De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

In dat opzicht kan ik ook wel gobik aanraden.
Zeer goed spul dat te koop is bij lokale handelaars, wat wel tof is als je wilt passen, en voor een lagere prijs dan vergelijkbaar spul van andere merken.
Ik heb mij ook laten vangen aan een MAAP shirt met lange mouwen. Voor 84€ gescoord en dat is echt magnifiek voor dat geld, echt een zalig shirtje.
Nadeel is wel de race fit die zeker niet voor iedereen zal zijn. En dat de normale prijs 160€ is, ik twijfel of dat het waard is :p
Welke reeks?

VTT gereden in Péruwelz. Schone rit, heel veel bos. Maar weer twee lagers van mijn achterbrug naar de zak gereden :cry:. Dat is toch echt een zwakke plek van mijn heihei.

Dit is toch eigenlijk heel mooi? Als je op je 86e nog je hobby kon doen met vrienden. En dan nog op de Paddestraat of all places.

Ik zou graag voor mijn Aeroad (die ik nog niet heb :( ) graag een extra wielset bestellen met lagere velgen voor als het eens heel veel wind is of voor in de bergen te gaan fietsen. Mijn oog was gevallen op deze: Zelfde type van de originele die er bijgeleverd worden. Enkel in Alu ipv Carbon als ik het goed begrepen heb. Zijn die goed of zijn er betere alternatieven? Prijs maakt niet zoveel uit. gewoon wat prijs/kwaliteit goede deal.

Ik heb daar dan ook nog een cassette, remschijven en remblokjes bij nodig vermoed ik.

Qua remschijven zijn dat MT 8100's maar zijn die 140 of 160mm en is die lockring intern of extern? Op de foto van de Aeroad is het volgens mij een 160mm maar dat gewicht gaat eerder richting de 180mm maar die heeft 5 beentjes ipv van 4. Maar bij de specificaties staat dat er een mount adapter wordt bijgeleverd om 160mm remschijven te monteren en bij de vervang onderdelen staat ook weer 160mm. Los daarvan wat is beter? 140 of 160? Effe de weg kwijt ... :)

Deze remblokjes ok? Bij nadelen staat "Organische remblokken zijn minder geschikt voor veel remmen op lange steile afdalingen." Ik heb natuurlijk geen zin om in een haarspeldbocht rechtdoor te gaan ... :thinking:

Stadaard zit er een Ultegra 8100 11-30T cassette op maar voor het (hoog) gebergte misschien toch liever de 11-34 variant. Stel dat ik op mijn reserve wielset de 11-34 installeer, werkt dat automatisch samen met het crackstel of moet ik die dan ook vervangen? Ook qua ketting. Lukt dat met dezelfde ketting of toch ook altijd de ketting wisselen? En wat met de ketting indien ik toch voor hetzelfde verzet (11-30) zou kiezen?

Ondertussen heb ik ook een grail in bestelling staan (vermits de aeroad via leasing kon had ik budget over :giggle:).

Iemand een link voor de juiste garmin (edge 830) houder hiervoor aub?

Laatste vraag is misschien een debiele vraag maar ik ben van de regio rond Overijse dus moet écht wel zelf bedruipend zijn qua binnenbanden blijkbaar 🤣;)...

Ik zou deze bandjes nemen maar die ventiellengte is maar 42mm maar velg is ook 42mm. Bedoelen ze dan met die 42mm dat dat lukt op 42mm velgen of zijn die dan te klein en heb ik er nodig met een langere ventiel lengte? Alternatieven dan eventueel?

Alvast veel dank voor de verheldering!

Ik zou graag voor mijn Aeroad (die ik nog niet heb :( ) graag een extra wielset bestellen met lagere velgen voor als het eens heel veel wind is of voor in de bergen te gaan fietsen. Mijn oog was gevallen op deze: Zelfde type van de originele die er bijgeleverd worden. Enkel in Alu ipv Carbon als ik het goed begrepen heb. Zijn die goed of zijn er betere alternatieven? Prijs maakt niet zoveel uit. gewoon wat prijs/kwaliteit goede deal.

Ik heb daar dan ook nog een cassette, remschijven en remblokjes bij nodig vermoed ik.

Qua remschijven zijn dat MT 8100's maar zijn die 140 of 160mm en is die lockring intern of extern? Op de foto van de Aeroad is het volgens mij een 160mm maar dat gewicht gaat eerder richting de 180mm maar die heeft 5 beentjes ipv van 4. Maar bij de specificaties staat dat er een mount adapter wordt bijgeleverd om 160mm remschijven te monteren en bij de vervang onderdelen staat ook weer 160mm. Los daarvan wat is beter? 140 of 160? Effe de weg kwijt ... :)

Deze remblokjes ok? Bij nadelen staat "Organische remblokken zijn minder geschikt voor veel remmen op lange steile afdalingen." Ik heb natuurlijk geen zin om in een haarspeldbocht rechtdoor te gaan ... :thinking:

Stadaard zit er een Ultegra 8100 11-30T cassette op maar voor het (hoog) gebergte misschien toch liever de 11-34 variant. Stel dat ik op mijn reserve wielset de 11-34 installeer, werkt dat automatisch samen met het crackstel of moet ik die dan ook vervangen? Ook qua ketting. Lukt dat met dezelfde ketting of toch ook altijd de ketting wisselen? En wat met de ketting indien ik toch voor hetzelfde verzet (11-30) zou kiezen?

