Dienstencheques - duurder + geen belastingsvoordeel

Maar dan zijn we dus terug bij mijn vorige post over hoe het kennelijk een verworven recht is geworden dat iemand anders ons huis komt poetsen en de gemeenschap hierin bijdraagt. Voor dit, al bij al toch vrij absurde, systeem, hoe deden die mensen dat dan? Het is misschien toch wel geruststellend voor de staat van het land dat we al willen spreken over sociale correcties voor de poetsvrouw hé.

Voor mij kadert dit een beetje in de continue schreeuw voor verantwoorde overheidsfinancieën, tot er op iets bespaard wordt waar mensen zelf mee te maken hebben.

Ik vind dat gewoon hallucinant dat we dat soort zaken subsidiëren.
Mijn ouders werkten vroeger ook beiden fulltime, hadden twee kinderen en poetsten hun huis ook nog.
Dat ge nu voor een habbekrats iemand thuis kunt komen laten poetsen op kosten van de gemeenschap omdat ge liever met ne cocktail op een terras ergens zit dat gaat er bij mij niet in.
Wij zijn ook met twee fulltime, twee huisdieren en ik heb ne stofzuig robot gekocht voor een deel te kunnen doen. De rest van de week maak ik daar gewoon tijd voor om te zien dat ons kot proper is.

Mijn ouders werkten vroeger ook beiden fulltime, hadden twee kinderen en poetsten hun huis ook nog.
Dat ge nu voor een habbekrats iemand thuis kunt komen laten poetsen op kosten van de gemeenschap omdat ge liever met ne cocktail op een terras ergens zit dat gaat er bij mij niet in.
Wij zijn ook met twee fulltime, twee huisdieren en ik heb ne stofzuig robot gekocht voor een deel te kunnen doen. De rest van de week maak ik daar gewoon tijd voor om te zien dat ons kot proper is.
Het grote verschil qua werk en beschikbare tijd zit hem waarschijnlijk bij het hebben van kinderen. En ik wil best geloven dat het leven hectischer is dan vroeger, gemiddeld gezien.

Maar anderzijds, als een poetshulp wel of niet hebben de laatste druppel is om in te storten denk ik dat je sowieso al heel diep zit. Dat is geen leuke taak misschien, maar zo'n berg werk is dat ook niet. Tenzij je zeer perfectionistisch bent, maar dan denk ik dat je van de gemiddelde poetshulp evenzeer stress krijgt.

Het grote verschil qua werk en beschikbare tijd zit hem waarschijnlijk bij het hebben van kinderen. En ik wil best geloven dat het leven hectischer is dan vroeger, gemiddeld gezien.

Maar anderzijds, als een poetshulp wel of niet hebben de laatste druppel is om in te storten denk ik dat je sowieso al heel diep zit. Dat is geen leuke taak misschien, maar zo'n berg werk is dat ook niet. Tenzij je zeer perfectionistisch bent, maar dan denk ik dat je van de gemiddelde poetshulp evenzeer stress krijgt.

Ja, ik kan geloven dat het met kinderen nog wat moeilijker is hoor maar twee huisdieren (waarvan ene constant overal haar achter laat) is ook al geen sinecure.
En inderdaad: als je wat doordoet heb je op 1-1.5 uur toch al veel gedaan. Hier is het nu 100 vierkante meter groot en op een dik uur heb ik hier toch heel erg veel gedaan als ik wat kan doorwerken.

We hebben een kuisvrouw die om de 2 weken komt, 2 x 4u.
Kost m3 per uur: 1 dienstencheque en 2 euro per uur als administratieve kost (wat ik veel vind, maar we zijn tevreden van de kuisvrouw).
M'n partner is elke dag ongeveer 1.5u bezig met het oefenen van de lessen met de 2 kids. M'n partner kan maar rond 20u in de zetel zitten, samen de 2 kids.
En het weekend is ook best al bol, met de strijk van ons vieren en de zondagnamiddag houden we vrij om iets te doen met ons 4.

Natuurlijk zouden we ons huis zelf kunnen kuisen maar dan kan dit enkel in t weekend en ben je dan ook bijna 7/7 aan t werk. Wat niet echt fijn is.

Moest de dienstencheques er niet zijn, hoeveel zou een kuisvrouw dan niet per uur kosten? 40euro? (Als je alle lasten bijteld). Dan moet ik meer dan 1 dag werken om haar 3 uur te laten kuisen? Ja, er zijn nog personen die geen dik loon hebben.

We hebben een kuisvrouw die om de 2 weken komt, 2 x 4u.
Kost m3 per uur: 1 dienstencheque en 2 euro per uur als administratieve kost (wat ik veel vind, maar we zijn tevreden van de kuisvrouw).
M'n partner is elke dag ongeveer 1.5u bezig met het oefenen van de lessen met de 2 kids. M'n partner kan maar rond 20u in de zetel zitten, samen de 2 kids.
En het weekend is ook best al bol, met de strijk van ons vieren en de zondagnamiddag houden we vrij om iets te doen met ons 4.

