De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hier ook een gratis gebruiker. Gewoon mijn ritten bijhouden is voor mij al voldoende... Ik zal rond de 5500 kilometer stranden denk ik, mss nog een stukje daarboven als ik tussen de kalkoen en de kroketten nog wat op mijn fiets geraak.

Hier ook een gratis gebruiker. Gewoon mijn ritten bijhouden is voor mij al voldoende... Ik zal rond de 5500 kilometer stranden denk ik, mss nog een stukje daarboven als ik tussen de kalkoen en de kroketten nog wat op mijn fiets geraak.

Als ik nog eens 2 weken goed door doe kan ik nog de 11000 halen. Op zich niet slecht na een volledig kutjaar.

Schermafbeelding-2022-12-20-130739.jpg

Shit, ik doe er eigenlijk veel minder dan ik dacht. En dan te weten dat ik quasi elke kilometer die ik op 2 wielen doe registreer. Zelfs ritjes naar de bakker (die komen niet op Strava @ haters).

Wie weet heb ik tóch veel talent! In 2020 had ik 3.9w/kg, nu is dat eerder 3.3w/kg (vnl de kilo's ;).

In H1 van volgend jaar 5000km knallen en naar de 4.5 verdorie!

Mijn rookie stats hier ook eens posten:
Activiteiten52
Afstand1.604

Op zich wel tevreden met de beperkte tijd die ik dit jaar had. Volgend jaar zou ik toch graag naar de 3000km gaan.

Schermafbeelding-2022-12-20-130739.jpg

Shit, ik doe er eigenlijk veel minder dan ik dacht. En dan te weten dat ik quasi elke kilometer die ik op 2 wielen doe registreer. Zelfs ritjes naar de bakker (die komen niet op Strava @ haters).

Wie weet heb ik tóch veel talent! In 2020 had ik 3.9w/kg, nu is dat eerder 3.3w/kg (vnl de kilo's ;).

In H1 van volgend jaar 5000km knallen en naar de 4.5 verdorie!
Die geeft bij mij altijd minder aan dan Strava zelf
...

Ben tevreden na een knieoperatie eind februari en lange revalidatie. Pas midden tot eind april terug deftig kunnen fietsen en pas in juli terug een beetje kunnen lopen.

Nog een 400km en dan zit ik op 15000. Een aantal km was niet speciaal een doel.
Eigenlijk zou ik vlot 20000 kunnen halen maar ik heb het gevoel dat ik dan begin te rijden óm te rijden. Terwijl ik nu nog steeds voorrang probeer te geven aan kwaliteit.

Nog een 400km en dan zit ik op 15000. Een aantal km was niet speciaal een doel.
Eigenlijk zou ik vlot 20000 kunnen halen maar ik heb het gevoel dat ik dan begin te rijden óm te rijden. Terwijl ik nu nog steeds voorrang probeer te geven aan kwaliteit.
Dan moet je toch serieus wat woon-werk doen ook, niet?

Hier zal het dit jaar maar een 5,500km zijn.

Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe (alu) 30mm internal XC/ trail wielset (Shimano MS) voor op mijn hardtail.
Initieel keek ik naar bv. DT Swiss XM 1700, maar hoe meer ik er over opzoek hoe meer mensen een handgespaakt setje aanraden ipv fabrieksset.

Kan je tegenwoordig voor het geld van bv. een DT XM 1700 effectief een betere handgespaakte set krijgen?
Zijn er wielenbouwers in BE (of zelfs regio Oost-Vlaanderen) die aan te raden zijn?

PS: Lichtgewicht van <68kg

Hier zal het dit jaar maar een 5,500km zijn.

Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe (alu) 30mm internal XC/ trail wielset (Shimano MS) voor op mijn hardtail.
Initieel keek ik naar bv. DT Swiss XM 1700, maar hoe meer ik er over opzoek hoe meer mensen een handgespaakt setje aanraden ipv fabrieksset.

Kan je tegenwoordig voor het geld van bv. een DT XM 1700 effectief een betere handgespaakte set krijgen?
Zijn er wielenbouwers in BE (of zelfs regio Oost-Vlaanderen) die aan te raden zijn?

PS: Lichtgewicht van <68kg
Kort antwoord: dat wordt moeilijk maar niet onmogelijk.

De 1700 heeft al de 350 naven dus daar ga je prijs/gewicht/betrouwbaarheid niet beter kunnen doen.

Ik lees ook altijd dat handgespaakte wielen zoveel beter zouden zijn, ik zou het niet weten. Mijn handgespaakte carbonwielen zijn sowieso pakken stijver dan de x1501 van DT-swiss, maar dat ligt volgens mij aan carbon vs alu. Ik denk niet dat ik beter kan spaken dan de spaakrobot bij DT 😅

Als je wil wil ik wel even simuleren met wat andere velgen/spaken. Voor hoeveel heb je ze nu op het oog?

Laatst bewerkt:
Kortweg: neen (of toch niet in die mate dat het een financieel/kwalitatief voordeel zou opleveren). Voor €600 vind je algemeen genomen geen handgevlochten wielen.
Het grote verschil zit wel niet in het vlechten, maar in het gelijkmatig op spanning brengen - ervoor zorgen dat de spakken allemaal dezelfde spanning hebben (binnen een marge van ca. 20%). Dat zorgt ervoor dat je stevige wielen hebt die de spanning/impact gelijkmatig verdelen. Maar dat kost tijd natuurlijk. En manuren kosten geld....

Als dat je budget is, zou ik gewoon zo'n XM 1700 setje aanschaffen. Hunt heeft ook een heel goede naam (huislevernacier van o.a. Mason), maar geen persoonlijke ervaringen mee.
Ik vind het zelf heel tof om zelf wielen te vlechten, maar het is een hele aankoop als je wat deftig materiaal wil (wielrichter, centreerboog, spaakspanningsmeter). Als hobby vind ik het wel plezant, en als ik nog een wiel of 2 vlecht, haal ik er de aankoopprijs van de materialen wel uit.

Terug
Bovenaan