Ondertussen heb ik ook een grail in bestelling staan (vermits de aeroad via leasing kon had ik budget over :giggle:).

Laatste vraag is misschien een debiele vraag maar ik ben van de regio rond Overijse dus moet écht wel zelf bedruipend zijn qua binnenbanden blijkbaar 🤣;)...

Ik zou deze bandjes nemen maar die ventiellengte is maar 42mm maar velg is ook 42mm. Bedoelen ze dan met die 42mm dat dat lukt op 42mm velgen of zijn die dan te klein en heb ik er nodig met een langere ventiel lengte? Alternatieven dan eventueel?

- de wielen die erop zitten zijn écht wel licht genoeg en écht lage velgen op een Aeroad is een beetje vreemd
- normaalgesproken zit er standaard een 160mm schijf voor en achter op. De flatmount adapter kan je omdraaien waardoor 140mm ook past
- organische remblokken zijn prima. Ze piepen minder maar slijten sneller. De eerste ritten sowieso in droog weer rijden en ze goed inremmen en dan vermijd je extreme slijtage
- uw crankstel ga je niet moeten wisselen, uw ketting wel. Je zou op zich een schakeltje extra kunnen nemen ten opzichte van de standaardlengte zodat je niet moet wisselen, maar het is sowieso toch aangeraden om uw ketting te wisselen als je een andere cassette gebruikt. Meer nog, de meesten gebruiken gealterneerd 2 kettingen per cassette
- je hebt langere ventielen nodig. Reken minstens 60mm of, handig als je op pad bent: een ventielverlenger! Zo kan je ook uit de voeten als je eens een bandje van een wildvreemde moet kopen… of je bent modern en zet je wielen tubeless :)

Tegenover wat je standaard krijgt is dat niet zo een denderende wielset nee.
Ik zou eerst een met de standaard proberen.
Maar een set zoals deze zal merkbaar lichter zijn.
Afhankelijk van uw maat van aeroad zal hij 160 of 140 hebben. Alle maten groter dan small hebben 160 voor- en achteraan.
Een 11-34 zal misschien zelfs nog te groot zijn. Maar je moet zien hoever je springt ermee.
Hoe dan ook zal je een andere (langere) ketting moeten steken.

Hidemybell original.

Altijd 60mm bandjes nemen. 42mm is enkel goed als je velgen van 20mm hoog hebt. 42mm is echt de lengte van het ventiel zelf.

Vandaag Cîmes de Waimes gereden. Toprit!
Parcours lag er droog bij. Mooie technische stukken ook.
Afgezien als de beesten daar. Ik raakte geen berg op. De technische stukken vond ik wel leuk maar het klimmen was ik kotsbeu op het einde. Boomwortels had ik ook wel genoeg gezien op het einde. Amai m'n voeten. Ne fully was hier bruikbaar geweest denk ik. Alsook een e-mtb. Daar rijden er verdorie een massa rond. En gisterenavond begreep ik perfect waarom. Helemaal leeg gereden.

Afgezien als de beesten daar. Ik raakte geen berg op. De technische stukken vond ik wel leuk maar het klimmen was ik kotsbeu op het einde. Boomwortels had ik ook wel genoeg gezien op het einde. Amai m'n voeten. Ne fully was hier bruikbaar geweest denk ik. Alsook een e-mtb. Daar rijden er verdorie een massa rond. En gisterenavond begreep ik perfect waarom. Helemaal leeg gereden.
Ik vind de boomwortels heel leuk. Die maken de vlakkere stukken ook interessant.
Hier wel op een fully gereden, dus dat is wat vergevingsgezinder :)
Mijn banden stonden denk ik wel iets te hard.

Ik reed ook samen met iemand die sneller is dan ik, zowel naar boven al beneden. Dus ik heb ook ferm afgezien (the good kind :) )
Op km 15 ongeveer was er ook een lange beklimming waarbij mijn kameraad besloot om iemand te proberen volgen die nog sneller was dan hij. Mijzelf daar ook compleet in de vernieling gereden.

OP 3 weken tijd twee enveloppes van futurumshop met een kortingscode in de bus en dan nog één in het pakje.
De vorige is vervallen

Geldig tot 25 juni: PFDM-zyt9

First come first serve dus. Misschien even quoten wanneer je hem gebruikt :)

Allemaal alvast bedankt voor de antwoorden!

