Dochter vader huis conflict

Hij is al 3 jaar samen, als je wat ouder bent is dat lang. Is het slim om nog een eigen huis aan te houden (met alle kosten) als zowel jezelf als je dochter daar nauwelijks nog bent?

Dan is het toch logischer om te verkopen en het geld elders in te investeren.

Mss wachtte hij al lang op het moment dat je vriendin haar eigen inkomen heeft om haar niet zomaar op straat te zetten.
 
Situatie schoonvader en vriendin:

Mijn vriendin is eind September afgestudeerd. En werkt nu ongeveer 3 weken.
Mijn schoonvader heeft even laten weten via whatsapp dat hij zijn huis gaat verkopen en gaat inwonen bij zijn vriendin. (Vader heeft een deftige baan en kan hypotheek in 3 voud af betalen). Hij moet ook nog ongeveer ~ 5 jaar afbetalen.

Mijn vriendin en ik zelf persoonlijk ook vind dat ze haar buiten heeft gegooid. 1 week na de mededeling was het al te koop.
Wij probeerde hem al over te halen om het huis te verhuren maar daar wou hij niks van afweten.

Ook al aangehaald dat ze haar maar 3 jaar kent en zijn eigen huis weg doet. Straks gaat het toch niet en zit hij zonder huis. (Hij is 55 dus niet echt een leeftijd om opnieuw een hypothecaire lening aan te gaan).

Bij deze zet hij eigenlijk zijn enigste kind uit huis zonder overleg.
Ik heb al een gesprek gehad met hem, dat hij wel moet zorgen dat hij slim moet omgaan met zijn vastgoed en uiteindelijk ook zijn dochter haar toekomst.
Maar het flopt duidelijk uit zijn oren.

Mijn vriendin is erg verdrietig en wilt eigenlijk geen contact meer met hem.
Haar vader doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Reageren wij te emotioneel ?
Er is eigenlijk niet veel aan te doen, het is zijn eigendom, dus als hij dat wilt verkopen, dan mag hij dat.
je haalt hier wel de financiële "debielheid" van je schoonvader aan, maar als hij 3x de waarde kan terugbetalen, lijkt mij niet dat hij zo financiëel onbekwaam is? zelfs als je enkel die laatste 5 jaar zou bedoelen: dan heeft hij dàt, plùs de verkoopsopbrengst van het huis. als hij dan over x jaar ineens veroordeeld is tot "huren tot zijn dood" is, moet het toch ergens énorm zijn fout gelopen.

de manier waarop hij het laat weten, is misschien degoutant, maar wijst mij meer op voorgaande, diepere problemen tussen dochter en vader?
either way: dit is eerder een kans voor jou en je vriendin om snel iets dat voor jullie zelf is te gaan zoeken, dan te leven op de goodwill van iemand met wie de band eigenlijk niet is wat zou moeten zijn.
 
Ik heb al een gesprek gehad met hem, dat hij wel moet zorgen dat hij slim moet omgaan met zijn vastgoed en uiteindelijk ook zijn dochter haar toekomst.
Maar het flopt duidelijk uit zijn oren.

Mijn vriendin is erg verdrietig en wilt eigenlijk geen contact meer met hem.
Haar vader doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is.
Reageren wij te emotioneel ?
Moest mijn schoonzoon dat doen zou die wel een serieuze post pakken. Eventjes iemand gaan zeggen wat die met z'n geld/vastgoed moet doen. Hopelijk doet hij alles op aan coke en hoeren.
 
Moest mijn schoonzoon dat doen zou die wel een serieuze post pakken. Eventjes iemand gaan zeggen wat die met z'n geld/vastgoed moet doen. Hopelijk doet hij alles op aan coke en hoeren.
Ik kan het standpunt van de dochter desondanks wel begrijpen. Ik vind het ook geen doen om dat zo aan te pakken. Ik zou het in ieder geval niet kunnen. Of de relatie met mijn dochter/zoon/kind moet zodanig verstoord zijn dat ik dat huis enkel aangehouden heb totdat ze afgestudeerd was en op haar eigen benen stond. Wat ook al is de relatie verstoord dat nog altijd hetgeen is wat ik zou proberen te doen.

Maar uiteindelijk doet die vader met zijn geld wat die wil. Al zou ik zelf nooit mijn kot verkopen, zelfs niet als ik bij een vriendin zou inwonen. Ook niet als ze afkomt om beiden ons kot te verkopen om iets van ons beiden te kopen... Dus moreel zou ik dat niet kunnen begrijpen en ik begrijp dan ook wel dat dit geen goed doet aan de relatie.