Natuurlijk zouden we ons huis zelf kunnen kuisen maar dan kan dit enkel in t weekend en ben je dan ook bijna 7/7 aan t werk. Wat niet echt fijn is.

Moest de dienstencheques er niet zijn, hoeveel zou een kuisvrouw dan niet per uur kosten? 40euro? (Als je alle lasten bijteld). Dan moet ik meer dan 1 dag werken om haar 3 uur te laten kuisen? Ja, er zijn nog personen die geen dik loon hebben.

Mja vind gij dat dan correct dat andere mensen maar uw poetsvrouw moeten subsidiëren omdat het voor u te duur is en ge in het weekend niet wilt poetsen?
Als ge met twee zijt en ge poetst ene keer per week zijt ge daar toch op een uur door als ge wat doordoet?

Want een ander argument dat iedereen gebruikt is dan "geen tijd". Terwijl 95% het wél zelf zouden doen als hun poetsvrouw niet gesponsord werd en ze wel 40 euro per uur moesten betalen.
Wees dan eerlijk (niet persoonlijk op u nu hé) en zeg gewoon dat het een gemak is dat het amper iets kost. Dat ge eigenlijk wel tijd hébt maar gezien de lage prijs niet de moeite troost om het te doen en er dan van profiteert om iets anders te doen terwijl de belastingsbetaler bijspringt terwijl uw huis gepoetst wordt.

Afwas, strijken etc is ook met dienstencheques toch?

Zoals @JPV zegt, er is een groot overaanbod aan serviceflats in België. Dat was zowat de slechtste vastgoedinvestering van de afgelopen 10 jaar.

Als er een wachtlijst was, dan moet dat op een zeer specifieke locatie geweest zijn, of met zicht op zee of iets in die aard.

Polsband toezicht kost 40 euro per maand :)

Voor de services hoef je dat alleszins niet te doen.
Wat wel kan, is dat er een beetje 'community' is in vergelijking met een gewoon appartement.
In Brussel is de dienstencheque nog 1.5€ aftrekbaar. Kost ook 10€.
Dus voor 8.5€ per uur komt er hier iemand langs. Ik zou zot zijn om zelf iets te doen. Mijn tijd in het weekend is me wel wat meer waard dan 8.5€.

Ik steek dan ook geen poot uit in het kuisen. Al jaren geen dweil meer vastgehad Zelfs babysit wordt betaald met (papieren) cheques. Ik weet niet wat een babysit kost in Vlaanderen, maar voor 8.5€/u komen er niet veel mensen hun deur niet uit op zaterdagavond .

Mja vind gij dat dan correct dat andere mensen maar uw poetsvrouw moeten subsidiëren omdat het voor u te duur is en ge in het weekend niet wilt poetsen?
Als ge met twee zijt en ge poetst ene keer per week zijt ge daar toch op een uur door als ge wat doordoet?

Want een ander argument dat iedereen gebruikt is dan "geen tijd". Terwijl 95% het wél zelf zouden doen als hun poetsvrouw niet gesponsord werd en ze wel 40 euro per uur moesten betalen.
Wees dan eerlijk (niet persoonlijk op u nu hé) en zeg gewoon dat het een gemak is dat het amper iets kost. Dat ge eigenlijk wel tijd hébt maar gezien de lage prijs niet de moeite troost om het te doen en er dan van profiteert om iets anders te doen terwijl de belastingsbetaler bijspringt terwijl uw huis gepoetst wordt.
Denk je dat de meeste gezinnen met kinderen waarvan de ouders werken, veel vrije tijd hebben?
Denk je niet dat een iemand die werkt, 's avonds ook nog moe kan zijn? Of moet ik om 19.30u nog beginnen kuisen?
Sponsoren? Waarom hebben ze de dienstencheques ingevoerd? Als ik het me kan herinneringen was dit tegen het zwartwerk in deze sector.

Tijd kan iedereen wel maken. Maar dan is het letterlijk en figuurlijk; werken/slapen, werken/slapen,...

Wat off the topic; de belastingbetaler springt bij voor de vele werklozen die NIET willen werken.

Denk je dat de meeste gezinnen met kinderen waarvan de ouders werken, veel vrije tijd hebben?
Denk je niet dat een iemand die werkt, 's avonds ook nog moe kan zijn? Of moet ik om 19.30u nog beginnen kuisen?
Sponsoren? Waarom hebben ze de dienstencheques ingevoerd? Als ik het me kan herinneringen was dit tegen het zwartwerk in deze sector.

Tijd kan iedereen wel maken. Maar dan is het letterlijk en figuurlijk; werken/slapen, werken/slapen,...

Wat off the topic; de belastingbetaler springt bij voor de vele werklozen die NIET willen werken.
Onder andere, maar niet helemaal:
Dienstencheques bestaan in België, in hun huidige vorm, sinds januari 2004.
Het systeem heeft drie doelstellingen: a) verhogen van de tewerkstelling van laag-
geschoolden; b) verminderen van de tewerkstelling in de informele economie; c)
gezinnen ondersteunen bij het zoeken naar een evenwicht tussen formele arbeid
en gezinsleven.

