stimuleren om zich veilig in het verkeer te begeven als je dat voor u eigen niet kan opbrengen? Tis hetzelfde als u kind elke dag 200gr groenten te laten eten tegen zijn goesting want het is gezond en er u zelf naast zetten met een frietje met mayo en een curryworst.
Uiteraard probeer je als ouder het goede voorbeeld te stellen. Maar daarnaast moet je je kinderen ook effectief klaarstomen voor de maatschappij en dat betekent dus bv ook leren omgaan met onrechtvaardigheid. Misschien wel een goeie manier om voor hun neus frietjes te eten wanneer zij hun gezond slaatje eten?

Dat is een heel gevaarlijk doosje om open te trekken. Dan mogen ze bv ook per direct alle koekjes en andere vetzakkerij, alcohol, sigaretten, enz uit de rekken nemen want aan de gevolgen van deze zaken worden ook heel veel sociale zekerheid centjes gespendeerd. Daarom heet het ook sociale zekerheid hè, we dragen met zijn allen een beetje (veel) af om ieder zijn specifieke foliekes af te dekken.

Uiteraard probeer je als ouder het goede voorbeeld te stellen. Maar daarnaast moet je je kinderen ook effectief klaarstomen voor de maatschappij en dat betekent dus bv ook leren omgaan met onrechtvaardigheid. Misschien wel een goeie manier om voor hun neus frietjes te eten wanneer zij hun gezond slaatje eten?
Sociale zekerheid mogen ze zeker krijgen, maar ze mogen wel gewoon heel de "zwakke weggebruiker" regeling laten vallen voor zo'n gevallen.

En "leren omgaan met onrechtvaardigheid" is niet hetzelfde als "onrechtvaardigheid aanvaarden" he. Ik hoop ten zeerste dat ik mijn kind eerder aanleer om tegen onrechtvaardigheid in te gaan.

Ik doe post met de fiets (rondbrengen van ongeadresseerd drukwerk, geen reclame), maar wij dragen geen helm.
Ooit is er een stagiair bij ons geweest die helmen had voorgesteld, maar de eerste die zijn helm terug uit gedaan heeft was die stagiair. Het heeft dan ook niet lang geduurd voordat niemand zijn helm nog droeg.
In die tijd deed ik nog te voet post door mijn rugproblemen, dus ik heb nooit met een helm gewerkt.
We zijn allemaal al wel een paar keer gevallen, maar dat is dan meestal de knieën of de ellebogen waar we op vallen en achteraf last van hebben. Eén van de collega's heeft zijn enkel een paar jaar terug gebroken.
Awel, dat begrijp ik perfect.
Want u werkgever zal waarschijnlijk 1 type helm aankopen en niet elke helm zit even goed bij elke persoon.
En zeker als je die helm dan nog is een hele dag moet dragen.
Ik zie anders wel onze postbodes met helmen rondrijden.

Awel, dat begrijp ik perfect.
Want u werkgever zal waarschijnlijk 1 type helm aankopen en niet elke helm zit even goed bij elke persoon.
En zeker als je die helm dan nog is een hele dag moet dragen.
Ik zie anders wel onze postbodes met helmen rondrijden.
We zijn toen samen naar helmen gaan kijken (bij de itek) en daar is toen een keuze gemaakt welke ze wilden nemen.

De postbodes hier hebben hun helm wel bij, maar die ligt wel op hun bagagedrager.
Als ze al met de fiets zijn, want meestal rijden ze hier gewoon met de auto rond om post rond te brengen. En met "hier" bedoel ik niet alleen waar ik woon, maar ook op de plaatsen waar ik voor mijn werk kom en ze geregeld tegenkom.

Sociale zekerheid mogen ze zeker krijgen, maar ze mogen wel gewoon heel de "zwakke weggebruiker" regeling laten vallen voor zo'n gevallen.

En "leren omgaan met onrechtvaardigheid" is niet hetzelfde als "onrechtvaardigheid aanvaarden" he. Ik hoop ten zeerste dat ik mijn kind eerder aanleer om tegen onrechtvaardigheid in te gaan.

Ik hecht meer waarde aan pragmatisme dan aan tegen onrechtvaardigheden vechten.
De clue is dan ook zo weinig mogelijk dingen uberhaupt als een onrechtvaardigheid te zien.

Kinderen moeten X, ouders doen/moeten Y. Niet perse onrechtvaardig. Helmen zijn een perfect voorbeeld, heel veel kinderen accepteren dat zij een helm moeten en ouders niet.

