De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Moest je willen upgraden: Stuur zeker eens een mailtje naar Wahoo met de vermelding van uw batterij en je gaat ongetwijfeld een mooie kortingscode krijgen. Ik had die gemaild nadat mijn Wahoo in't wasmachine had gezeten. Na een zware val thuisgekomen met een kapot achterwiel, gescheurde broek en vest en alles in't wasmachine gegooid zonder na te denken, inclusief mijn Wahoo. Mailtje gestuurd of dat nog kon hersteld worden, spel was ook al 5 jaar oud, en als antwoord een coupon van -40% gekregen.

Ik heb nu de Roam, batterij is wel echt uitstekend. Ik verbind de powermeter daaraan, soms mijn HR-monitor en gaat echt heel lang mee. Laadt ook zeer snel op, dus voor bikepacking ook wel de moeite als je even een stopcontact tegenkomt. Enige minpunt, zeker tov de Bolt, is dat de kaart wel echt trager reageert dan vroeger. In- en uitzoomen op die Bolt met Z/W-scherm vond ik zeer reactief en duidelijk, ik merk dat ik daar wat op mijn honger blijf zitten tov. vroeger. Voor de rest wel enorm tevreden, maar dat was ik van de Bolt V1 ook. Uitstekende units wat mij betreft en de (beperkte) knoppen werken uitstekend, zelfs met dikke winterhandschoenen aan. Touchscreen zou ik nooit meer willen op mijn fiets GPS.
Top! Dat zal ik eens proberen.

Heb je uw mounts moeten aanpassen voor de Roam?

Top! Dat zal ik eens proberen.

Heb je uw mounts moeten aanpassen voor de Roam?
Ja, die is een pak groter dus past niet op de mounts voor de Bolt V1. Daar zitten wel 2 mounts standaard bij, één goeie mount en dan eentje die ge met snelbinders kunt vastmaken.

Hoe zit het met de batterij? Ik heb een 7-tal jaar de Bolt V1 en de batterij begint mij tegen te steken.
20% per uur is geen uitzondering. Als ik de specs bekijk, lijkt de batterij niet verbeterd.
Lijkt wel ok. Op mijn langste rit tot nu toe van 5u had ik nog 61% batterij over. Constant hartslagmeter en navigatie. Voor LBL in april zal ik wel een mini powerbank meedoen want dan zal ik net tekort komen denk ik. Zoals hierboven reeds gezegd hij laadt zeer snel op in ieder geval. Batterij gaat wel erg snel als hij verbonden is met smartphone en je werkt via de app de wahoo bij maar dan ben je gewoon thuis normaal gezien dus zo erg is het niet. Weinig knoppen en geen touchscreen vind ik ook een plus.

Iemand ervaring/opinie op Shimano Ultegra vs. Dura-Race pedalen?

Daarnaast, hoe staat Shimano pedalen op een fiets met SRAM afmontahe? 😅
Gebruiker van ultegra pedalen, gewoon een zeer goed pedaal.
Dura-ace is lichter en heel die rimbam maar is de meerprijs niet waard in mijn ogen.

Shimano pedaalsysteem op sram lijkt mij niks mis mee.
Het is een pedaalsysteem dat gewoon goed is. De drie grote systemen, Shimano, look en speedplay, hebben elk hun voor en nadelen. Wat je verkiest is een beetje persoonlijk. Heb jaren met look gereden, nu Shimano, waarschijnlijk binnenkort terug op look via de assioma pedalen. Beide gewoon tevreden van.

Headunit idem.
Wahoo en Garmin hebben beide hun voor- en nadelen. Persoonlijk ben ik wel blij dat ik nu een 530 heb, hiervoor een 800 met touchscreen en dat was niet optimaal.
Maar de eenvoud van wahoo kan mij wel charmeren. Heb zeer kort met een bolt v1 gereden en dat deed zijn job.
Maar als jarenlang Garmin gebruiker was het aanpassen en vond ik de navigatie persoonlijk minder.

Als je een route inlaadt, moet de gps niets meer berekenen he.

Als je van de route afwijkt is herberekening inderdaad dramatisch bij Garmin (530).
Geen idee hoe dat zit op wahoo.