Maar uiteindelijk doen ze wat ze willen. Al moeten ze misschien ook eens denken dat op het moment dat de ouders hulpbehoevend zijn de kans hierdoor nu wel groot is dat die op dat moment ook zegt van tarara dat ik mij van u nog iets aantrek... maar hopelijk heeft hij dan zijn vriendin om op terug te vallen hé :p.
 
Hoe ziet die vader het eigenlijk financieel verder gaan voor jou en je vriendin?
Want huren in Nederland is toch echt wel rampzalig.
Kopen is gewoonweg goedkoper :wallbash: , maar dan moet je wel de lening kunnen krijgen.

Wettelijk ga je volgens mij totaal niets kunnen doen. Maar ethisch vind ik het toch wel een jammere zaak dat een vader met redelijk wat vermogen, zijn dochter niet wil helpen in deze tijden waarbij de huurprijzen hoger liggen dan wat je zou afbetalen aan lening.
Gelukkig is de huizenmarkt wel serieus getemperd daar. Al blijven de prijzen nog steeds heel hoog.
 
Het zou niet de eerste man zijn die berooid achter blijft. Ik heb dit zelf al gezien hoe iemand met een 500K betaalde eigendom en goeie 100K op de rekening geëindigd is in een pauperkrotappartement met amper 10000 euro over.
 
Het zou niet de eerste man zijn die berooid achter blijft. Ik heb dit zelf al gezien hoe iemand met een 500K betaalde eigendom en goeie 100K op de rekening geëindigd is in een pauperkrotappartement met amper 10000 euro over.
En waarom zou dit een vrouw niet kunnen overkomen?
 
Het zou niet de eerste man zijn die berooid achter blijft. Ik heb dit zelf al gezien hoe iemand met een 500K betaalde eigendom en goeie 100K op de rekening geëindigd is in een pauperkrotappartement met amper 10000 euro over.
Hier ontbreekt heel veel informatie. Waar is die 590K aan opgegaan? De coke en hoeren van @Pan?
 
Mss moet je vriendin ook maar eens aanvaarden dat haar vader andere prioriteiten heeft dan zijn dochter.

Uiteindelijk is het zijn geld en hoor je er ook niet op te azen of het te beschermen uit schrik dat je minder erft later.

Is hij zijn geld kwijt en moet hij in een pauperappartement wonen, dan is het zijn probleem en moet je je daar niks van aantrekken.

Je hebt hem gewaarschuwd en hij luistert niet, bespaar jezelf verdere ergernis en trek je handen er vanaf.
 
Wat heeft dit nu weer met de ts zijn vraag te maken?

Pa verkoopt zonder inspraak van de dochter (zijn goed recht) dus de vriend moet het maar ineens oplossen?
Zonder de hele situatie te kennen komt het op mij ook wereldvreemd over om als koppel tweeverdieners -cru gezegd- te zitten zagen dat je op je eigen benen moet staan terwijl daar iemand bij zit die wel trots kan melden dat die 74k/jaar verdient + een wagen met tankkaart heeft (en al 5 jaar werkt, dus ofwel heel goed heeft kunnen sparen omdat die thuis woont, ofwel zelf in het 'slechtste' geval al iets huurt of bezit wat normaal betekent dat die vriendin bij hem kan intrekken, tenzij het hier een lange-afstandsrelatie betreft).

Het komt over alsof ze meer inzitten met de mogelijkheid om goedkoop in te wonen bij een ouder dan met de effectieve relatie met die ouder en diens geluk. Als je als relatieve snotneus iemand die dubbel zo oud is en al 3 jaar samen is met de partner de les gaat spellen dat samenwonen met de nieuwe partner financieel dom is en die moet stilstaan bij de toekomst van de dochter, dan komt dat op mij ook wel over alsof je het vooral voor eigen gewin een lastige keuze vindt. Ik kan me niet inbeelden dat ik op m'n 55 al jaren met iemand samen ben en er niet mee samen woon.

Zoals gezegd: Dit is allemaal zonder de hele situatie te kennen en op basis van hoe het geformuleerd is. Voor hetzelfde geld is er een stuk meer aan de hand.
 
Net zoals het geld van haar vader niet van haar is, is het geld van haar vriend toch ook niet van haar?

Ik snap het sentiment van jouw vriendin wel...

Ik vond het ook geen prettige mededeling toen mijn vader me zei dat zijn nieuwe vlam (de zoveelste, maar deze keer mocht de buitenwereld het ook weten) kwam inwonen met haar zoon en er voor mij geen slaapkamer meer over was.
Ik woonde toen zo goed als in bij mijn vriendin, nu vrouw, maar je wordt compleet met uw rug tegen de muur gezet op jonge leeftijd. Nota bene door uw eigen ouders. Relatie gedaan gecombineerd met geen vangnet meer = dakloos.
Voelde toen als een gigantische middelvinger en uw thuis verliezen.
 
Terug
Bovenaan