Hoeveel ouders werken er intussen 4/5e of minder?

Bij minderjarigen in een tweeoudergezin is de meest voorkomende situatie een kind dat in een gezin woont waar 1 ouder deeltijds in loondienst is en waar de andere oudere voltijds werkt

Misschien wat kort door de bocht, maar als je er zo over denkt, begin dan gewoon niet aan kinderen, toch? Het kan me echt niet schelen dat ik de “tijd” van ouders (in dit voorbeeld) zou moeten subsidiëren.

Misschien was dat ooit het oorspronkelijke doel, maar tegenwoordig is dat toch echt niet meer de reden, denk ik?

Allemaal non-argumenten naar mijn mening als het gaat om het subsidiëren van…

Ja, als je de zondag wil vrijhouden is dat een oplossing lijkt me. Of minder werken. Of de meerprijs betalen van iemand te laten komen. Allezja, lijkt me dat er wel oplossingen zijn en het meer niet willen is hé.
Dat neemt toch niet weg dat het een subsidie is?
Dus als je die 8u per twee weken zelf doet heb je geen vrije tijd meer over? Ik zou al snel stoppen met strijken.
Dus moeten ze jou sponseren die niet wil poetsen.

Op mijn fiche staat nochtans de zeer cryptische beschrijving "AANGEKOCHTE CHEQUES". Het is wel degelijk de aangekochte en niet de gebruikte cheques. Dus gewoon je kar volladen in 2024 en gaan met de banaan.
Ik ga het ook doen. Maar de overheid is hier dubbelzinnig over.

De bedragen die u betaalt in de vorm van dienstencheques, geven u recht op een belastingvermindering

Wanneer u elektronische of papieren dienstencheques gebruikt, is er een fiscale aftrek voorzien

Mag ik ze dan dubbel aftrekken? Het jaar dat ik ze betaal en het jaar dat ik ze gebruik :oi22:

Kzal me gaan haasten om de 'tijd van ouders' te gaan sponseren. Ik sponser ook al de opvang van die kinderen als single en hun kindergeld en
wat nog, betaal nu 40€ meer water voor opvang(met den bus rijd ik niet) .... okay solidariteit. Maar er zijn grenzen, kuist uw kot zelf, of betaal een goeie kuishulp op de klassieke manier zonder sponsering.

Wat een totaal gebrek aan empathie. Efkes een 1k aan robotstofzuiger kopen tegenover 9 euro/uur iemand te laten komen. Sure thing buddy, enkel realistisch op BG community.

Kzal me gaan haasten om de 'tijd van ouders' te gaan sponseren. Ik sponser ook al de opvang van die kinderen als single en hun kindergeld en
wat nog, betaal nu 40€ meer water voor opvang(met den bus rijd ik niet) .... okay solidariteit. Maar er zijn grenzen, kuist uw kot zelf, of betaal een goeie kuishulp op de klassieke manier zonder sponsering.

Byebye pensioen dan. Mij niet gelaten.

Ik wil graag mijn sociale bijdragen en een stuk van mijn belastingen opofferen als ik in ruil daarvoor mijn kindergeld en kindervoordelen moet schrappen...

Gij kunt toch ook dienstencheques kopen?

Ik ga het ook doen. Maar de overheid is hier dubbelzinnig over.

Mag ik ze dan dubbel aftrekken? Het jaar dat ik ze betaal en het jaar dat ik ze gebruik :oi22:
Eventjes nagekeken. Ik heb vorig jaar 75 aantal checques gekocht en via myminfin zie ik dat er in de fiscaal attest staat: 75
En ik heb ze nog niet volledig opgebruikt. Dus het gaat om het aantal gekochte, niet per se uw gebruikte.
Ik zal dus het maximum proberen te kopen toch.

Wat een totaal gebrek aan empathie. Efkes een 1k aan robotstofzuiger kopen tegenover 9 euro/uur iemand te laten komen. Sure thing buddy, enkel realistisch op BG community.
Is het ook enkel op BG dat meteen naar een dure versie van een product wordt gekeken? Allezja ik vind het sowieso al absurd dat die "niet iedereen is kapitaalkrachtig"-kaart wordt getrokken wanneer het gaat om een poetshulp: het uitbesteden van een absolute basistaak die iedereen kan op enkele uren aan een andere persoon, in een land waar we altijd horen hoe duur mensen toch zijn.

Mijn dochter zal wel later uw pensioen sponsoren.

Gij kunt toch ook dienstencheques kopen?
Fair punt, maar doe ik niet. Zelfs dat is me nog wat te duur met mijn inkomen. Dus zelf kuisen. In mijn geval geen dieren en kinderen etc, dan is al eens goed vegen 2 3x week al veel. Nat kuisen niet zo veel nodig. En soms heb ik spierpijnen etc, maar dan doe ik het wel een andere dag of in 2 keer. Kan me ook nog ooit robo stofzuiger kopen, die kuist dan wel als ik effe weg ben (want mijn hyperacusis en stofzuigers gaan niet samen, brrrr). Ramen doe ik ook zelf 2 3x jaar etc.

Terug
Bovenaan