De zin en onzin van meerdere voornamen/middelnamen

Hoeveel voornamen heb jij?

  • Ik heb 1 voornaam

    Stemmen: 49 47,1%
  • Ik heb 2 voornamen

    Stemmen: 12 11,5%
  • Ik heb 3 of meer voornamen

    Stemmen: 43 41,3%

  • Totaal aantal stemmers
    104
Ik heb ook drie voornamen maar ik gebruik die ook nooit allemaal. En inderdaad raar dat ze die laatste naam ineens beginnen afkorten, die vind ik mooier dan de 2de šŸ˜…

Ik ben er eigenlijk alleen nog maar mee geconfronteerd toen ik in Nederland woonde. Daar zijn die meerdere voornamen iets wat vaker in het dagelijks leven gebruikt wordt, dus een brief krijg je altijd op je volledige initialen bijvoorbeeld. Ik moest dat ook altijd invullen op documenten, hier is dat maar hƩƩl af en toe.
 
We hebben hier beiden 1 voornaam en zo ook onze dochter. Al die extra poespas is ook voor niks anders dan sentimentele redenen van tel.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb maar 1 naam, en mijn dochter ook. Mijn broerke heeft er 3, maar ik zou niet weten welke, en ik gok hij zelf ook niet. Maw ik vind het allemaal vrij nutteloos.

Overlappen met iemand anders? Dat is imo echt een non-issue. Ik heb een top-3 (van mijn generatie) meest populaire voornaam, en top 15 achternaam. Er zijn HEEL wat mensen met dezelfde combi... echt nog nooit last van gehad.

Ik heb mijn naam, en die van mijn twee grootvaders (waarvan er 1 peter was). Mijn broer heeft dan weer de namen van peter en meter staan, maar de meter had wel een naam die voor de twee geslachten kon. Voor onze zoon zijn we er eigenlijk nog niet uit. De naam van de peter wordt sowieso tweede naam, maar of we de meter ook als derde voornaam geven, of gewoon geen derde, weten we nog niet, want dat is onmiskenbaar een vrouwennaam.
en ik vermoed dat Maria moeilijk "mannelijk" te maken was
Ondanks dat ik zelf geen 2e/3e naam geef, is alles toch wel te "vermannelijken" of vervrouwelijken lijkt me?

Maria => Marius, Marinus, Mario, Marijn, Marek, Mark,...
en blijkbaar komt Maria van Irmine, dus daar kunt ge ook mee spelen
 
Die driedubbele voornaam heeft dus absoluut zin, omdat het een bijkomend onderscheid kan maken tussen pakweg Peter Claessens en Peter Claessens.

Wat dan heeft de ene Peter Ludo Johan Claessens en de andere Peter Gerard Dirk Claessens

In mijn studiejaar zaten indertijd twee mensen met dezelfde naam, om die op de nominatieve lijsten te onderscheiden was het geboortedorp toegevoegd aan hun naam.
De dochter heeft 5 naamgenoten... Qua voornaam. Dus de combinatie met familienaam is ongetwijfeld uniek genoeg hier.
En ik zelf heb enkel een naamgenoot in Nederland.

Ondanks dat ik zelf geen 2e/3e naam geef, is alles toch wel te "vermannelijken" of vervrouwelijken lijkt me?

Maria => Marius, Marinus, Mario, Marijn, Marek, Mark,...
en blijkbaar komt Maria van Irmine, dus daar kunt ge ook mee spelen
De buren hun dochter noemt Guusje, als vervorming van Gust voor het eerste kind. Ja, dat is te vervrouwelijken, en ik vind het nog geen lelijke naam ofzo. Maar het valt wel op dat het er om gedaan is...
 
Ik heb twee voornamen, maar ik heb nooit de behoefte gehad om die traditie door te zetten, dus de kids moeten het met Ć©Ć©n stellen.
 
Twee voornamen, mijn kinderen ook (zoon zijn tweede naam is de naam van mijn grootvader, dochter haar tweede naam is de naam die ik liefst als eerste naam voor haar wou :unsure:). Mijn vrouw heeft er drie (peter/meter)
 
Ik heb 5 voornamen. Vroeger op mijn oude pas (die grotere gelamineerde) kon dat er al niet op. Op mijn huidige eID staan enkel de 1e 2, en de 1e letter van de 3e. Mijn 2e en 3e zijn peter en meter, de 4e en 5e zijn de 2 grootvaders of zo? Ik weet het al niet meer.
We zijn in verwachting van onze 1e en die zal alleszins maar 1 voornaam hebben.

