VTM Docu: Van Rossem.

outsider

Active member
"De eerste aflevering van de VTM-reeks ‘Van Rossem’ schetst donderdagavond geen fraai beeld van Jean-Pierre Van Rossem. Zijn vriend Jan Bucquoy zegt dat hij zijn verongelukte broertje “min of meer onder een vrachtwagen heeft geduwd”. Zijn stiefdochter beschuldigt hem dan weer van grensoverschrijdend gedrag toen ze 13 was. Zware beschuldigingen waarvoor geen bewijs geleverd wordt en waarvoor nooit een klacht is ingediend."

Die beweringen van Bucquoy kunnen we -zoals al zijn beweringen- als onzin beschouwen.
Beweringen van zijn stiefdochter lijken me ook niet geloofwaardig (JPV zorgde voor de breuk tussen haar ouders) maar zouden wel kunnen.

In ieder geval wordt een vrij ontluisterend beeld van JPV geschetst.
 
"De eerste aflevering van de VTM-reeks ‘Van Rossem’ schetst donderdagavond geen fraai beeld van Jean-Pierre Van Rossem. Zijn vriend Jan Bucquoy zegt dat hij zijn verongelukte broertje “min of meer onder een vrachtwagen heeft geduwd”. Zijn stiefdochter beschuldigt hem dan weer van grensoverschrijdend gedrag toen ze 13 was. Zware beschuldigingen waarvoor geen bewijs geleverd wordt en waarvoor nooit een klacht is ingediend."

Die beweringen van Bucquoy kunnen we -zoals al zijn beweringen- als onzin beschouwen.
Beweringen van zijn stiefdochter lijken me ook niet geloofwaardig (JPV zorgde voor de breuk tussen haar ouders) maar zouden wel kunnen.

In ieder geval wordt een vrij ontluisterend beeld van JPV geschetst.
Kunnen we geen andere afkorting gebruiken. Gezien JPV nogal makkelijk naar @JPV kan verwijzen. JPVR misschien.
 
Heb de aflevering niet gezien, wel de recensies in Nieuwsblad en De Standaard. Die zijn vernietigend en de aangehaalde voorbeelden zijn ook van tenenkrullende riooljournalistiek-kwaliteit. Toen zag ik in De Standaard ook wie deze reeks gemaakt heeft: Ilse Beyers, die voordien ook al haar sporen 'verdiende' bij Dag Allemaal. Ik heb vroeger ooit eens een dégout gekregen van dat mens, ivm publicatie van gore roddels die ze verdedigde, al weet ik niet meer in welk dossier (gelukkig maar?).
 
Ik vond het wel vermakelijk als een soort van jeugdsentiment.
excentrieke figuren geven commentaar op excentrieke figuren eh, er zal ergens wel een bron van waarheid inzitten maar het verhaal heeft altijd 2 kanten.
 
En Dennis Black Magic en Frank Verstraeten opvoeren, om makkelijk te kunnen scoren op één of andere Zillion hype?
Die Dennis Black Magic, wat een bedenkelijk figuur.
Van Rossem kon zeker geen 3000 vrouwen gehad hebben (niemand die zoiets überhaupt geloofde) want hij was niet knap, maar hij die nog eens zoveel jonger is en ook zo lelijk als de nacht had er wel 1000 binnengedaan.....ja mannekens...
JPVr is duidelijk niet de enige fantast die ze opvoeren.
 
Van Rossem kon zeker geen 3000 vrouwen gehad hebben (niemand die zoiets überhaupt geloofde) want hij was niet knap
Geld, macht en bad boy zijn erotiseerde in die tijd (misschien nu nog).
En op zich een intelligent persoon (Van Rossem bedoel ik dus), dus dat hij er een massa gehad heeft, verbaast mij niet.
 
Geld, macht en bad boy zijn erotiseerde in die tijd (misschien nu nog).
En op zich een intelligent persoon (Van Rossem bedoel ik dus), dus dat hij er een massa gehad heeft, verbaast mij niet.
Het ging me om de uitspraken door Dennis BM die het over het uiterlijk had van JPVr terwijl hij zelf niet moeders mooiste is.
Natuurlijk erotiseren macht, status e.d. Toen, nu en morgen zal het niet anders zijn.
 