Voor mij sowieso niet doorslaggevend. Het is natuurlijk wel de bedoeling zoveel mogelijk op de route te blijven :)
Dat zou je denken... maar ik heb daar op mijn 1030 vaak last van gehad. Nu niet meer omdat ik nooit meer ver rijdt op GPS, maar tijdens de Covid lockdown reed ik in het weekend vaak ~200km ritten (gemaakt met Strava)... dat duurde echt lang voor initiële berekening. Lang as in: 5 minuten ofzo, das vreselijk lang als je klaar staat voor vertrek. Ik denk dat dat is om de turn-by-turn navigatie te berekenen, wrs kan je dat ook uitzetten.

Herberekenen en 'live navigatie' is wel een non-issue. Ik ga sowieso nooit zomaar rijden, ofwel ken ik mijn baan ofwel steek ik op voorhand mijn route er in en wil ik niet dat hij zich aan past als ik verkeerd rij maar wil ik dat hij zegt 'ge zit verkeerd, rij terug'

Ik heb vroeger 5-6 jaar een Edge800 gehad waar ik heel tevreden van was (die heb ik nog trouwens), nu ook wel redelijk content van die 1030 overall. Ik heb nooit problemen gehad met die touch screens en een groot scherm vind ik ook wel leuk. Het extra gewicht van de 1030 vs 530 gaat het verschil noet maken naast mijn 86kg :)

Ik hang ook wel wa vast aan Germin met mijn Fenix ook.
Dura-ace is lichter en heel die rimbam maar is de meerprijs niet waard in mijn ogen.

Het is een pedaalsysteem dat gewoon goed is. De drie grote systemen, Shimano, look en speedplay, hebben elk hun voor en nadelen. Wat je verkiest is een beetje persoonlijk. Heb jaren met look gereden, nu Shimano, waarschijnlijk binnenkort terug op look via de assioma pedalen. Beide gewoon tevreden van.

Headunit idem.
Wahoo en Garmin hebben beide hun voor- en nadelen. Persoonlijk ben ik wel blij dat ik nu een 530 heb, hiervoor een 800 met touchscreen en dat was niet optimaal.
Maar de eenvoud van wahoo kan mij wel charmeren. Heb zeer kort met een bolt v1 gereden en dat deed zijn job.
Maar als jarenlang Garmin gebruiker was het aanpassen en vond ik de navigatie persoonlijk minder.
Dees mannen zijn alleszins niet te spreken over speedplay :unsure:

Ik heb altijd met Look gereden... ik zie geen reden om ooit te veranderen. Hun systeem is goed en ze zijn volgens mij merkelijk goedkoper dan hun Shimano tegenhangers van gelijkaardig gewicht.

Ik ben een grote fan van time pedalen. Lagere float "weerstand" dan Shimano. Gewone cleats en minder onderhoud dan speedplay

Het ambetantste is als er een wegomleiding is met mijn 1030. Dan kan hij precies niet deftig berekenen hoe je naar het volgende navigatiepunt kan geraken. Vind ik toch wel vrij belachelijk.

Hij stuurt je dan blokje om en dan kom je gewoon weer op hetzelfde probleem. Ik krijg al stress als ik een oranje pijl zie in de verte.

Het ambetantste is als er een wegomleiding is met mijn 1030. Dan kan hij precies niet deftig berekenen hoe je naar het volgende navigatiepunt kan geraken. Vind ik toch wel vrij belachelijk.

Hij stuurt je dan blokje om en dan kom je gewoon weer op hetzelfde probleem. Ik krijg al stress als ik een oranje pijl zie in de verte.
Dat klopt idd wel. Als punt A > B niet lukt en begint rond te rijden dan stuurt u er verderop opnieuw op (wat goed is) máár bij het inpikken op de route stuurt hij u terug naar punt A over de uitgestippelde route... als ge halfweg tussen A (links) & B (rechts) er terug op komt stuurt hij u dus naar links... compleet onlogisch maar als het weet cava nog. Als je gewoon naar rechts draait zegt hij wel direct terug route gevonden en kan je gewoon verder rijden alsof er niks gebeurt is.

Is de navigatie perfect? Zeer zeker niet, maar het is niet dat er niet mee te leven valt.

Jaren geleden gestart met Shimano Ultegra pedalen, sinds enkele jaren overgestapt naar Look keo2max bij aankoop nieuwe fiets maar ik heb altijd de indruk gehad dat het inklikken moeizamer ging bij Look pedalen 🙈

Heb aantal jaar Wahoo Roam (v1) en zéér tevreden van, alles werkt gewoon.
Minpunten zijn:
- de knoppen op de V1 versie, je moet hard drukken
- bij starten van de route wilt hij je ofwel naar de start begeleiden of je moet zelf aanpikken op de route
- geen strava segmenten (indien relevant)

In onze club zijn er heel wat garmin users, waarvan velen de 530 820 buitengesmeten hebben en een 830/1030 530/830 gekocht.

Bewerkt/aanpassing: ging over 820.

Laatst bewerkt:
Herberekenen en 'live navigatie' is wel een non-issue. Ik ga sowieso nooit zomaar rijden, ofwel ken ik mijn baan ofwel steek ik op voorhand mijn route er in en wil ik niet dat hij zich aan past als ik verkeerd rij maar wil ik dat hij zegt 'ge zit verkeerd, rij terug'

Dat is het grote nadeel.
Als je een wegafsluiting hebt dan is het een grote miserie om terug op uw route te geraken.
De edge zal als je afwijkt zeggen dat je een U-turn moet doen en heeft het heel moeilijk om terug op uw route te geraken. Al hangt het allemaal af waar uw routepunten juist liggen.
Ook dat je dan zelf on the fly op uw gsm of op de kaart moet zoeken hoe je rond de afsluiting geraakt is lastig.

Wegafsluitingen zijn gewoon grote kutboel :P
In onze club zijn er heel wat garmin users, waarvan velen de 530 buitengesmeten hebben en een 830/1030 gekocht.
Wat raar is want een 530 en een 830 zijn zo goed als identiek in gebruik, buiten het touchscreen.
830 vs 530 is de 530 altijd de betere keuze als je alles in overweging neemt.
De 1030 of 1040 is al een heel ander beestje.

Dat is het grote nadeel.
Als je een wegafsluiting hebt dan is het een grote miserie om terug op uw route te geraken.
De edge zal als je afwijkt zeggen dat je een U-turn moet doen en heeft het heel moeilijk om terug op uw route te geraken. Al hangt het allemaal af waar uw routepunten juist liggen.
Ook dat je dan zelf on the fly op uw gsm of op de kaart moet zoeken hoe je rond de afsluiting geraakt is lastig.

Wegafsluitingen zijn gewoon grote kutboel :p

Wat raar is want een 530 en een 830 zijn zo goed als identiek in gebruik, buiten het touchscreen.
830 vs 530 is de 530 altijd de betere keuze als je alles in overweging neemt.
De 1030 of 1040 is al een heel ander beestje.

Met welke redenen dan vooral?
Sorry! Even terug in de berichten gedoken in de groepschat, ging over de Garmin 820(!) waarvan de velen overgeschakeld zijn naar 530/830.

Lijkt wel ok. Op mijn langste rit tot nu toe van 5u had ik nog 61% batterij over. Constant hartslagmeter en navigatie. Voor LBL in april zal ik wel een mini powerbank meedoen want dan zal ik net tekort komen denk ik. Zoals hierboven reeds gezegd hij laadt zeer snel op in ieder geval. Batterij gaat wel erg snel als hij verbonden is met smartphone en je werkt via de app de wahoo bij maar dan ben je gewoon thuis normaal gezien dus zo erg is het niet. Weinig knoppen en geen touchscreen vind ik ook een plus.
Heb je navigatie nodig in LBL? Of is het verschil in verbruik met of zonder niet groot?

Nodig niet. Maar wel handig dat je dan de hellingen zitten hebt in je gps. Ik weet eigenlijk niet of de navigatie veel extra verbruik vraagt of niet.
Iemand die dat wel weet?
Depends, als je turn-by-turn af zet zal dat zeer goed meevallen. Maar eerlijk, ik heb zowel op mijn 800 als 1030 dagen van 10u (incl. pauzes) gedaan met navigatie aan en nooit problemen gehad eerlijk gezegd.

De Walen kan soms wel wa trickier zijn met bomen die signaal kunnen jammen maar toch. Ik zou bv eerder kiezen om bluetooth connectie naar mijn GSM af te leggen.

Terug
Bovenaan