€20/uur? Er is geen enkele zichzelf respecterende
fietsenmaker mens die zijn bed uit komt voor €20/uur tenzij iemand die na zijn uren in zijn tuinkot een beetje aan fietsen sleutelt.
Tis overal hetzelfde... er staat niemand te springen voor "alleen uren". Als ge sebiet ne loodgieter belt "mijn kraan lekt, ik heb al een nieuwe gekocht, komde gij die eens plaatsen?" die lacht u in u gezicht uit...
Zelfs als ik voor het werk een offerte maak van €1M+ maar het is enkel installatie en het materiaal wordt door de klant/derden aangeleverd dan weten ze niet hoe snel ze hun handen er van af moeten trekken. Tenzij we veel meer uren kunnen rekenen dan we effectief gaan nodig hebben in uitvoering maar dat kan een kleine zelfstandige niet. Je kan niet voor een werkje van 30minuten, 2u aanrekenen, dat pikt een particuleer (meestal) niet.
Buiten van garagisten...
Er wordt hier wel gezegd van "de marge op nieuwe fietsen is niet groot"... dat kan allemaal wel zo zijn maar zelfs als het elke keer over €200 gaat en je kan daar nog een paar accesoires bij verkopen (fietstassen, pedalen, bidonhouders...) die wel aan veel hogere marges verkocht worden, dan gaat het toch telkens om een mooi bedrag dat nu gewoon naar de internet giganten gaat. Ik had vroeger in Haasdonk iemand die na zijn uren in zijn bergkot zowat aan fietsen sleutelde en vanuit zijn schuur ook elektrische fietsen verkocht... die was toch hééél content als die zo een paar fietsen per maand kon slijten, dat ging toch over een heel mooi bedrag, bovenop zijn werkuren (die niet schaalbaar zijn).
Dat je iemand die een binnenband komt kopen door stuurt omdat hij met een verkeerd merk rijdt is wel alle fatsoen voorbij natuurlijk maar dit is wel een 100% one-sided verhaal... je weet niet welke interactie daaraan vooraf gaat. Voor hetzelfde is die wielertoerist weer zo'n stukje entitled self-centered arrogant geval dat denkt dat de evenaar door zijn gat loopt...