De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vergeet u vooral ook niet eerst aan te sluiten bij Cycling Vlaanderen voor 3% extra korting. Klinkt als niet veel maar aangezien 3k tegenwoordig niks is voor een fiets is dat toch snel 100euro korting...
Zeker dat dit nog zo is?
Ik vond dat niet meteen meer terug in hun communicatie en op hun website.

Evolutie naar threaded BB + standaard bearings voor cockpit is wel goed.
Mijn mening hierover, maar dan door een pro geschreven:p

Tldr, pressfit is gewoon superieur, maar als je als fabrikant geen/nauwelijks QC doet of niet in staat bent om nauwe toleranties op te leveren **kuch bb90**, dan is threaded wel een betere oplossing.

Om zelf aan te werken is vaak een argument, maar uiteindelijk is een goeie pressfit onderhoudsvrij. En elke 10-15k eens een lagertje wisselen is ook geen drama. Bij mijn Endurace heb ik dat gedaan tijdens mijn complete overhaul na 3j, maar eigenlijk was dat totaal niet nodig.

Dunno, ik heb het vorig jaar gebruikt voor mijn Grizl en bestond toch al een aantal jaar dacht ik. Misschien nu afgevoerd idd.
Welja ik had er ook gebruik van gemaakt voor de Grail 😀 maar vond het bujhet vernieuwen in januari niet meteen terug. Het had mijn keuze voor indoor fiets mee kunnen bepalen anders.

Tldr, pressfit is gewoon superieur, maar als je als fabrikant geen/nauwelijks QC doet of niet in staat bent om nauwe toleranties op te leveren **kuch bb90**, dan is threaded wel een betere oplossing.

Om zelf aan te werken is vaak een argument, maar uiteindelijk is een goeie pressfit onderhoudsvrij. En elke 10-15k eens een lagertje wisselen is ook geen drama. Bij mijn Endurace heb ik dat gedaan tijdens mijn complete overhaul na 3j, maar eigenlijk was dat totaal niet nodig.
Ik was er ook sceptisch over, maar rijd nu toch met 2 fietsen met pressfit ondertussen..... "Enfin, voor er zelf aan te sleutelen..." is een argument, hoewel de tools nu ook niet zó duur zijn natuurlijk.

Hier ook pressfit fietsen - voorlopig zonder problemen.

Specifiek voor Cannondale is onderstaande quote uit dat artikel wel van toepassing - te zien aan de hoeveelheid mensen die klagen over squeeky cranks:

“It’s not the fact that press-fit is bad, it’s that the understanding of how to make a press-fit carbon bicycle on a production scale isn’t there… But if you do it right, it’s 100 per cent [the better system].”

Aangename verrassing. Blijkbaar zijn de KMC-kettingen van decathlon (huismerk, van 17€/11spd) tegenwoordig zonder beschermvet. Dus perfect voor de squirters en waxers.
Antwoord, van op ander forum, van KMC daarover nadat iemand effectief de vraag heeft gesteld.

We hebben nog geen kettingen die voorbehandeld zijn met wax, maar dit is voor de toekomst (volgend jaar?) wel gepland. Kettingen zonder vet om ze daarna te behandelen met wat is geen optie omdat kettingen dan "droog" getransporteerd en op voorraad gehouden moeten worden. Dat zal tot roestproblemen leiden, bovendien krijgen we dan veel te veel artikelen in ons programma (wel en niet gevet).

Overigens biedt het "fabrieksvet" niet alleen bescherming, het staat ook garant voor de beste duurzaamheid van de ketting.

Onze eigen ervaring is, dat na-smeren met wax prima is, zonder eerst het vet geheel te verwijderen. D us alleen het oppervlak van de ketting schoonvegen (evt een doek wat bevochtigen met wasbenzine, dunne olie of ontvetter) en dan wax aan te brengen.

De prijzen en de kleuren (zeker van de goedkope modellen) van de nieuwe supersix evo zijn echt om te bleiten.

Evolutie naar threaded BB + standaard bearings voor cockpit is wel goed.
Kleuren vallen toch goed mee? Neutraal grijs of zwart kan je toch niet lelijk noemen en er zijn felle kleuren voor de liefhebbers daarvan.

Los van de smering, tevreden van de kwaliteit van de ketting?
Zijn KMC kettingen.
Kwaliteit daarvan is al jaren gewoon top. Zitten zeer goed qua gewicht, geluid, slijtvastheid en prijs.
Kleuren vallen toch goed mee? Neutraal grijs of zwart kan je toch niet lelijk noemen en er zijn felle kleuren voor de liefhebbers daarvan.
Het zijn in de hoofdzaak gewoon oersaaie kleuren.
Lelijk kan je het niet noemen. Maar inspiratieloos, en dat gegeven kan dan weer wel lelijk zijn.
Opa op zijn neutraal grijze supersix in zijn neutraal grijs castelli kostuum met zijn neutraal grijze sidi’s en zijn neutraal grijze helm. Alsof kleur dragen iets is voor de paupers.

En die felle kleuren dat is dan dat groen met paarse onderkant van de vork.

Opa op zijn neutraal grijze supersix in zijn neutraal grijs castelli kostuum met zijn neutraal grijze sidi’s en zijn neutraal grijze helm. Alsof kleur dragen iets is voor de paupers.

Opa's die rijden niet op een Cannondale, eerder op een Williers en dergelijke ;).

Soit, ik vind het vette fietsen. 3.3K voor de instapper blijft alleen wel heel stevig.

Opa's die rijden niet op een Cannondale, eerder op een Williers en dergelijke ;).

Soit, ik vind het vette fietsen. 3.3K voor de instapper blijft alleen wel heel stevig.
Dan kijk je naar het oud model denk ik.
De nieuwe is 6799€ instapper afgemonteerd of 4199€ voor het frame los.

En right in the feels 😢

Laatst bewerkt:
Dan kijk je naar het oud model denk ik.
De nieuwe is 6999€ instapper afgemonteerd of 4199€ voor het frame los.

En right in the feels 😢
Toch nog beschikbaar in 105-afmontage, identiek aan vorig jaar? (zie ik toch op de cannondale website).
Indien dat gedateerde informatie is, ben ik blij dat ik hem vorig jaar gekocht heb!

Toch nog beschikbaar in 105-afmontage, identiek aan vorig jaar? (zie ik toch op de cannondale website).
Indien dat gedateerde informatie is, ben ik blij dat ik hem vorig jaar gekocht heb!
Dat is het oude model :P
Het nieuwe model start van 6799€.

Update: fiets gisteren geleverd, wat een gedoe weer met die bikeguard, ik denk dat dit toch niet ideaal is om fietsen door pakjesboys te laten leveren. Misschien is het muggenziften, maar toch weer ergens een défaut ontdekt, dit keer een mini haarscheurtje:

IMG_20230302_152125695_HDR~2.jpg

Zorgen over maken of gewoon laten en wel zien als het krakt.

Update: fiets gisteren geleverd, wat een gedoe weer met die bikeguard, ik denk dat dit toch niet ideaal is om fietsen door pakjesboys te laten leveren. Misschien is het muggenziften, maar toch weer ergens een défaut ontdekt, dit keer een mini haarscheurtje:

Bekijk bijlage 17602

Zorgen over maken of gewoon laten en wel zien als het krakt.
Misschien interessant om het op mail te zetten naar canyon met deze vraag, er van uit gaande dat het geen probleem is.

Maar dan heb je wel direct bewijs dat het een fabrieksfout is moest je daar de komende jaren toch een probleem mee krijgen.

Terug
Bovenaan