De zin en onzin van meerdere voornamen/middelnamen

Hoeveel voornamen heb jij?

  • Ik heb 1 voornaam

    Stemmen: 49 47,1%
  • Ik heb 2 voornamen

    Stemmen: 12 11,5%
  • Ik heb 3 of meer voornamen

    Stemmen: 43 41,3%

  • Totaal aantal stemmers
    104
D

Deleted member 451

Guest
Hebben jullie een 2e, 3e voornaam?
of een "middle name"? wat dat ook moge zijn? ik vermoed zoiets als de filmster: Catherena Zeta Jones? (de Zeta dus?)
Zou wel es willen weten of dat in België voorkomt? of enkel bij graven en gravinnen?


Ik vind het vooral nutteloos en kan voor problemen zorgen.
in mijn geval bijvoorbeeld (ik ga nu fictieve namen gebruiken) : Donald Angelo Jeanine Trump.

Op mijn belgische papieren (geboorte akte, belgisch paspoort) stond altijd 2e en 3e naam voluit geschreven.
sinds kort, hebben ze mijn 3e naam 'afgekort' naar J. op mijn ID kaart (maar op geboorte akte en dergelijke oude papieren nog steeds voluit)

Ook op mijn internationale pas staat die afgekort. Echter ik ken al mensen die in de problemen zijn gekomen, als ze zich in het buitenland willen vestigen, en daar moeten ze dan een geboorte akte bezorgen, en kopie van internationale pas, en die komt dan niet overeen....


Ik weet dat het oorspronkelijk is ingevoerd om je peter & meter te eren bij je geboorte. Maar wie van jullie geeft zijn kinderen nu nog meerdere voornamen?
en die "middel namen" zijn al helemaal niet van toepassing lijkt me in België?



Zelf ook ietwat wakker gelegen vanacht: gisteren tickets geboekt met Lufthansa.
daar vroegen ze dus:

First Name (enkelvoud)
Middle names (meervoud)
Last Name.


Ik heb dus in mijn geval gewoon Donald Trump ingegeven (fictief again).
want middle name heb ik helemala niet,maar in principe heb ik wel meerdere voornamen. Maar aangezien er enkel stond First name, heb ik maar mijn 1e voornaam alleen ingegeven.
(bovendien moet je nu ook een verzekering voor covid en quarantaine hotel boeking overhandigen, en ook daar zal wellicht enkel mijn voornaam op staan, dus voor verwarring te voorkomen, enkel maar de voornaam gebruikt).

Maar ik mag er niet aan denken dat ze me niet gaan laten boarden hiervoor. Heb voor het zekerste toch een print screen genomen, waar er staat dat First Name in enkelvoud stond.

Ik kan natuurlijk ook gewoon naar het gemeentehuis gaan, en vragen om mijn 2e en 3e voornaam te laten schrappen (ik dacht sinds kort niet eens meer zo duur), en dan ben ik van al die zever af natuurlijk. Nieuwe paspoort (is toch vervallen, moet toch een nieuwe halen), Nieuwe ID en rijbewijs en that's it.
 
Was het vroeger niet de traditie dat 2e en 3e naam die van meter en peter was. Bij mijn ouders is het in ieder geval zo. Mijn broer en ik hebben 'maar' 1 naam, de kinderen van mijn broer ook.

Wij hebben onze dochter wel de namen van haar grootmoeders als 2e en 3e naam gegeven. Uit respect en dank u naar hun toe, laten blijken dat we onze moeders waarderen voor alles wat ze al gedaan hebben, doen en nog zullen doen.
 
Ik vind het geen onzin en een leuke traditie. Ik heb zelf 2 voornamen en ben er blij mee. Kan wel geloven dat het in sommige situaties vervelend kan zijn zoals beschreven maar ik heb zelf nog nooit issues gehad, ook niet in het buitenland.

Ik ga mijn (hypothetische) kinderen zeker ook meerdere namen geven denk ik.
 
Ik heb mijn naam, en die van mijn twee grootvaders (waarvan er 1 peter was). Mijn broer heeft dan weer de namen van peter en meter staan, maar de meter had wel een naam die voor de twee geslachten kon. Voor onze zoon zijn we er eigenlijk nog niet uit. De naam van de peter wordt sowieso tweede naam, maar of we de meter ook als derde voornaam geven, of gewoon geen derde, weten we nog niet, want dat is onmiskenbaar een vrouwennaam.
 
Ik heb er drie ( ik, vader opa )
Madam ook 3
Is nu niet meer de gewoonte maar hebben de kleine er ook 3 gegeven ( x , opa van mij, papa van madam ). Eigenlijk puur om sentimentele redenen.
 
Ik heb er 1, van de meter.
Dochter heeft er geen, kort en bondig!
Mijn moeder was er zelf geen vragende partij voor, die vond dat zelf wat geforceerd toen wij werden geboren maar jah, traditie. 🤷🏼
 
Bij ons( mezelf, partner, kinderen) niks van extra benamingen.
Maar ik en de kinderen hebben al een redelijk lange achternaam.
 
Drie voornamen zelf: eigen naam dan die van mijn meter en dan die van mijn peter. Bij ons zoontje hebben we ook drie namen laten noteren, eigen naam en dan peter en meter. Dat daar sommige vrouwennamen tussenzitten maakt nu toch echt niet uit. Nog nooit ergens last mee gehad
 
Traditioneel gaven ze hier inderdaad 2 extra namen naar de meter en de peter waarbij de naam van de meter of peter eventueel ook aangepast kon worden naar het juiste geslacht. Zo heeft mijn broer Jan, naar zijn meter Jeanne bv.
Mijn partner heeft geen extra voornamen dus het is zeker niet zo dat het altijd zo standaard was in de jaren 80 bv (geen idee of er verschillen zijn in sociale klasse).