Ik kijk toch wel eens. Ik herinner mij dat JPVR een graag geziene gast was in tv-programma's allerhande in die tijd. Ben ook een F1 en Ferrari fan, dus zijn jaren als Belgische F1 teambaas heeft hij me toch beetje geïntrigeerd. De vent zelf was een attractie op zich. Hoe je het ook bekeek een gangster, maar wel een die op veel sympathie kon rekenen. Deels denk ik omdat hij durfde te zeggen waar het opstond en niet verlegen was voor een felle uitspraak, deels ook omdat hij niet mooi in het rijtje liep en al eens voor opstand durfde te zorgen.
Ik herinner mij de keren dat hij met Luc Alloo op gang hing voor het programma sterren en kometen. Nog te vinden op YT trouwens, net als zovele andere zaken. Reportages van grote zever in feite, totaal geen inhoud maar dan toch het had iets. JPVR die frieten ging gaan vragen in een sterrenrestaurant.
Uit de feiten die in deze aflevering genoemd worden kan je toch ook al afleiden dat het allesbehalve een brave vent was, op alle vlak. Maar ik denk dat heel veel van zijn verhalen ook opgeblazen zijn, deels door zichzelf en zijn geslepen karakter, deels ook door de overlevering. Zo denk ik dat als hij met 10 vrouwen geslapen had, hijzelf vertelde dat het er 50 waren en de overlevering van mond tot mond het er op de duur 500 waren.
 
Ik vind het format wat ongelukkig gekozen, een boel mensen rond hem die hun goede en slechte ervaringen met de man vertellen. Vrienden relativeren de krasse uitspraken, elk van zijn kinderen ziet in hem een andere vader, ... Elk geven ze een fragmentarisch beeld maar ik denk dat je niet alles kan samen voegen, het is eerder een puzzel waarvan de stukken niet goed passen.

Er zijn enkele soundbites uitgekozen waarvan je je kan afvragen of ze in isolatie een bepaalde indruk willen wekken/versterken. Persoonlijk vind ik eigenlijk meer over de geïnterviewden gaan dan van Van Rossem zelf. Zo kunnen ze zich weer in de kijker zetten (beetje zoals die Zillion docu).
 
Ik wil en mag hier geen diagnose geven maar voor mij is het duidelijk dat JPVR enkele afwijkende kenmerken in zijn persoonlijkheid had die zijn toch wel ietwat bizarre en mythomane gedrag kunnen verklaren. Het verklaart volgens mij ook waarom zoveel mensen een verschillend beeld van hem hebben. Hij toonde elke keer een ander aspect van zijn persoonlijkheid of "masker" aan verschillende mensen. De ene keer de alwetende professor, dan de brulboei op tv, dan de playboy, de rebelse politicus, de geldscheppende belegger, de witteboordencrimineel die voor alles een uitleg heeft die alleen hijzelf begreep, de getraumatiseerde drugsverslaafde.... Af en toe wisselen van persona ging hem goed af. Hij had het moeilijk om zich aan de regels te conformeren en overtrad deze ook maar al te graag. Hij wou weten met wat hij kon wegkomen en zelfs als duidelijk werd dat justitie hem onder de loep nam, nam hij nog geen gas terug. Het zou interessant zijn moest een psychiater eens diepgaand kunnen ingaan op zijn gedragspatronen en hier duiding over geven en dan zouden volgens mij de puzzelstukken van zijn leven echt in elkaar vallen (zowel voor zijn naasten als voor het grote publiek) in plaats van er een roddelprogramma van te maken.
 
Het zou interessant zijn moest een psychiater eens diepgaand kunnen ingaan op zijn gedragspatronen en hier duiding over geven en dan zouden volgens mij de puzzelstukken van zijn leven echt in elkaar vallen
Ik had ergens verwacht dat die gerechtspsychiater die in het programma wordt opgevoerd die duiding zou kunnen geven, maar het blijft allemaal wat oppervlakkig.

Mensen evolueren ook in hun leven en worden met ouder worden wat gezapig.

De manier hoe hij zich hier opstelde in onderstaande fragmenten is een totaal ander iemand dan de JPVR in zijn jongere jaren die enkel wou choqueren en zijn tegenstanders de huid vol schold.

Die gezapige Van Rossem was wel iemand waarnaar ik bleef luisteren, omdat er telkens een zeker inzicht en intelligentie verweven zat in zijn standpunten.
En verbaal was hij natuurlijk niet kapot te krijgen, wat trouwens ook de sterke is van een De Wever bijvoorbeeld.


 
Zij die slecht spreken moesten zich schamen. Een dode kan zich immers niet verdedigen.

Je kan een mening hebben, maar gaan verkondigen op tv dat hij zijn broertje voor de camion geduwd heeft. Waar haalt ge het lef man?

En dan nog zeggen dat hij er niet bij was en dat hij nooit een écht gesprek had met zijn pa. Eerder een gevoel. Djeezes spast.

En wie heeft Fly For A White Guy gekozen? Dat zulke mensen geen C4 krijgen snap ik niet.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan