De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ja jongens, ik heb gezegd dat ikzelf voor de 240 naven zou kiezen, 350 niks mis mee hoor. Zoveel duurder zijn ze nu ook weer niet, direct al wat gewicht gewonnen en dat rood van die naven 😍 in plaats van saai zwart en wit, direct herkenbaar. Zal altijd mijn eerste keuze zijn zolang ik niet in schuldbemiddeling zit.

Spaken Sapim, DT swiss, beide goed hoor. Zou zelf de CX-Rays kiezen. Nippels messing.

Hopen naven, tijd gehad maar werd gek van het geratel, sommigen vinden dat tof.

Sowieso voor centerlock gaan, alle deftige producenten bieden een centerlock schijf aan. Superlichtgewicht schijfjes zou ik overigens nooit aanraden, het domste om gewicht te besparen op een MTB. Minder remkracht en staan mogelijk al krom door er gewoon naar te kijken

Laatst bewerkt:
Een paar bedenkingen:

- DT Swiss 350 achternaaf heeft een proper passende steekas (prijs-kwaliteit uitstekend dus), de voorste steekas is echter net te klein voor de naaf (te vermijden, eens te meer omdat veel mensen hun steekas niet correct op 10Nm vastzetten, ik ben geen grote fan van QR in veel gevallen maar qua clamp load en stijfheid: QR>>>steekas). Met een alu velg geraakt ge daar nog mee weg, maar bij carbon heb ik in dit geval al gebarsten velgen gezien bij mountainbikes. DT Swiss 350 voornaaf ga ik persoonlijk nooit gebruiken daardoor, tenzij dit verandert.

- CL vs 6 bolt: puur qua toekomstgerichtheid lijkt het mij dat meer producenten voor CL opteren. Oogt moderner enzo, ergo de onwetende snobs die blind voor het meest recente snufje gaan en denken dat dat daarom beter is, zijn er makkelijker mee te verleiden. Puur qua gebruiksgemak en robuustheid opteer ik persoonlijk liever voor 6 bolt. De tanden van een CL-ring zijn te makkelijk te forceren bij een lockring die met met externe tanden werkt (bv veel DT Swiss-naven). Een lockring van ~1mm dik aan 40Nm vastzetten zonder eenvoudige mogelijkheid deze 100% stabiel te krijgen resulteert vroeg of laat in miserie wanneer er iets vervangen moet worden. Goed, 6 bolt is een gedoe om te vervangen omdat ge 12 keer een vijs moest los/vastdraaien, maar dat heb ik er absoluut voor over.

- Iedereen die hedenavond niet naar CPeX in de Roma is komen zien had ongelijk. Uitgezonderd tickethouders van andere data.

- Die vier Duvels en ettelijke geuzes gaan morgenvroeg om 6u30 enigszins pijn doen.

Laatst bewerkt:
- Iedereen die hedenavond niet naar CPeX in de Roma is komen zien had ongelijk. Uitgezonderd tickethouders van andere data.

Ik heb daar zaken van zien passeren in mijn DM’s en socials.
Zag er inderdaad wel vrij legendarisch uit :P
Wel een evenement waar de dresscode bierbuik en paterkopke is.

Toevalligerwijze heb ik er nu wel vier op overschot, te koop voor een zacht prijsje.
Ik weet niet hoe het nu zit maar vroeger was een pinarello echt niet zo simpel te verkopen.
Veel namaak op de markt, en ook vaak fietsen die zonder te zeveren wel wat afgezien hadden. In de tijd van de alu QR velgjes monteerde ze setje met max belasting 95kg, daar is meer dan één van hun cliënteel doorgezakt.

Beachrace zeebrugge was heel leuk.
Racen onder het zonnetje bij 12 graden ofzo. Meer kan je niet vragen.

De start is echt mijn zwakke punt. Ik moet al snel iedereen laten gaan om later dan redelijk wat volk op te pikken.
Daardoor rij ik best vaak alleen, en het was met momenten echt beuken tegen de wind. Dan ben je een vogel voor de kat als je alleen rijdt.

43,66 km gefinisht in 1u44 volgens strava.

Het waren vijf rondes. Yves Lampaert heeft gewonnen.
Een - ik denk - aanzienlijk deel van de profs en elite waren al aangekomen toen ik nog aan mijn 5e ronde moest beginnen :p

De uitslag vind ik nog niet online.

edit: 211 / 272
Ik denk een sterk deelnemersveld. Ik ben zeker niet ontevreden met hoe ik heb gefietst. Twee heel sterke coureurs die ik ken ook maar 198e en 150e terwijl die normaal toch een pak hoger eindigen.

Laatst bewerkt:
Vandaag eerste keer met de aeroad gereden. Wat een raket.

Ik weet niet of het de wielen zijn of het frame of alles samen maar dat ding is bijna 2 km/h sneller dan mijn ultimate op een gelijkaardige rit met dezelfde inspanning. En door de vuile banen heb ik mijn bochten dan nog echt als een pussy genomen.
Vooral met zijwind ben ik echt veel sneller.

Had wat schrik voor de 62mm velgen, maar totaal geen last van gehad.

Vandaag eerste keer met de aeroad gereden. Wat een raket.

Ik weet niet of het de wielen zijn of het frame of alles samen maar dat ding is bijna 2 km/h sneller dan mijn ultimate op een gelijkaardige rit met dezelfde inspanning. En door de vuile banen heb ik mijn bochten dan nog echt als een pussy genomen.
Vooral met zijwind ben ik echt veel sneller.

Had wat schrik voor de 62mm velgen, maar totaal geen last van gehad.
Zou maar erg zijn van niet zeker? :P
Anders is heel hun marketing ook maar voor niks.

Combinatie van aerodynamischer frame en wielen, waarschijnlijk iets diepere zit en ook gewoon het gevoel van een nieuwe fiets die vleugels geven :P

Wel super dat je er zo tevreden van bent. Ik heb nog wel niemand gehoord die niet tevreden was van zijn aeroad op vlak van rijden en prestaties, dat zegt misschien op al iets :P
De zadelklem dat is een andere zaak.

Zou maar erg zijn van niet zeker? :P
Anders is heel hun marketing ook maar voor niks.

Combinatie van aerodynamischer frame en wielen, waarschijnlijk iets diepere zit en ook gewoon het gevoel van een nieuwe fiets die vleugels geven :P

Wel super dat je er zo tevreden van bent. Ik heb nog wel niemand gehoord die niet tevreden was van zijn aeroad op vlak van rijden en prestaties, dat zegt misschien op al iets :P
De zadelklem dat is een andere zaak.

Ik had hem wel vlugger verwacht, maar dat vind ik toch wel een groot verschil.

Ik had hem wel vlugger verwacht, maar dat vind ik toch wel een groot verschil.
Aero is niet iets waar je heel licht mee moet omgaan. ;)
Is al meermaals getest en ook bevestigd dat een aerofiets in heel veel omstandigheden de snelste en ook de beste keuze is. Het heeft ook een reden waarom profs kiezen voor de aerofiets terwijl ze gewoon perfect kunnen kiezen tussen een klimmer en een aero. Nu met de huidige tendens dat klimmers ook meer aero worden wordt het verschil wel kleiner.

De non-believers geef je lik op stuk bij deze :P

Net terug van gran canaria en wat een verschil in mentaliteit van de autogebruikers tegenover de fietser daar. 1.5m afstand minimum, auto’s die achter ons bleven op gevaarlijke situaties te vermijden. Heb ze op den duur zoveel mogelijk proberen doorlaten want bleven echt lang hangen :p
Was echt een gevoel van wederzijds respect.

Net terug van gran canaria en wat een verschil in mentaliteit van de autogebruikers tegenover de fietser daar. 1.5m afstand minimum, auto’s die achter ons bleven op gevaarlijke situaties te vermijden. Heb ze op den duur zoveel mogelijk proberen doorlaten want bleven echt lang hangen :p
Was echt een gevoel van wederzijds respect.

Het verschil is dat er daar serieus op beboet en gecontroleerd wordt. Er kan daar bij wijze van spreken op iedere hoek een agent staan die daar direct een boete voor geeft.

In Frankrijk is dat ook al een heel verschil.

Het verschil is dat er daar serieus op beboet en gecontroleerd wordt. Er kan daar bij wijze van spreken op iedere hoek een agent staan die daar direct een boete voor geeft.

In Frankrijk is dat ook al een heel verschil.
Bedoel je dan in de zin van in Frankrijk hebben ze ook respect voor fietsers?
Want de keren dat ik in Frankrijk gefietst heb was dat toch een gemengde ervaring.

Echt maf hoe gevaarlijk je soms moet rijden over banen waar auto’s 70-90km/h knallen zonder in feite een deftig fietspad.
En nog belangrijker, er rijden daar ook veel toeristen rond. Dus de Fransman kan dan wel joviaal zijn, de Duitsers, Nederlanders en Belgen zijn dat niet altijd. Gehaast tijdens het verlof? Uiteraard! :p

Bedoel je dan in de zin van in Frankrijk hebben ze ook respect voor fietsers?
Want de keren dat ik in Frankrijk gefietst heb was dat toch een gemengde ervaring.

Echt maf hoe gevaarlijk je soms moet rijden over banen waar auto’s 70-90km/h knallen zonder in feite een deftig fietspad.
En nog belangrijker, er rijden daar ook veel toeristen rond. Dus de Fransman kan dan wel joviaal zijn, de Duitsers, Nederlanders en Belgen zijn dat niet altijd. Gehaast tijdens het verlof? Uiteraard! :p

Ja over geen fietspaden heb je wel gelijk en dat we het ook niet meer gewoon zijn dat auto's aan 90 km/h je voorbijvlammen is ook wel weer wennen.

Maar ik merk toch dat ze daar veel meer afstand houden.
En over het algemeen vind ik het precies een pak kalmer op baan dan hier.

Je hebt natuurlijk altijd en overal zotten, maar dat zal je in ieder land hebben. Maar in België loopt het de spuigaten wel uit. Met onze club rijden we daarom eigenlijk grotendeels in Frankrijk. Daar hebben we nooit miserie met automobilisten.

Hier heb je 90% van de tijd wel een gefrustreerde zot die liever iedereen in gevaar brengt dan eens 10 seconden aan de kant te gaan staan.

Festive500 zal niets worden voor dit jaar. Een combinatie van bedroevend weer, en toch nog steeds last van de val van 18 december. Gisteren een rit van 100km gedaan, en het was echt 75km aftellen tot het einde.

Ja over geen fietspaden heb je wel gelijk en dat we het ook niet meer gewoon zijn dat auto's aan 90 km/h je voorbijvlammen is ook wel weer wennen.

Maar ik merk toch dat ze daar veel meer afstand houden.
En over het algemeen vind ik het precies een pak kalmer op baan dan hier.

Je hebt natuurlijk altijd en overal zotten, maar dat zal je in ieder land hebben. Maar in België loopt het de spuigaten wel uit. Met onze club rijden we daarom eigenlijk grotendeels in Frankrijk. Daar hebben we nooit miserie met automobilisten.

Hier heb je 90% van de tijd wel een gefrustreerde zot die liever iedereen in gevaar brengt dan eens 10 seconden aan de kant te gaan staan.
Net zoals in Spanje, tot paar jaar terug gingen we daar 2 keer per jaar op 'stage'. Vaak grote verbindingswegen en zelfs daar rijdt de Spanjaard mooi rond u.
Ons nooit onveilig gevoeld.

Terug
Bovenaan