Vroeger was dat nog wel wat erger want vaak mocht de meter de naam kiezen van het kind en waren de ouders daar niet per se content mee en dan kreeg je nog eens een roepnaam voor in het dagelijkse leven.

Nu zal het nog wat diverser zijn vermoed ik. Zelf hebben we de kinderen ook elk 2 extra namen gegeven (opa aan vaderskant en overgrootvader aan moederskant en vice versa voor nr2) voor sentimentele redenen (3 van de 4 zijn [ondertussen] gestorven).

Je kan dat klasseren onder 'middle name' maar dat is eigenlijk niet wat daarmee bedoelt wordt. In principe als ge vliegt en boekt, hebt ge ook voldoende aan uw eerste naam en achternaam maar geen ervaring met exotische landen dus who knows.
 
Mijn broer en ik hebben drie voornamen, ik heb als tweede en derde naam de naam van de grootmoeders en mijn broer die van de grootvaders.
Mijn man heeft als tweede en derde naam de naam van zijn Peter en meter.
Ons kind heeft ook meerdere namen, wij vonden dit persoonlijk een leuke traditie en wouden niet als eerste in de familie daarmee breken.
 
Hier enkel een 2de voornaam, die van mijn peter. Omdat mijn ouders me geen vrouwennaam wilden geven (en ik vermoed dat Maria moeilijk "mannelijk" te maken was), heb ik geen 3de. Sowieso maakt dat in dit land allemaal niet zo veel uit aangezien die enkel worden gebruikt op officiële documenten.

In Spaanstalige landen (en ook Portugees) is het zover ik weet wel standaard, zo vind mijn vrouw het heel vreemd dat ik die 2de voornaam voor niets gebruik "want dat is toch je naam". Daar is dat wel iets dat te pas en te onpas wordt gebruikt om mensen te onderscheiden, of de 2de wordt zelfs meer gebruikt.

Kortom, ik zou er niet van wakker liggen. Het is een leuke traditie als het je iets zegt. Ik heb nog nooit problemen ondervonden met officiële zaken, uiteindelijk schrijf je voor zo'n dingen gewoon op wat op je paspoort staat. Zowel bij een visum voor de VS als voor Rusland nooit problemen mee gehad, gewoon consistent zijn.
 
Laatst bewerkt:
Toen we in december naar gran canaria gingen, moest je daarvoor een passenger locator form van Spanje invullen. In dat document moet je je cst uploaden. Die van mij werd elke keer geweigerd omdat de naam op het geüploade document niet overeen kwam met wat ik had ingevuld. Ik had dus enkel mijn voornaam ingevuld, terwijl op het document mijn voornaam en naam van mijn meter staat. Toen ik alles volledig invulde, aanvaardde de PLF mijn cst wel... Het was de eerste keer dat ik zo "geconfronteerd" werd met die tweede naam.
 
Hier 1 naam, en de dochter ook gewoon 1 naam. Altijd een beetje raar gevonden om een naam te geven die dan niet gebruikt wordt...
 
Die driedubbele voornaam heeft dus absoluut zin, omdat het een bijkomend onderscheid kan maken tussen pakweg Peter Claessens en Peter Claessens.

Wat dan heeft de ene Peter Ludo Johan Claessens en de andere Peter Gerard Dirk Claessens

In mijn studiejaar zaten indertijd twee mensen met dezelfde naam, om die op de nominatieve lijsten te onderscheiden was het geboortedorp toegevoegd aan hun naam.
 
Ik heb een dubbele voornaam (met een strepeke) en dan grootmoeder 1 en grootmoeder 2.
Echtgenoot heeft voornaam, tweede naam ‘omdat ze die ook mooi vonden’ dan grootvader 1, grootvader 2 en zijn vader (overkill imo)
Oudste zoon heeft enkel zijn voornaam omdat de materniteit hem heeft ingeschreven zonder boe of ba en jongste heeft voornaam plus naam van mijn overleden vader omdat er tussen die geboorte en overlijden maar 1 dag zat.

Ik vind het wel mooi als je minsten 1 (maar ik denk toch max 2) extra naam hebt. Je zal maar Euzebius noemen en dan kan je gewoon je tweede naam Kevin gaan gebruiken. Of Shannaiya en dan toch kunnen kiezen voor Julie. Maar dat is puur persoonlijk en je kan sowieso gewoon de naam kiezen die je wil voor dagdagelijks leven. Als ik Pocahontas wil genoemd worden bijv…
 
Ik heb een dubbele voornaam (met een strepeke) en dan grootmoeder 1 en grootmoeder 2.
Echtgenoot heeft voornaam, tweede naam ‘omdat ze die ook mooi vonden’ dan grootvader 1, grootvader 2 en zijn vader (overkill imo)
Oudste zoon heeft enkel zijn voornaam omdat de materniteit hem heeft ingeschreven zonder boe of ba en jongste heeft voornaam plus naam van mijn overleden vader omdat er tussen die geboorte en overlijden maar 1 dag zat.

Ik vind het wel mooi als je minsten 1 (maar ik denk toch max 2) extra naam hebt. Je zal maar Euzebius noemen en dan kan je gewoon je tweede naam Kevin gaan gebruiken. Of Shannaiya en dan toch kunnen kiezen voor Julie. Maar dat is puur persoonlijk en je kan sowieso gewoon de naam kiezen die je wil voor dagdagelijks leven. Als ik Pocahontas wil genoemd worden bijv…
Ik ben het helemaal met Pocahontas eens
 
Terug
Bovenaan