Ik heb nog nooit mijn tweede voornaam moeten schrijven op een officieel document :thinking:
Idem. Enkel in de kerk in een trouwboek eens gedaan als getuige. En van de zenuwen 2 namen vergeten :laugh:

Ik heb mijn voornamen tout court nog nooit ergens moeten noteren eigenlijk. Niet officieel, niet op andere documenten.

Ik heb trouwens een vrij unieke voornaam, en een Franstalige achternaam. Ik heb nog nooit iemand ontmoet die mijn voornaam ook heeft...
... en toch heb ik blijkbaar een naamgenoot, exact hetzelfde geschreven (1e voornaam en achternaam). In Canada dan nog! Ik heb daar al enkele keren mail voor gekregen, oa van afspraken bij dokters enz.
 
Laatst bewerkt:
3 voornamen, zoals de meesten waarschijnlijk de naam van mijn peter en mijn meter. (Toevallig ook mijn grootouders.)
De 3de is nu wel afgekort op mijn identiteitskaart, en eigenlijk nog nooit echt nodig gehad, behalve voor redelijk officiĆ«le documenten. Lening, bank, onlangs bij het reizen die buitenlandse PLF documenten, ā€¦ Daar ook ervaren dat als het niet 100% correct is, ze het niet aannemen. :p

of een "middle name"? wat dat ook moge zijn? ik vermoed zoiets als de filmster: Catherena Zeta Jones? (de Zeta dus?)
Zeta-Jones is tegenwoordig gewoon haar familienaam, geen 2de of 3de naam of middenstuk.
 
Laatst bewerkt:
Ook 3 voornamen, 2de en 3de zijn de gemoderniseerde en (in het laatste geval) vermannelijkte voornaam van mijn peter en meter. Ik identificeer mezelf in principe ook nooit met die 2de en 3de naam, maar telkens je eID wordt uitgelezen komen die toch naar boven.

Als je een heel courante achternaam Ć³f een beroemde naamgenoot hebt, dan zijn die extra voornamen wel handig om je met de afkorting als tussennaam te differentiĆ«ren.
 
Ik heb 3 voornamen. Voornaam is de compromis, naam 2 voorkeur moeder, naam 3 voorkeur vader

Mijn zoon heeft er ook 3. Voornaam door ons gekozen, 2de naam door de meter, 3de naam door de peter
 
Traditioneel gaven ze hier inderdaad 2 extra namen naar de meter en de peter waarbij de naam van de meter of peter eventueel ook aangepast kon worden naar het juiste geslacht. Zo heeft mijn broer Jan, naar zijn meter Jeanne bv.
Jup. Maar om een of andere rare reden is de naam van mijn meter niet mijn 3de naam. Ik snap ook ni waarom. Waarschijnlijk omdat Jean Monique raar klonk? :D
 
Ik heb er drie. Naam, naam grootvader (langs vaders kant), naam vader. Traditie in de familie. Ik ben de eerste die de traditie van de afwisselende voornaam verbroken heeft.
 
Ik heb dus 3 voornamen: Mijn voornaam/roepnaam (de naam die als eerste op mijn iD-kaart staat en waarmee iedereen mij noemt) en dan 2 'middle names' (dit zijn bij mij de namen van mijn beide grootvaders: dus niet die van meter en peter, alhoewel de eerste naam mijn peter is, de andere is de peter van mijn broer). Maar bij mijn broer, die ook 2 'middle names' heeft, zijn dit de namen van 2 overgrootvaders die we nooit gekend hebben.

Die 'middle names' hebben feitelijk geen nut in ons leven.

Als ik ooit kinderen krijg, zou ik graag mijn kinderen ook elk 2 'middle names' geven, maar ik zou dus enkel de namen van mijn (schoon)ouders en/of hun ouders nemen, om ze te "eren". Ik vind deze traditie op zich wel mooi, dat maakt het in het papierwerk allemaal wat "officiƫler" en het geeft wat meer cachet: gewoon een voor- en familienaam vind ik een beetje "saai".
 
Mijn kinderen hebben een 2e voornaam. Had ik geweten dat ze toch nooit gingen luisteren, had ik ze geen namen gegeven.
 
Ik heb er toch ook een paar.
Fabian N F R H M (kheb ze beperkt tot de eerste letter ;))

Op mijn eerste id stond dan nog eens de naam van mijn opa (de N) verkeerd :D
 
Ik 1, normaal was de naam van mijn oma/meter mijn middelste naam, maar mijn vader was dat vergeten toen hij mij moest gaan aangeven. Denk dat hij het toen wel heeft mogen uitleggen :ROFLMAO:
 
Op mijn Belgische identiteitskaart staat gewoon mijn voornaam en achternaam. Op mijn Colombiaans id staan er tussen mijn voornaam en achternaam nog twee 'middelnamen'.
 
Terug
Bovenaan