Hopelijk doen ze later ook een pragmatische job met deftig loon en niet een of andere idealistisch ding. Naast dat dat onnodige frustraties oplevert in hun leven is de kans groot dat dat iets gaat zijn waarmee mijn generatie het niet helemaal eens is (ik voel me nu al soms alsof ik 50 jaar te laat ben geboren).

Het plezier van fietsen wegnemen :unsure: . Kwestie van weer serieus te overdrijven. Je voelt nauwelijks dat je dat ding op je hoofd hebt. Het enige ongemak is dat je misschien die paar 100 gram mee moet slepen als je ergens door de stad loopt.
Dat is weer jouw ervaring/mening, niet die van iedereen. Voor mij is dat een groot ongemak en dan neem ik liever de auto.
Mijn vriendin heeft ook bewust voor een ebike gekozen in plaats van een speedpedelec om naar het werk te rijden, aangezien ze geen helm wil dragen. Als een helm verplicht moest worden voor een ebike, zie ik haar ook gewoon terug de wagen nemen om naar haar werk te gaan.
Ik wil dit niet generaliseren, maar kan me moeilijk voorstellen dat wij twee toevallig de enigen zijn die een helm een te groot ongemak vinden om nog de fiets te nemen.

Het is én blijft een ongemak voor mij (en dat elke keer dat ik m'n fiets neem) met enkel in zéér zeldzame gevallen een added value.

Ik rijd ook gewoon zonder helm op m'n electric unicycle, inline skaten doe ik ook zonder protective gear, ... Beiden al jaaaaren, beiden lijken me ook iets risicovoller dan met een fiets/ebike rijden en ben nog nooit op m'n hoofd gevallen, laat staan met blijvende schade (een menselijk lichaam kan best wat hebben). Tuurlijk kan het altijd een keer mis gaan, maar alles kan ooit een keer misgaan en ik weiger me voor alle mogelijke scenario's die ooit misschien toch wel eens een keer kunnen gebeuren in te dekken.

M'n vriendin en ik zullen wel waaghalzen zijn zeker. :unsure:

Dat is weer jouw ervaring/mening, niet die van iedereen. Voor mij is dat een groot ongemak en dan neem ik liever de auto.
Mijn vriendin heeft ook bewust voor een ebike gekozen in plaats van een speedpedelec om naar het werk te rijden, aangezien ze geen helm wil dragen. Als een helm verplicht moest worden voor een ebike, zie ik haar ook gewoon terug de wagen nemen om naar haar werk te gaan.
Ik wil dit niet generaliseren, maar kan me moeilijk voorstellen dat wij twee toevallig de enigen zijn die een helm een te groot ongemak vinden om nog de fiets te nemen.

Het is én blijft een ongemak voor mij (en dat elke keer dat ik m'n fiets neem) met enkel in zéér zeldzame gevallen een added value.

Ik rijd ook gewoon zonder helm op m'n electric unicycle, inline skaten doe ik ook zonder protective gear, ... Beiden al jaaaaren, beiden lijken me ook iets risicovoller dan met een fiets/ebike rijden en ben nog nooit op m'n hoofd gevallen, laat staan met blijvende schade (een menselijk lichaam kan best wat hebben). Tuurlijk kan het altijd een keer mis gaan, maar alles kan ooit een keer misgaan en ik weiger me voor alle mogelijke scenario's die ooit misschien toch wel eens een keer kunnen gebeuren in te dekken.

Een ongemak en "het neemt het plezier van fietsen weg" zijn 2 verschillende dingen. Als gij dan liever de auto neemt is dat toch prima? Daar moet ge verplicht uw gordel dragen. Ook een groot ongemak met dat warme weer, niet?

Gij zegt dat ge ook gaat skiën zonder helm? Ik vind daar weinig "waaghalzerij" aan eerlijk gezegd :unsure: .

Maar wat vind je dan exact het grote ongemak? Want dat deel snap ik nog niet.

Vind je dan dat hier ook geen verantwoordelijkheid bij de personen zelf ligt?

Ook gemakkelijk om te zeggen dat je nog nooit op je hoofd gevallen bent. Degene die wel op hun hoofd gevallen zijn kunnen het hier misschien niet allemaal meer posten.

En ik draag zo goed als altijd een helm en ben ook nog nooit op mijn hoofd gevallen. 🤷‍♂️
Nutteloos om dat argument dus aan te halen.

Terug
Bovenaan