De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb er ook geen probleem mee hoor. En inderdaad, het merendeel is gewoon vriendelijk tout court. Op de enkele uitzondering na natuurlijk. Het valt mij trouwens op dat het er in Wallonië veel gemoedelijker aan toe gaat dan hier.
Ik haalde die e-bikes gewoon aan om te zeggen dat het tegenwoordig helemaal geen schande meer is om met een e-bike te rijden. Daarom ook dat ik er meer en meer over nadenk om er zelf eentje aan te schaffen. Zeker omdat ik heel vaak in Wallonië zit te fietsen. Geen zin om elke keer een martelgang te ondergaan om binnen te raken.

Ik heb misschien met 80% wat overdreven, maar 20% is dan weer veel te laag. Volgens mij beschikte toch minimum de helft van de deelnemers over een e-bike. Hier is nog iemand op't forum die daar geweest is. Misschien laat die nog weten wat hij er van denkt :wink:.
In elk geval valt het mij op dat, wanneer je aan die echt lange afstanden begint, er minder en minder e-mtb's bij zijn. Een paar weken geleden de 75 km Millman trail gedaan in Echternach en daar waren bijna geen e bikes te bespeuren. Op die tocht heb ik trouwens ook veel minder last gehad dan gisteren. Precies of ik daar gewoon veel meer tijd had om uit te rusten tussen de inspanningen in.

Allemaal alvast bedankt voor de antwoorden!

De reden van de andere wielset is niet zozeer het gewicht voor te klimmen maar vooral het beperken van de impact van de zijwind bij hevige wind. Ik ben een lichtgewicht (allez relatief gezien 😅) en met die lage velgen hoop ik gewoon meer stabiliteit te hebben in de afdalingen en moest het nu eens echt heel veel wind zijn gewoon hier in de buurt. Ik zou zoveel mogelijk met de standaard wielen rijden uiteraard. De maat van de fiets is small dus remschijven dan ook beiden 160mm?

"Gealterneerd 2 kettingen gebruiken"? Bedoel je dan dat je gewoon om de x aantal ritten de ketting wisselt? Om de hoeveel ritten/km dan ongeveer? Verminderd de kracht/werking van die quicklink dan niet? Allez ik bedoel dat ik geen zin heb om in de "middle of nowhere" met een gebroken ketting te staan. :)
Ik fiets gewoon met zelfde ketting op 2wielsets en rollen. Gewoon meerdere kettingen afwisselen om de x kilometer (zeker in begin).
Al rij ik nu ook al weer paar maand met dezelfde, is nog altijd niet aan 0.75 dus

Ahja, ik zou het moeten weten omdat ik die 34's hier nog liggen omdat ik ze vervangen heb door telkens 42t. :shutup:
Dan rijd je toch enkel maar op de vlakke met meewind of enkel bergaf?
Zelfs de grootste klimgeiten moeten naar een 40 of 38 gaan om boven te raken.

42x32 is al een serieus verzet. Het kan dat je natuurlijk een prof bent, maar zelfs dan nog lijkt de keuze voor 42 mij vreemd.

Als we naar Spanje gingen dan stak ik een 11-32 cassette (denk ik). Voor een berg als de Zoncolan ofzo zou ik nu ook wel inderdaad iets lichter monteren.

In elk geval valt het mij op dat, wanneer je aan die echt lange afstanden begint, er minder en minder e-mtb's bij zijn. Een paar weken geleden de 75 km Millman trail gedaan in Echternach en daar waren bijna geen e bikes te bespeuren. Op die tocht heb ik trouwens ook veel minder last gehad dan gisteren. Precies of ik daar gewoon veel meer tijd had om uit te rusten tussen de inspanningen in.
Dan zou ik gokken dat dat met de batterijduur te maken heeft?

'k wil nu nix zeggen maar dat binnenblad is al ne 36...? alsin... dat is al granny gear (36x30). :unsure:
Ahja, ik zou het moeten weten omdat ik die 34's hier nog liggen omdat ik ze vervangen heb door telkens 42t. :shutup:
Hangt er van af hoe hard je bergop rijdt natuurlijk, als 4.5wkg duwt sure... als je een kleine 3wkg duwt is dat al een ander verhaal.
Op lange beklimmingen rijd ik ~10-12kph, dan is een 34 voor 32 achter zeker geen overbodige luxe.
Ik heb al heel vaak een berg opgereden dat ik verschillende keren probeer kleiner te schakelen en dan denk "just, da ging 2 minuten geleden ook al niet meer" :)

Gisteren eerste "lange" rit met nieuwe fiets. 101km, naar breskens en terug. Zalig weer. Tevens ook mijn langste rit ooit met een koersfiets, so far.

Weinig last behalve aan mijn gat, en voeten. Wachtend op levering van nieuwe schoenen die maat groter zijn.

Gatpijn ja ofwel andere broek (huidig is van oakley) of ander zadel (huidig is syncros trofino)

Gisteren eerste "lange" rit met nieuwe fiets. 101km, naar breskens en terug. Zalig weer. Tevens ook mijn langste rit ooit met een koersfiets, so far.