De reden van de andere wielset is niet zozeer het gewicht voor te klimmen maar vooral het beperken van de impact van de zijwind bij hevige wind. Ik ben een lichtgewicht (allez relatief gezien 😅) en met die lage velgen hoop ik gewoon meer stabiliteit te hebben in de afdalingen en moest het nu eens echt heel veel wind zijn gewoon hier in de buurt. Ik zou zoveel mogelijk met de standaard wielen rijden uiteraard. De maat van de fiets is small dus remschijven dan ook beiden 160mm?

"Gealterneerd 2 kettingen gebruiken"? Bedoel je dan dat je gewoon om de x aantal ritten de ketting wisselt? Om de hoeveel ritten/km dan ongeveer? Verminderd de kracht/werking van die quicklink dan niet? Allez ik bedoel dat ik geen zin heb om in de "middle of nowhere" met een gebroken ketting te staan. :)

Ik vind de boomwortels heel leuk. Die maken de vlakkere stukken ook interessant.
Hier wel op een fully gereden, dus dat is wat vergevingsgezinder :)
Mijn banden stonden denk ik wel iets te hard.

Ik reed ook samen met iemand die sneller is dan ik, zowel naar boven al beneden. Dus ik heb ook ferm afgezien (the good kind :) )
Op km 15 ongeveer was er ook een lange beklimming waarbij mijn kameraad besloot om iemand te proberen volgen die nog sneller was dan hij. Mijzelf daar ook compleet in de vernieling gereden.
Ik vind die boomwortels ook wel leuk hoor, maar op het einde van de 45 km had ik het wel gehad. Vooral pijn in de schouders en nek door het constante gedaver. Met een fully zal dat idd veel beter zijn.
Techniek is geen probleem voor mij. Dat heb ik te over. Conditie gewoon te weinig. En wanneer ik dan nog eens een slechte dag er bovenop heb is het helemaal huilen met de pet op. Ik ben gisteren serieus diep moeten gaan om gewoon rond te raken. Ik had amper 13 km/h gemiddeld geloof ik. Heb zelfs mijn kameraad naar huis laten rijden met mijn auto omdat ik gewoon te mottig was om nog deftig te rijden. Betrapte me er vaak op dat ik over de witte lijn zat terwijl ik niet eens door had dat ik er naar toe aan het gaan was. Het zekere voor het onzekere genomen en het stuur dat maar afgestaan. Ook de rest van de dag heb ik niks meer gedaan. Zo slap als een vod.

Op van die dagen denk er serieus over na om over te schakelen op een e-mtb. Ben ondertussen meer dan 50 jaar en ik denk dat op van die tochten ongeveer 80% elektrische fietsen zijn. En daar staat echt geen leeftijd op hé. Gasten van 25 jaar rijden daar gewoon met ne e-bike. Ik jaag me er soms serieus in op. Bergop vliegen ze langs mij door met hunne e-bike op turbo en bergaf, of over van die boomwortels, zitten ze te sukkelen en kan ik niet door. Maar na zo een dag als gisteren kan ik ze eigenlijk geen ongelijk geven.

"Gealterneerd 2 kettingen gebruiken"? Bedoel je dan dat je gewoon om de x aantal ritten de ketting wisselt? Om de hoeveel ritten/km dan ongeveer? Verminderd de kracht/werking van die quicklink dan niet? Allez ik bedoel dat ik geen zin heb om in de "middle of nowhere" met een gebroken ketting te staan. :)
Yep, dat betekent dat. Ik doe dat altijd met de mtb. Ik gebruik zelfs 3 kettingen. Geen idee om de hoeveel km ik wissel. Bij een mtb is dat natuurlijk heel divers. Bij modderige ritten is dat heel snel, in de zomer is dat heel zelden.
Om niet te stranden met een gebroken quicklink heb ik gewoon altijd een reserve quicklink bij. Simpel.

Op van die dagen denk er serieus over na om over te schakelen op een e-mtb. Ben ondertussen meer dan 50 jaar en ik denk dat op van die tochten ongeveer 80% elektrische fietsen zijn. En daar staat echt geen leeftijd op hé. Gasten van 25 jaar rijden daar gewoon met ne e-bike. Ik jaag me er soms serieus in op. Bergop vliegen ze langs mij door met hunne e-bike op turbo en bergaf, of over van die boomwortels, zitten ze te sukkelen en kan ik niet door. Maar na zo een dag als gisteren kan ik ze eigenlijk geen ongelijk geven.
Niet overdrijven he :p
Ik heb de 68 gereden. 20% ebikers zal ook al (veel) te hoog ingeschat zijn.

Ik vind de ebikes super. Ik jaag er mij nooit in op en het is ook niet zo dat ze me asociaal voorbijscheuren naar boven. De meeste mensen zijn gewoon vriendelijk tout court.
Als ik berichten op het internet geloof (wat ik niet doe, want die 80% hier is ook van de pot gerukt), ben ik de enige...

Het opent de sport voor zo veel meer mensen wat mij betreft alleen maar toe te juichen valt.

Terug
Bovenaan