Weinig last behalve aan mijn gat, en voeten. Wachtend op levering van nieuwe schoenen die maat groter zijn.

Gatpijn ja ofwel andere broek (huidig is van oakley) of ander zadel (huidig is syncros trofino)
Mijn Scott speedster kwam ook met een tofino zadel. Na 30min zwift geen gevoel meer in mijn linkerbeen, dus dat zadel lag al snel in het tuinhuis...

Mijn Scott speedster kwam ook met een tofino zadel. Na 30min zwift geen gevoel meer in mijn linkerbeen, dus dat zadel lag al snel in het tuinhuis...
Zo erg is het niet, maar vind moeilijk om een goed zadel online te vinden, again weer veel te veel keuze ook dat ik er niet aan uit raak...

Iemand tips? Zadel is 138mm en dat is wel ok van maat denk ik, alleen ontbreekt het wat comfort

Laatst bewerkt:
Even jullie advies vragen:

Ik doe regelmatig ritten van ongeveer 100km met wat hellingen, zo’n 28/u gemiddeld. Dat lukt redelijk goed, uiteraard voel ik het tweede deel van de rit de vermoeidheid in de benen wel opbouwen, maar dat is niet abnormaal denk ik.
Ik probeer 500ml sportdrank per uur te drinken en eet een energiereep per uur.
Weeg 80kg voor 1m88.

Alleen merk ik dat ik na de rit gedurende die dag vaak erg vermoeid ben. Dat is ook nog vrij normaal veronderstel ik. Maar zelfs de dag erna ben ik vaak nog maar een halve mens, en is bv een wandeling van 5km al een opdracht.

Wat kan hier de oorzaak van zijn of hoe kan ik dit verhelpen? Tekort aan magnesium ofzo? Na de rit drink ik de recuperatiedrank van decathlon, al heb ik niet het gevoel dat dit veel verschil maakt.

Zijn hier shortcuts? Ga ik best eens langs de huisarts of is dit herkenbaar voor velen?

Ik doe regelmatig ritten van ongeveer 100km met wat hellingen, zo’n 28/u gemiddeld. Dat lukt redelijk goed, uiteraard voel ik het tweede deel van de rit de vermoeidheid in de benen wel opbouwen, maar dat is niet abnormaal denk ik.
Weeg 80kg voor 1m88.

Alleen merk ik dat ik na de rit gedurende die dag vaak erg vermoeid ben. Dat is ook nog vrij normaal veronderstel ik. Maar zelfs de dag erna ben ik vaak nog maar een halve mens, en is bv een wandeling van 5km al een opdracht.

Wat kan hier de oorzaak van zijn of hoe kan ik dit verhelpen? Tekort aan magnesium ofzo? Na de rit drink ik de recuperatiedrank van decathlon, al heb ik niet het gevoel dat dit veel verschil maakt.

Zijn hier shortcuts? Ga ik best eens langs de huisarts of is dit herkenbaar voor velen?

Misschien eet je te weinig die dag? Daar ben ik ook achter gekomen door myfitnesspal te gebruiken. Na zo een rit drink ik gewoon een halve liter cecemel. Lijkt me nog het best vanal te werken.

Misschien eet je te weinig die dag? Daar ben ik ook achter gekomen door myfitnesspal te gebruiken. Na zo een rit drink ik gewoon een halve liter cecemel. Lijkt me nog het best vanal te werken.
Kan misschien mede de oorzaak zijn. Na zo’n rit heb ik vreemd genoeg nooit veel honger.

Zo erg is het niet, maar vind moeilijk om een goed zadel online te vinden, again weer veel te veel keuze ook dat ik er niet aan uit raak...

Iemand tips? Zadel is 138mm en dat is wel ok van maat denk ik, alleen ontbreekt het wat comfort
Een zadel is zo iets persoonlijk dat echt advies geven zeer lastig is.
Hoe lenig ben je? Hoe is uw rijstijl? Hoe breed staan uw zitbotjes uit elkaar?
Met die antwoorden kan je al een bepaalde selectie maken.

Maar meer comfort kan veel betekenen. Een zadel met veel padding ervaar ik als niet comfortabel.
Mijn zadel moet zo weinig mogelijk padding hebben.

Weeg 80kg voor 1m88.

Hoe hard rij je?
Want als je altijd gaat fietsen in de tempo of threshold zone dan ga je ook serieus wat energie verbruiken.
Hoe getraind ben je? Want als je en niet super goed getraind bent, hard rijdt en niet voldoende voeding tot u neemt dan is het niet zo gek dat zo een rit niet in uw koude kleren kruipen.

Geen honger na een rit doet mij vermoeden dat je te snel rijdt :p
Voeding voor, tijdens en na de rit is super belangrijk.
Als je dag nadien nog last hebt dan moet je er wel iets aan doen. Kan best zijn dat het iets medisch is natuurljk.

Terug
Bovenaan